2veckor gammal dator - jobbar som fan.

Permalänk
Medlem

2veckor gammal dator - jobbar som fan.

Tjohej! Jag gör en ny tråd, då min förra inte är relevant. Vet inte om det var nätagget eller inte

Min dator:
http://img62.imageshack.us/i/namnlsau.jpg/

Vad är problemet?:
När jag först använde datorn, så var den jätte snabb. Tog typ 5 sekunder att starta den, efter att jag har överfört alla mina filer från min gamla datorn till den nya så känns det som att den är lite segare. Vilket är förståeligt.

Dock så efter en incident som hände för någon dag sedan då jag råkade välta datorn när den var på, vilket medförde att den startades om. (Vilket once again, kanske inte har någonting med problemet att göra med). Nu känns det som att datorn är allmänt segare, det låter ungefär ett lågt tinnitusljud ifrån datorn,
det känns/låter som att den jobbar skithårt fast jag bara sitter och är inne på firefox + msn.

Hjäälp! Vad kan felet vara?

Mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

kolla temp på cpun och så kylaren sitter samt gör en rejäl virusscan.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han välte datorn, där är problemet.. ganska uppenbarligen också!

Diskar får inte röras eller utsättas för såna stötat när dem är i drift, dem kan ta allvarlig skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
kolla temp på cpun och så kylaren sitter samt gör en rejäl virusscan.

Använde Core Temp nu, och det står 28-29grader på den.

Permalänk
Medlem

Jag gissar också på att hårddisken tog skada när datorn välte.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Använde också Speedfan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Jag gissar också på att hårddisken tog skada när datorn välte.

Mvh Johan

Hmm... men jag tror inte att det är den som tjuter dock :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Använde också Speedfan:

http://img714.imageshack.us/img714/7171/bild1g.png

Hmm... men jag tror inte att det är den som tjuter dock :/

Kan ändå vara där problemet ligger ;). Hårddiskar är J*VLIGT känsliga mot stötar när dem är i drift.

Permalänk
Medlem

jag gissar på disken tog stryk, testa o starta datorn utan disken i och se ifall tjutet slutar

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Om det tog 5 sek att starta den med en vanlig hårdisk så var den inte helt avstängd när du startade den utan i viloläge, vilket är standardinställt i windows 7/vista när du trycker på "stäng av".

Detta kanske har ändrats av ngn anledning så att den stänger av sig helt när du trycker på "stäng av"? Då tar det ganska lång tid att starta den med en vanlig hårdisk

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag testat att köra utan hårddisken. Det låter fortfarande samma ljud utan hårddisken. Det börjar sekunden då jag startar datorn. Känns som att det är chassifläkten, cpu fläkten eller nätaggregatet av någon anledning.
Alltså, sedan jag monterade om nätaggregatet tycker jag att "pip" ljudet inte låter lika mycket, nu känns det mer som att datorn får jobba skiten av sig hela tiden.

Det tog väll kanske inte 5 sekunder att starta datorn förrut, men typ 10-20. Ja, från att den har varit helt avstängt till inloggad.
Nu, kanske lite segare. Ibland går det snabbt ibland långsammare. Den mesta tiden får man vänta då den loggar in till min windows användare... loadar alla saker.
Men det är just det här att det låter som att den får arbeta skiten av sig 24/7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Om det tog 5 sek att starta den med en vanlig hårdisk så var den inte helt avstängd när du startade den utan i viloläge, vilket är standardinställt i windows 7/vista när du trycker på "stäng av".

Detta kanske har ändrats av ngn anledning så att den stänger av sig helt när du trycker på "stäng av"? Då tar det ganska lång tid att starta den med en vanlig hårdisk

Vart har du fått de ifrån? Min burk har alltid stängt av sig när ja tryckt på "stäng av" Inte nå viloläge eller nåt.. O nej.. Ja har inte ändrat nån inställning för de..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Ladda hem HD-Tune och benchmarka / scanna sektorerna på hårddiskarna

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Ladda hem HD-Tune och benchmarka / scanna sektorerna på hårddiskarna

Okej. Här är resultaten:

Permalänk
Medlem

Jag spelar CS:Source nyss, och tittade på FPSen.
Den varierade ganska kraftigt mellan 180 till 50-60. Kanske det har med grafikkortet att göra då? :/

Permalänk
Medlem

de brukar variera kraftigt

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
de brukar variera kraftigt

Inte i CS Source med den där datorn, den ska klara av att hålla en stabil FPS. Fast han kanske måste låsa den på något runt 100 för att kunna märka av det bättre.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men någonting måste vara fel :/
Ingenting som märks i bilderna som jag postade?
Ingen som har någon ide?
* Datorn känns allmänt seg, FPS i CS Source varierar kraftigt. Ibland laggar det.
* Ett pip kom förrut från datorn, jag monterade om nätagget och det verkar som att pipet har minskat lite grann. Men fortfarande hör man att datorn jobbar på nästan hela tiden.
*Det kommer något surr från datorn(som varar hela tiden), svårt att förklara

Permalänk
Avstängd

"datorn jobbar hela tiden"
VAD i datorn jobbar hella tiden ? Är det disken ? Vad säger Task Manager om CPU belastningen ?
Pipit du pratar om är välkänd och kommer från antingen PSU, Gfx eller brädan. Fenomenet kallas "coil whine" på engelska och har inget men prestanda att göra förutom att den kan vara STÖRANDE som fan.

Citat:

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Alltså problemet är ju som sagt att jag är okunnig som fan, men jag har testat att köra utan hårddisken och då märkte jag ingen förändring alls, så hårddisken tror jag inte är boven i dramat.

Låter som ett svagt brummande ljud och litet pip ljud... Eh, jag vet inte hur jag kan förklara.

Datorn är lite seg, dålig FPS i spel, den låter ganska mycket dvs låter som att den jobbar skiten av sig nästan hela tiden. Den lugnar liksom aldrig ner sig.

Permalänk
Medlem

Det står att hårddisken är 40grader ... är inte det lite mycket?

Permalänk
Medlem

Låter det som att den jobbar? Eller jobbar den verkligen?
Jag tycker det låter mer som en konding som tjuter. T.ex när du scrollar i Firefox. Eller som i mitt fall, när jag INTE scrollar..

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Man kan inte höra på en dator om den "jobbar som fan". Du måste kunna ge något konkret exempel på vad som inte fungerar som det ska. Om det brummar så är det väl bara att lyssna och se vad det är som låter. Om datorn går segt så går det att mäta. Är det något som ligger och drar resurser syns det i task managern. Är det virus eller addware så lär du ju kunna lista ut hur du får bort det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske e en konding som fått stryk, som dessutom stressar datorn / Ger för lite ström eller liknande? Du har inge annat moderkort o prova med alt. låna ett o prova?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Jo, alltså jag har ju ett 5-6 år gammalt moderkort i min gamla dator. Ska jag testa att använda den?

Nu testade jag att spela CS:Source. När jag tittar in i "väggen" så ligger FPS på 280-290. När vänder mig om och tittar på "banan" så dyker den ner till 180-190. Vissa ställen på mappen är jag nere på 80-90 FPS.

Permalänk
Medlem

Så länge de e samma sockel, Minne o grafikport så kan du ju prova..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Hur fasiken tar man bort processorn då? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Jo, alltså jag har ju ett 5-6 år gammalt moderkort i min gamla dator. Ska jag testa att använda den?

Nu testade jag att spela CS:Source. När jag tittar in i "väggen" så ligger FPS på 280-290. När vänder mig om och tittar på "banan" så dyker den ner till 180-190. Vissa ställen på mappen är jag nere på 80-90 FPS.

Så är det ...

Skriv -dxlevel 81 i launch options för source så ser du att fpsen aldrig sjunker.

Med -dxlevel 95 får min 940BE drops under 100 i värsta scenarion och med 81 så droppar den aldrig under 200.

För övrigt är CS SOURCE ett "cpu" spel.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Så är det ...

Skriv -dxlevel 81 i launch options för source så ser du att fpsen aldrig sjunker.

Med -dxlevel 95 får min 940BE drops under 100 i värsta scenarion och med 81 så droppar den aldrig under 200.

För övrigt är CS SOURCE ett "cpu" spel.

Mjo, men känns som att den varierar lite FÖR mycket. Den borde inte gå ner ända till 80 och med tanke på att jag märker att datorn känns lite segare och låter väldigt mycket så måste ju något vara tokigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viggo123
Jo, alltså jag har ju ett 5-6 år gammalt moderkort i min gamla dator. Ska jag testa att använda den?

Nu testade jag att spela CS:Source. När jag tittar in i "väggen" så ligger FPS på 280-290. När vänder mig om och tittar på "banan" så dyker den ner till 180-190. Vissa ställen på mappen är jag nere på 80-90 FPS.

Så är det ju för alla i alla spel typ :p, När du tittar emot väggen så behöver den inte rendera upp allting i den riktningen / det som är bakom nästa hörn, medans när du tittar ut över kartan så renderar spelet upp alla gubbar och liknande, objekt, färger och så :p..(kan ha fel, rätta mig isåntfall)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Okej, men då antar jag att jag får försöka byta moderkortet. Om det nu inte blir någon skillnad då så kan vi iallafall utesluta:
Hårddisken samt Moderkortet.
Får återkomma!