Användare rapporterar om stabilitetsproblem med Macbook Pro 2011

Permalänk
Avstängd

Betalar man, som i detta fallet, överdrivna summor pengar för fin design och hög kvalitet ska inga fel finnas.

Permalänk
Medlem

Precis därför man väntar 1-2 månader innan man köper en ny produkt så att alla barnsjukdomar är borta.

Permalänk
Medlem

Men helt ärligt... Vill man ha en bra bärbar med 2 år gamla grejer så får man lägga ut mer än dom där fjantiga 20 000 kr. Jag menar hur kan man kräva att få en quad core i7 på hela 2,2 Ghz, 4Gb minne och 500 Gb hårdisk till en så låg pris och då snackar vi inte ens om apple märket på locket smidd i mordors domedagseld...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Men inte processorn.

Modell 2011 använder sig tunga at 45W processorer i stället för 35W processorer som i förra generationen. (Ochså därför som batteritiden tagit en smäll)

Inte riktigt korrekt där..

Citat:

Turns out Apple has changed the way they rate their battery life: their new test involves putting the display at 50% brightness and surfing the top 25 Web sites out there today. Each Macbook Pro size has a progressively larger screen, but also a larger battery and more powerful CPU, so it's not surprising that they all end up being around the same in terms of battery run time.

This particular test that Apple has chosen to benchmark battery life with is quite interesting because about two months ago a little project that Darius Wey and I came up with was unveiled in a limited fashion and it essentially performs the same task. I never announced it on the Thoughts Media sites because it's still in beta form and needs some tweaks before it's ready for the general public, but suffice it to say that I think measuring laptop battery life in this manner is an excellent real-world test and I applaud Apple for taking this step.

Skrivet av eXale:

Att det skulle bli problem är ingenting som kommer som en överaskning, det föreutspåddes för länge sen. Naturen i detta problem är en perfekt replica av Iphone4 antenn problemet.

Problem är inte jämförbara på något sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Men inte processorn.

Modell 2011 använder sig tunga at 45W processorer i stället för 35W processorer som i förra generationen. (Ochså därför som batteritiden tagit en smäll)

.

Tänk att att dessa har inbyggd GPU i CPUn också jämfört med tidiagare modeller. För var intels GPU utanför CPUn+dedikerat grafik.

Men dumt av apple att inte ka hollat upp detta under sina tester. Chassit funkar inte alltid bra som heatspreader. :/ Önskar att de hade bättre kylning i förra och nyare generation.

Har en Vaio F12Z i7-740M+Nvidia 330M, CPUn blir 80 grader och GPUn (OC) 70 grader. 17 tum MBP med i7-620M+Nvivia 330M blev ju 105 grader vid belastning.

Permalänk
Medlem

En användare på Apples supportforum rapporterade att han talat med Apple Care-personal som sade att företaget känner till problemet och har ett ingenjörslag som jobbar på en lösning.

Så det måste väl vara mjukvarugrej? annars skulle väl dom återkalla alla datorer?

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.374982/problem-for-nya-macboo...

SweC ta en titt på: http://mbp-freeze.wikispaces.com/

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Betalar man, som i detta fallet, överdrivna summor pengar för fin design och hög kvalitet ska inga fel finnas.

Hände Ferrari också med deras 458 modell för 1.8 miljoner eller vad den kostar. Var något fel så att motorn kunde börja brinna, mindre roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Tänk att att dessa har inbyggd GPU i CPUn också jämfört med tidiagare modeller. För var intels GPU utanför CPUn+dedikerat grafik.

Tänk på att när GPUn inte används så kan CPUn turboa upp till 45W själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Hände Ferrari också med deras 458 modell för 1.8 miljoner eller vad den kostar. Var något fel så att motorn kunde börja brinna, mindre roligt

Enligt vad jag har läst så ska det faktiskt vara ett hyfsat "vanligt" fel hos de flesta italienska prestandabilar.

Det är väl därför de kommer med brandsläckare som standard i många fall. =0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Hände Ferrari också med deras 458 modell för 1.8 miljoner eller vad den kostar. Var något fel så att motorn kunde börja brinna, mindre roligt

Och det var ett exemplar av ferrari..... detta gäller en hel serien. Lite skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Hände Ferrari också med deras 458 modell för 1.8 miljoner eller vad den kostar. Var något fel så att motorn kunde börja brinna, mindre roligt

Men Ferrari står inte för kvalitet, snarare tvärtom Det är bara de senaste åren deras bilar har blivit brukbara.

Som vanligt när Apple släpper något nytt så är det kantat av klantiga barnsjukdomar, verkar gälla alla deras släpp sedan åtminstone 2006.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Precis därför man väntar 1-2 månader innan man köper en ny produkt så att alla barnsjukdomar är borta.

Håller med där, brukar tänka så på alla produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

En användare på Apples supportforum rapporterade att han talat med Apple Care-personal som sade att företaget känner till problemet och har ett ingenjörslag som jobbar på en lösning.

Så det måste väl vara mjukvarugrej? annars skulle väl dom återkalla alla datorer?

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.374982/problem-for-nya-macboo...

SweC ta en titt på: http://mbp-freeze.wikispaces.com/

Troligen apple pr avdelning som jobbar för högtryck nu.
Gäller att finna statistik att andra datorer har samma problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Hände Ferrari också med deras 458 modell för 1.8 miljoner eller vad den kostar. Var något fel så att motorn kunde börja brinna, mindre roligt

Ja fast om jag minns rätt så berodde detta på grund av ett lim som användes i hjulhus församlingar och som under vissa omständigheter kunde börjar överhettas och fatta eld.

Permalänk
Medlem

De får installera Win7 så det går undersöka problemet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

En användare på Apples supportforum rapporterade att han talat med Apple Care-personal som sade att företaget känner till problemet och har ett ingenjörslag som jobbar på en lösning.

Så det måste väl vara mjukvarugrej? annars skulle väl dom återkalla alla datorer?

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.374982/problem-for-nya-macboo...

SweC ta en titt på: http://mbp-freeze.wikispaces.com/

Dom kommer säkert ta fram en drivrutin som sänker både spänningen och klockfrekvensen på grafikkortet och så är problemet löst. Då har man fixat ett hårdvarufel med hjälp av mjukvara, mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var ju inte alls lika stort problem när det satt Nvidia kretsar i förra generationen.

Kylningen är ju densamma.

Kom ihåg att det samtidigt var mycket sämre grafik. Det är väll ganska logiskt att bättre grafikprocessorer kräver mer kylning?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Tänk att att dessa har inbyggd GPU i CPUn också jämfört med tidiagare modeller. För var intels GPU utanför CPUn+dedikerat grafik.

Men dumt av apple att inte ka hollat upp detta under sina tester. Chassit funkar inte alltid bra som heatspreader. :/ Önskar att de hade bättre kylning i förra och nyare generation.

Har en Vaio F12Z i7-740M+Nvidia 330M, CPUn blir 80 grader och GPUn (OC) 70 grader. 17 tum MBP med i7-620M+Nvivia 330M blev ju 105 grader vid belastning.

En sak jag tycker är dumt med att ha chassiet fungera som heat spreader är att det gör den lite väl varm att skriva på eller typ vila på magen när man kollar film i sängen. Speciellt med 105 grader i belastning.. :S

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

En användare på Apples supportforum rapporterade att han talat med Apple Care-personal som sade att företaget känner till problemet och har ett ingenjörslag som jobbar på en lösning.

Så det måste väl vara mjukvarugrej? annars skulle väl dom återkalla alla datorer?

Källa: http://macworld.idg.se/2.1038/1.374982/problem-for-nya-macboo...

SweC ta en titt på: http://mbp-freeze.wikispaces.com/

hahaha.. ja mjukvaru grej.. good luck med den planen. Dom kan iofs alltid lösa det genom att klocka ner datorn, så löser dom problemet.. Men det är ingen vidare kul lösning för konsumenten då man betalar faktiskt en hel del för att få just den prestandan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

hahaha.. ja mjukvaru grej.. good luck med den planen. Dom kan iofs alltid lösa det genom att klocka ner datorn, så löser dom problemet.. Men det är ingen vidare kul lösning för konsumenten då man betalar faktiskt en hel del för att få just den prestandan.

Jag kan inte annat än att instämma med föregående talare. En mjukvarufix av detta problem hade helt klart rört sig om att klocka ner både Processorn och GPU och det är ju inget man vill med tanke på de pengar man lagt på sitt nya datorköp. Då tycker jag att valet att häva köpet eller att få en del av investerade pengar tillbaka ska vara valmöjligheter.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REALIN:

Kom ihåg att det samtidigt var mycket sämre grafik. Det är väll ganska logiskt att bättre grafikprocessorer kräver mer kylning?

Syftade på 15".(iom jag äger en...)

Där är 6490M sämre än GT 330M

Skrivet av fluffmajster:

blasphemy, det finns inga fel på appel grejjor dom bara funkar liksom. min elaka hata apel sida går igång varje gång den perfekta frukten solkas i medel måttans geggiga sörja...

mer seriöst så borde apple har koll på sin "shite" med tanke på vad det kostar.

Precis som Intel med sitt chipset då alltså?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Problem är inte jämförbara på något sätt...

Tror du missade poängen.

En 45W processor = högre värmeutvekling än en 35W processor. Och jag använde mig inte av apples givna batteri resultat för mätning av livslängd, av just anledningen att mätningar från företag inte alltid är pålitliga eller jämförbara.

Problemen är jämförbara i och med att Apple valt att fullkomligt ignorera väldigt enkla regler inom fysiken, troligtvis vetandes av ingengörer - men ignorerat av management.

Skrivet av lundstrom.emil:

Tänk att att dessa har inbyggd GPU i CPUn också jämfört med tidiagare modeller. För var intels GPU utanför CPUn+dedikerat grafik.

Stämmer, dock så är dess värmeutvekling mycket låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis som Intel med sitt chipset då alltså?

Problemet med Intels chipset som fick dom att missa det under testning var att det tog tid för problemen att ens dyka upp.

Detta felet på Apples MacBooks är något man bör ha insett omedelbart under testning.

EDIT: Och sen valde Intel att återkalla alla moderkorten istället för att hitta på nån fluff fix till problemet. Så man får ge dom lite respekt till att göra nått så enormt kostsamt. Dom kunde lika väl ha skitit i att ens rapportera problemet och fixat felet i efterhand i smyg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Problemet med Intels chipset som fick dom att missa det under testning var att det tog tid för problemen att ens dyka upp.

Detta felet på Apples MacBooks är något man bör ha insett omedelbart under testning.

EDIT: Och sen valde Intel att återkalla alla moderkorten istället för att hitta på nån fluff fix till problemet. Så man får ge dom lite respekt till att göra nått så enormt kostsamt. Dom kunde lika väl ha skitit i att ens rapportera problemet och fixat felet i efterhand i smyg.

Nu är det väl så att Apple har väl inte ens gått ut och meddelat om åtgärder.

Har dom ens bekräftat problemet officiellt? Isåfall kan du ju inte påpeka deras åtgärder om inget är bestämt...?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu är det väl så att Apple har väl inte ens gått ut och meddelat om åtgärder.

Enda lösning jag ser för detta dock är att dom återkallar dom.
Hittar dom på nån annan lösning så är dom bara dumma i huvet.
Detta är inget fel man fixar lätt med en mjukvarufix. Dom lär nog försöka, vem vet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Enda lösning jag ser för detta dock är att dom återkallar dom.
Hittar dom på nån annan lösning så är dom bara dumma i huvet.
Detta är inget fel man fixar lätt med en mjukvarufix. Dom lär nog försöka, vem vet..

Får jag fråga hur du vet vad dom ska göra?

Vi kan bara vänta och se, att dömma ut dom i förtid på grund av en hantering som "kanske" och osannolikt inträffar är ju inte heller direkt smart.
(Notera om att detta inte har något med varför problemet uppstod från början)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är väl inget nytt när det gäller radeon?

Det har ju varit problem enda sedan de lanserade 5000-serien.
Först var det uppblåsta muspekare, löstes med en biosuppdatering.
Sedan, helt plötsligt efter en drivrutinsuppgradering, så började datorn ge blåskärmar när den gick in/ur strömsparläge. Löstes med att gå tillbaka till en äldre version av drivrutinen.

Nu är det bara lite slumpmässiga krascher kvar. Ibland vid krävande spel, andra gånger räcker det att öppna ett litet fönster som renderar openGL. Men det är ju inte precis så att man vågar prova på nya drivrutiner, inga av de problem man har står som åtgärdade i releasedokumentationen. Det blir liksom bara värre och värre.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollinlägg och flamebaits samt svaren på dessa borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Får jag fråga hur du vet vad dom ska göra?

Vi kan bara vänta och se, att dömma ut dom i förtid på grund av en hantering som "kanske" och osannolikt inträffar är ju inte heller direkt smart.
(Notera om att detta inte har något med varför problemet uppstod från början)

Jag sa inte att jag vet hur dom ska göra. Jag spekulerade på vad deras lösningar kommer vara.
Och är problemet överhettning som många har påpekat redan så finns det inte riktigt någon annan lösning än att återkalla alla för att ersätta kylningen på dom.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Jag sa inte att jag vet hur dom ska göra. Jag spekulerade på vad deras lösningar kommer vara.
Och är problemet överhettning som många har påpekat redan så finns det inte riktigt någon annan lösning än att återkalla alla för att ersätta kylningen på dom.

Precis, då är det bara att utgå från att dom gör det Och fördömma ifall det skulle vara något annat, inte tvärtom.
Apple är rätt fantastiska i deras support, så när sådant här händer så hoppas jag dom löser det på ett smärtfritt sätt.

Allmänt så undrar jag varför dessa trådar ska spåra ut likförbannat varje gång Mac/Apple dyker upp som diskussion.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB