Vad tål en RAID (5) ?

Permalänk
Medlem

Vad tål en RAID (5) ?

OBS: Detta är tester som jag själv har gjort och är ingen garanti för att samma gäller för just dig!

Testet gäller chipset raid och är gjort på en Intel p7p55d PRO
___________________________________________________________________________________

Vet inte hur stort intresset för RAID är här på Sweclockers. Jag lyckades sabba min RAID 5. Nu när den datan ändå är borta (har lite på backup) så tänkte jag kolla svagheter i min RAID 5. Vad kan en RAID 5 utsättas för men ändå överleva?

Enligt vad jag upptäckt så är RAID 5 väldigt svag. Den skyddar enbart mot en diskkrach. I övrigt är en RAID femma ganska känslig.

Tänkte låta intresserade gissa vad som inte fungerar.

Svaret finns några rader ner. Tjuvkika inte, svara först

Permalänk
Medlem

Har svaren nu. Något annat jag ska testa medan jag är på gång?

Permalänk
Medlem

Femmor klarar EN kraschad HD. Ibland trillar arrayen bort utan diskkrasch, då finns det en del knep å knåp för att få tillbaks den på ett kick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Femmor klarar EN kraschad HD. Ibland trillar arrayen bort utan diskkrasch, då finns det en del knep å knåp för att få tillbaks den på ett kick.

Jasså så om 2 hårddiskar trillat ur arrayen. Vad gör man då? Informationen på diskarna är felfria men de visas som non-RAID. Möjligtvis att windows ändrat något med startfilerna med tanke på att de inte syns.

Permalänk
Medlem

OBS - nedanstående är testat på ichxr, inga garantier lämnas!

Om RAIDstatus är FAIL men du vet/tror att diskarna är hela:

1. Gå in i RAID-BIOS
2. AvRAIDa diskarna från femman
3. Sätt upp femman igen med de diskar som var där
4. Sätt clustersize exakt som den var innan, ofta default
5. Boota om
5.5 Win skall nu se se femman men utan partitioner, så nu fixar vi det
6. Googlaner testdisk
7. I testdisk finns en variant för win, starta den
8. i testdisk ser du femman-disken
9. skanna den
10. vips så har du partitionerna där, spara <write>
11. boota om

KLART!

Kör en chkdsk när femman är uppe igen

Tänka att detta självklara (om man tänker efter lite) visste inte Intelsupporten om, klåpare...

Permalänk
Medlem

OBS: Detta är tester som jag själv har gjort och är ingen garanti för att samma gäller för just dig!

Testet gäller chipset raid och är gjort på en Intel p7p55d PRO
_________________________________________________________________________________

Starta om datorn - fungerar självklart. Vore värdelöst annars

Starta om datorn i IDE-mode utan att koppla ur diskarna - Var inte populärt. 2 diskar får för sig att de inte ingår i arrayen och lägger sig utanför. Troligtvis skriver Windows något i början på HDD:a. RAID:en blir oanvändbar! RÄTT SVAR!

Starta om datorn i IDE-mode med urkopplade diskar - Fungerade!

Byta ut en utav de RAID:e diskarna mot en ickeraidad hårddisk - Fungerar! Datorn tror att det är 2 RAID-diskar och en trasig. Den ickeraidades information syns som vanligt och tar ej skada.

Byta plats på två av de RAID:e diskarna - Fungerar, vilket jag inte trodde. Ordningen spelar ingen som helst roll enligt mitt test (bytte plats på alla).

Byta plats på två av de RAID:e diskarna och byta tillbaka igen - Fungerar därmed också.

RAID 5 klarar ALLT! - Nej, det gör den inte.

Vad var detta bra för sa du? - Jo, vissa intresserade men icke kunniga i ämnet. Kan tycka att denna information är intressant. Ni som svarat på detta vis hör troligtvis inte till denna skara.

EDIT: Att ta ur en disk och köra med endast två fungerar jättebra. Man mister dock hela funktionen med RAID 5. Ändrar du något (raderar eller lägger till något) så sparas detta på dessa två diskar. Disken som är urkopplad får inte denna info förrän du kopplar in den igen. Då börjar informationen återskapas (i Intel Storage Manager iaf) men tar SJUUUUKT lång tid. Min fil på 350MB som jag la in skulle tagit över 10 timmar att återskapa på sista disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Om RAIDstatus är FAIL men du vet/tror att diskarna är hela:

1. Gå in i RAID-BIOS
2. AvRAIDa diskarna från femman
3. Sätt upp femman igen med de diskar som var där
4. Sätt clustersize exakt som den var innan, ofta default
5. Boota om
5.5 Win skall nu se se femman men utan partitioner, så nu fixar vi det
6. Googlaner testdisk
7. I testdisk finns en variant för win, starta den
8. i testdisk ser du femman-disken
9. skanna den
10. vips så har du partitionerna där, spara <write>
11. boota om

KLART!

Tänka att detta självklara (om man tänker efter lite) visste inte Intelsupporten om, klåpare...

Det var spännande. Då hade jag ju kunnat rädda informationen. Jag funderade på om man kunde göra något i den stilen. Men blev lite feg när Matrix Manager säger att all information från hårddiskarna försvinner när man startar ny RAID.

Å andra sidan så sker ingen 5 timmars skrivning. Så jag borde kunnat lista ut att inget skrevs över

Permalänk
Medlem

Jaja, dom säger att all info skrivs över när man sätter upp en ny array, överskrivningen sker vid initieringen, inte när man sätter upp den i BIOS, det som görs då är att diskarna reggas + status sätts, båda dessa utanför filsystemet.

Så sätt du upp arrayen igen enligt receptet ovan så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jasså så om 2 hårddiskar trillat ur arrayen. Vad gör man då? Informationen på diskarna är felfria men de visas som non-RAID. Möjligtvis att windows ändrat något med startfilerna med tanke på att de inte syns.

Då använder man sej av RAID 6 som är samma sak som 5 fast med två paritetsdiskar.

Sen beror på vad du menar med "trillat ut". Arrayen ska hantera att du rycker ur ett gäng diskar och startar om datorn. Windows kommer visa att arrayen är fel, där efter ska du kunna stänga av datorn, stoppa i alla diskar igen och starta om. MEN är någon/några disk/ar trasig/a så är det en annan sak.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Starta om datorn i IDE-mode utan att koppla ur diskarna - Var inte populärt. 2 diskar får för sig att de inte ingår i arrayen och lägger sig utanför. Troligtvis skriver Windows något i början på HDD:a. RAID:en blir oanvändbar! RÄTT SVAR!

Vad menar du med att starta datorn i IDE-mode?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Vad menar du med att starta datorn i IDE-mode?

Vanlig icke RAID/AHCI-mode

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

fixar inte mjukvaru raid5 allt det där då?

Permalänk
Medlem

Du menar förstås RAID-5 på Intel chipset-RAID, inte allmänt RAID5.

Kanske borde ändra trådtitel/innehåll innan stackars nybörjare på området tror att beteendet på budgetkretsar gäller för alla varianter av system.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

fixar inte mjukvaru raid5 allt det där då?

Nej, du måste låta bios veta att den skall handha raid, och att den sätter igång raidsystemet så att du kan installera det (raidsystemet).
Hårdvaru och mjukvaruraid har inte riktigt med detta att göra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Du menar förstås RAID-5 på Intel chipset-RAID, inte allmänt RAID5.

Kanske borde ändra trådtitel/innehåll innan stackars nybörjare på området tror att beteendet på budgetkretsar gäller för alla varianter av system.

Det stämmer mycket bra. Detta "IDE-mode" har egentligen ingenting med RAID-tekniken att göra utan är snarare en funktion för att stänga av RAID på dessa budgetkretsar.

Skrivet av Jalle64:

Nej, du måste låta bios veta att den skall handha raid, och att den sätter igång raidsystemet så att du kan installera det (raidsystemet).
Hårdvaru och mjukvaruraid har inte riktigt med detta att göra.

Nej mjukvaruraid fixar allt som står i ovanstående omröstning utom just IDE-punkterna som inte har med RAID att göra.

Här kan ni som är nyfikna få lite grundläggande information om just RAID:
Raid - Wikipedia
Standard RAID levels - Wikipedia, the free encyclopedia

Tänk på att dessa uppenbara brister som budgetkretsar påvisar öht inte finns på riktiga system (typ hp, ibm mfl).

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s1k:

Nej mjukvaruraid fixar allt som står i ovanstående omröstning utom just IDE-punkterna som inte har med RAID att göra.

Tänk på att dessa uppenbara brister som budgetkretsar påvisar öht inte finns på riktiga system (typ hp, ibm mfl).

Jomen det var just IDE som han undrade över, därför mitt svar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Du menar förstås RAID-5 på Intel chipset-RAID, inte allmänt RAID5.

Kanske borde ändra trådtitel/innehåll innan stackars nybörjare på området tror att beteendet på budgetkretsar gäller för alla varianter av system.

Har lagt till varningstexter. Hoppas det är tillräckligt.

Tråden får gärna användas till att diskutera alla sorters RAID och dess begränsningar. De tester som jag gjorde är sådant som berör mig. Jag mixtrar en del med datorn och de scenarion jag tog med i omröstningen, är sådant som jag förmodligen skulle kunna råka ut för.