Recension: Creative Sound Blaster® Audigy2™ och Inspire 6700

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DtS

Jag köpte både kortet (Audigy2 Platinum) och högtalarna (Inspire 6700) från www.komplett.se

Ligger på posten och väntar på mig - i morrn blir det installation!

Gött du får gärna berätta vad högtalarna klarar o prestera när du testat de lite Överväger att köpa de nämnligen...

Visa signatur

"survival of the fittest"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachez
Sen hoppas jag att sweclockers medlemmar inte är så handikappade så dom inte vet hur man använder en sökmotor som tex google (http://www.google.com) - (vilket man kan få som uppfattning efter att ha läst vissa inlägg i den här tråden).

Jag hoppas verkligen att du inte syftar på mig, jag citerade hans svar eftersom det är många som kommer in i en tråd och skriver "Denna produkt är skit". Men varför är den skit. "Det är bara så". Man måste berätta varför den är skit, vad är det som är skit med den?

Själv har jag ingen aning om Audigy är bra eller dåligt, men för att tro på spar... ville jag har bevis :).

Permalänk
Medlem

Tycker att THX är klart överreklamerat!

Visst sätter det en ribba för en viss kvalitet gällande hemmabio, men det kostar en hel del för tillverkaren att få denna stämpel. Det finns seriösa musikrecensenter som klarar av att bedöma kvalitén på musikprodukter minst lika bra som Lucasfilm. Läs ett par recensioner skrivna av seriösa testskribenter, så får du en bra fingervisning. Det finns nämligen mängder av mycket bra musikprodukter som låter minstlika bra/bättre än de Lucasfilm certifierat; för samma eller billigare peng.

Permalänk
Medlem

Creative

Jag har haft nått emot Creative en längre tid nu.
MYCKET p.g.a de "ljudkort" som heter Live. (vilket är det värsta JAG har hört till dagens datum)

Det är mycket möjligt att Audigy korten är bättre på ett flertal punkter.

Men den tillverkare som gör de mest detaljerade korten är i min mening Terratec.
Första gången jag packade upp ett Terratec DMX X-Fire 1024 och testspelade kortet för första gången blev jag chockad.
Kan verkligen ett kort vara så här detaljerat?
Tydligen var detta fallet, och jag njöt av detta kort några månader.

Efter det testspelade jag ett Audigy-kort hos en kompis, och visst jag måste medge att kvalitén var MYCKET bättre än på Live seriens kort.
Men det saknades fortfarande något, "edgen" infann sig inte.

För tillfället äger jag ett GTXP (Game Theatre XP) och är mycket nöjd med det kortet. Inte tack vare kvalitén, men alla anslutningsmöjligheter som finns. Priset var under tillfället av köpet mycket lägre än Audigy Platinum, så det fick bli ett GTXP.

Men nu börjar jag fundera på om Creative har skärpt till sig, och verkligen skapat ett slagkraftigt kort som kan hävda sig på ljudkortsmarknaden?
Det finns en möjlighet att jag kommer att införskaffa detta kort inom en överskådlig framtid.
Men mitt GTXP är inte fy skam heller. (drivrutinerna kunde vara bättre dock)

Den som lever får se!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att den här recensionen var ett misstag, skall det vara på den nivån så skriv då vad det är nämligen produktinformation, i princip var det bara en översättning av Creatives material.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

eller hur, vart är lixom testet? sista sidan va ju inte mycket asså

Visa signatur

weeee

Permalänk

Men vänta nu, ägs inte Creative och THX av samma företag.. Nått skumt är det har jag för mig...

Permalänk
Medlem

Creative är delägare av THX ja om jag minns rätt. Så mycket för "åtråvärd"...
Sen håller jag med den övriga kritiken om att detta inte var en recension utan mer tio sidor produktspec. och reklam från Creative, så jag hoppas ni fick bra betalt för det...
Nästa gång så testa med t ex http://audio.rightmark.org/
Ta upp de dåliga sakerna med kortet som t ex konverteringen från 44.1 kHz till 48 kHz etc.
Vill man läsa ett riktigt test rekommenderas http://www.digit-life.com/articles2/creativeaudigy2/index.htm...

Citat:

So, we award the Audigy2 the title of Audigy Service Pack1. This is exactly what we expected from the Audigy a year ago. However, this time we also do have some complains. The tests results indicated that 44.1 kHz to 48 kHz unswitchable resampling is still used.

Permalänk

EN bra sak...

Jag är iallafall nöjd med att de änttligen satsat på 24 bit's inspelning, istället för det fusk dom höll på med innan, det blev abra sämre när man spelade in i 16 bit's och sedan gjordes ljudet om till 24 bitar. Det blev bara en massa brus...

Visa signatur

Asus A7N8X - AMD 2400+ - 512Mb 333Mhz - Hercules 9700 Pro - Terratec 6 Fire 24/96 - Maxtor Diamondmax 9 120Gb ATA133

Permalänk
Medlem

Blev ett Terratec DMX 6fire för mig iaf, kommer få det nästa vecka, bye bye Creative.

Permalänk
Medlem

Plockade ur mitt SB live och kör istället med inbyggt CMI8738/C3DX och det är i alla fall inte sämre ljudmässigt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på mitt SB 128, och det suger:), men man ska inte klaga, jag ska ju skaffa ett Terratec DMX 6fire snart jag med...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

Alla snackar om Terratec DMX 6fire. vad kostar dom och vad är det som gör dom så mkt bättre?

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W

Permalänk

Är killen som skrev den här recensionen seriös?
Han verkar dels vara helt köpt av Creative och dels så verkar han sakna den mest grundläggande kunskapen om a/d- och d/a-omvandling....

>db

Kanske skulle ha påpekat att det är en logaritmisk skala där 3dB är en förbubbling. Ganska lätt att missta det för en linjär skala utifrån recensionen...

>Tekniken innebär att inget försvinner i kodningen, utan all >information finns kvar

>Eftersom det handlar om ett ljudformat där all information finns >kvar

Eftersom du lagrar ljudet digitalt så kommer du alltid att förlora något pga att man använder diskreta tillstånd...

> En vanlig CD-Audio stannar vid 20kHz, medan en DVD-Audio™ >fortsätter ända upp till 96kHz.

Kanske påpeka att 96kHz vid samplingsfrekvens 192kHz. Alla kanske inte är bekanta med samplingsteoremet?

>startar jag CD-versionen av samma skiva, och det låter som om >det vore en dålig Mp3-fil i jämförelse

Det beror nog mera på din utrustning än på musikformaten....

MVH / Jesper

Visa signatur

ASCII stupid question, get a stupid ANSI

Permalänk
Medlem

Är väll antagligen halvdöv efter att ha legat och smattrat KSP i några dagar, men jag tycker verkligen inte att Creatives ljudkort låter så jävla dåligt jämfört med många andra tillverkares. Sen allt tjafs om att diverse person skall vara köpt av diverse tillverkare bara för att han/hon/den/det skriver en possitiv resension är lite löjligt.

Eftersom alla besökare av denna sida verkar vara fulländade nålspets experter både gällande all typ av hårdvara, för att inte tala om det svenska språket och otroligt duktiga på att skriva helt objektiva & fullständiga resensioner tycker jag att fler borde sätta sig och skriva ihop en egen.

Så utan en massa flamning av mig vill jag nu se iaf 3 st välskriva resensioner av bland annat Terratec DMX 6fire postade på detta forum eller en länk till desamma.

Om detta inte går att uppbringa, sluta kasta skit på de som gör ett försök att informera er om diverse produkter. Det är väll ingen som under pistolhot tvingas sitta här och läsa det som skrivs?

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapaved
Alla snackar om Terratec DMX 6fire. vad kostar dom och vad är det som gör dom så mkt bättre?

Fullt 24bit/96khz stöd, bättre ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

http://www6.tomshardware.com/video/02q1/020115/index.html

Det verkar som att Audigy regerar när det gäller spel... Eller har alla glömt bort Eax anvanced Hd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheManko
http://www6.tomshardware.com/video/02q1/020115/index.html

Det verkar som att Audigy regerar när det gäller spel... Eller har alla glömt bort Eax anvanced Hd?

Jo, EAX är ju SÅÅÅÅ bra på Audigy... Det får t.ex UT2003 att prestera sämre än om man kör EAX i mjukvaruaccelerering... Skumt, inte sant?... (De använder också OpenAL vilket Creative själva har gjort så man kan inte säga att spelet är dåligt optimiserat för Creative-kort... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheManko
http://www6.tomshardware.com/video/02q1/020115/index.html

Det verkar som att Audigy regerar när det gäller spel... Eller har alla glömt bort Eax anvanced Hd?

nForce's APU skall ju belasta cpun mindre än creatives kort, alltså reagerar inte Audigy för spel utan nForce.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spartacus
Audigy korten suger, alla soundblaster. Fattar inte varför folk köper sånna här skitkort när man kan få så myclet bättre för samma peng.

Åfan jag sitter med ett sb live value sen 1.5 år med cambridge fps soundworks 1500 och är förbannat nöjd med det hela,jag har fullt surroundljud i alla spel som jag kör online till dags dato.
Sen är det ju skoj att man kan få ett högtalarpaket för ynka 1000 spänn som presterar utmäkrt i alla spel iofs,jag skulle gärna se en tillverkare som kan tillverka ett liknande system med ett billigt kort och ett anpassat ljudpaket till samma pris...

P.S jag sitter med ett via694t chipset och har inga problem alls hittils med soundblaster live....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det är BARA Unreal Tournament som får sämre hastighet än software ljudet med Eax, och den buggen är fixad med Audigy 2.
Det finns läckta Audigy 2 drivrutiner hos Warp2search som fixar hastighets problemen.
End of story, mer argument mot Audigy tack!

"nForce's APU skall ju belasta cpun mindre än creatives kort, alltså reagerar inte Audigy för spel utan nForce."

Vad jag minns har Nforce en himla massa drivrutins problem med icke fungerande eax och så vidare, men om det är fixat så står väll valet mellan Audigy 2 och Nforce.

Permalänk
Medlem

Är det några som är kända för struliga drivrutiner där korten kräver vissa irqer för att fungera så är det creatives produkter.

Det visar bara på att dom inte ser till kunden och då skall man välja andra alternativ, att det dessutom finns alternativ som låter bättre och är billigare så är ju inte valet svårt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på att det är så himla många som haft problem. Det är det att dem det inte funkar för klagar för full hals medan dem som det funkar för är tysta.
Jag har aldrig varit med om några problem med creatives produkter, men jag kanske har haft tur?

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket annat man har i burken, sen gäller det att sätta korten i rätt slot, den vill ju ogärna dela irq med nått annat.

Har man ett standardmoderkort och bara graffa, ljud och kanske nic så har man stor chans att klara sig, men har man extra idekontroller, kanske ett scsikort eller annat pcikort som vill ha en irq då hamnar man i problem.

Sen har vi ju problemet med att du inte kan ladda ner senaste prgvaran till ditt kort och intstallera utan du måste gå omvägen via uppgraderingar vilket inte är bra kundvård imho.

Jag har själv två IBM 46Gs 75GXP och dom går som tåget, det hindrar inte mig från att förstå att många andra har haft problem med dessa diskar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför så många ska klaga på dom som gör testerna, då säger jag detta ta loss fingret ur arslet och gör en riktig recensionen istället bara för att klaga. När ni håller på att klaga sådär kanske dom tappar lustan att göra en recensionen alls på någon framtida produkt, undrar om ni vill att det bli så. Jävla fjollor säger jag bara till er som inte gör något annat än att klaga. Skriv inget om det inte kan komma något bra ur eran käft....
klaga på folk som försöker göra en recensionen för att ni ska få något att läsa om, fakta m.m..

sen alla tycker olika om vilket grafikkort som är bäst, vilket ljudkort som är bäst. Terratec och creative är ju som Amd Vs Intel eller Nvidia Vs Ati.... själv så har jag alltid varit nöjd med creatives ljudkort (Har haft andra kort också) jag har inte klagat på dom. vissa människor har som syfte i sitt liv att klaga på allt dom kan hitta, även om dom inte kan höra någon skillnad men någon annan gjorde det med ett test som kostade några tusen så använder dom det argumentet. Det är så jädra lamt.

själv så har jag ett grafikkort, ljudkort, nätverks kort, raid-kort. förut använde jag också ett scsi kort, har aldrig haft problem med något creative ljudkort, den ena arbets datorn här använder alla 5pci slots och inget problem med creative ljudkortet där heller.
(Vi är 4,st datorer här som använder olika creative ljudkort och det funkar perfekt, och det är till WinXp, Win2000Pro, Win98se och WinMe. inge problem med drivarna.

det är som TheManko, det för dom som det inte vill funka för som klagar på full hals och över 50% av dessa är oerfarna data användare som tror att dom kan något men i själva verket så är deras expertis lika med noll, det är så skratt retande att se ibland.

själv så kommer jag antagligen inte att höra någon skillnad när jag byter upp mig till ett audigy2 från Audigy kortet jag har nu, men jag byter för att jag vill ha ordentligt support för 6,1 channel system. istället för använda omkopplaren för 5.1/6.1-upmix.
det jag använder datorn till i musik syfte är ju, lyssna på musik, och sen till att spela spel, lite små filmer kanske, men om jag ska se riktiga filmer eller lång filmer så skickar jag det till HTPC bygget, så kan jag se det på min Philips 32" 8807 Widescreen tv istället.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Läste inte riktigt hela recensionen så jag vet inte om han använde den digitala utgången på DVDn. Är nämligen lite skeptiskt till entusiasmen till DVDaduio. Själv tycker jag inte man ska lyssna på CD musik på en dator alls. Särskilt inte med datorhögtalare från cambridge/creative. Har iofs inte lyssnat på de senaste från dem men de flesta "biosystem" från dem har aldeles för vass diskant, itne väldas klara heller. Synd det eftersom jag tycker diskanten är det viktigaste i systemet. Deras subbas är inte mycket att hurra för heller.

Vet inte om DVD-Audio är något att hurra över än. Formatet är ju inte allt för gammalt än. Tror man ska låta det mogna lite än. Den gamla hederliga CDn duger fortfarande än. Bara det är en bra spelare med bra kringutrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Läste inte riktigt hela recensionen så jag vet inte om han använde den digitala utgången på DVDn. Är nämligen lite skeptiskt till entusiasmen till DVDaduio. Själv tycker jag inte man ska lyssna på CD musik på en dator alls. Särskilt inte med datorhögtalare från cambridge/creative. Har iofs inte lyssnat på de senaste från dem men de flesta "biosystem" från dem har aldeles för vass diskant, itne väldas klara heller. Synd det eftersom jag tycker diskanten är det viktigaste i systemet. Deras subbas är inte mycket att hurra för heller.

Vet inte om DVD-Audio är något att hurra över än. Formatet är ju inte allt för gammalt än. Tror man ska låta det mogna lite än. Den gamla hederliga CDn duger fortfarande än. Bara det är en bra spelare med bra kringutrustning.

Edit: Ljudkortet isig är säker helfint ävan om jag tycker mott Vortex2 kort funkar finfint för mig. Kör inte med något jävla A3D, EAX eller annat "fancy stuff" Plain STEREO som gäller.

Edit2: Happ. Nu är det något mysko. Kan visst inte ta bort detta inlägga bara så ni vet.

Permalänk
Medlem

Jag hade egentligen inga planer på att ansluta till något forum med reg-tvång men som alla vet så är ju TBG så dött det kan bli så det är väl bara att vänta på Apachez verre nu

Jag är ganska sur över artikeln om Audigy 2 kortet, ett riktigt lågvattenmärke bland varierande artiklar. Visst är det kul med svenska hårdvarurecensioner och jag ger SWEC. creds för det, MEN denna artikel blir det inga creds för och därmed basta!

För det första är det inget annat än en "översatt pressrelease" det finns ingen info som inte kan hittas hos tillverkaren, ska man betrakta deras information opartisk? Knappast!

Ni har helt och hållet missat väldigt väsentliga delar som kan vara ganska avgörande. Man talar om att Audigy 2 är ett helt nytt (eller iaf. reviderat Audigy 1) chip. Vad är det för skillnad förutom den patetiska THX certifieringen som knappast är en inbyggd egenskap hos kortet?

ASIO stöd? Visst ASIO 16bit/48kHz, ASIO 1.0. Ett skämt! En av de få anledningarna att använda ett 24bit 96kHz kort är ju just med ASIO. Varför då detta? Enkelt chippet re-samplar såsom creatives kort gjort sedan Live serien. Spelar du in så får du alltså i praktiken ändå 16bit 48kHz ljud (förutom då i lägre format) hur man än bär sig åt. Att detta inte omnämns är ju tragiskt. Varför? Joo, creative är som vanligt inte ärliga och talar om HUR det egentligen ligger till. TH nämner att användarna inte kommer bli besvikna över detta då Creaf kommer att släppa ett nya drivrutiner OCH ett nytt kort som klarar äkta 24/96 under 2003. Mao. det fantastiska Audigy 2 kommer inte ens med reviderade drivisar klara äkta 24/96 ljud något som kortet marknadsförs som att det klarar. Att inte kritisera detta är pinsamt.

Without apology!

Visa signatur

Tell 'em like it is and not like it might be, that's why some fools don't like me...