moderkort doa, ingen ersättning..

Permalänk
Medlem

moderkort doa, ingen ersättning..

Det är en väldigt sorgsen Nogger som nu skriver denna bön om hjälp. Det är så att jag köpte ett helt kitt med datordelar från inet.se som jag byggt ihop.

Jag har byggt ihop många datorer i min karriär som nörd och jag har aldrig haft sönder nånting vid installation.

Men nu är det så att jag plockade ihop hela rasket, använde mig av armband korrekt utrustning osv.

Jag kopplar ihop allting men det är svart, så tillslut efter konstatering att allt sitter rätt så plockar jag isär för att felsöka, och vad ser jag TRE SVARTA plätteringar på moderkortet, och en plättering på processorn som är helt svart, jag kollar mig runt omkring för att se om nått skit hamnat imellan men nej det är SOP RENT...

Så jag sitter här nu då med en processor som brunnit, och ett moderkort jag antar va felet.

Jag ringer till inet för att få hjälp och grabbjäveln säger att det tyvärr inte finns nån garanti som täcker det här felet.. dvs så ska det ha vart mitt fel.

Men jag är helt jävla bombsäker på att jag gjorde allting helt jäkla rätt utan att skrapa i eller att trycka för hårt.

Men när jag nu tänker efter så den lilla plastluckan som sitter över socketen va ganska seg att få av, jag fick rucka lite på den för att den skulle släppa.

NÅn som vet vad jag ska göra? asrock som gjort moderkortet har ingen svensk support så jag skickade ett mail och förklarade vad som hänt, men antar att dom kommer säga samma sak som inet, och intel lär väl knappast anse att deras processor va felet, så det hamnar väl på att antingen ska inet ersätta, eller asrock.. eller så sitter jag med en pinne i ringen och får inte ett skit??

det va ett Asrock X58 extreme3, och en i7 930.

snälla desperat efter hjälp!

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att ligga på Inet och kräva en RMA.

Har du inte gjort nåt fel, så känns det inte som om dom kan neka dig reklamation.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Vad händer när dom själva bygger datorer och en sån sak händer?
skulle nog tro att dom tar det på garantin

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Okej.. ja jag antar väl att jag får försöka med det, finns det några speciella trix för att få igenom det eller är det bara att ringa kundtjänst och säga att jag vill reklamera skite? O_o, är ganska dålig på sånt här.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Vad händer när dom själva bygger datorer och en sån sak händer?
skulle nog tro att dom tar det på garantin

Killen jag snackade med sa att det händer dom ibland också och det är tråkigt, dom får enligt han inte heller ut nått för det.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Killen jag snackade med sa att det händer dom ibland också och det är tråkigt, dom får enligt han inte heller ut nått för det.

Så man är lottlös när det är tillverkningsfel?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Den information jag besitter talar för att det ska gå på garanti..
Det borde vara deras uppgift att bevisa att du gjort något felaktigt, inte tvärtom.

Jag kan ju tillägga att mitt ärende med brunnen processor & sockel gick till på följande sätt:
-Brann upp
-Meddelar butik - får fraktsedel - skickar tillbaka
-Forskar i ämnet - Ser att fler haft samma problem
-Informerar moderkortstillverkare, processortillverkare samt butik om dessa tidigare problem - ingen tar på sig ansvaret.
-Får utan bekymmer nytt moderkort av samma modell - förmodligen standardprocedur enligt rutiner från moderkortstillverkaren - samt får information att processorn ligger kvar på felsökning.
-Påpekar för butiken att processorn troligtvis inte har ett dugg med problemet att göra och inte ser någon anledning för tillverkaren att ersätta denna då det är moderkortet som troligtvis är boven. - Meddelar också att jag inte kommer acceptera ett nekande till ny processor utan ett utlåtande från servicetekniker med förklaring vad jag gjort för fel.
-Får ny processor. - gissningsvis på butikens egna bekostnad
-Fungerar bra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Kan du lägga in en bild på hur det ser ut ? Svart 'plättering' på processorn låter konstigt.
Även om CPU-chippet brinner så har den ju ytterst ett metallhölje som bör vara oskadat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Precis som igelkott säger är det enligt min mening ett solklart garantiärende. Du montera ihop det enligt anvisning och det är trasigt. Det är dessutom enligt svensk lag tre års reklamationsrätt på alla varor en konsument köper, dock måste konsumenten påvisa att det är fel på varan. Om inet vägrar ta emot varan tycker jag du ska kontakta konsumentverket.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

ja inet måste bevisa att du gjort fel. Kan dom inte bevisa det så är dom skyldiga att ersätta dig. Dom kan inte ifrågasätta sig det ansvaret.
Sedan vad det gäller fabriksgaranti är kunde skyldig att kunna bevisa fabrikationsfel men som sagt det brukar man ju bara göra om vanlig garantin löpt ut.

hela LGA socklen är dynga. Dock brukar 1366 vara bättre men vist shit happens. Sedan är den där plastsaken ett helvete ja för man vill ja inte råka dra den i nåt etc. Får ta i lite ja, in med naglarna i dom där angreppspunkterna och dra rakt upp på så vis riskerar man inte att dra den över några pins.

För var det processorn som tog stryk och då vägrade ofta CPU tillverkaren. Numera har dom ju bytt roller medvetet så intel lagt ansvaret på mobotillverkaren. Problemet är ju som du märker med LGA socklar att båda brukar få stryk.

Säg det att kan ni inte bevisa att jag gjort fel så är ni skyldiga att ersätta mig enligt lag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har skickat ett mail till inet om retuaranmälan, men det kanske är lite fel och fegt?
Jag skulle kunna posta bilder men undviker helst att öppna kartongerna igen.

Men som det ser ut så är det 3 st små plätteringar som ser ut som armar på sockeln som är brända, och på motsvarande ställe i processorn så är det en plätteringe som är helt smält och även nersjunken, så jag antar att processorn förövrigt är intakt.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

händer när kotnakten blir dålig. Dom stiften satt troligen för lågt ner i sockeln från början och fick inte kontakt nog med processorn. Det går totalt sett över 100A genom en i7 utan problem så para någon eller några Amper på ett fåtal stift räcker för att skapa sot som i sin tur gör det värre och då gårt varmt och sedan smälter det. Typiskt problem vid usel kontakt.

Hatar LGA socklarna själv men får ju leva ed dom tyvärr. Får dom behandla dom som dom vore i karantän aldrig röra dom på nåt vis

Sedan ska man aldrig ta av plastskyddet före man tänker monterar processorn. Tar av det, montera processorn thats it.
Sedan gör inte som en del och plocka ur den varje gång som ska byta kylpasta. Sockeln är inte gjord för massa om monteringar. Tål ett 15-30 tal gång OM den är frisk enligt uppgifter jag läst.

Har man ur processorn så ska plastskyddet tillbaks omgående. Därför måste man spara på det. Så skicka fan inte in moderkortet med den ur för då åker du på det garanterat. Står i manualen. Den folk inte läser lägre tyvärr.
Hade jag vart ÅF och fått in det utan plastskyddet så hade man haft all rätt att neka garantiärende.

Så länge du gör rätt för dig så får du ut nytt. Men dom kan neka ja om du inte följer anvisningarna som getts.

Permalänk

Jo men som du beskriver det så är det kontaktstiften i sockeln under processorn som har bränt.
Speciellt Intels processorfastlåsning kan man ju inte misslyckas med så detta är en klar RMA.
Jag har läst artiklar om dåliga Intel-socklar där stiften inte legat emot processorns undersida med rätt tryck.
Kanske skulle du begära kreditering och välja ett annat moderkorts fabrikat.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Låter självklart som ett garanti ärende, jobbar själv för ett företag som sköter teknisk support för en av dem största dator tillverkare och detta är ett garanti ärende tills företaget har motbevisat dig genom analysera och bevisa att du var orsaken. Du ska inte behöva bråka med INET, har själv haft ärende med dem utan några problem, ring in igen och hoppas på att du får prata med annan tekniker som hjälper dig. Ta det lungt och skrik inte än på dem så fixar det sig säkert, i annat fall, skrik så det hör, tyvärr så blir det oftast den som skriker mest brukar få igenom det mesta. Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ringde igen, fick snacka med Peter som jag pratade med innan, han säger att han är säker på att det inte kommer gå igenom, han har aldrig vart med om att moderkortstillverkaren ersatt liknande skada, han menar att det är en Fysikalisk skada, dvs det är inget som är fabriksfel, och är det inte fabriksfel så är det yttre påverkan, dvs jag.

Som det känns nu så blir jag bara motarbetad av INET. då han påpekar hela tiden att är det inte en fabriksskada så finns det inget nån kan göra, Tjänar han nått på att inte hjälpa mig?? kommer han lägga en lapp med min returanmälan att det förmodligen är jag som orsakat felet också? haha

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Asrock är ju budget med. Många äger att dom har bra kvalitet men jag brukar säga att man får vad man betalar för. Aldrig köpt dom och kommer inte att göra. Bara att märket är inriktat just på budget är avskräckande nog.
Visserligen ersatt ett mobot åt en i en märkesdator men då är nog asrock vassare snarare än skiten som satt där som havererat.
Fördelen med edt märket som jag ser det då är tillgång på äldre moderkort och uddar lösningar. Men för en ny värstingmaskin. Nej bättre köpa ett billigt asus eller gigabyte.

Skrivet av noggerr:

Ringde igen, fick snacka med Peter som jag pratade med innan, han säger att han är säker på att det inte kommer gå igenom, han har aldrig vart med om att moderkortstillverkaren ersatt liknande skada, han menar att det är en Fysikalisk skada, dvs det är inget som är fabriksfel, och är det inte fabriksfel så är det yttre påverkan, dvs jag.

Som det känns nu så blir jag bara motarbetad av INET. då han påpekar hela tiden att är det inte en fabriksskada så finns det inget nån kan göra, Tjänar han nått på att inte hjälpa mig?? kommer han lägga en lapp med min returanmälan att det förmodligen är jag som orsakat felet också? haha

Köpte på inet i går men det blir kanske sista gången då.

Den där personen verkar vara ett pucko. Ja alla moderkortstillverkare PÅSTÅR att dom har 100% perfekt felkontoll och att INGA dåliga moderkort lämnar fabrikerna med dåliga socklar.

Hur många här tror på det?

Säg till honom att du skiter i om dom får ett nytt moderkort för enligt svensk lag är inet skyldig att ersätta dig om dom inte kan bevisa att du gjort fel och att dom använder deras tillverkares ståndpunkt som sin egna är bara fegt.

Köpt massa på inet och trodde dom var bra men kanske hade fel.

Uppenbar idiot den där killen du fått fatt på då han inte vet nåt om konsumenträtt tydligen. Det är känt faktum att socklar inte alltid håller 100% kvalitet och det går inte i hop med tillverkarnas uttalande att dom gör det. Foxkonsoklarna för 1156 var ökänt dåliga. Fel kan dock ske på alla socklar.

Kan inte inet bevisa att det var du ska dom ersätta dig.
Är det fabriksskada så ska du bevisa det i fall vanliga garantiperioden gått ut vilket den ej har i ditt fall.
Så inet måste antigen konstatera att du felade med en analys av moderkortet eller konstatera att det var fel på moderkortet eller processorn och i så fall om det var ett fabrikationsfel så ska du ha nytt och beroende på deras avtal med tillverkaren så kan dom ju begära ersättning.
Så dom måste mer eller mindre kunna via en korrekt analys bevisa att du sabbade sockeln.

Dom kan inte avfärdade ditt ärende på ett absolut antagande för det bevisar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Asrock är ju budget med. Många äger att dom har bra kvalitet men jag brukar säga att man får vad man betalar för. Aldrig köpt dom och kommer inte att göra. Bara att märket är inriktat just på budget är avskräckande nog.
Visserligen ersatt ett mobot åt en i en märkesdator men då är nog asrock vassare snarare än skiten som satt där som havererat.
Fördelen med edt märket som jag ser det då är tillgång på äldre moderkort och uddar lösningar. Men för en ny värstingmaskin. Nej bättre köpa ett billigt asus eller gigabyte.

Moderkortet kostade 2200, med massa godis på, så jag trodde jag gjorde ett bra köp.. så om detta avslås så är det väl då plga att jag lyckats ta från en jävla skittilverkare.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Dom ska inte lägga skulden på dig för dom är giriga. Säg till dom att du ger blanka fan i om dom får ett nytt, säg att du har rätt till ett nytt sedan om dom har rätt till ersättning eller ej det ger du fan i.

Jag fick 1500Kr till godo för ett 9800GTX av inet. Fick dessutom lägga till om vi ville så vi tog ett 5850 till farsans dator i utbyte mot 1600Kr i mellan. Men då hade jag med Jonas ****** att göra vilket fungerade mer än utmärkt.
Med tanke på att ett GTS250 med 512Mb ram kostade 1090Kr på inet så var vi tacksamma.
Kan skicka dig hans e-mail via PM så kan du testa med honom istället se vad han säger.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar det hjälper enormt mycket.
Jag ska fortsätta ringa på måndag och pusha på ärendet, jag ska även ringa reklamationsnämnden och fråga vad som gäller.
För det känns som att en tekniker på INET bara skulle kunna kolla på grejerna och säga att jag kört en gaffel i skiten NEXT.

För jag förstår ju själv att det är en skada som jag själv skulle kunnat åstadkomma med att va oförsiktig och riva till nått.
Så för en tekniker som inte vill att jag ska få nytt är det ju inga problem att lyckas konstatera att det är mitt handgemäng som lyckats förstöra skiten.

Så med lite av min vanliga tur så kommer jag få tillbaka allt plus en fin räkning till.

Jag förstår inte vad problemet skulle va, varken processorn eller moderkortet är ju förstörda, det är ju bara kontakterna som gått sönder, det kan inte kosta många kronor att byta ut?
För tillverkarna är det en baggis, för mig är det ett rent helvete.
Så bara för att va vänliga och bry sig om sina kunder borde dom ju kunna ta tillbaka grejerna och demontera skiten till fungerande skick.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Fick precis svar på min felanmälan:

Jag skrev:

Felbeskrivning
När jkag kopplat in allt som det ska med antistat armband och korrekta verktyg så fungerar inte datorn, jag plockar isär och ser att processorn och moderkortet gått sönder i form av att plätteringarna i är brända, det är 3 skadade "armar" i moderkortet som är bruna och smälta, samt processorns ena plättering är helt söndersmält! Jag vill reklamera dessa produkter!

..

Fick till svar:

Hej,

Vi har inte godkänt din felanmälan på grund av,
Tyvärr är detta inget som täcks av fabriksgarantin då det du beskriver är en fysisk åverkan.

Har du frågor angående detta får du gärna kontakta oss.

Med vänliga hälsningar
Inet Service
Telefon: 031-652700
Fax: 031-652701
E-post: service@inet.se

Nått jag missat? eller är det så här enkelt? vad fan har jag lyckats med!!!

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Skrivet av noggerr:

Fick precis svar på min felanmälan:

Jag skrev:

Felbeskrivning
När jkag kopplat in allt som det ska med antistat armband och korrekta verktyg så fungerar inte datorn, jag plockar isär och ser att processorn och moderkortet gått sönder i form av att plätteringarna i är brända, det är 3 skadade "armar" i moderkortet som är bruna och smälta, samt processorns ena plättering är helt söndersmält! Jag vill reklamera dessa produkter!

..

Fick till svar:

Hej,

Vi har inte godkänt din felanmälan på grund av,
Tyvärr är detta inget som täcks av fabriksgarantin då det du beskriver är en fysisk åverkan.

Har du frågor angående detta får du gärna kontakta oss.

Med vänliga hälsningar
Inet Service
Telefon: 031-652700
Fax: 031-652701
E-post: service@inet.se

Nått jag missat? eller är det så här enkelt? vad fan har jag lyckats med!!!

Om det är fel på produkten bör du självklart få ersättning för det. Om du köper en bil och den utan någon anledning börjar brinna så går det säkert på garantin. Samma sak måste nästan gälla här.

Permalänk
Medlem

Fysisk åverkan av tillverkaren kan det vara. Så dom måste bevisa att det är du som sabbat moderkortet. utan att ens titta på det begår dom klart ett fel och bryter mot konsumentlagen. Dom har inte bevisat att du gjort fel för en annan part "tillverkaren" hävdar total ofelbarhet från deras sida. Det begriper nog alla är totalt orimligt.
Även rymdfärjan exploderar i bland trots att det nog är den mest noggrant designade maskinen någonsin.

Det är så enkelt att alla förbannade moderkortillverkare sedan intel dumpade problemet på dom direkt bestämde sig för att dom inte ville ta den nya merkostnaden det blev för dom nu när socklen kan fela avsevärt mycket enklare än tidigare och därmed hävdar dom att felet inte är hos dom. Gör dom inte fria i Sverige dock och inet får skylla sig själva. Dom ska ge dig ett nytt moderkort oavset vad tillverkaren har att säga om det.

Löser inte inet detta så lär dom tappa mig som kund med. Trodde dom hade lite högre standarder än så där. Var precis och hämtade ut ett packet från dom men blir kanske mitt sista då. Mycket dåligt av dom.

Mina päron köper via inet med så (via mig) kommer i så fall avråda dom från det hädanefter också i så fall.

Bra företag skyddar sig inte med tillverkarnas påståenden utan har rimliga krav och uppfattningar som vanliga dödliga.

Vad inet gör är att dom vill få dig att acceptera att du felat och därmed stå för kostnaden utan att faktiskt bevisat att du felat. Menar vet du om du felat? troligen inte. Vet dom om du felat, Nej då dom ej undersökt moderkortet? Då ska dom ersätta dig enligt lag så länge dom saknar bevis som säger att du är skyldig till felet.

Allt du behöver veta är att konsumentlagen ger kunde rätt när företaget du köpt varan hoss INTE kan BEVISA att du gjort fel. Dom kan inte bevisa det för en tillverkare påstår sig vara ofelbara. Dom har inte ens tittat på din vara ffs!

Ge inte upp!

Permalänk
Medlem

Jag känner ändå på mig att trots om jag nu får igenom felanmälan och dom tar in varorna, så lär jag inte få en rättvis obduktion av grejerna, då alla på inet verkar va principfasta att moderkort socklar aldrig kan fela när det är från dom..

Så vad händer sen när jag fått tillbaka grejerna och dom konstaterade att det va jag som körde en gaffel i skiten? vad kan konsumentverket göra? eller ska jag kontakta nån annan?

Okej tack för hjälp, jag ska sluta älta det här ett tag och försöka sortera ut allt det här.

Förmodligen så kommer jag ju få tillbaka varorna med en räkning på frakt och ja vem vet vad jag kommer få betala för, och ett utlåtande att det inte går på garantin.
Så efter det blir det väl konsumentverket, dom borde ju va ganska insatta med dator-konflikter vid det här laget.

Jag köpte en laptop på mediamarkt för 2 år sen, när jag öppnar locket så ser jag en röd ful jävla lysande pixel, vilket butiken vägrade hjälpa mig med, jag stred i 2 dagar utan resultat, så det va första gången jag fick ta den i munnen.

men att få lite fakta eller nån källa på nån som löst det vad som helst mer inte bara, med all respekt, "era utlåtanden" skulle ge mig lite mod att vara vassare i kontakten med dom.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Kontakta inet här på sweclockers är ju ett tips, tror det ska gå att lösa hyfsat smärtfritt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ja man ska ju inte köpa LGA moderkort från inet då. En lista på företag som accepterar RMA med rättvis analys för LGA moderkort kanske vore nåt för oroliga köpare?

Finns exempel i forumet på personer som själva felet men det är rätt uppenbara fall med Typ petat med nålar, tappat flänsar i sockeln osv men det lämnar ju feta spår annat än ett brännmärke efteråt.

Permalänk
Medlem

Av egna erfarenheter så blir serviceverkstäder riktigt nojjiga när kunden hotar med att kontakta konsumentverket. Jobbade inna på en service verkstad som reparerade mobiltelefoner och vi ersatte kunden ibland med helt ny telefon trots att vi visste att det va kunden eget fel pga att kunden hotat med att kontakta konsumentverket

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Ser nu vid lite noga granskning, kunde inte låta bli att packa upp skiten igen ;/

Så dom 3 pläteringarna på moderkortet är som "upp sprättade" dom sticker upp lite grann och ligger inte som dom andra. när jag tittade på moderkortet innan jag stoppade in processorn så såg jag inte nått sånt, om jag nu inte va ouppmärksam.

Jag menar då.. hur kan man oundvikligt lyckas med det... då måste man väl nästan va där och peta med nånting? och göra det avsiktligt? jag kan ju knappast tänka mig att jag lyckats skrapa luckan eller processorn mot dom så att dom böjts upp, det verkar helt sjukt. eller kan det bara va så att det va där det inte kopplade ordentligt så dom typ lossnade och följde med upp när jag demonterade processorn?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Dom följer nästan garanterat med upp ja då dom Etsats fast. Punktsvetsning bygger på den principen sedan smälter både koppar och guld vid låga temperaturer och det kan lätt bli 1500C+ så stål smälter vid en kortslutning med några Amper vid så små anslutningar. Vet inte hur många av 1366 socklens pinnar är för strömförsörjning, bör stå i intels PDF men man kan anta att 25% är för Vcoren alltså positiva spänningen och 25% är för gjord minst så det blir ju i alla fall 350 stift det ska flyta över 100A genom.

Dessutom går dom till olika delar av processorn för att förse olika delar av den med stabil spänning och ström. Inte så enkelt som en glödlampa. Så det räcker att en av dessa fallerar så kan detta hända.

Som sagt stiften kan ju inte resa sig när processorn sitter i fysiskt omöjligt utan sker när du tar ut processorn efter kontakterna smält.

Krävs igen geni för att fatta detta och Inet borde inte sätta sig på tvären på detta viset.

EDIT: 1366 sockeln har ca 250 pinnar för VCC alltså spänningen för kärnorna.

Permalänk
Medlem

DOA - INET vägrar ersätta!

Köpte ett helt paket med datorgodis, jag har byggt en hel del datorer och vet mycket väl hur man inte ska göra.

Sätter i hop grejerna och inget funkar, skruvar isär och ser att moderkortet och processorn fått sig en hyvling i form av smält plätering och plast.

Kontaktar kundtjänst för att reda ut detta, men det enda svaret jag får är att mina 6000:- finns i sjön, det finns inget dom eller nån annan kan göra, dom tar inte ens in mina grejer på koll, killen jag pratade med "Peter" säger bara att är det inget som är trasigt från fabrik, dvs INTE stiften på ett moderkort, dom kan visst inte va felande... så kan jag inte få nån slags ersättning eller inte ens reklamera grejerna.

skickar trots allt en felanmälan till deras service:

"När jkag kopplat in allt som det ska med antistat armband och korrekta verktyg så fungerar inte datorn, jag plockar isär och ser att processorn och moderkortet gått sönder i form av att plätteringarna i är brända, det är 3 skadade "armar" i moderkortet som är bruna och smälta, samt processorns ena plättering är helt söndersmält! Jag vill reklamera dessa produkter!"

Så får jag till svar:

Hej,

Vi har inte godkänt din felanmälan på grund av,
Tyvärr är detta inget som täcks av fabriksgarantin då det du beskriver är en fysisk åverkan.

Har du frågor angående detta får du gärna kontakta oss.

Så jag antar att jag har lite arbeta framför mig om jag vill ha en fungerande dator, så jag vill bara varna er från att få trasiga moderkort, INET va väldigt kalla och motarbetande i ärendet, av mina 3 10 minuters samtal till support så fick jag bara gång på gång veta att det felet INTE beror på INET eller tillverkarna, och utan att ens erbjuda sig att kolla över felet så gömmer dom sig bakom Tillverkarens föreskrift vilket är att deras moderkort är 150% felfria.

TACK INET TACK FÖR ATT JAG FÅR PHOTOSHOPPA PÅ EN intel core duo laptop,

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gnäll inte på inet de gör bara sitt jobb. Tänk på att de reklamerar ÅT dig, de skickar ju grejerna vidare till tillverkaren. Jag tycker du ska vända dig direkt till tillverkaren i så fall.

Men om du backar några hekto får du väl hålla med om att det låter rätt orimligt att moderkortet som ligger i skumplast och antistatpåse och hela fadderullan ska vara trasigt när du får det? Sitter det en "QC OK"-klisterlapp på moderkortet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com