Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

MetroTube är riktigt bra, tycker t.o.m. den är bättre på många sätt än native YouTube appen på android

ger inte ut mina kontouppgifter till 3e part

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv

En fråga gällande wp. Om jag nu skulle köpa en WP telefon, skulle jag då vara tvungen att registrera ett nytt konto, dvs outlook konto för att köpa apps osv? Eller kommer jag att kunna använda min gmail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

En fråga gällande wp. Om jag nu skulle köpa en WP telefon, skulle jag då vara tvungen att registrera ett nytt konto, dvs outlook konto för att köpa apps osv? Eller kommer jag att kunna använda min gmail?

Du måste ha ett Microsoftkonto för att kunna köpa appar.

Om jag minns rätt är det möjligt att skapa kontot med gmail-adress men det kan nog någon annan svara bättre på. Annars kan du testa och skapa ett Microsoftkonto och se vad som krävs.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

En fråga gällande wp. Om jag nu skulle köpa en WP telefon, skulle jag då vara tvungen att registrera ett nytt konto, dvs outlook konto för att köpa apps osv? Eller kommer jag att kunna använda min gmail?

Skrivet av betan:

Du måste ha ett Microsoftkonto för att kunna köpa appar.

Om jag minns rätt är det möjligt att skapa kontot med gmail-adress men det kan nog någon annan svara bättre på. Annars kan du testa och skapa ett Microsoftkonto och se vad som krävs.

när jag hade min gamla lumia så loggade jag in via mitt hotmail konto iaf, vet inte hur det är nu

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

En fråga gällande wp. Om jag nu skulle köpa en WP telefon, skulle jag då vara tvungen att registrera ett nytt konto, dvs outlook konto för att köpa apps osv? Eller kommer jag att kunna använda min gmail?

Ja du behöver ett ms konto för att använda appbutiken.
Har jag har 3 olika mailkonton på telefonen 2 hotmail och ett gmail och tycker det fungerar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Håller med det du skriver förutom sista punken. Varför skulle han behöva ett dyrare abonemang för att han skaffa en kommande WP?

Om man t.ex. skulle välja en Lumia 925 idag, via Tele2, med Volym 1GB måste du betala följande:

  • 249 SEK för abonnemanget per månad

  • 100 SEK för telefonen per månad

  • 349 SEK totalt per månad

Här kommer du få då fria samtal, SMS och MMS. Samt 1GB surf, per månad.

Redan här kommer det att kosta mer än att köpa telefonen kontant, även om du skulle köra på en likvärdig tjänst månadsvis. Ett exempel vore Comviq Fastpris för 195 SEK i månaden (som du ej är bunden till på något vis). Fria samtal, SMS, MMS och 1GB surf. Här tjänar 54 SEK i månaden, vilket är 1296 SEK totalt.

Samtidigt som du tjänar cirka 200 SEK på telefonen också (totalt) vilket kanske inte är mycket i sig, då enligt Tele2 har de 1795 SEK rabatt på telefonen också - men ändå tjänar du mer att köpa den kontant. Med andra ord tjänar du ~1500 SEK och du är inte bunden till något - vilket gör att kan du testa dig runt mellan olika tjänster, som t.ex. Hallon, Halebop, WiFog (som inte kostar något alls, då det är reklambaserat), eller en annan operatör.

Men, som du säger själv, om du väljer att köpa en nyare WP-lur som ej är lanserad, kommer abonnemangen troligen vara dyrare per månad. Man skulle kunna jämföra lite med nuvarande iPhone 5s, prismässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

ger inte ut mina kontouppgifter till 3e part

E-kort och begränsa till 8kr?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Om man t.ex. skulle välja en Lumia 925 idag, via Tele2, med Volym 1GB måste du betala följande:

  • 249 SEK för abonnemanget per månad

  • 100 SEK för telefonen per månad

  • 349 SEK totalt per månad

Här kommer du få då fria samtal, SMS och MMS. Samt 1GB surf, per månad.

Redan här kommer det att kosta mer än att köpa telefonen kontant, även om du skulle köra på en likvärdig tjänst månadsvis. Ett exempel vore Comviq Fastpris för 195 SEK i månaden (som du ej är bunden till på något vis). Fria samtal, SMS, MMS och 1GB surf. Här tjänar 54 SEK i månaden, vilket är 1296 SEK totalt.

Samtidigt som du tjänar cirka 200 SEK på telefonen också (totalt) vilket kanske inte är mycket i sig, då enligt Tele2 har de 1795 SEK rabatt på telefonen också - men ändå tjänar du mer att köpa den kontant. Med andra ord tjänar du ~1500 SEK och du är inte bunden till något - vilket gör att kan du testa dig runt mellan olika tjänster, som t.ex. Hallon, Halebop, WiFog (som inte kostar något alls, då det är reklambaserat), eller en annan operatör.

Men, som du säger själv, om du väljer att köpa en nyare WP-lur som ej är lanserad, kommer abonnemangen troligen vara dyrare per månad. Man skulle kunna jämföra lite med nuvarande iPhone 5s, prismässigt.

Vet inte om jag är trött men hänger inte alls med i ditt resonemang Köpa telefon kontant och skaffa ett abonnemang separat nu resp. då kommer inte göra någon skillnad i abonnemangkostnad, priser och typer av abonnemang varieras hela tiden men det kan lika gärna bli billigare som dyrare. Att använda ett redan existerande abonnemang i en ny telefon kommer inte heller göra det dyrare.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

E-kort och begränsa till 8kr?

så du menar på allvar jag kan logga in med ett e-kort på en app? det var något nytt
skämt å sido, jag loggar inte in med mina kontouppgifter i 3e parts appar (speciellt inte när det gäller banken)
något som gjort att jag inte (ännu) blivit hackad *peppar peppar*

jag avvaktar med windows phone till plattformen blivit mognare, finns t.ex inte en tradera app ännu
redan på WP7 tiden petade jag på tradera och ville de skulle lansera appen, men de sa att kundkretsen var för liten för att utveckla en app och hänvisade till att använda min inbyggda webläsare istället. men jag gillar appen till min ajfån då jag har allt smidigt där (likaså använde jag den flitigt på min S4 innan)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

så du menar på allvar jag kan logga in med ett e-kort på en app? det var något nytt
skämt å sido, jag loggar inte in med mina kontouppgifter i 3e parts appar (speciellt inte när det gäller banken)
något som gjort att jag inte (ännu) blivit hackad *peppar peppar*

jag avvaktar med windows phone till plattformen blivit mognare, finns t.ex inte en tradera app ännu
redan på WP7 tiden petade jag på tradera och ville de skulle lansera appen, men de sa att kundkretsen var för liten för att utveckla en app och hänvisade till att använda min inbyggda webläsare istället. men jag gillar appen till min ajfån då jag har allt smidigt där (likaså använde jag den flitigt på min S4 innan)

Ja att Youtube kommer nog inte oficiellt förrän Google och MS slutar bråka.
Tradera är väl en del av ebay om fattat det rätt och ebay finns som app = kanske inte dröjer länge för tradera? Man kan ju alltid hoppas i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja att Youtube kommer nog inte oficiellt förrän Google och MS slutar bråka.
Tradera är väl en del av ebay om fattat det rätt och ebay finns som app = kanske inte dröjer länge för tradera? Man kan ju alltid hoppas i alla fall

funderar på att trä på mig köpkalsongerna å köpa mig en 925 i helgen
och sälja min ip5s bara för att se hur det är på andra sidan hehe
hörde något tjofräs om "black" från nokias sida, hoppas det hänt lite sen 7.5 tiden
edit: kan man skicka bilder via bluetooth nu eller är det fortfarande spärrat?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

funderar på att trä på mig köpkalsongerna å köpa mig en 925 i helgen
och sälja min ip5s bara för att se hur det är på andra sidan hehe
hörde något tjofräs om "black" från nokias sida, hoppas det hänt lite sen 7.5 tiden
edit: kan man skicka bilder via bluetooth nu eller är det fortfarande spärrat?

Det fungerar utmärkt att skicka bilder via Bluetooth. Kul att du väljer att hoppa på Windows Phone-tåget igen!

Förutom Black-uppdateringen har du Windows Phone 8.1 att se fram emot. Då kommer grejer att hända!

Permalänk
Skrivet av Cable:

Det fungerar utmärkt att skicka bilder via Bluetooth. Kul att du väljer att hoppa på Windows Phone-tåget igen!

Förutom Black-uppdateringen har du Windows Phone 8.1 att se fram emot. Då kommer grejer att hända!

den

var

såld
blir att beställa! klämde på 1020 som är ungefär samma storlek (vad jag fick höra) så den låg väll skönt i handen hehe.

snabb fråga kan man i mobila youtube spela klipp i HD i 3G/4G nätet?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

den

var

såld
blir att beställa! klämde på 1020 som är ungefär samma storlek (vad jag fick höra) så den låg väll skönt i handen hehe.

snabb fråga kan man i mobila youtube spela klipp i HD i 3G/4G nätet?

vanliga youtube är väl bara HQ? Men med metrotube går det bra, bara det är god täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte mig en Lumia 925 då min 920 är på väg att ge upp. Men döm av min förvåning då denna 925 saknar samtal+ smsfilter. Försökt att installera denna via syspush men den går inte att starta. Ska inte denna funktion finnas även på 925:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspman:

Var iväg och köpte mig en Lumia 925 då min 920 är på väg att ge upp. Men döm av min förvåning då denna 925 saknar samtal+ smsfilter. Försökt att installera denna via syspush men den går inte att starta. Ska inte denna funktion finnas även på 925:an?

Jodå, jag har det på min 925, fick uppdateringen till det efter en dag, bara att vänta och se

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jodå, jag har det på min 925, fick uppdateringen till det efter en dag, bara att vänta och se

Ok, då får jag ge mig till tåls och vänta en dag

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

vanliga youtube är väl bara HQ? Men med metrotube går det bra, bara det är god täckning.

Skickades från m.sweclockers.com

om man kör desktop varianten?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

om man kör desktop varianten?

jag kan inte ens spela upp nåt med desktop. Säger bara jag behöver flashplayer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

jag kan inte ens spela upp nåt med desktop. Säger bara jag behöver flashplayer

Skickades från m.sweclockers.com

ah just det jag hade flash på min S4 det som spökar i skallen hehe.
blev beställning på 925an! expressfrakt på giganten = ny leksak på måndag

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Hej :).

Jag köpte en Lumia 925 i fredags, är mycket nöjd med telefonen. För att ta del av erbjudandet om 150 kr att köpa appar för så registerade jag under lördagen min telefon på http://www.nokia.com/se-sv/world-of-apps/. Jag har dock fortfarande inte fått något svar eller bekräftelse på min registrering, är 100 % säker på att jag skrev in rätt mailadress. Är det någon annan som använt erbjudandet och kan svara för hur lång tid det ungefär tog att få presentkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Hej :).

Jag köpte en Lumia 925 i fredags, är mycket nöjd med telefonen. För att ta del av erbjudandet om 150 kr att köpa appar för så registerade jag under lördagen min telefon på http://www.nokia.com/se-sv/world-of-apps/. Jag har dock fortfarande inte fått något svar eller bekräftelse på min registrering, är 100 % säker på att jag skrev in rätt mailadress. Är det någon annan som använt erbjudandet och kan svara för hur lång tid det ungefär tog att få presentkortet?

Ungefär 30 sekunder om jag kommer ihåg rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag slutade mig till sist för att lägga en beställning på Lumia 925:a från EG för 2222:- Det är en ganska låg prislapp för en telefon som säkert kommer stå sig hyfsat en stund till (bland andra WP-lurar). Dock ska sägas att om det inom kort presenteras en WP-lur med liknande specifikationer som den snart kommande 929:an sägs ha och till ett någorlunda OK pris så blir mitt innehavande av 925:an nog tämligen kortlivat - Då får mamma eller pappa en schysst lur att leka med istället.

Nu har jag inte fått den ännu, men min största och kanske också viktigaste fundering är finns det någon bra app för att blockera callcenters/försäljare osv?

Till min androidlur så finns ju Truecaller som fungerar ganska bra på att automatiskt filtrera bort samtal utan att jag aktivt behöver lägga till nummer i en spärrlista.

Jag har provat samma app på min sambos WP-telefon men den är ju, för att uttrycka det milt, väldigt begränsad - du kan söka upp nummer du inte har i telefonboken och i efterhand spärra nummer.

Jag har för mig att jag läst att den begränsade funktionaliteten kan ha att göra med begräsningar i vad en app tillåts göra i OS:et. Men finns det någon app eller något annat som på ett bra vis automatiskt spärrar callcenters/försäljare eller blir det till att manuellt lägga in spärrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Hej :).

Jag köpte en Lumia 925 i fredags, är mycket nöjd med telefonen. För att ta del av erbjudandet om 150 kr att köpa appar för så registerade jag under lördagen min telefon på http://www.nokia.com/se-sv/world-of-apps/. Jag har dock fortfarande inte fått något svar eller bekräftelse på min registrering, är 100 % säker på att jag skrev in rätt mailadress. Är det någon annan som använt erbjudandet och kan svara för hur lång tid det ungefär tog att få presentkortet?

Registrerade igår och har fortfarande inte fått något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Jag slutade mig till sist för att lägga en beställning på Lumia 925:a från EG för 2222:- Det är en ganska låg prislapp för en telefon som säkert kommer stå sig hyfsat en stund till (bland andra WP-lurar). Dock ska sägas att om det inom kort presenteras en WP-lur med liknande specifikationer som den snart kommande 929:an sägs ha och till ett någorlunda OK pris så blir mitt innehavande av 925:an nog tämligen kortlivat - Då får mamma eller pappa en schysst lur att leka med istället.

Nu har jag inte fått den ännu, men min största och kanske också viktigaste fundering är finns det någon bra app för att blockera callcenters/försäljare osv?

Till min androidlur så finns ju Truecaller som fungerar ganska bra på att automatiskt filtrera bort samtal utan att jag aktivt behöver lägga till nummer i en spärrlista.

Jag har provat samma app på min sambos WP-telefon men den är ju, för att uttrycka det milt, väldigt begränsad - du kan söka upp nummer du inte har i telefonboken och i efterhand spärra nummer.

Jag har för mig att jag läst att den begränsade funktionaliteten kan ha att göra med begräsningar i vad en app tillåts göra i OS:et. Men finns det någon app eller något annat som på ett bra vis automatiskt spärrar callcenters/försäljare eller blir det till att manuellt lägga in spärrar?

Nokia har en app som heter call + SMS filter som lägger sig bland inställningarna där det går att spärra nummer. Men finns ingen app som blockar automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Idonoh:

Hej :).

Jag köpte en Lumia 925 i fredags, är mycket nöjd med telefonen. För att ta del av erbjudandet om 150 kr att köpa appar för så registerade jag under lördagen min telefon på http://www.nokia.com/se-sv/world-of-apps/. Jag har dock fortfarande inte fått något svar eller bekräftelse på min registrering, är 100 % säker på att jag skrev in rätt mailadress. Är det någon annan som använt erbjudandet och kan svara för hur lång tid det ungefär tog att få presentkortet?

Mitt tog nästan 2dagar innan jag fick ett mail om att presentkortet var inlagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idonoh:

Hej :).

Jag köpte en Lumia 925 i fredags, är mycket nöjd med telefonen. För att ta del av erbjudandet om 150 kr att köpa appar för så registerade jag under lördagen min telefon på http://www.nokia.com/se-sv/world-of-apps/. Jag har dock fortfarande inte fått något svar eller bekräftelse på min registrering, är 100 % säker på att jag skrev in rätt mailadress. Är det någon annan som använt erbjudandet och kan svara för hur lång tid det ungefär tog att få presentkortet?

Tog 3 dagar för mig typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Alla nya ägare eller nuvarande ägare av Lumia 925, har någon fått Black-uppdateringen ännu? Har ni även kikat manuellt?

Uppdateringen har i alla fall blivit tillgänglig för Lumia 920!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Alla nya ägare eller nuvarande ägare av Lumia 925, har någon fått Black-uppdateringen ännu? Har ni även kikat manuellt?

Uppdateringen har i alla fall blivit tillgänglig för Lumia 920!

Nej tyvärr har vi inte fått uppdateringen ännu, i alla fall inte jag. Däremot fick jag en uppdatering för någon timma sedan som t.ex. lade till avstängningsknappar för varje program i "programhanteraren" som kommer upp om man håller in backknappen. Detta måste väl vara nytt? Jag har hunnit sakna den funktionen under de få dagar jag använt mobilen.

Edit: Haha, efter närmare efterforskningar inser jag nu att det är ju just denna uppdatering som är Black uppdateringen. Så ja, Lumia 925 har fått uppdateringen nu också. Ungefär halv två inatt fick jag min :).

Permalänk

Hej!

Till alla er som köpt en telefon och skall ta del av vår 150 kr appvoucher, från och med att ni startat telefonen, vänta 3 dagar med att aktivera vouchern. Efter det bör det inte vara några problem!

//Nokia Sverige