Microsoft presenterar ny rekordvinst

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar ny rekordvinst

Redmond-baserade mjukvarujätten Microsoft noterar rekordstarka siffror för första kvartalet det brutna räkenskapsåret 2011. Framgångarna härleds till bland annat Office-sviten och spelkonsolen Xbox 360.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Go Microsoft, gooo!

Visa signatur

---

Permalänk

Kul för dem, har också märkt att det säljs väldigt mycket office nu men det är ju heller inte konstigt.

Permalänk
Medlem

Många sålda xbox360 beror kanske på att de går sönder så fort? Nä men finns MS gör massa bra saker och det är klart det synns i försäljningen.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Kanske inte så konstigt med tanke vilka två år vi gått igenom. Jag tycker det hade varit intressant att se hur dessa siffror står sig mot ex 2007.

Permalänk
Hedersmedlem

But Ballmer still got spanked by shareholders!

Permalänk
Medlem

Kul att se att det inte bara Apple som går bra nu för tiden : )

Permalänk
Medlem

Att X360-försäljningen går bra förstår jag, min Slim är helt underbar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Microsoft bannar över 1 miljon Xbox 360 konsoler varje år, hemligheten med det är att öka försäljningssiffrorna.. Det skedde en banwave innan slim och halo reach gick ut på marknaden, snart inleds en ny med kinect och även Black Ops.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft bannar över 1 miljon Xbox 360 konsoler varje år, hemligheten med det är att öka försäljningssiffrorna.. Det skedde en banwave innan slim och halo reach gick ut på marknaden, snart inleds en ny med kinect och även Black Ops.

Så du menar att folk frivilligt köper en helt ny 360 för att spela när dem redan har en ? sen är det väl account's som stängs av och inte konsollen ? bara frågar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft bannar över 1 miljon Xbox 360 konsoler varje år, hemligheten med det är att öka försäljningssiffrorna.. Det skedde en banwave innan slim och halo reach gick ut på marknaden, snart inleds en ny med kinect och även Black Ops.

Vad tycker du att dem ska göra då? Klart dem ska banna folk som modifierar sina konsoler och använder deras tjänster trots att de då inte får det.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Så du menar att folk frivilligt köper en helt ny 360 för att spela när dem redan har en ? sen är det väl account's som stängs av och inte konsollen ? bara frågar

Från vad jag har hört är det tvärtom, konsollen bannas men kontot är kvar

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Skrivet av Watertrue:

Från vad jag har hört är det tvärtom, konsollen bannas men kontot är kvar

Är inte det olagligt om man köpt den ? eller liesar man bar ett 360 ? låter väldigt konstigt om man "fysiskt" kan låsa hårdvara på det sättet.

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Är inte det olagligt om man köpt den ? eller liesar man bar ett 360 ? låter väldigt konstigt om man "fysiskt" kan låsa hårdvara på det sättet.

Tror jag inte att det är, den funkar ju fortfarande utmärkt offline. Den blir bara blockerad från xbox live.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Är inte det olagligt om man köpt den ? eller liesar man bar ett 360 ? låter väldigt konstigt om man "fysiskt" kan låsa hårdvara på det sättet.

Jag har ingen Xbox 360 själv, men har en bekant som äger 2st vilket en av dem har blivit bannad osv..

Du kan fortfarande spela spel, bara inte på xbox online (eller vad det nu heter) afaik.
EDIT; Watertrue var visst lite före

Permalänk
Medlem

En fråga angående om bannade Xbox 360...är det då omodifierade Xbox 360 som blir bannade som ni pratar om?

Själv har jag nu sålt min 360, men aldrig blivit bannad under mina 3 år som jag hade den.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

En fråga angående om bannade Xbox 360...är det då omodifierade Xbox 360 som blir bannade som ni pratar om?

Själv har jag nu sålt min 360, men aldrig blivit bannad under mina 3 år som jag hade den.

Det är naturligtvis bara modifierade consoler som blir bannade.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Endast konsolen blir bannad från live, ditt account kan du ta med dig till en annan konsol och på den lira på live.

Majoriteten av de konsoler som blir bannade är modifierade, men så fort man bryter mot användaravtalet på ett, som MS anser vara tillräckligt, grovt sett så kan du även bli bannad på en omodifierad konsol.

Felstavning
Permalänk
Hedersmedlem

Inte så konstigt när de har 85% procent av OS marknaden och tar hutlösa priser för sina OS.
Men man får väl hoppas att vinsten enbart inte går till Steves plånka utan mkt satsas på utveckling.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Vadå hutlösa priser?
Flertalet återförsäljare i Sverige säljer Home Premium för under tusenlappen
Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (64-bit OEM) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Operativsystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MulleEng:

Inte så konstigt när de har 85% procent av OS marknaden och tar hutlösa priser för sina OS.

Inte för att vara petig, men 85% syftar inte på mer än skrivbordsmarknaden. Servermarknaden är knepigare, eftersom de enda tillförlitliga siffrorna inskränker sig till såld server med förinstallerat OS, eller separat köpt OS. På så sätt hamnar t ex Sweclockers webb-server utanför just den statistiken, och en stor mängd andra; mörkertalet är stort. Om vi ändå skulle begränsa oss till just de siffrorna ligger Microsoft på ca 70-75% av sålda enheter. Utifrån vad vi vet svänger pendeln till total dominans av *nixarna ju högre på prestandaskalan vi kommer, alltså i närheten av superdatorsystemen.

En seriös kommentar till hur det kommer sig att Ballmer straffas för dåligt resultat när företaget i sig går med rekordvinst: aktieägarna börjar bli otåliga eftersom Microsofts marknadsvärde stått oförändrat under flera år, trots stora vinster. Det finns helt enkelt inte tillräckligt stort förtroende bland aktieägarna för att Microsoft i nuläget är kapabelt att förnyas och lyckas tillräckligt väl på den nya marknaden för OS och program, där skrivbordet endast är en liten del av kakan. Vinsterna Microsoft genererar är trots allt i stort beroende av samma gamla produktportfölj, om än förbättrade. Därav skillnaden mellan värdet på Microsoft och Apple. Å andra sidan råder mer osäkerhet kring Apples verkliga marknadsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Inte så konstigt när de har 85% procent av OS marknaden och tar hutlösa priser för sina OS.
Men man får väl hoppas att vinsten enbart inte går till Steves plånka utan mkt satsas på utveckling.

Under 1000 är absolut inte hutlöst. Jag skulle kunna betala upp till 1500 för ett bra OS.
Skulle dock inte betala mer en 300sek för vista vilket mer kändes som en beta version av W7.
95, 98, XP och Windows 7 har ju alla varit bra, helt klart värda sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Inte så konstigt när de har 85% procent av OS marknaden och tar hutlösa priser för sina OS.
Men man får väl hoppas att vinsten enbart inte går till Steves plånka utan mkt satsas på utveckling.

Vad gör inte Apple då isf?

Testa bygga ihop din egen dator med ungefär samma komponenter som en iMac och du borde komma till slutsatsen att du betalar 3-5 000 kr för ett chassi och ett OS.

Gjorde detta testet för 3 år sedan, hamnade 4000 kr under Macen men jag fick in ett bättre grafikkort

Gjorde samma test nu
iMac:
21.5 tum"
Intel core i3 3.2 ghz
4 gb DDR3 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 512 MB

(Nätagg och moderkort är inte specifierat)

Apple vill ha: 14.995 kr

Liknande burk på Inet:
Intel Core i3 550 3.2 ghz
Corsair 4 GB 2x2 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 1 GB
Samsung TFT 22" BX2231 LED
Fractal Design Define R3, Vit
Asus P7P55D-E LX Asus P7P55D-E LX
Corsair VX 550W 80+

Summa: 7981 kr

Nu får man självklart lägga på lite pengar på skärmen då Apple använder en betydligt bättre skärm, men Inet har inget motsvarande i 22". Moderkortet är inte specifierat, så det kan vara ett dyrare men jag tvivlar på det och självklart går det inte köpa samma chassi.

Men vi säger 9500 (då kan skärmen kosta 3500 kr)

Det är fortfarande en skillnad på 5 500 kr för ett operativsystem och designen på datorn. I jämnförelse med Apple så ger Microsoft ut Windows gratis.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoCc:

Vad gör inte Apple då isf?

Testa bygga ihop din egen dator med ungefär samma komponenter som en iMac och du borde komma till slutsatsen att du betalar 3-5 000 kr för ett chassi och ett OS.

Gjorde detta testet för 3 år sedan, hamnade 4000 kr under Macen men jag fick in ett bättre grafikkort

Gjorde samma test nu
iMac:
21.5 tum"
Intel core i3 3.2 ghz
4 gb DDR3 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 512 MB

(Nätagg och moderkort är inte specifierat)

Apple vill ha: 14.995 kr

Liknande burk på Inet:
Intel Core i3 550 3.2 ghz
Corsair 4 GB 2x2 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 1 GB
Samsung TFT 22" BX2231 LED
Fractal Design Define R3, Vit
Asus P7P55D-E LX Asus P7P55D-E LX
Corsair VX 550W 80+

Summa: 7981 kr

Nu får man självklart lägga på lite pengar på skärmen då Apple använder en betydligt bättre skärm, men Inet har inget motsvarande i 22". Moderkortet är inte specifierat, så det kan vara ett dyrare men jag tvivlar på det och självklart går det inte köpa samma chassi.

Men vi säger 9500 (då kan skärmen kosta 3500 kr)

Det är fortfarande en skillnad på 5 500 kr för ett operativsystem och designen på datorn. I jämnförelse med Apple så ger Microsoft ut Windows gratis.

Hmm senast jag kollade var inte Mac os X så dyrt Apple Mac OS X Snow Leopard 10.6 Eng (Uppgradering) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Operativsystem. Det man betalar för på en Mac är ju äpplet på framsidan;)
Linux kan man däremot säga är gratis.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av NoCc:

Vad gör inte Apple då isf?

Testa bygga ihop din egen dator med ungefär samma komponenter som en iMac och du borde komma till slutsatsen att du betalar 3-5 000 kr för ett chassi och ett OS.

Gjorde detta testet för 3 år sedan, hamnade 4000 kr under Macen men jag fick in ett bättre grafikkort

Gjorde samma test nu
iMac:
21.5 tum"
Intel core i3 3.2 ghz
4 gb DDR3 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 512 MB

(Nätagg och moderkort är inte specifierat)

Apple vill ha: 14.995 kr

Liknande burk på Inet:
Intel Core i3 550 3.2 ghz
Corsair 4 GB 2x2 1333 mhz
1 TB HDD
ATI 5670 1 GB
Samsung TFT 22" BX2231 LED
Fractal Design Define R3, Vit
Asus P7P55D-E LX Asus P7P55D-E LX
Corsair VX 550W 80+

Summa: 7981 kr

Nu får man självklart lägga på lite pengar på skärmen då Apple använder en betydligt bättre skärm, men Inet har inget motsvarande i 22". Moderkortet är inte specifierat, så det kan vara ett dyrare men jag tvivlar på det och självklart går det inte köpa samma chassi.

Men vi säger 9500 (då kan skärmen kosta 3500 kr)

Det är fortfarande en skillnad på 5 500 kr för ett operativsystem och designen på datorn. I jämnförelse med Apple så ger Microsoft ut Windows gratis.

Tror nog Mulle menade generelt sett och inte i jamnförelse med nått annat, sen så gör Microsoft OS och apple säljer en hel produkt där OS'et helt enkelt är inräknat, så att jämnföra priserna där är konstigt då PC och Microsoft binds samman bara för att macOS är bundet till apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tror nog Mulle menade generelt sett och inte i jamnförelse med nått annat, sen så gör Microsoft OS och apple säljer en hel produkt där OS'et helt enkelt är inräknat, så att jämnföra priserna där är konstigt då PC och Microsoft binds samman bara för att macOS är bundet till apple.

Jag hade nog kunnat köpt det argumentet när Apple använde PowerPC men nu använder de precis samma komponenter som alla andra och det enda som skiljer är chassi, operativ och äpplet på datorn

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Vill så gärna se att andra företag börjar stödja Linux bättre! Avskyr egentligen Windows men vad ska man göra som hardcore gamer!?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Jag hade nog kunnat köpt det argumentet när Apple använde PowerPC men nu använder de precis samma komponenter som alla andra och det enda som skiljer är chassi, operativ och äpplet på datorn

specialutformning av komponenterna i datorn också, egen formfaktor för exempelvis iMacs moderkort är inte gratis.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

specialutformning av komponenterna i datorn också, egen formfaktor för exempelvis iMacs moderkort är inte gratis.

haha den var bra.

Den enda skillnaden på hårdvaran är specifikt mjukvarustöd dvs. dessa produkter fungerar, men om du vill tex. uppgradera till 6900 eller 580 som kommer inom kort får du problem.

En av de större argumenten för MAC har alltid varit stabiliteten men nu när Win7an är rock solid och EFI är på ingång (boottider) försvinner massa av macens Nitcher.

Det som jobbar rätt hårt mot Mac är just priset vilket är hutlöst om man parar upp det mot en PC, kollade in deras bästa Mac Pro för 2 veckor sen drygt och standard GFX kortet i typ 45* tusen kronors datorn var ett 5770 Man kunde uppgradera till xfire 5770 eller 5870. Tycker inte detta är okej direkt...
Överpriser med sämre hårdvara Speciellt när man kan lägga 13-14 tusen på en dator och uppgradera senare, inte direkt som att man behöver 2x Xeons just nu.

(Edit var tom 45 papp)

Permalänk
Skrivet av NoCc:

Jag hade nog kunnat köpt det argumentet när Apple använde PowerPC men nu använder de precis samma komponenter som alla andra och det enda som skiljer är chassi, operativ och äpplet på datorn

Mm, och Microsoft säljer inte desktops eller lap-top's men servrar är en annan sak men där är inte apple representerade så vitt jag vet.