Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

Permalänk
Melding Plague

Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

När det är dags för uppgraderingar glider diskussionerna ofta in på så kallade flaskhalsar. SweClockers undersöker fenomenet och reder ut vad som egentligen händer när en komponent bromsar det övriga systemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det här var ju mycket intressant.

Kul att det var sådan relativt liten skillnad med två och fyra kärnor på en 870

Härligt att också veta att 2GB RAM som jag kör med nu funkar okej

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns lite som saker man redan visste om... men bra ändå att ha det på "papper" givetvis så det är fin-fint. Dock så tycker jag det känns lite klent att bara testa ett spel...? :f

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Största skillnaden jag märkte på min förra burk när jag gick från 2 till 4GB ram var laddningstider, och att det var möjligt att Alt-Tabba utan att datorn stod helt still i en minut. Väl inne i spelen räcker nog 2gb rätt bra.

Helt klart intressant test. Nu vet jag att resten av min rigg pallar med ett gäng grafikkort innan det börjar flaska med processorn eller minnet

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Otroligt kul att se att SweC tar sig tid att bevisa och motbevisa teorier och tankar som ofta tas som sanningar

Det som förvånade mig mest var att kärnor spelar större roll än frekvener annat var inte nåt riktigt nytt

Permalänk
Proffsmoddare

Slutsatsen gjorde allt tydligt för mig, förstod inte alls vad som gjordes på vissa sidor, men det kan vara för att jag är mitt i en tenta och inte förstår någotning alls just nu.

Förvånar mig väldigt mycket att det inte ger någon skillnad mellan 2.4GHz och 3.5GHz när det är 4 kärnor med ett HD5870, och det hade varit intressant om ni drog upp processorn till 4.0 åtminstone, vilket är en barnlek på de här processorerna. Även om andra spel, eller program än BFBC2 testades. Ni kanske skulle testat att klocka grafikkortet för att se om det gav någon skillnad när det inte gav någonting när ni klockade CPU'n.

Kul test, något som jag också måste prova. Främst för att jag tycker att det är så förvånande resultat som inte alls stämmer med egna erfarenheter. En liten klock av processorn brukar ge en stor prestandaökning med dagens värstingkort, även med äldre, fram till att de flaskar, då ger en klock av grafikkortet stor skillnad istället.

Ett GTX280 märkte jag började flaska processorn (en i7 920 med HT osv osv) vid 4.0GHz medan processorn flaskar HD5870 vid den klocken. Nu var det kanske inte i samma spel som ni testade och jag minns ärligt inte vad jag provade i, men det var ett flertal av spelen som var nya runt februari i år.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, bra jobbat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

10/10. Kanon att få det på papper som Tommie sa.
Något annat som vore kanon det vore prestanda per krona test. Tex
3 cpu från intel/amd i olika klasser. 3 olika gfx nvidia/amd.
Köra tester i spel och lägga fram förslag på olika budgetar för olika system beroende på spel, "ppk", framtids upgrades osv. Vore väldigt intressant att se om man verkligen behöver ett 5970 och en i7 975 för att spela eller om min gammla e8400 och 4870x2 räcker gott xD

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Bra med fakta på bordet äntligen.

Permalänk

Bra test men tänk på att det är testat med ett nytt spel som faktiskt kan utnyttja fyra kärnor. Hade nog gett en överbelastad processor snabbare om man testade någon annan titel som inte har samma stöd att köra trådat.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bra, nu kan man överbevisa alla som tror att deras 4 Gb minne flaskar systemet nått otroligt när de sitter på en annars ganska klen rigg.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra initiativ, men att bara testa ett spel räcker tyvärr inte riktigt. Skulle även vara intressant att veta hur en C2D i 2.4Ghz står sig mot en i7 med två kärnor i 2.4Ghz. Kan tänka mig att den nyare arkitekturen gör en hel del skillnad?

Permalänk
Medlem

Intressant artikel, vad använde ni för benchmark när ni testade komponenterna med BC2?
Vad jag vet så har väl BC2 ingen inbyggd.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Relik 📜

Kul att det är uppskattat! Det vi vill göra är att visa på och skapa lite mer förståelse för hur "flaskhalssyndromet" fungerar generellt, kanske inte nödvändigtvis i detalj för all upptänklig hårdvara.

Jag förstår att många vill ha tester på fler speltitlar, det kanske är något som går att göra i framtiden.
"Problemet" är att det tar extremt lång tid, redan med ett spel nu handlar det om uppåt 60 lyckade testrundor med hårdvarubyten, konfiguration och problem. Varje extra variabel, till exempel ett nytt spel eller annorlunda hårdvara, innebär en rejäl hög nya omgångar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rabiesekorre:

Intressant artikel, vad använde ni för benchmark när ni testade komponenterna med BC2?
Vad jag vet så har väl BC2 ingen inbyggd.

Det var programvaran Fraps som användes för att mäta bildfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Intressant artikel, vad använde ni för benchmark när ni testade komponenterna med BC2?
Vad jag vet så har väl BC2 ingen inbyggd.

Läste vi samma artikel? http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

I övrigt tycker jag det var ganska bra genomfört test. Dock tycker jag det är lite tamt att bara testa ett spel som dessutom har så pass stort grafik-fokus. Det leder ju lite till den föga förvånande slutsatsen att grafikkortet får en stor roll i just det här spelet.
För att få bättre slutsatser tycker jag tester bör utföras på flera typer av spel. Kanske slänga in nåt som lägger lågt fokus på grafik och desto mer på CPU-intensiva beräkningar som t.ex. någon form av ordentlig simulator (flyg-, bil-, stadsbyggnads-, vad vet jag). Där har jag iaf misstankar om att CPU spelar mer roll än grafikkort alla dagar.

Permalänk
Medlem

Att ni skulle ha tagit med minst ett till spel i testet skulle varit ganska uppskattat.

Ett mera processor intensivt spel(strategi) kanske som konstrast till ett FPS.

Permalänk
Medlem

Då var det bara GTX480 SLI-test som saknades, se var gränsen för processorn faktiskt ligger någonstans

Mycket intressant test och bekräftar den tes jag förespråkat så länge jag kan minnas - lägg hellre ett par extra hundralappar på grafikkortet än på processorn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Slutsatsen gjorde allt tydligt för mig, förstod inte alls vad som gjordes på vissa sidor, men det kan vara för att jag är mitt i en tenta och inte förstår någotning alls just nu.

Förvånar mig väldigt mycket att det inte ger någon skillnad mellan 2.4GHz och 3.5GHz när det är 4 kärnor med ett HD5870, och det hade varit intressant om ni drog upp processorn till 4.0 åtminstone, vilket är en barnlek på de här processorerna. Även om andra spel, eller program än BFBC2 testades. Ni kanske skulle testat att klocka grafikkortet för att se om det gav någon skillnad när det inte gav någonting när ni klockade CPU'n.

Kul test, något som jag också måste prova. Främst för att jag tycker att det är så förvånande resultat som inte alls stämmer med egna erfarenheter. En liten klock av processorn brukar ge en stor prestandaökning med dagens värstingkort, även med äldre, fram till att de flaskar, då ger en klock av grafikkortet stor skillnad istället.

Ett GTX280 märkte jag började flaska processorn (en i7 920 med HT osv osv) vid 4.0GHz medan processorn flaskar HD5870 vid den klocken. Nu var det kanske inte i samma spel som ni testade och jag minns ärligt inte vad jag provade i, men det var ett flertal av spelen som var nya runt februari i år.

Detta borde väll rent teoretiskt sett bara inträffa om processorn är väldigt belastad när du klockar den, då märks en stor skillnad. Men om processorn klarar av någonting bra/ganska bra, då lär en klock på hastighet inte göra allt för stor skillnad.

Du kan ju mer om dina omständigheter i denna situationen, men det är väll det logiska

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Att ni skulle ha tagit med minst ett till spel i testet skulle varit ganska uppskattat.

Ett mera processor intensivt spel(strategi) kanske som konstrast till ett FPS.

Hade varit trevligt ja, så hade man fått se vad AI hade fått mest nytta av

Permalänk
Proffsmoddare

Bra test!

Såg någon annan sida göra detta tidigare också. Då tror jag att dom körde tester med SLI/Crossfire system och High-end grafikkort. Och då spelade processorn ganska stor roll när det blev flera grafikkort. Då kom även hur snabbt moderkorten kunde köra PCI-e portana. Då behövdes det 16x på båda för att inte få minskad prestanda.

Det skulle vara intressant om ni testade också. Ang att alla moderkort inte klarar 16x på två kanaler samtidigt utan det blir 8x osv. Något man kan hoppas se?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Skulle vilja ha en sida som bara visar alla bilder jämte varandra istället för all text.

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda

Permalänk
Avstängd

Bra test, roligt och läsa. Uppskattas!

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att en riktig "simulering" kan göras som motsvarar långsammare & äldre processorer. Att jämföra tex en e8xxx processor med en nerklockad i7 som många byter ifrån, som sagt, de har olika nackdelar/flaskhalsar vilket inte visas i simuleringen. Att välja en ny typ av arkitektur är väll inge vidare, olika fsb, cache, minneshastighet. Om man testar minnen får man nog ta mer av en bana, alt inkludera laddningsområden, men då börjar det inkräkta på hårddiskprestanda ist.

Jag mätte upp nåra cpuanvändningsgrafer i en annan tråd på ett antal spel, dock inte hur det påverkar fpsen, får väldigt hög cpuanvändning på min stackars q66@3.4 & 4890 cf:
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/946412-gtx-480-...

Om det hade varit ett riktigt test hade jag varit 100% med, dock är det så mycket man bör testa, men annars kan såna här test faktiskt förvärra, folk som kommer hit & läser tycker testen ser relativt bra ut och baserar sina köp på dessa.

Permalänk
Medlem

Mycket bra test. Framförallt så gav det mig tips på hur jag kan kolla mitt eget system: Kör en benchmark test och kolla om grafikkortsbelastningen ligger på 100%

Funderade för övrigt på att uppgradera min 4 core processor till ett snabbare, men nu känns inte det lika viktigt.

Visa signatur
Permalänk

Kör samma test i Team Fortress 2 eller GTA4. Enjoy! ^^

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av reallyReallySoon:

Skulle vilja ha en sida som bara visar alla bilder jämte varandra istället för all text.

load Paint.net do print screen ctrl+v if disarranged = true arrange else leaveitbe while (satisfaction =! enough) If done = true print graf_kollab.png else goto load Paint.net then profit

------------------------
Att grafikkortet hade störst påverkan var kanske ingen ögonbrynsträning. Bara skillnaden mellan nedklockat och normalklockat kort när jag spelar SC2 gör skillnad på, med egna inställningar, 20 fps, direkt. Nu gör det även skillnad mellan 2 och 4 kärnor (säkerligen lika stor skillnad som mellan 2 och 3 kärnor), vilket märks av under intensiva stunder men hej och hå, man drar ned på fysiken, alternativt stänger något i bakgrunden och så flyter det som det ska.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ett spel som är hemskt hungrig på CPU är ju WoW, överklockade 600MHz och kände stor skillnad från förut, fast i andra spel jag har(typ MW2, DoD:s) så blev det inte någon nämnvärd skillnad. Så jag håller med om att ni skulle ha testat ett annat spel också för att se om ni får andra resultat. Annars ett mycket bra test

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Skrivet av Alakai:

load Paint.net do print screen ctrl+v if disarranged = true arrange else leaveitbe while (satisfaction =! enough) If done = true print graf_kollab.png else goto load Paint.net then profit

------------------------
Att grafikkortet hade störst påverkan var kanske ingen ögonbrynsträning. Bara skillnaden mellan nedklockat och normalklockat kort när jag spelar SC2 gör skillnad på, med egna inställningar, 20 fps, direkt. Nu gör det även skillnad mellan 2 och 4 kärnor (säkerligen lika stor skillnad som mellan 2 och 3 kärnor), vilket märks av under intensiva stunder men hej och hå, man drar ned på fysiken, alternativt stänger något i bakgrunden och så flyter det som det ska.

Enligt min åsikt så är det bättre om Sweclockers bara slänger upp alla reslutat å struntar i att skriva massa text. För det går snabbare att titta på graferna själv än att läsa texten. Men det hade varit lättare att jämföra bilderna låg precis bredvid varandra. Självklart så kan jag själv fixa det, men om sweclockers hade gjort så från början hade det varit bättre eftersom då hade fler som tycker som jag sluppit göra samma sak. För att citera Spock "the need of the many is greater than the need of the few". Jag vet ju inte om andra har samma uppfattning som jag, det enda jag kan göra är att ge min åsikt och hoppas att flera tycker lika. Om andra inte gör det så spelar min åsikt inte någon roll. Bara för att min åsikt är skiljd från din betyder inte det att jag inte borde få yttra den och ty har du ingen rätt att vara uppkäftig för det.

Jag vet att jag är dum i huvet, nu slipper du säga det.

Visa signatur

Vinnare med 13 - 0 i Sweclockers 2010-Augusti turnering i StarCraft 2
Nickname: Yoda

Permalänk
Medlem

Mjo, rätt intressant att se. jag märker stor skillnad i speltester om jag kör min processor original eller klockad till 4ghz...Men då har jag en e8500 och 4870X2 så processorn bör flaska tycker jag, i originalklock iaf.

se sign.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!