Apple lanserar ny Mac Mini

Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är enorm... Har dock bestämt mig för en iMac till hösten så det blir inget köp denna gången.

Permalänk
Medlem

Bland ej insatta kan jag tänka mig att denna ser trevlig ut men för oss så ser denna ju bara dyr ut. Det finns ju betydligt bättre och billigare alternativ och du kan välja box helt själv om du känner för det... Det känns som windows / linux är en motorcykel och apple os en epatraktor. Det krävs lite mer av windows användaren men det finns så många fler möjligheter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Är det fler uppgraderingar på g mån tro?

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Själv stannar jag borta från Mac pga. operativsystemet då jag inte alls gillar det men alla tycker ju olika

Det är skillnad på ”inte gilla” och ”inte vara van”.
Man gillar det mesta i Mac OS X om man är van vid (har lärt sig) det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Som många andra redan har sagt så är det för högt pris. Hade den kostat 5995 som den förra modellen så hade jag köpt den direkt, men 8000kr, nej det är i saftigaste laget.

Håller med helt.
6000:- hade varit OK.
8000:- är för mycket.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Konstigt att den är så dyr i Sverige.

700 dollar x 8 = 5600 kr
1,25 (moms) x 5600 kr = 7000 prick.

Mer värt att köpa en 13" Macbook Pro med 4 gb ram istället för 12k.

Det går inte att räkna så då skatter och avgifter är mycket lägre i USA än Sverige. Tror inte dom har så mycket mer OP Inc (Operational Income, alltså när "allt" är betalt) i USA vs. Sverige.

Mini är väldigt läcker. Synd att dom stänger in sina kunder så hårt. Jag får spel på min 3GS ibland..

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bland ej insatta kan jag tänka mig att denna ser trevlig ut men för oss så ser denna ju bara dyr ut. Det finns ju betydligt bättre och billigare alternativ och du kan välja box helt själv om du känner för det... Det känns som windows / linux är en motorcykel och apple os en epatraktor. Det krävs lite mer av windows användaren men det finns så många fler möjligheter.

Vilka möjligheter är det då? Förutom spel som redan nämnts.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara vad skillnaden är på dessa tillbehör?

Mini DisplayPort till DVI-adapter
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter

Om man ska koppla in en vanlig 24" Full HD LCD skärm via DVI, vilken kabel är det som gäller?
Hade jag beställt den nya Mac minin så hade jag nog valt det första tillbehöret eftersom det är billigare. Det andra låter mest som att det skulle vara för att koppla in två skärmar, eller?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av henricsson79:

Det går inte att räkna så då skatter och avgifter är mycket lägre i USA än Sverige. Tror inte dom har så mycket mer OP Inc (Operational Income, alltså när "allt" är betalt) i USA vs. Sverige.

Mini är väldigt läcker. Synd att dom stänger in sina kunder så hårt. Jag får spel på min 3GS ibland..

Okej. Dock verkar ju de andra priserna väldigt lika. 1200 dollar 13" MBP, 1800 dollar 15" MBP. 12000 sek och 18000 sek i Apple store Sverige.

Oh well

Permalänk
Skrivet av henricsson79:

Mini är väldigt läcker. Synd att dom stänger in sina kunder så hårt. Jag får spel på min 3GS ibland..

Vad har din iPhones ”instängdhet” med Mac mini att göra?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Åååh - redan HDMI - men det är klart - vad ska man med det till när det ändå inte finns BD-läsare...

Fortfarande ingen SSD i tillvalslistan...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hur har dom lyckats med att krympa den så mycket
tyckte att generationen innan var väldigt kompakt när man öppnade dom.

fast det känns ju inte helt prisvärt när man kan betala 2000 kr till och få en macbook
surt men sant

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Vilka möjligheter är det då? Förutom spel som redan nämnts.

Det finns ett mycket större utbud av dessa produkter och du kan själv bygga ihop den om du vill det själv samt att det finns betydligt mer programvara av flera typer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det finns ett mycket större utbud av dessa produkter och du kan själv bygga ihop den om du vill det själv samt att det finns betydligt mer programvara av flera typer.

För hundraelfte gången: man måste inte (enbart) köra Mac OS X på en Mac så det där med ”programvara av fler typer” får du skippa.

Dessutom så finns det en hel del programvara av en massa typer även till Mac OS X: MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det finns ett mycket större utbud av dessa produkter och du kan själv bygga ihop den om du vill det själv samt att det finns betydligt mer programvara av flera typer.

Skumt resonemang, du fokuserar på kvantitet när det var man behöver är kvalité och det finns sjukt mycket bra program från både Apple och 3:e part som är bra och tom bättre som substitut än vad som finnes till Windows!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag ska kanske till USA på semestern. Finns det någon nackdel med att köpa den där om den är billigare? Jag tänker med kompabilitet här hemma, tangentbord, strömadapter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephirot:

Jag ska kanske till USA på semestern. Finns det någon nackdel med att köpa den där om den är billigare? Jag tänker med kompabilitet här hemma, tangentbord, strömadapter osv.

OS:et blir på engleska, tangentbord behöver du inte köpa där, det kan du köpa här. Strömadapter är amerikansk så klart, du trodde väl inte att de säljer europeiska stickkontakter i USA?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vad har din iPhones ”instängdhet” med Mac mini att göra?

Amen orka.. Det handlar om Apple (3GS, 4, mini och alla andra modeller) och dess instängning av kunder. Trodde det var 100 % klart men uppenbarligen inte. Är du en sådan som tiltar när Apple kritiseras? Det är många andra buggar med 3GS men det kan man ju diskutera i en annan tråd..

Klart man kan köra Windows också men då köper man ju troligen en annan modell till att börja med (!)

Visa signatur

Alienware Aurora ALX: Core i7 960 , 12 GB DDR3 2, ATI 5870 CF , 2 TB Raid 0

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Bland ej insatta kan jag tänka mig att denna ser trevlig ut men för oss så ser denna ju bara dyr ut. Det finns ju betydligt bättre och billigare alternativ och du kan välja box helt själv om du känner för det... .

Men det är ju som de säger i artikeln, Apple gör datorer för alla användare och de verkar ha hittat sig en fin marknad bland idioterna :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av henricsson79:

Trodde det var 100 % klart men uppenbarligen inte.

Det som är 100% klart är att du inte har en aning om vad du snackar om!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan någon svara vad skillnaden är på dessa tillbehör?

Mini DisplayPort till DVI-adapter
Mini DisplayPort till Dual-Link DVI-adapter

Om man ska koppla in en vanlig 24" Full HD LCD skärm via DVI, vilken kabel är det som gäller?
Hade jag beställt den nya Mac minin så hade jag nog valt det första tillbehöret eftersom det är billigare. Det andra låter mest som att det skulle vara för att koppla in två skärmar, eller?

Det räcker med Mini DisplayPort till DVI-adapter. Dual-Link är för riktigt höga upplösningar och/eller riktigt höga uppdateringsfrekvenser (Dataöverföringskapaciteten är fördubblad mot Single-Link).

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bland ej insatta kan jag tänka mig att denna ser trevlig ut men för oss så ser denna ju bara dyr ut. Det finns ju betydligt bättre och billigare alternativ och du kan välja box helt själv om du känner för det... Det känns som windows / linux är en motorcykel och apple os en epatraktor. Det krävs lite mer av windows användaren men det finns så många fler möjligheter.

Har du helt missat att OS X är ett UNIX-system? MAO mer kompentent än Windows redan från början.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Skrivet av henricsson79:

Amen orka.. Det handlar om Apple (3GS, 4, mini och alla andra modeller) och dess instängning av kunder. Trodde det var 100 % klart men uppenbarligen inte. Är du en sådan som tiltar när Apple kritiseras? Det är många andra buggar med 3GS men det kan man ju diskutera i en annan tråd..

Klart man kan köra Windows också men då köper man ju troligen en annan modell till att börja med (!)

Orka själv!
Titlar inte alls när någon kritiserar Apple (jag gör det själv en hel del), men kritiken ska vara befogad.

Du har fortfarande inte förklarat vad det är som är instängt med Apples datorer.
Menar du det begränsade hårdvaruutbudet? Det kan jag hålla med om är en nackdel, men på vilket sätt är det att man stänger in kunderna? De flesta datortillverkare har ett begränsat hårdvaruutbud.
Ingen tvingar väl någon att köpa en Apple-produkt? Kanske det t.o.m. finns de som tycker det finns andra saker som väger tyngre än att man inte kan välja vilket grafikkort man vill?

Edit:
Låt mig uttrycka det såhär: Vad är det för något fantastiskt man missar (som gör att man är instängd) när man köper en Apple-dator?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av apspektakel:

Men det är ju som de säger i artikeln, Apple gör datorer för alla användare och de verkar ha hittat sig en fin marknad bland idioterna :<

Here we go again...

”Allt är bara svart eller vitt.”
”Alla som kör Mac är idioter.”

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

OS:et blir på engleska, tangentbord behöver du inte köpa där, det kan du köpa här. Strömadapter är amerikansk så klart, du trodde väl inte att de säljer europeiska stickkontakter i USA?

Alla OSX har alla språk inbakat i sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

Det räcker med Mini DisplayPort till DVI-adapter. Dual-Link är för riktigt höga upplösningar och/eller riktigt höga uppdateringsfrekvenser (Dataöverföringskapaciteten är fördubblad mot Single-Link).

Tack för svaret. Bara det går utmärkt att köra 1920x1080 i 60Hz utan några prestanda problem så är jag nöjd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tack för svaret. Bara det går utmärkt att köra 1920x1080 i 60Hz utan några prestanda problem så är jag nöjd.

Det går alldeles utmärkt. Kör själv 1920x1200 i 60Hz över Single-Link.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

OS:et blir på engleska, tangentbord behöver du inte köpa där, det kan du köpa här. Strömadapter är amerikansk så klart, du trodde väl inte att de säljer europeiska stickkontakter i USA?

Stämmer inte.
Min snow leopardskriva innehåller samtliga språk så man kan installera svenskt os x även om man köpt den i usa.
Den kan drivas både med 110V och 220V (från apple.com: Line voltage: 100-240V AC, Frequency: 50Hz to 60Hz)

Jag är själv lite sugen på att köpa en och skänka bort min nuvarande mini men det blir en ipad och ny iphone först!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Stämmer inte.
Min snow leopardskriva innehåller samtliga språk så man kan installera svenskt os x även om man köpt den i usa.
Den kan drivas både med 110V och 220V (från apple.com: Line voltage: 100-240V AC, Frequency: 50Hz to 60Hz)

Jag är själv lite sugen på att köpa en och skänka bort min nuvarande mini men det blir en ipad och ny iphone först!

Kommer inte ihåg att man fick välja språk vid installation, men det kanske skiljer sig vid bärbara eller så kommer jag just helt enkelt inte ihåg.
Ang ström så är det klart att den klarar båda versionerna på spänningar, men sladden som följer med passar ändå inte i Sverige.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Söt! vill ha en! vet dock inte vad jag skulle gjort med den..