Apple lanserar ny Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Rent generellt verkar det inte som om du läser vad som egentligen sägs utan mer läser det som står med extrem omvandlig hos dig själv!

Hahaha de verkar snarare tvärtom.

Skrivet av JesperA:

Just detta som gör kvalitétskänslan i Dell, Asus och Acer så sjukt dålig, dom spottar ut en ny dator flera gånger i veckan typ, deras R&D verkar enbart fokusera på tonvis olika utseende av samma dator, kvalité går i andra hand!
Apple gör få saker men det dom gör gör dom riktigt bra, datorer i Aluminium är så sjukt mycket mer kvalitetskänsla än vad plast någonsin kan ge!

De e mycket som är sjukt i din värld uppenbarligen, men skärpning självklart kan man få god kvalitetskänsla med plast, det krävs bara lite mer jobb. Plast har ett par bra egenskaper som gynnar särskilt bärbara saker ex ingen risk för bubblor(i plåten). Och självklart finns det PC lådor som är gjorda i andra material ex aluminium om man så önskar. Men jag tycker vi lämnar detta, vi vet alla att det finns PC datorer med bra kvalités känsla.

Skrivet av JesperA:

Dessutom lägger Apple ner forskning på att förbättra befintliga grejer, Asus, Acer och Dell osv spinner vidare på sin skitdåliga trackpad, Apple tänkte "ne detta håller inte, så sjukt dålig får det inte vara" och satte igång och gjorde planetens mest prisade trackpad, BRA saker är mycket viktigare än MYCKET saker! Trackpad var bara ett exempel, finns många fler, som tex batteritiden är sjukt bra hos Mac!

Du pratar om totalt olika företag med helt olika mål.

Skrivet av JesperA:

Det är ingen som har sagt att Mac har ALLT windows har, det som sas var att det finns riktigt bra substitut till Mac

Haha e de inte samma sak? Om inte Mac har allt som Windows har så kan det omöjligt ha riktigt bra substitut till Mac. Du vet, om Mac ska ha ett gott subsitut till ex Visual Studio 2010 då innebär det faktiskt att Mac ska ha ett utvecklingsverktyg för .net som är minnst lika bra som Visual Studio och med tanke på att Visual Studio anses vara någon av världens bästa utvecklings ide så blir det nog svårt. Visst det finns säkert bra utvecklingsverktyg för ex Java men vad jag förstår så går de flesta av dem att köra på Windows.

Skrivet av JesperA:

Dessutom snackar du egentligen om OS X när du säger Mac, för Mac är bara hårdvaran så där är det inte någon skillnad mjukvarumässiga möjligheter, på samma sätt som Dell, Asus,Acer osv!

Vem har sagt något annat?

Skrivet av JesperA:

Ingen som har sagt att det större utbudet är någon nackdel utan det som sas är att en viss person i denna tråden fokuserade för mycket på kvantitet istället för kvalité, programmen till OS X överlag är sjukt mycket bättre än motsvarigheterna i Windows, visst kryllar det om bra program till Windows med men som sagt, överlag är programmen till OS X mer lättjobbade och globaliserade!

Jasså? Adobe Photoshop, LightWave, Maya, Eclipse, Digsby, Itunes m,m m,m är väll typ likadant i både OS X och Windows? Eller tänker du på några specifika mjukvaror? Jag tror du snackar mest i nattmössan.

Skrivet av JesperA:

Det sista och första stycket i ditt inlägg reflekterar varför du troligen inte förstår Apples modellutbud, det som är globalt prisat hos Apple betyder mycket mindre för dig än hos dom som köper Apples produkter, du verkar bry dig mest om vad andra tycker om dig och vad du äger, du vill vara unik, du vill att folk lägger märke till dig för att du har en flådig skum star trek utseendeaktig dator, så nej, Apple är nog inget för dig nej!

Läs om och läs rätt, men du har rätt i en sak, Apple är inte rätt val för mig, men det beror på helt andra orsaker(som jag redan nämnt). Det betyder dock inte att jag inte kan köpa en Mac Mini och köra Windows på den, men med tanke på priset så lär det nog inte bli något med det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha e de inte samma sak? Om inte Mac har allt som Windows har så kan det omöjligt ha riktigt bra substitut till Mac. Du vet, om Mac ska ha ett gott subsitut till ex Visual Studio 2010 då innebär det faktiskt att Mac ska ha ett utvecklingsverktyg för .net som är minnst lika bra som Visual Studio och med tanke på att Visual Studio anses vara någon av världens bästa utvecklings ide så blir det nog svårt. Visst det finns säkert bra utvecklingsverktyg för ex Java men vad jag förstår så går de flesta av dem att köra på Windows.

Du försöker göra något som inte är värt att jämföra. Du vill få en Mac att vara en Windows när den egentligen bara vill vara en Mac. Jag kan på samma sätt vilja få din Windows-burk att vara en Mac när den egentligen vill fortsätta tuffa på i Windows.

Mac OS är ett verktyg precis som Windows är ett verktyg. Du kan nå samma mål med båda men på olika sätt.

Jag har tex oerhört svår att utveckla webb på Windows när jag är van med CSSEdit och TextMate. I viss mån även Espresso. Jag har svårt att leva utan Papaya när jag har rätt lina ut. Det är även underbart att skriva i WriteRoom och att tänka i MindNode. Därmed inte sagt att man inte kan göra det även under Windows.

Men samtidigt har jag oerhört svårt för att leka med CAx-program när jag bootar upp i OSX, då måste jag köra Windows. Därmed inte sagt att man inte kan köra sådana program i OSX.

Så jag är kreativ på ett sätt i Windows och på ett annat sätt i OSX.

Sen finns Mono portat för OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Du försöker göra något som inte är värt att jämföra. Du vill få en Mac att vara en Windows när den egentligen bara vill vara en Mac. Jag kan på samma sätt vilja få din Windows-burk att vara en Mac när den egentligen vill fortsätta tuffa på i Windows.

Mac OS är ett verktyg precis som Windows är ett verktyg. Du kan nå samma mål med båda men på olika sätt.

Jag har tex oerhört svår att utveckla webb på Windows när jag är van med CSSEdit och TextMate. I viss mån även Espresso. Jag har svårt att leva utan Papaya när jag har rätt lina ut. Det är även underbart att skriva i WriteRoom och att tänka i MindNode. Därmed inte sagt att man inte kan göra det även under Windows.

Men samtidigt har jag oerhört svårt för att leka med CAx-program när jag bootar upp i OSX, då måste jag köra Windows. Därmed inte sagt att man inte kan köra sådana program i OSX.

Så jag är kreativ på ett sätt i Windows och på ett annat sätt i OSX.

Sen finns Mono portat för OSX.

Självklart ska man välja det som passar kraven bäst. För mig som jobbar med .NET utveckling (ASP.NET/C#) så är Visual Studio ett självklart val och att köra Mono funkar inte, man vill ha tillgång till nyheterna som previews. Och du föredrar då OS X där de program du gillar bäst finns, då finns det ingen anledning till att byta. Men att sitta och säga att programmen till OS X är generellt bättre känns ju mindre troligt, det finns helt enkelt fördelar och nackdelar ingen plattform är självklart om man ska titta generellt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jasså? Adobe Photoshop, LightWave, Maya, Eclipse, Digsby, Itunes m,m m,m är väll typ likadant i både OS X och Windows? Eller tänker du på några specifika mjukvaror? Jag tror du snackar mest i nattmössan.

Du missade min lista tidigare i tråden?

Coda: Panic - Coda - One-Window Web Development for Mac OS X
Transmit: Panic - Transmit - The ultimate Mac OS X FTP + SFTP + S3 app
QLab: Figure 53 | QLab | Live Show Control for Mac OS X
Wave Editor: Audiofile Engineering - Wave Editor
CSSEdit: MacRabbit - CSSEdit - Web 2.0 in Style
Quicksilver: Blacktree
Logic Studio: Apple - Logic Studio
Final Cut Studio: Apple - Final Cut Studio
Keynote: Apple - iWork - Keynote - Create captivating presentations easily.
Delicious Library: Delicious Library 2
Papers: Papers : mekentosj.com : Software for Research
1Password: Password Manager + Automatic Form Filler for Mac OS X
Schoolhouse: Schoolhouse
Soulver: Soulver | Acqualia
Snippets: Snippets ? Code Snippet Manager for Mac OS X
Tweetie: atebits - Tweetie for Mac

Ett exempel till – SubEthaEdit: SubEthaEdit
Motsvarande till Windows?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag känner ju inte till alla dessa mjukvaror och jag har verkligen inte tid att sätta mig in i dem och därmed pressentera en motsvarighet på Windows plattformen. Tänk dig själv om jag hade dragit upp en hel lista med Windows program som du inte känner till och bara säga att ge mig motsvarigheterna på Mac?

Nä jag tycker vi lägger ner detta nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jag känner ju inte till alla dessa mjukvaror och jag har verkligen inte tid att sätta mig in i dem och därmed pressentera en motsvarighet på Windows plattformen. Tänk dig själv om jag hade dragit upp en hel lista med Windows program som du inte känner till och bara säga att ge mig motsvarigheterna på Mac?

Nä jag tycker vi lägger ner detta nu.

Ja, vi lägger ned med slutsatsen att det inte bara finns en slutsats (Windows) som passar alla i alla lägen.
Det jag ville säga är att det finns en hel del program för Mac som inte finns till Windows – inte bara vice versa.

Men ge mig gärna en lista på Windows-program som du finner välgjorda – ska bli spännande.

Ändrade ”den” till ”det” på ett ställe
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Notepad.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, vi lägger ned med slutsatsen att det inte bara finns en slutsats (Windows) som passar alla i alla lägen.
Det jag ville säga är att det finns en hel del program för Mac som inte finns till Windows – inte bara vice versa.

Men ge mig gärna en lista på Windows-program som du finner välgjorda – ska bli spännande.

Jag kan ju ange de som jag själv använt/använder :

MS Visual Studio (som sagts tidigare)
MS Team Foundation Server
MS SQL
MySQL
ImgBurn
SoapUI
Autodesk 3D Studio Max
Adobe Acrobat Reader
Adobe PhotoShop
Fl Studio
Digsby
FileZilla
Winamp
VLC Media player
Battlefield samtliga
Grand Theft Auto samtliga
StarCraft
WarCraft
o.s.v, o.s.v

Vissa av programmen finns det säkert någon typ av ersättning på till IMac, jag är dock super nöjd med vad som finns här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jag kan ju ange de som jag själv använt/använder :

MS Visual Studio (som sagts tidigare)
MS Team Foundation Server
MS SQL
MySQL
ImgBurn
SoapUI
Autodesk 3D Studio Max
Adobe Acrobat Reader
Adobe PhotoShop
Fl Studio
Digsby
FileZilla
Winamp
VLC Media player
Battlefield samtliga
Grand Theft Auto samtliga
StarCraft
WarCraft
o.s.v, o.s.v

Vissa av programmen finns det säkert någon typ av ersättning på till IMac, jag är dock super nöjd med vad som finns här.

Som du säger finns det ersättare, men flera av exemplen du räknar upp nedan behöver ingen ersättning då de redan finns i Mac-version.

MS Visual Studio (som sagts tidigare)
MS Team Foundation Server
MS SQL
MySQL - finns för Mac
ImgBurn
SoapUI - finns för Mac
Autodesk 3D Studio Max
Adobe Acrobat Reader - finns för Mac
Adobe PhotoShop - finns för Mac
Fl Studio
Digsby - (”coming soon for Mac and Linux” läste jag på hemsidan)
FileZilla - finns för Mac (men fulare program får man leta efter – bevisar min misstanke om att du inte är en snubbe med känsla för grafiskt användargränssnitt, men Windows-nissar brukar inte vara det.)
Winamp
VLC Media player - finns för Mac
Battlefield samtliga - finns för Mac (dock bara BF 1942 och BF 2142 i nuläget)
Grand Theft Auto samtliga - (Chinatown Wars finns för iPhone i alla fall )
StarCraft - finns för Mac
WarCraft - finns för Mac

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

star-affinity: Ptjaa det är väl därför Windows även finns i en version utan GUI - man syftar på funktion före form helt enkelt.

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JesperA Visa inlägg
Ingen som har sagt att det större utbudet är någon nackdel utan det som sas är att en viss person i denna tråden fokuserade för mycket på kvantitet istället för kvalité, programmen till OS X överlag är sjukt mycket bättre än motsvarigheterna i Windows, visst kryllar det om bra program till Windows med men som sagt, överlag är programmen till OS X mer lättjobbade och globaliserade!

Samma argument går att använda på alla applikationer som finns till iPhone. Plötsligt är kvantiteten av applikationer ett argument för att välja den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Som du säger finns det ersättare, men flera av exemplen du räknar upp nedan behöver ingen ersättning då de redan finns i Mac-version.

FileZilla - finns för Mac (men fulare program får man leta efter – bevisar min misstanke om att du inte är en snubbe med känsla för grafiskt användargränssnitt, men Windows-nissar brukar inte vara det.)

Haha vilket påhopp, ärligt vem bryr sig om hur ett FTP program ser ut om det fungerar hur bra som helst och dessutom är gratis? Att säga att Windwos-nissar inte brukar ha känsla för grafisk användargränssnitt är som att säga att Apple-nissar brukar inte veta vad en dator består av.

//SnowJim

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Damodred:

star-affinity: Ptjaa det är väl därför Windows även finns i en version utan GUI - man syftar på funktion före form helt enkelt.

Samma argument går att använda på alla applikationer som finns till iPhone. Plötsligt är kvantiteten av applikationer ett argument för att välja den...

Men det är också plötsligt ett argument för att inte välja en (för att det finns så mycket skit enligt de som gnäller).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha vilket påhopp, ärligt vem bryr sig om hur ett FTP program ser ut om det fungerar hur bra som helst och dessutom är gratis? Att säga att Windwos-nissar inte brukar ha känsla för grafisk användargränssnitt är som att säga att Apple-nissar brukar inte veta vad en dator består av.

//SnowJim

Jag och många andra bryr sig hur ett FTP-program ser ut.
Många sitter och glor in i operativsystemet dag ut och dag in – klart det är viktigt att det ser bra ut. Varför måste det ena utesluta det andra?

Tycker inte alls det är fel att dra den slutsatsen om Windows-nissar. Inte alla, men generellt. De är oftast mest intresserade av prestanda än användbarhet. Folk som kör Mac har generellt ett större intresse av att programmen ser bra ut och har hög användbarhet. Det är ju som sagt bara att kolla på många tredjepartsprogram för Mac – de flesta bryr sig. Windows-utvecklare verkar inte lika intresserade då man exempelvis fortfarande kör med ikoner som är anpassade för Windows 95 (Filezilla är ett bra exempel på detta).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag och många andra bryr sig hur ett FTP-program ser ut.
Många sitter och glor in i operativsystemet dag ut och dag in – klart det är viktigt att det ser bra ut. Varför måste det ena utesluta det andra?

Tycker inte alls det är fel att dra den slutsatsen om Windows-nissar. Inte alla, men generellt. De är oftast mest intresserade av prestanda än användbarhet. Folk som kör Mac har generellt ett större intresse av att programmen ser bra ut och har hög användbarhet. Det är ju som sagt bara att kolla på många tredjepartsprogram för Mac – de flesta bryr sig. Windows-utvecklare verkar inte lika intresserade då man exempelvis fortfarande kör med ikoner som är anpassade för Windows 95 (Filezilla är ett bra exempel på detta).

Haha tillåt mig skratta =D Du har verkligen ingen koll Mitt förslag är att du tar dig tillbaka till något Apple forum, det verkar mer passande för dig. Tog en titt på dina tidigare poster här på sweclockers och genast började det lukta liiite APPLE fanboy

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Damodred:

star-affinity: Ptjaa det är väl därför Windows även finns i en version utan GUI - man syftar på funktion före form helt enkelt.

Du menar väl inte DOS-prompten?

Terminal i Mac OS X (Unix):
Apple Terminal - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha tillåt mig skratta =D Du har verkligen ingen koll Mitt förslag är att du tar dig tillbaka till något Apple forum, det verkar mer passande för dig. Tog en titt på dina tidigare poster här på sweclockers och genast började det lukta liiite APPLE fanboy

Om jag är Apple fanboy så är många här (du) Mega Hyper anti Apple Talibans!

Finns absolut en hel del jag gillar med Apple men också mycket som ogillas. Men till skillnad från vissa andra så är jag hyfsat insatt i Apples grejor. Kom med vettiga argument så är jag med! Men det är sällan man ser det här. Många säger ju bara ”Hahaha! Mac? iPhone? Apple är skit!”. Hög nivå på ribban där. Den ligger ju för fan på marken.

”Låt mig skratta” och ”du har verkligen ingen koll”.
Starka argument där. :-/
Kommer ju med exempel och försöker förklara vad jag menar. Du säger bara ”du har ingen koll”. Fint.

Men du har rätt i en sak – borde sluta hänga på SweClockers. Riktig låg nivå på många här.

Måste tillägga att jag på Mac-forum ofta är lite mer tvärtom än här, för där är vissa för positiva till Apple.
De har mer eller mindre kallat mig för Windows-nisse så som du kallar mig Apple fanboy.
Något ironiskt det hela...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Måste tillägga att jag på Mac-forum ofta är lite mer tvärtom än här, för där är vissa för positiva till Apple.
De har mer eller mindre kallat mig för Windows-nisse så som du kallar mig Apple fanboy.
Något ironiskt det hela...

Hehe ja bara det säger ju en hel del om Apple-nissar tycker jag. Men jag ska inte säga för mycket, en vacker dag sitter jag där med MacOS, men den dagen är verken idag eller imorgon.

Ta inte illa upp men det du gör är lite som att gå in på ett VOLVO forum och enbart prata om hur bra SAAB är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Ta inte illa upp men det du gör är lite som att gå in på ett VOLVO forum och enbart prata om hur bra SAAB är.

Tänk igenom detta igen så ser du hur dum liknelse det var...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Ta inte illa upp men det du gör är lite som att gå in på ett VOLVO forum och enbart prata om hur bra SAAB är.

Nu är det jag som måste skratta: HAHAHAHAHAHAHAAA!
Du tryckte ned ribban i jorden nu.

Billiknelse. De blir nästan alltid märkliga, lik förbannat fortsätter folk med dem i datorsammanhang. Datorer och bilar är väldigt olika. Går inte att jämföra på det sättet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nu är det jag som måste skratta: HAHAHAHAHAHAHAAA!
Du tryckte ned ribban i jorden nu.

Billiknelse. De blir nästan alltid märkliga, lik förbannat fortsätter folk med dem i datorsammanhang. Datorer och bilar är väldigt olika. Går inte att jämföra på det sättet.

Haha nä förstår man inte så förstår man inte, inte mer att säga om det (orkar inte förklara eller föra diskussionen vidare).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nu är det jag som måste skratta: HAHAHAHAHAHAHAAA!
Du tryckte ned ribban i jorden nu.

Billiknelse. De blir nästan alltid märkliga, lik förbannat fortsätter folk med dem i datorsammanhang. Datorer och bilar är väldigt olika. Går inte att jämföra på det sättet.

Klart det går att jämföra så, men en mer korrekt analogi vore att säga att man går in på ett bilforum och bara skriver bra saker om Saab.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Haha nä förstår man inte så förstår man inte, inte mer att säga om det (orkar inte förklara eller föra diskussionen vidare).

Den enkla vägen ut.
Har knappast funnits någon diskussion att föra vidare, du har ju varit ganska orubblig och knappt alls kunnat se saker från någon annan synvinkel än din egen.

Tillägg:
Förstår visst, men håller inte med.
Tycker inte du övertygat mig att du har koll på det du kritiserar. (exempelvis att hälften av de program du länkade till också finns för Mac OS X)

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Derox:

Klart det går att jämföra så, men en mer korrekt analogi vore att säga att man går in på ett bilforum och bara skriver bra saker om Saab.

Tycker inte det är riktigt så enkel.
Apples datorer kör generellt Mac OS X medan PC-datorerna generellt kör Windows.
Hur översätter man operativsystem i biltermer?
Att det är likadana bilar fast de går på olika bensin? :-/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte snarare på Windows Server Core som är ett Windows 2008 utan GUI. Väldigt nedskalat alltså men har många "basic" funktioner. Rätt coolt ändå att göra så i dessa tider.

Jag kan inte hålla med i att den "generelle" windows användaren inte bryr sig om utseendet. Däremot tror jag att färre inte är medvetna om det, några bryr sig inte, några gillar det (igenkänningsmetoden eller vad som helst) och några tycker det är bättre än motsvarande på andra sidor. Man får komma ihåg att Windows används på så många fler ställen in OS X också så det är dumt att gissa för mycket - högst personligen är utseendet egalt så länge funktion och prestanda finns där. Men efter det så får det naturligtvis se bra ut också. Tycker inte vare sig OS X eller Mac gör det, utseendet skriker amerikansk smaklöshet i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag tänkte snarare på Windows Server Core som är ett Windows 2008 utan GUI. Väldigt nedskalat alltså men har många "basic" funktioner. Rätt coolt ändå att göra så i dessa tider.

Aha, det kände jag inte till.

Skrivet av Damodred:

Jag kan inte hålla med i att den "generelle" windows användaren inte bryr sig om utseendet. Däremot tror jag att färre inte är medvetna om det, några bryr sig inte, några gillar det (igenkänningsmetoden eller vad som helst) och några tycker det är bättre än motsvarande på andra sidor. Man får komma ihåg att Windows används på så många fler ställen in OS X också så det är dumt att gissa för mycket - högst personligen är utseendet egalt så länge funktion och prestanda finns där. Men efter det så får det naturligtvis se bra ut också. Tycker inte vare sig OS X eller Mac gör det, utseendet skriker amerikansk smaklöshet i mina ögon.

Att inte de inte bryr sig är väl en överdrift, men många gånger verkar man inte se skillnad på ett enhetligt användargränssnitt av modernare snitt och ett gammalt med 95-look.

Det där med amerikansk smaklöshet får du gärna utveckla.
Att kalla Apples design för smaklös rimmar väldigt illa med verkligheten. Att man inte gillar den är en sak, men smaklös? Tvivelaktigt påstående som heter duga när folk som jobbar med design hela dagarna föredrar Apple-prylar framförallt. Jo, folk som jobbar mycket med något har generellt bättre koll. De kan argumentera för sitt tyckande i stället för att bara säga ”jag har rätt för att jag tycker så” och ”smaken är som baken”.

OK, jag inser att jag är ute på lite hal is där, men det är lite som att jag tycker åsikten från en person som letar aktivt efter musik väger tyngre än den från en person som mest gillar vad som ”serveras” på de kommersiella radio-kanalerna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd

Jag tror som sagt inte alla är medvetna om det, eller bryr sig särskilt mycket i slutändan. Många tänker nog "gå dit, tryck där, gör så här, så sker detta" och sedan lägger man inte så mycket mer tanke på det. Personligen föredrar jag att varje program har sina egna menyer, om än väl medveten om den ökade risken med det. Jag förstår tanken med att programmen har en gemensam menyrad, men tyvärr har det inte övertygat på mig. Dock är det väl endast ett fåtal program som fortfarande har en femtonårig look idag och i praktiken inte ett problem.

Som sagt, det skriker amerikansk smaklöshet. Framför allt sedan den vita Macbooken kom för några år sedan. Allt känns så 2003, då det skulle vara vitt och blankt och sedan dess har man visserligen bytt upp sig till en mer rostfri look som ändå känns daterad med några år. Det är mycket bling (trots sitt försök till att vara clean och avskalad) och "se på mig, jag finns också". Allt pga det blanka och blänkande vilket ger en vräkig stil och är väldigt amerikanskt (tillsammans med träimitaioner och mattor), där matt och en mer tillbakadragen profil ger en mer Europeisk (eller Nordisk för den delen) stil. Pratar man om en än mer extrem stil så är kanske östasiatisk design något man ska titta på. Som förslag kan jag nämna att titta in på Tupelo, TUPELO arkitektur AS för att se vad jag menar och sedan kan man själv jämföra och se skillnaden mot den amerikanska designen.

Däremot förstår jag att Apples design tilltalar, men som någon som själv gillar design, inredning, mode osv så anser jag att köpa en Apple- produkt pga utseendet är att ta den enkla vägen ut. Jag vet att termen "smaklös" är lite från person till person, men det är så jag ser det. Vräkigt, luxiöst (stavning?), stort osv

Tillägg:

Sedan ska design naturligtvis vara roligt, finessrikt osv och när vi ändå pratar om jämförelser med musik så är det så att ljud produceras med tanke på att låta på ett speciellt sätt men sedan kan en tillverkare av högtalare och förstärkare sätta sin prägel på det. Dynavoice t,ex har lättlyssnade högtalare som tilltalar många men all form av musik låter också likadant. Själv gillar jag franska Focals ljudkaraktär och design bättre som dock är en kompromiss då jag inte har råd att köpa en Linn- uppsättning. Och det är lite samma sak med designtänket från Apple, Sony och allt vad de heter - man sätter sin stämpel på det man säljer och man säljer helt enkelt sin vision av ett koncept. Det är ganska klart och tydligt att Apple är USA- baserat och USA är deras viktigaste land och därför är det naturligtvis inte fel att göra en design som passar bäst där.

Ett annat exempel är om jag skulle lägga fram tio mobiltelefoner framför dig, fem från Sony Ericsson och fem från Nokia. Även om telefonerna var utan logga så sätter jag min anställning på att du skulle kunna säga vilka telefoner som kom från vilken tillverkare - just för att designen är så förknippad med företaget.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag förstår tanken med att programmen har en gemensam menyrad, men tyvärr har det inte övertygat på mig. Dock är det väl endast ett fåtal program som fortfarande har en femtonårig look idag och i praktiken inte ett problem.

Vad är det som behöver övertygelse? På vilket sätt skulle det vara en nackdel att (exempelvis) inställningarna för ett program alltid går att finna på samma ställe?
Själva utseendet på ett program behöver inte vara direkt ett praktiskt problem, men indirekt kan det vara det. Som sagt är det inte dumt om man trivs någorlunda när man sitter framför datorn hela dagarna. Men visst – sen är det vissa som inte bryr sig så mycket om detta.

Skrivet av Damodred:

Som sagt, det skriker amerikansk smaklöshet. Framför allt sedan den vita Macbooken kom för några år sedan. Allt känns så 2003, då det skulle vara vitt och blankt och sedan dess har man visserligen bytt upp sig till en mer rostfri look som ändå känns daterad med några år. Det är mycket bling (trots sitt försök till att vara clean och avskalad) och "se på mig, jag finns också". Allt pga det blanka och blänkande vilket ger en vräkig stil och är väldigt amerikanskt (tillsammans med träimitaioner och mattor), där matt och en mer tillbakadragen profil ger en mer Europeisk (eller Nordisk för den delen) stil. Pratar man om en än mer extrem stil så är kanske östasiatisk design något man ska titta på. Som förslag kan jag nämna att titta in på Tupelo, TUPELO arkitektur AS för att se vad jag menar och sedan kan man själv jämföra och se skillnaden mot den amerikanska designen.

Jag tror många inte skulle hålla med dig och kanske skratta lite åt din analys av Apples design.
Kollade faktiskt med två angående ditt stycke ovan:

”Jag håller med honom i stort, förutom att Macarnas design inte passar in i hans resonemang”
”Det är ju lite skillnad på att designa en dator och en sängstolpe”

De där hålen från en bild hos den Norska arkitektbyrån ser förresten rätt Mac Pro ut.
http://www.tupelo.no/projects/large/08/soa09.jpg
http://ontechnology.files.wordpress.com/2008/05/macpro_hero.j...

För övrigt borde uppdatera sin hemsida så den inte känns så 2003, eller ska jag säga 1999?

Allt skulle vara vitt och blankt år 2003? Vad ska det vara på senare år då? Svart glansig plast som kallas ”pianolack”? Visst, många ogillar den vita MacBooken, men många gillar den också. Att kalla den för smaklös och att det skulle vara mycket bling med den rimmar illa. Bara för att något är blankt är det väl inte ”bling bling”?

Kalla Apples design för vräkig och stor? Låter snarare som om du beskriver Alienware-datorer. Stort, skrikigt och vräkigt (och ganska smaklöst om du frågar mig): Alienware Area-51 ALX Desktop Details | Dell

Apples design är väl snarare avskalad, med rena linjer.
Att det skulle vara ”bling bling” och skrika vräkighet håller jag inte med alls om. De passar snarare väldigt bra in i den Nordiska mer tillbakadragna stilen.

Om du går in här och tittar (Apples hemsida om folk som använder deras grejor i arbetet): Apple - Pro
Är det en sida med vräkighet och mycket bling bling?
Tycker nog den ser mer nordisk ut.

Skrivet av Damodred:

Sedan ska design naturligtvis vara roligt, finessrikt osv och när vi ändå pratar om jämförelser med musik så är det så att ljud produceras med tanke på att låta på ett speciellt sätt men sedan kan en tillverkare av högtalare och förstärkare sätta sin prägel på det. Dynavoice t,ex har lättlyssnade högtalare som tilltalar många men all form av musik låter också likadant. Själv gillar jag franska Focals ljudkaraktär och design bättre som dock är en kompromiss då jag inte har råd att köpa en Linn- uppsättning. Och det är lite samma sak med designtänket från Apple, Sony och allt vad de heter - man sätter sin stämpel på det man säljer och man säljer helt enkelt sin vision av ett koncept. Det är ganska klart och tydligt att Apple är USA- baserat och USA är deras viktigaste land och därför är det naturligtvis inte fel att göra en design som passar bäst där.

Ett annat exempel är om jag skulle lägga fram tio mobiltelefoner framför dig, fem från Sony Ericsson och fem från Nokia. Även om telefonerna var utan logga så sätter jag min anställning på att du skulle kunna säga vilka telefoner som kom från vilken tillverkare - just för att designen är så förknippad med företaget.

Jag tog upp att folk har olika djup i sitt tyckande om musik och du börjar snacka om hur olika högtalare låter? Då kan vi ju också ta upp att produktionen av musiken också satt sin prägel. Ljudteknikerns kunskap, preferenser – vilken utrustning och mikteknik denna använt osv. Massor med aspekter.

Håller med dig om det där med mobiltelefonerna.

Du får gärna ge exempel på datordesign som du tycker är snygg.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är det som behöver övertygelse? På vilket sätt skulle det vara en nackdel att (exempelvis) inställningarna för ett program alltid går att finna på samma ställe?
Själva utseendet på ett program behöver inte vara direkt ett praktiskt problem, men indirekt kan det vara det. Som sagt är det inte dumt om man trivs någorlunda när man sitter framför datorn hela dagarna. Men visst – sen är det vissa som inte bryr sig så mycket om detta.

Jag tror många inte skulle hålla med dig och kanske skratta lite åt din analys av Apples design.
Kollade faktiskt med två angående ditt stycke ovan:

”Jag håller med honom i stort, förutom att Macarnas design inte passar in i hans resonemang”
”Det är ju lite skillnad på att designa en dator och en sängstolpe”

De där hålen från en bild hos den Norska arkitektbyrån ser förresten rätt Mac Pro ut.
http://www.tupelo.no/projects/large/08/soa09.jpg
http://ontechnology.files.wordpress.com/2008/05/macpro_hero.j...

För övrigt borde uppdatera sin hemsida så den inte känns så 2003, eller ska jag säga 1999?

Allt skulle vara vitt och blankt år 2003? Vad ska det vara på senare år då? Svart glansig plast som kallas ”pianolack”? Visst, många ogillar den vita MacBooken, men många gillar den också. Att kalla den för smaklös och att det skulle vara mycket bling med den rimmar illa. Bara för att något är blankt är det väl inte ”bling bling”?

Kalla Apples design för vräkig och stor? Låter snarare som om du beskriver Alienware-datorer. Stort, skrikigt och vräkigt (och ganska smaklöst om du frågar mig): Alienware Area-51 ALX Desktop Details | Dell

Apples design är väl snarare avskalad, med rena linjer.
Att det skulle vara ”bling bling” och skrika vräkighet håller jag inte med alls om. De passar snarare väldigt bra in i den Nordiska mer tillbakadragna stilen.

Om du går in här och tittar (Apples hemsida om folk som använder deras grejor i arbetet): Apple - Pro
Är det en sida med vräkighet och mycket bling bling?
Tycker nog den ser mer nordisk ut.

Jag tog upp att folk har olika djup i sitt tyckande om musik och du börjar snacka om hur olika högtalare låter? Då kan vi ju också ta upp att produktionen av musiken också satt sin prägel. Ljudteknikerns kunskap, preferenser – vilken utrustning och mikteknik denna använt osv. Massor med aspekter.

Håller med dig om det där med mobiltelefonerna.

Du får gärna ge exempel på datordesign som du tycker är snygg.

Du ger inte upp alltså? Om nu Apple är almighty, varför finns inte deras produkter överallt? De är ju såå "snygga" och de har ju så fiint gränssnitt för att inte prata om den "omtalade" kvalitén. Haha nä Apples marknad är marginell av en anledning.

Jag känner kanske 1 som har en Mac, dock finns det ett par fler som har iPhone men övervägande är helt klart annat mobil märke.

Ska vi verkligen prata designen och Apple? Visst det är stilrent, men hur mycket har det utvecklats? De tar ju inget nytt till bordet när det gäller ren design på sin hårdvara. Ta exempelvis Mac mini som denna tråden faktiskt handlar om, de e ju mer eller mindre en skolåda med runda hörn och ett Äpple på? Är det vad man kallar design? Vi ska inte ens börja prata om hur IMac ser ut Andra tillverkare försöker iallafall utveckla sin design, ibland blir det dåligt, i bland bra, det är en del av utvecklingen. Detta är mina åsikter men givetvis respekterar jag om någon annan tycker motsatsen vilket du inte verkar göra?

När det kommer till design på operativsystem så kan jag personligen säga att jag tycker Windows 7 är långt mycket snyggare än MacOS, åter igen är det personligt och det finns inget som säger att jag har rätt eller fel.

Du får nog vakna upp och inse att det finns inget rätt och fel här, det handlar om personligt tycke och vilka behov man har. Om du ni föredrar Apple produkter så kanske inte ett forum där 98% av användarna kör Windows är ett så lyckat val?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag och många andra bryr sig hur ett FTP-program ser ut.
Många sitter och glor in i operativsystemet dag ut och dag in – klart det är viktigt att det ser bra ut. Varför måste det ena utesluta det andra?

Tycker inte alls det är fel att dra den slutsatsen om Windows-nissar. Inte alla, men generellt. De är oftast mest intresserade av prestanda än användbarhet. Folk som kör Mac har generellt ett större intresse av att programmen ser bra ut och har hög användbarhet. Det är ju som sagt bara att kolla på många tredjepartsprogram för Mac – de flesta bryr sig. Windows-utvecklare verkar inte lika intresserade då man exempelvis fortfarande kör med ikoner som är anpassade för Windows 95 (Filezilla är ett bra exempel på detta).

Jag tror majoriteten av datoranvändare är bra mycket mer intresserade av att programmet ska vara bekvämt att använda, och det inkluderar självklart utseendet till en viss del. Om ett program är snyggt eller inte bryr jag mig iaf inte alls om, men det ska vara bekvämt för ögonen när jag arbetar med det. Många saker i OS X känns mer anpassade för snygghet, små häftiga funktioner osv, och mindre anpassade för ren användarvänlighet.

Nu använder jag oftast nautilus för (s)ftp men jag tycker filezilla ser riktigt trevligt ut, fokus på rätt saker osv:

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Du ger inte upp alltså? Om nu Apple är almighty, varför finns inte deras produkter överallt? De är ju såå "snygga" och de har ju så fiint gränssnitt för att inte prata om den "omtalade" kvalitén. Haha nä Apples marknad är marginell av en anledning.

Jag känner kanske 1 som har en Mac, dock finns det ett par fler som har iPhone men övervägande är helt klart annat mobil märke.

Som brukligt är det Apple vs alla andra tillverkare.
500 000 iPhones i Sverige är väl galet mycket på relativt kort tid?

Skrivet av SnowJim:

Ska vi verkligen prata designen och Apple? Visst det är stilrent, men hur mycket har det utvecklats? De tar ju inget nytt till bordet när det gäller ren design på sin hårdvara. Ta exempelvis Mac mini som denna tråden faktiskt handlar om, de e ju mer eller mindre en skolåda med runda hörn och ett Äpple på? Är det vad man kallar design? Vi ska inte ens börja prata om hur IMac ser ut Andra tillverkare försöker iallafall utveckla sin design, ibland blir det dåligt, i bland bra, det är en del av utvecklingen. Detta är mina åsikter men givetvis respekterar jag om någon annan tycker motsatsen vilket du inte verkar göra?

Ja, vi ska prata design och Apple.
De har t.o.m. vunnit pris för designen av en fjärrkontroll:
Apple Wins Industrial Design for Apple Remote - Patently Apple
Det finns en bok som heter ”The Work of the Apple Industrial Design Group”
Amazon.com: Appledesign: The Work of the Apple Industrial Design Group…

Frågan som borde ställas är hur lyckat det är att lägga ned energi på att diskutera design med folk på SweClockers?

Mac mini en skolåda?
Vad är det som är så hemskt med iMac?
Utvecklas Apples design inte?
Alltså, vilket parallellt universum lever ni i?

Ge lite exempel på datorer du tycker är väldesignade vetja.
Telefonmässigt tycker jag HTC lyckats med Legend (som dock ser ut som en MacBook Pro i telefonform) och Desire, men låt oss stanna kring datorerna – vad finns det för välgjort där menar du?

Skrivet av SnowJim:

När det kommer till design på operativsystem så kan jag personligen säga att jag tycker Windows 7 är långt mycket snyggare än MacOS, åter igen är det personligt och det finns inget som säger att jag har rätt eller fel.

Menar du ramen runt fönstren då eller? Genomskinligheten?
För om du ser till den lista med Mac-program som jag länkade och jämför med din (där du bland anant länkade till Filezilla av alla ögonplågor) så ser jag inga bra exempel på att Windows skulle se bättre ut.
De flesta som sysslar med design håller nog inte med dig. Windows hat absolut blivit mycket bättre sen XP men det är också hur själva programmen ser ut (ikoner, layout osv.)

Men som du säger så har folk olika åsikter. Liksom det finns de som hellre går till McDonald's istället för att äta på en ansedd restaurang. Ingen har fel i sin åsikt, men jag skulle hellre diskutera mat med personen som föredrar den fina restaurangen.

Skrivet av SnowJim:

Du får nog vakna upp och inse att det finns inget rätt och fel här, det handlar om personligt tycke och vilka behov man har. Om du ni föredrar Apple produkter så kanske inte ett forum där 98% av användarna kör Windows är ett så lyckat val?

Vakna upp själv.
Jag har aldrig sagt att det bara finns ett rätt och ett fel. Däremot försöker jag visa och ge exempel på vad jag anser vara positivt med Mac och Apple när folk klankar ned utan att ha någon substans eller djupare argument. Om man hela tiden ska ta hänsyn till att folk får tycka och säga vad de vill så kan man ju knappast prata om någonting alls. Däremot ska det vara en balanserad diskussion, det är det jag efterfrågar. Du får gärna tycka att Windows är snyggare, men man kan väl ändå lyssna och försöka se vad en av en annan åsikt menar. Det tycker jag inte du har gjort - du bara håller för öronen, säger ”AAAAAAAAAAHHHH" och tycker att jag ska gå någon annan stans. -.-

Jag föredrar inte Apple i alla lägen, därav ett intresse för SweClockers.
Det är det som är grejen, jag kan se fördelar på olika håll, men vissa här menar att allt med Apple är skit -det är det som ifrågasätts.

Tillägg:
Ni kan ju kolla lite på YouTube-klippet nedan.
Jonathan Ive (född och utbildad i England) är mannen bakom Apples smaklösa icke-utvecklade ”amerikanska” design.

YouTube - "Objectified" - Jonathan Ive talks about Mac design & Unibody MacBook manufacture

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma