Apple lanserar ny Mac Mini

Permalänk

Andrahandshårdvara för ca 1 miljon.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

Har du helt missat att OS X är ett UNIX-system? MAO mer kompentent än Windows redan från början.

Enligt dig!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Enligt dig!

Nej, det är fakta att det är UNIX i grunden

Permalänk
Medlem

Skoja min doja, 8000 spänn för en core 2 duo...Det är mer än vad jag gav för min HTPC med core 2 duo år 2006!!! men visst den är liten och smidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtariST:

Skoja min doja, 8000 spänn för en core 2 duo...Det är mer än vad jag gav för min HTPC med core 2 duo år 2006!!! men visst den är liten och smidig.

Glöm inte bort att man INTE får med tangentbord och mus. Dessutom måste man nog lägga till 2GB minne eftersom 2GB är i minsta laget.

Lägger man till detta så är man enligt apples priser uppe på nästan 10 000kr för detta. Då fattas bara skärmen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

"Välbekanta Apple Computers" heter sedan 9 Januari 2007 (dagen då iPhone lanserades) bara Apple.

Permalänk
Medlem

lol apple, 11490:- = 999$

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Borde haft i3 istället för åldrande duo och 4GB minne för det priset. Första mini mac kostade ju bara 4-500 dollar nånting. de har nästan dubblats i pris på 4-5 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Borde haft i3 istället för åldrande duo och 4GB minne för det priset. Första mini mac kostade ju bara 4-500 dollar nånting. de har nästan dubblats i pris på 4-5 år.

Tror man hade varit tvungen att göra med Intel-graffe om man skulle haft i3-processor.

Håller med om att priset är lite väl tilltaget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Skumt resonemang, du fokuserar på kvantitet när det var man behöver är kvalité och det finns sjukt mycket bra program från både Apple och 3:e part som är bra och tom bättre som substitut än vad som finnes till Windows!

Kvalité? Du vill inte koppla en os x burk till ett nätverk av linux / windows. Det drar bara ned standarden och ökar mängden problem. Utbudet av program till os x gör inte heller att os x är intressant då det är så klent. Sen är hårdvarans pris för högt.

Skrivet av Bluray:

Har du helt missat att OS X är ett UNIX-system? MAO mer kompentent än Windows redan från början.

Komedi. os x är baserat på unix men utbudet av program så som video och musikspelare är för begränsat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wic:

"Mac Mini kostar från 7 995 kronor och handlas enklast från Apples webbutik eller auktoriserade återförsäljare."

OMFG! Köpte en bärbar PC för 4999 som smiskar denna plåtburk riktigt HÅRT!

Hur kan du jämföra en bärbar PC med en stationär MAC dator?
Det är som att jämföra dig med en människa! helt olika saker.

OT/
Fin o smidig maskin skulle kunna tänka mig köpa en sådan om den kosta närmare 500€

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av masi:

<10W idle, hur f-n lyckas dom? Ingen annan kommer ner i det med Atom ens... Och här är en fullfjädrad mobil Core 2 Duo.

Om man stänger av den så blir det 0W, men det är ju ungefär lika intressant som att den "idlar"(hur man nu mäter det) <10W. Bara cpu har ju tdp på 25w.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Kvalité? Du vill inte koppla en os x burk till ett nätverk av linux / windows. Det drar bara ned standarden och ökar mängden problem. Utbudet av program till os x gör inte heller att os x är intressant då det är så klent. Sen är hårdvarans pris för högt.

Komedi. os x är baserat på unix men utbudet av program så som video och musikspelare är för begränsat.

”Du vill inte koppla en os x burk till ett nätverk av linux / windows. Det drar bara ned standarden och ökar mängden problem.”

Ursäkta?
På jobbet har vi en salig blandning av datorer. Serverar, bärbara och stationära och de kör Linux, Windows, Solaris och Mac OS X. Totalt runt 150 Mac OS X datorer (inklusive servrar) i nätverket. Vad är det för problem detta ger menar du? Jag har inte märkt något och det har ingen annan på IT-avdelningen heller.

Vad är det för program du saknar?
Kollat här? MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

”Du vill inte koppla en os x burk till ett nätverk av linux / windows. Det drar bara ned standarden och ökar mängden problem.”

Ursäkta?
På jobbet har vi en salig blandning av datorer. Serverar, bärbara och stationära och de kör Linux, Windows, Solaris och Mac OS X. Totalt runt 150 Mac OS X datorer (inklusive servrar) i nätverket. Vad är det för problem detta ger menar du? Jag har inte märkt något och det har ingen annan på IT-avdelningen heller.

Vad är det för program du saknar?
Kollat här? MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software

Första frågan är väl, hur många är ni på IT-avdelningen och hur många datorer/användare i nätverket?
Jag ser faktiskt inte vad som är felaktigt med citatet.
1. Du menar alltså att man INTE behöver anpassa nätverket efter flera olika typer av operativsystem?
2. Att det INTE ökar mängden problem, även om man har fler operativsystem?

Vad jag minns så kan inte macs hantera dfs-shares, de gör dessutom sina "touch" som ökar anropen till nätverksshares som därmed sänker prestandan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Klart det ökar problemen. Vi kör endast windows på vårt företag och jag administrerar hundratals datorer. Uppdateringar sköts enkelt via WSUS, men hur hade man administrerat uppdateringar på ett enkelt sätt om man hade haft mixat windows, OSX och linuxdistar?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Klart det ökar problemen. Vi kör endast windows på vårt företag och jag administrerar hundratals datorer. Uppdateringar sköts enkelt via WSUS, men hur hade man administrerat uppdateringar på ett enkelt sätt om man hade haft mixat windows, OSX och linuxdistar?

Kan bara tala för Mac OS X:

Med FileWave: Filewave: Home (som för övrigt rullar på Windows och Linux också)

och/eller Apple Remote Desktop: Apple - Remote Desktop 3

Ökar problemen? Det kanske blir andra problem, men behöver de tvunget öka totalt sätt? Menar ni att det är bäst att köra ett operativsystem i alla lägen (Windows antar jag...) – inga fördelar med andra operativsystem? Vi har på IT-avdelningen folk som är mer inriktade på Mac och andra som är inriktade på Windows.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Första frågan är väl, hur många är ni på IT-avdelningen och hur många datorer/användare i nätverket?
Jag ser faktiskt inte vad som är felaktigt med citatet.
1. Du menar alltså att man INTE behöver anpassa nätverket efter flera olika typer av operativsystem?
2. Att det INTE ökar mängden problem, även om man har fler operativsystem?

Vad jag minns så kan inte macs hantera dfs-shares, de gör dessutom sina "touch" som ökar anropen till nätverksshares som därmed sänker prestandan.

Vi är 10 på IT-avdelningen. 2 (och en halv) som jobbar med Mac-biten.
cirka 350 användare nätverket.

1. Jo, lite anpassat är det, men det handlar knappast om att det är olika operativsystem utan olika typer av produktion och trafiken inte ska blandas för mycket på grund av det. På Mac är det grafisk produktion med ganska mycket tyngre filer än vad de jobbar med på Windows-sidan.

2. Men blir det bara en problemökning? Är det så enkelt att dra den slutsatsen? Folk här har en förmåga att hårdra allt. Saker och ting är mer komplicerade – det är inte alltid lätt att jämföra och dra slutsatser.

Tog upp ditt uttalande om DFS-shares på en IRC-kanal (är inte så insatt).

Först fick jag höra ”mata inte trollet...” och ”arguing on the internet...”
men sen kom också:

Det gäller väl om man blandar olika versioner av Windows också” (att anpassa nätverket)

DFS är ju inte smärtfritt på Mac, men ingen omöjlighet.

Fråga varför sådana grymma filsystem som FAT fortfarande lever, och varför BIOS är en bra idé” (lite off topic kanske)

Att en OS X-burk på nätet skulle sänka standarden (sic) för andra låter som trams.

Min erfarenhet av folk som snackar om DFS är att det är OK att lägga 2 veckor på att få det att funka med Windows, men inte några timmar att läsa på hur man gör det bäst med Mac

Fråga om AFP- och HFS+-stödet i Windows.. det är ju trots allt OpenSource och ganska vanligt förekommande

OSXs SMB-stöd är kanske inte jättebäst men Windows kan ju out of the box absolut _inget_ som inte är signerat Microsoft

Jaja.
Hursomhelst har ingen av IT-folket här klagat på att Macarna skulle sega ned nätverket och ändå finns det en del med Mac som sitter på samma del av det som Windows-datorerna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Kvalité? Du vill inte koppla en os x burk till ett nätverk av linux / windows. Det drar bara ned standarden och ökar mängden problem. Utbudet av program till os x gör inte heller att os x är intressant då det är så klent. Sen är hårdvarans pris för högt.

Komedi. os x är baserat på unix men utbudet av program så som video och musikspelare är för begränsat.

Om du kollar på det du citerar innan du svarar så kommer ditt svar bli bra mycket mer logiskt!

Det jag sa är att du klagar på att det inte finns en sjukt massa olika program som gör samma sak i OS X (du säger samma sak i detta inlägget) och därför sa jag att du fokuserar på kvantitet istället för kvalité!

Varför skall du ha 394395r249523498 olika mediaspelare där den kändaste gör allt? Eller ta dom top 3 mediaspelarna för OS X då om du vill ha variation!

"Utbudet av program till os x gör inte heller att os x är intressant då det är så klent"

Vad är det som är klent med OS X?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

"Utbudet av program till os x gör inte heller att os x är intressant då det är så klent"

Vad är det som är klent med OS X?

Utbudet av program skriver han ju

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Utbudet av program skriver han ju

Bara för att det är mindre än för Windows behöver det inte betyda att det är klent.
Klassisk hårddragning à la SweClockers-medlem.

Det finns massor med program till Mac. Det finns ännu fler till Windows. Varför är det automatiskt bättre att ha fler program? Som sagt; hur många FTP-program behöver du? Hur många mediaspelare behöver du?

Är iPhone bättre än telefoner som kör andra operativsystem bara för att den det finns flest applikationer för iPhone?

En liten musikspelare som inte så många verkar känna till är Vox: Download Vox for Mac - Music player supports many filetypes, sound effects (was ToolPlayer). MacUpdate Mac Software Downloads

Mediaspelaralternativ till VLC – MPlayer OSX Extended: Download MPlayer OSX Extended for Mac - Multimedia player; extended version of MPlayer. MacUpdate Mac Software Downloads

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är iPhone bättre än telefoner som kör andra operativsystem bara för att den det finns flest applikationer för iPhone?

Verkligen inte då en STOR del av iPhone apparna är skräp, men ja, det finns guldkorn som PingChat! och Angry Birds. Detta är väl det du försöker komma fram till antar jag, bland många program finns det få som faktiskt är bra. Dock vet jag hur stor del av de programmen som finns till Mac som är guldkorn men det borde ju finnas en del program som är bra.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Klart det ökar problemen. Vi kör endast windows på vårt företag och jag administrerar hundratals datorer. Uppdateringar sköts enkelt via WSUS, men hur hade man administrerat uppdateringar på ett enkelt sätt om man hade haft mixat windows, OSX och linuxdistar?

Tittat på Novell Zenworks eller Symantec Altiris? Där kan du patcha i mixade miljöer. Få företag nuförtiden sitter i en 100% windows-miljö, det slinkar nästan alltid in någon linuxbox här och var och plötsligt räcker inte wsus och system center till.
Räkna alltid med en blandad miljö där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Komedi. os x är baserat på unix men utbudet av program så som video och musikspelare är för begränsat.

OS X är inte "baserat" på UNIX. OS X är UNIX.

Och dåligt utbud av vidospelare? VLC, Miro, Mplayer, Quicktime + Flip4Mac...
I Musikväg finns iTunes, Songbird, Amarok, Cog...

Finns inget idag använt videoformat/codec som inte går att spela upp. Samma med musikfiler.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Bara för att det är mindre än för Windows behöver det inte betyda att det är klent.
Klassisk hårddragning à la SweClockers-medlem.

Det finns massor med program till Mac. Det finns ännu fler till Windows. Varför är det automatiskt bättre att ha fler program? Som sagt; hur många FTP-program behöver du? Hur många mediaspelare behöver du?

Är iPhone bättre än telefoner som kör andra operativsystem bara för att den det finns flest applikationer för iPhone?

En liten musikspelare som inte så många verkar känna till är Vox: Download Vox for Mac - Music player supports many filetypes, sound effects (was ToolPlayer). MacUpdate Mac Software Downloads

Mediaspelaralternativ till VLC – MPlayer OSX Extended: Download MPlayer OSX Extended for Mac - Multimedia player; extended version of MPlayer. MacUpdate Mac Software Downloads

Notera att det inte var jag som skrev att utbudet är klent, jag förtydligade. Har ingen större koll på mac mjukvara så jag känner att jag inte kan bidra med något vettigt till den diskussionen

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Verkligen inte då en STOR del av iPhone apparna är skräp, men ja, det finns guldkorn som PingChat! och Angry Birds. Detta är väl det du försöker komma fram till antar jag, bland många program finns det få som faktiskt är bra. Dock vet jag hur stor del av de programmen som finns till Mac som är guldkorn men det borde ju finnas en del program som är bra.

Ja, det var det jag menade.
Det är inte bara kvantitet som är intressant.

Finns absolut guldkorn till Mac (med det inte menat att det inte finns motsvarande bra program till Windows och Linux, men det är inte samma program).

Några exempel:

Coda: Panic - Coda - One-Window Web Development for Mac OS X
Transmit: Panic - Transmit - The ultimate Mac OS X FTP + SFTP + S3 app
QLab: Figure 53 | QLab | Live Show Control for Mac OS X
Wave Editor: Audiofile Engineering - Wave Editor
CSSEdit: MacRabbit - CSSEdit - Web 2.0 in Style
Quicksilver: Blacktree
Logic Studio: Apple - Logic Studio
Final Cut Studio: Apple - Final Cut Studio
Keynote: Apple - iWork - Keynote - Create captivating presentations easily.
Delicious Library: Delicious Library 2
Papers: Papers : mekentosj.com : Software for Research
1Password: Password Manager + Automatic Form Filler for Mac OS X
Schoolhouse: Schoolhouse
Soulver: Soulver | Acqualia
Snippets: Snippets ? Code Snippet Manager for Mac OS X
Tweetie: atebits - Tweetie for Mac

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Notera att det inte var jag som skrev att utbudet är klent, jag förtydligade. Har ingen större koll på mac mjukvara så jag känner att jag inte kan bidra med något vettigt till den diskussionen

Såg det och det var inte heller meningen att kommentaren skulle verka riktad till dig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Den gamla Mac minin låter ingenting och jag antar att den här låter lika lite.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

iFixit har plockat ner den i sina beståndsdelar. Onekligen imponerande att de lyckats knö in så pass mycket i en liten burk.

Mac Mini Mid 2010 Teardown - iFixit

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Trotts att den ser ut som en skolåda som är rund i kanterna så är designen helt okay, men är det bara jag som inte ser någon vidare utveckling i designen från Apple? Tittar man in på deras site(Apple/Mac) så händer det verkligen inte mycket på den fronten? Sen undrar man ju också , alla vill ju ha något som står ut, som ingen annan har men apple leverar inte sina produkter i så många olika former direkt? Visst jag antar att man kan köpa vilken PC som helst och köra OSX så de e kanske inga större problem?

Jag såg att någon nämnde att Mac har allt som Windows har? De e väll ändå till att ta i? Båda sidorna har sina fördelar. För min del är Windows solklart då jag jobbar med .NET och Visual Studio, det finns ingen motsvarighet på Mac (hehe och nä jag tänker inte köra virtuellt) . Sen har vi spel, jag vet inte med er men jag spelar själv en hel del och då vill jag inte behöva välja bort ett bra spel för att det inte finns till min platform. Jobbar man dock med musik eller grafik så finns det säkert bra anledningar till att välja Mac över Windows.

Att det finns större utbud av mjukvara är väll ändå ingen nackdel? Det är ju det Iphone mer eller mindre lever på. Och visst kan man tycka att 10000 olika mediaspelare är totalt onödigt men saken är det att det gör det lättare att hitta en programvara som passar just dig lite bättre, helt enkelt fler valmöjligheter, hur kan det vara negativt?

Visst hade jag kunnat tänka mig köpa denna Mac mini datorn men då hade jag helt klart installerat windows på den. Priset är dock sjukt högt, väljer man att köpa den ändå så får man väll gömma den när folk kommer på besök för man lär ju inte vilja skryta om att man köpt den för 8000 kr direkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Rent generellt verkar det inte som om du läser vad som egentligen sägs utan mer läser det som står med extrem omvandlig hos dig själv!

Skrivet av SnowJim:

Trotts att den ser ut som en skolåda som är rund i kanterna så är designen helt okay, men är det bara jag som inte ser någon vidare utveckling i designen från Apple? Tittar man in på deras site(Apple/Mac) så händer det verkligen inte mycket på den fronten? Sen undrar man ju också , alla vill ju ha något som står ut, som ingen annan har men apple leverar inte sina produkter i så många olika former direkt? Visst jag antar att man kan köpa vilken PC som helst och köra OSX så de e kanske inga större problem?

Just detta som gör kvalitétskänslan i Dell, Asus och Acer så sjukt dålig, dom spottar ut en ny dator flera gånger i veckan typ, deras R&D verkar enbart fokusera på tonvis olika utseende av samma dator, kvalité går i andra hand!
Apple gör få saker men det dom gör gör dom riktigt bra, datorer i Aluminium är så sjukt mycket mer kvalitétskänsla än vad plast någonsin kan ge!
Dessutom lägger Apple ner forskning på att förbättra befintliga grejer, Asus, Acer och Dell osv spinner vidare på sin skitdåliga trackpad, Apple tänkte "ne detta håller inte, så sjukt dålig får det inte vara" och satte igång och gjorde planetens mest prisade trackpad, BRA saker är mycket viktigare än MYCKET saker! Trackpad var bara ett exempel, finns många fler, som tex batteritiden är sjukt bra hos Mac!

Skrivet av SnowJim:

Jag såg att någon nämnde att Mac har allt som Windows har? De e väll ändå till att ta i? Båda sidorna har sina fördelar. För min del är Windows solklart då jag jobbar med .NET och Visual Studio, det finns ingen motsvarighet på Mac (hehe och nä jag tänker inte köra virtuellt) . Sen har vi spel, jag vet inte med er men jag spelar själv en hel del och då vill jag inte behöva välja bort ett bra spel för att det inte finns till min platform. Jobbar man dock med musik eller grafik så finns det säkert bra anledningar till att välja Mac över Windows.

Det är ingen som har sagt att Mac har ALLT windows har, det som sas var att det finns riktigt bra substitut till Mac, dessutom snackar du egentligen om OS X när du säger Mac, för Mac är bara hårdvaran så där är det inte någon skillnad mjukvarumässiga möjligheter, på samma sätt som Dell, Asus,Acer osv!

Skrivet av SnowJim:

Att det finns större utbud av mjukvara är väll ändå ingen nackdel? Det är ju det Iphone mer eller mindre lever på. Och visst kan man tycka att 10000 olika mediaspelare är totalt onödigt men saken är det att det gör det lättare att hitta en programvara som passar just dig lite bättre, helt enkelt fler valmöjligheter, hur kan det vara negativt?

Ingen som har sagt att det större utbudet är någon nackdel utan det som sas är att en viss person i denna tråden fokuserade för mycket på kvantitet istället för kvalité, programmen till OS X överlag är sjukt mycket bättre än motsvarigheterna i Windows, visst kryllar det om bra program till Windows med men som sagt, överlag är programmen till OS X mer lättjobbade och globaliserade!

Skrivet av SnowJim:

Visst hade jag kunnat tänka mig köpa denna Mac mini datorn men då hade jag helt klart installerat windows på den. Priset är dock sjukt högt, väljer man att köpa den ändå så får man väll gömma den när folk kommer på besök för man lär ju inte vilja skryta om att man köpt den för 8000 kr direkt.

Det sista och första stycket i ditt inlägg reflekterar varför du troligen inte förstår Apples modellutbud, det som är globalt prisat hos Apple betyder mycket mindre för dig än hos dom som köper Apples produkter, du verkar bry dig mest om vad andra tycker om dig och vad du äger, du vill vara unik, du vill att folk lägger märke till dig för att du har en flådig skum star trek utseendeaktig dator, så nej, Apple är nog inget för dig nej!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?