Samsung G3 station external hard drives hx-du020ec problem somnar och vaknar inte

Permalänk
Medlem

Samsung G3 station external hard drives hx-du020ec problem somnar och vaknar inte

Köpte mig 3st diskar och kopplade in 2st och båda funkade direkt inga missljud eller något. Började genast med att fylla ena disken med filer enligt mig det bästa sättet och se ifall disken är stabil över all yta. Iallfall samtidigt som detta så märker ja efter en liten stund att disk två som inte arbetar försvinner ur den här datorn. Jaha det var väl lite överdrivet att den ska försvinna bara för att den går ner i viloläge. Provade att söka efter den och den vägrar vakna till sist drar ja ur usb kablen och sätter tillbaks då vaknar den igen och fungerar igen. Detta problem upprepas hela dagen och ja stänger till sist av windows 7 läget att låta diskarna gå ner i viloläge och att sänka strömnivån till usb enheter. Ingen hjälp där diskarna bara försvinner efter ett par minuter av idleläge. Nu efter ett par dagar så märker jag att det enda sättet att hålla diskarna vid liv är att ständigt skriva filer till dom och börjar undra vad tusan samsung har gjort. Kontaktade samsung och frågade vad det kunde va och fick standardsvaret att köra deras test program och båda diskarna går igenom testen utan problem. Så jag vet faktist inte vad ja ska göra med dom ja kan ju inte sitta och skicka nya filer till diskarna hela tiden föratt dom ska hålla sig vid liv. Så om någon har något tips ja har testkört diskarna på två st datorer båda med win7 x64

Vh John

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Hur gick det med detta?

Själv skaffade jag mig två sådana G3 station för att köra linux på min linksys nslu2 NAS. Har installerat debian 6.0 på denna usb-disk men den somnar ideligen. Visserligen har jag inga problem att få den att vakna igen men det tar kanske 5-10 sekunder innan man får respons på kommandon när den har somnat.

Så min fråga är om man kan inaktivera att hårddisken spinner ner automatiskt? Verkar vara inlagt i hårddiskens hårdvara eftersom jag inte själv ställt in något sådant. Kan man byta firmware, ända någon jumper eller något? Visst skulle man kunna köra något script som automatiskt skriver till hårddisken med jämna mellanrum så att den inte spinner ner men det verkar lite omständigt. Känns som den spinner ner sig väldigt snabbt vid inaktivitet, efter bara någon minut.

Annars får jag överväga endast ha hårddisken för fillagring och lägga operativsystemet på en USB-pinne istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur gick det med detta?

Själv skaffade jag mig två sådana G3 station för att köra linux på min linksys nslu2 NAS. Har installerat debian 6.0 på denna usb-disk men den somnar ideligen. Visserligen har jag inga problem att få den att vakna igen men det tar kanske 5-10 sekunder innan man får respons på kommandon när den har somnat.

Så min fråga är om man kan inaktivera att hårddisken spinner ner automatiskt? Verkar vara inlagt i hårddiskens hårdvara eftersom jag inte själv ställt in något sådant. Kan man byta firmware, ända någon jumper eller något? Visst skulle man kunna köra något script som automatiskt skriver till hårddisken med jämna mellanrum så att den inte spinner ner men det verkar lite omständigt. Känns som den spinner ner sig väldigt snabbt vid inaktivitet, efter bara någon minut.

Annars får jag överväga endast ha hårddisken för fillagring och lägga operativsystemet på en USB-pinne istället.

Upplever exakt samma problem med att den går ner i någon typ sovläge väldigt snabbt. Jag skulle också vilja ha lite hjälp med detta.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag kringgick problemet genom att ha två diskar, en mindre systemdisk som inte somnar och 2TB-disken som somnar används endast för lagring av backuper. Nu gör det inte så mycket att den somnar eftersom jag inte behöver komma åt den disken särskilt ofta och när jag behöver komma åt den så vaknar den utan problem, men det är en irriterande fördröjning på några sekunder innan man kommer åt filerna.

Tråkigt att man inte kan stänga av insomningfunktionen. Fast jag har inte sökt jättemycket efter lösning på problemet eftersom jag löste det på annat sätt.