Hjälp en nybörjare att få igång sin första monterade dator!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Va? Nu fattar jag inte. Jag har tagit bort skruvarna och satte dit dem guldfärgade. Och det funkar nu Fläkten och skiten fungerar, dock vet jag inte om bilden funkar.

Så måste jag ta bort moderkortet. Skruva fast de guldfärgade sakerna för att sedan lägga moderkortet på de guldfärgade distanserna för att senare skruva på de vanliga skruvarna?

Det är brukligt, ja. Skulle råda dig till att göra det.

Tänk efter själv. Varför tror du det kallas/heter distansskruvar? Distans=avstånd, längd, mellanrum. I detta fall, mellanrum.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Va? Nu fattar jag inte. Jag har tagit bort skruvarna och satte dit dem guldfärgade. Och det funkar nu Fläkten och skiten fungerar, dock vet jag inte om bilden funkar.

Så måste jag ta bort moderkortet. Skruva fast de guldfärgade sakerna för att sedan lägga moderkortet på de guldfärgade distanserna för att senare skruva på de vanliga skruvarna på moderkortet?

Det stämmer. Annars kommer lödningarna komma i kontakt med varandra och det blir kortslutning.

Permalänk
Medlem

Hehe förlåt men fick mig nästan ett gott skratt där Inte illa menat men var roligare fel än om det bara saknats en kabel^^

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Det är brukligt, ja. Skulle råda dig till att göra det.

Tänk efter själv. Varför tror du det kallas/heter distansskruvar? Distans=avstånd, längd, mellanrum. I detta fall, mellanrum.

Haha, mjo. Följde en guide, men det stod inte så mycket om hur man skulle göra när man skulle montera moderkortet i chassit. Så jag gissade lite, men nu funkar det!!

Dock inte klart, nu är det väll dags med alla CD Skivor och sådant som man fick?

Permalänk
Medlem

Skönt att höra japp men det är enkelt, står ju hur man ska göra när man installerar allt. Windows först bara

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Du menar väll BIOS inställningarna? Såg att man kunde få en nästan gratis version av windows 7 via någon hemsida, hur funkar det? Svårt? Antar att man måste bränna ut CD skivan. Funkar det isf som en vanlig CD Windows Skiva?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Du menar väll BIOS inställningarna? Såg att man kunde få en nästan gratis version av windows 7 via någon hemsida, hur funkar det? Svårt? Antar att man måste bränna ut CD skivan. Funkar det isf som en vanlig CD Windows Skiva?

Var det självaste att man måste göra allt idag åt er..

Är du student så kan du ladda ner windows 7 gratis JA, mer info i den tråden som ligger i windows forumet.
Ja du bränner den isofilen som just iso/image/avbildning till DVD (inte cd ffs) på låg hastighet.

Permalänk
Medlem

Bios behöver du nog inte pilla med så mkt. men installera windows sen dom skivorna du fick med datordelarna så ska det vara klart

imgburn är ett bra program om du ska bränna ut isofilen.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Du menar väll BIOS inställningarna? Såg att man kunde få en nästan gratis version av windows 7 via någon hemsida, hur funkar det? Svårt? Antar att man måste bränna ut CD skivan. Funkar det isf som en vanlig CD Windows Skiva?

Enligt andra i den tråden så tog det ett bra tag innan man fick mail osv. Så du kan nog inte räkna med att få igång dator de närmaste dagarna...

Om du inte köper ett OS idag då förstås

Lycka till iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Haha, mjo. Följde en guide, men det stod inte så mycket om hur man skulle göra när man skulle montera moderkortet i chassit. Så jag gissade lite, men nu funkar det!!

Dock inte klart, nu är det väll dags med alla CD Skivor och sådant som man fick?

Nej det är bäst att få de senaste versionerna som ligger på tillverkarens hemsida. De på skivan är ofta utdaterade.

Permalänk
Medlem

Säkrast att köra näst senaste

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Var det självaste att man måste göra allt idag åt er..

Ja. Vad synd det är om dig.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Ja. Vad synd det är om dig.

Verkligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Verkligen

Oerhört.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Hoho, låter som någon haft lite tur ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cryptic
Hoho, låter som någon haft lite tur ^^.

Ja. Men vi kanske inte ska jubla för tidigt?

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Tjohej! Jomen visst funkar det!
Behövde inte röra BIOS, frågade en gubbe på internet. Så tur det!
Gud så tur jag hade att det bara var skruvarna som var fel placerade

Nu är iallafall windows 7 installerad, dock så märker jag att jag inte kan connecta till trådlösa nätverket? Har jag inte ett trådlös nätverkskort? *confused* trodde det ingick i sakerna jag köpte.

Permalänk
Medlem

Nej inte trådlöst, du måste köra med kabel.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Vad menar du?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Vad menar du?

Antingen skojar du eller så trollar du eller helt enkelt jävlas du.

Du har inget trådlöst nätverkskort i datorn = du måste köra med nätverkskabel.

Vad är svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Antenn på nätverkskortet=Trådlöst
http://www.inet.se/artikel/5400854/pci-d-link-wlan-54mbps-dwl...

Ingen antenn, Eller uttaget i moderkortet =kabel
http://www.inet.se/artikel/5400390/d-link-dfe-530tx-10-100mbp...

Men efter att ha läst trådarna där du inte en enda gång nämner trådlöst tvivlar jag på att du har ett kort med antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Antingen skojar du eller så trollar du eller helt enkelt jävlas du.

Du har inget trådlöst nätverkskort i datorn = du måste köra med nätverkskabel.

Vad är svårt att förstå?

Eh, ja. Jag har förstått det. Ville försäkra mig att jag inte hade fått det, då måste väll jag köpa ett? Någon som kan tipsa mig om ett bra nätverkskort, inte för överdrivet dyrt bara

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken

Antenn på nätverkskortet=Trådlöst
http://www.inet.se/artikel/5400854/pci-d-link-wlan-54mbps-dwl...

Ingen antenn, Eller uttaget i moderkortet =kabel
http://www.inet.se/artikel/5400390/d-link-dfe-530tx-10-100mbp...

Men efter att ha läst trådarna där du inte en enda gång nämner trådlöst tvivlar jag på att du har ett kort med antenn.

Jajemen, trådlösa nätverket har antennen. Har inte sätt någon antenn sticka ut från min gamla dator
Perfekt att du har hittat från Inet, för där har jag nämligen tänkt köpa en skärm också! Tusen tack!!
Det var inte överdrivet dyrt, såg på ONOFF hemsidan där kostade dem runt 400-600:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Jajemen, trådlösa nätverket har antennen. Har inte sätt någon antenn sticka ut från min gamla dator
Perfekt att du har hittat från Inet, för där har jag nämligen tänkt köpa en skärm också! Tusen tack!!
Det var inte överdrivet dyrt, såg på ONOFF hemsidan där kostade dem runt 400-600:-

Inet är mycket bra att handla ifrån . Kom ihåg att du som medlem på swec har fri frakt därifrån när du handlar för över 500:-

https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Mm, mjo ang. frakten han jag som tur var få veta reda på det innan jag köpte datorn Skitbra!

Nu har jag en till noob fråga här, jag har en hårddisk som är på 500GB, måste jag köpa en till hårddisk som ska vara för D?
För som det är nu så har C 500GB, vill gärna fördela så att det blir 250GB på C och D. Om du förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Mm, mjo ang. frakten han jag som tur var få veta reda på det innan jag köpte datorn Skitbra!

Nu har jag en till noob fråga här, jag har en hårddisk som är på 500GB, måste jag köpa en till hårddisk som ska vara för D?
För som det är nu så har C 500GB, vill gärna fördela så att det blir 250GB på C och D. Om du förstår?

Nej deu behöver ingen ny disk för det. Du kan partitionera din 500Gb . Dvs du skapar två diskar av en, där du själv väljer storlek på dina partitioner.
detta gör du enklast i diskhanteraren.

http://www.proffs.nu/support/part.asp

Även här kan du läsa hur du gör för att partitionera din 500 gb. OBS Endast Steg 1-3 i guiden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...