Användare rapporterar om stabilitetsproblem med Macbook Pro 2011

Permalänk
Medlem

Apple har haft skumma problem med Macbook förr och även Imac men oftast har det avhjälpts med ny firmware. Skulle det inte hjälpa den här gången så får de väl återkalla och åtgärda. Det är nog få andra produkter som är lika hårt granskade som Apples så att de blir naturligtvis tvungna att åtgärda det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Nu är det bara lite slumpmässiga krascher kvar. Ibland vid krävande spel, andra gånger räcker det att öppna ett litet fönster som renderar openGL. Men det är ju inte precis så att man vågar prova på nya drivrutiner, inga av de problem man har står som åtgärdade i releasedokumentationen. Det blir liksom bara värre och värre.

Problemet här pekar på överhettning. Detta är NVIDIAs välkända domän. AMDs är lustiga drivrutiner.

Skrivet av Delerium:

Apple har haft skumma problem med Macbook förr och även Imac men oftast har det avhjälpts med ny firmware. Skulle det inte hjälpa den här gången så får de väl återkalla och åtgärda. Det är nog få andra produkter som är lika hårt granskade som Apples så att de blir naturligtvis tvungna att åtgärda det på ett eller annat sätt.

Sällan lika granskade, men samtidigt saknar de samma pris premium.

Skrivet av ParasiteX:

Enda lösning jag ser för detta dock är att dom återkallar dom.

Stock Crash.
Det var illa nog för Intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Apple är rätt fantastiska i deras support, så när sådant här händer så hoppas jag dom löser det på ett smärtfritt sätt.

Uh va?
De är väl snarare rätt hemska i sitt sätt att agera? Ofta kör de huvudet i sanden och/eller förnekar eventuella problem. Ta allt från antennproblemet till gulnande skärmar till grafikkorten till att lägga all skuld på Adobe för att Youtube- klipp får en modern Mac Pro att gråta. Smärtfritt skulle jag inte kalla det, snarare att skylla på andra och vägra ta ansvar för sina produkter.

Om man testar sina produkter något så när så märker man om de överhettar (första macbook air, någon?), eller har försämrad täckning när de ligger i handen. Min slutsats är således att Apple någonstans vet om det men skiter i det, och direkt i sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Uh va?
De är väl snarare rätt hemska i sitt sätt att agera? Ofta kör de huvudet i sanden och/eller förnekar eventuella problem. Ta allt från antennproblemet till gulnande skärmar till grafikkorten till att lägga all skuld på Adobe för att Youtube- klipp får en modern Mac Pro att gråta. Smärtfritt skulle jag inte kalla det, snarare att skylla på andra och vägra ta ansvar för sina produkter.

Om man testar sina produkter något så när så märker man om de överhettar (första macbook air, någon?), eller har försämrad täckning när de ligger i handen. Min slutsats är således att Apple någonstans vet om det men skiter i det, och direkt i sina kunder.

Mjaa men till skillnad från Elgiganten har dom iallafall ett trevligt tonfall när dom ber dig dra åt helvete :). Jag fick faktiskt en helt ny Macbook Pro när min segade, dock var moderkortet DOA :/. Skulle tagit HP 4 månader om dom ens tagit tag i problemet.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CoZalon:

Mjaa men till skillnad från Elgiganten har dom iallafall ett trevligt tonfall när dom ber dig dra åt helvete :). Jag fick faktiskt en helt ny Macbook Pro när min segade, dock var moderkortet DOA :/. Skulle tagit HP 4 månader om dom ens tagit tag i problemet.

Haha då förstår jag att datorn var seg om moderkortet var dött

Permalänk
Medlem

Där ser man hur mycket dem testar innan dem lanserar. Riktigt pinsamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Allmänt så undrar jag varför dessa trådar ska spåra ut likförbannat varje gång Mac/Apple dyker upp som diskussion.

Dels beror det på att Sweclockers (tillsammans med en rad andra sidor, Slashdot inräknat) består av entusiaster, och Apple är ju välkända att låsa ner sina plattformar... något som inte går hem i dessa skaror. Sen är man ju van vid att folk som inte förstår sig på något annat brukar hylla Apples produkter till skyarna, och avfärdar allt annat som skräp, så det är klart man blir skadeglad fort när produkter som sägs "bara fungera" inte gör det.

Personligen gillar jag inte direkt Apple och deras världssyn, men man kommer ju inte ifrån att de gör bra grejer. Jag har en gammal iPod som fortfarande har grym batteritid och är snabb. Men när man betalar så mycket pengar för Apples produkter så är det klart att man förväntar sig felfria produkter (även om det är omöjligt; t.o.m dyra projekt som LHC eller rymdfärjorna är ju sällan felfria)...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Tror du missade poängen.

En 45W processor = högre värmeutvekling än en 35W processor. Och jag använde mig inte av apples givna batteri resultat för mätning av livslängd, av just anledningen att mätningar från företag inte alltid är pålitliga eller jämförbara.

Vad använde du dig då av? Bara för att en cpu har högre värmeutveckling betyder det inte att batteritiden kommer minska.

Skrivet av eXale:

Problemen är jämförbara i och med att Apple valt att fullkomligt ignorera väldigt enkla regler inom fysiken, troligtvis vetandes av ingengörer - men ignorerat av management.

Stämmer, dock så är dess värmeutvekling mycket låg.

Du jämför äpplen och päron. Det är en enorm skillnad mellan att designa kylningslösningar och konstruktionen av antenn för UMTS, GSM, GPS, Wi-Fi och Bluetooth.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Uh va?
De är väl snarare rätt hemska i sitt sätt att agera? Ofta kör de huvudet i sanden och/eller förnekar eventuella problem. Ta allt från antennproblemet till gulnande skärmar till grafikkorten till att lägga all skuld på Adobe för att Youtube- klipp får en modern Mac Pro att gråta. Smärtfritt skulle jag inte kalla det, snarare att skylla på andra och vägra ta ansvar för sina produkter.

Om man testar sina produkter något så när så märker man om de överhettar (första macbook air, någon?), eller har försämrad täckning när de ligger i handen. Min slutsats är således att Apple någonstans vet om det men skiter i det, och direkt i sina kunder.

Okej, då skriver jag "I enskilda ärenden".
Alla gånger jag haft problem har det varit hjälp direkt. Sen kan jag delvis hålla med om att flash är en rishög oavsett system, men kör du samma sak med HTML5 så flyter det underbart bra med knappt någon temperaturhöjning. Och det kör jag på fler ställen än min Macbook.

Skrivet av Zakalwe:

Dels beror det på att Sweclockers (tillsammans med en rad andra sidor, Slashdot inräknat) består av entusiaster, och Apple är ju välkända att låsa ner sina plattformar... något som inte går hem i dessa skaror. Sen är man ju van vid att folk som inte förstår sig på något annat brukar hylla Apples produkter till skyarna, och avfärdar allt annat som skräp, så det är klart man blir skadeglad fort när produkter som sägs "bara fungera" inte gör det.

Personligen gillar jag inte direkt Apple och deras världssyn, men man kommer ju inte ifrån att de gör bra grejer. Jag har en gammal iPod som fortfarande har grym batteritid och är snabb. Men när man betalar så mycket pengar för Apples produkter så är det klart att man förväntar sig felfria produkter (även om det är omöjligt; t.o.m dyra projekt som LHC eller rymdfärjorna är ju sällan felfria)...

Men ser ju samtidigt ingen anledning att spy galla över det på detta forum.
Vi vet ju trots allt vad det handlar om och det är individen som väljer. Att säga "Öhh den suger!!" oavsett vad det än handlar om hjälper ingen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen nyhet direkt att Macbooks har värmeproblem. Dom har ju alltid blivit riktigt heta så fort man slår på ett spel eller surfar på nån sida med flash/youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Men helt ärligt... Vill man ha en bra bärbar med 2 år gamla grejer så får man lägga ut mer än dom där fjantiga 20 000 kr. Jag menar hur kan man kräva att få en quad core i7 på hela 2,2 Ghz, 4Gb minne och 500 Gb hårdisk till en så låg pris och då snackar vi inte ens om apple märket på locket smidd i mordors domedagseld...

På vilket sätt är sandy bridge och radeon 6000-serien 2 år gamla grejer?

Skrivet av RobinCC:

Och det var ett exemplar av ferrari..... detta gäller en hel serien. Lite skillnad.

Nej, det var inte ett exemplar, hörde att det var 20 st. kanske fler och efter det återkallade ferrari alla 458or för att byta ut den del av kylningen som var defekt. Det kanske inte är någon vidare vanlig bil, men det är också en hel serie.

Båda dessa inlägg är typiska exempel på folk som uttalar sig utan att kunna grunda sina påståenden i fakta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Sen kostar en Ferrari typ 70 gånger mer än en macbook pro också Då borde man förvänta sig en felfri bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Så det måste väl vara mjukvarugrej? annars skulle väl dom återkalla alla datorer?

Antennproblemet på iPhone 4 springs to mind...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Men helt ärligt... Vill man ha en bra bärbar med 2 år gamla grejer så får man lägga ut mer än dom där fjantiga 20 000 kr. Jag menar hur kan man kräva att få en quad core i7 på hela 2,2 Ghz, 4Gb minne och 500 Gb hårdisk till en så låg pris och då snackar vi inte ens om apple märket på locket smidd i mordors domedagseld...

Svartsjuk på högsta nivå?

OnT är det tråkigt att dom inte tänkt till när det gäller kylpastan..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tomas_88:

Men helt ärligt... Vill man ha en bra bärbar med 2 år gamla grejer så får man lägga ut mer än dom där fjantiga 20 000 kr. Jag menar hur kan man kräva att få en quad core i7 på hela 2,2 Ghz, 4Gb minne och 500 Gb hårdisk till en så låg pris och då snackar vi inte ens om apple märket på locket smidd i mordors domedagseld...

Men får ju mer för pengarna i mjukvaroväg (iaf till bärbar) enligt mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Svartsjuk på högsta nivå?

OnT är det tråkigt att dom inte tänkt till när det gäller kylpastan..

Snarare ovetande om vad som faktist sitter i datorn

Permalänk
Skrivet av flashen:

Men får ju mer för pengarna i mjukvaroväg (iaf till bärbar) enligt mig

Jasså?
Efter 2.5 år av OS X,
så tycker jag att jag fick samma sorts crasher, programlåsning o.s.v. som med Win XP SP2.
Men nu med XP SP3 och Win7 upplever jag OS X som ett sämre OS.

"Men jag får ju inga virus juuuhh" kommer väl snart?

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att applicera kylpasta egentligen? Kommer ihåg när jag skulle byta kylare på en kompis 8800GTX kort å fyfan det såg ut som ett tjockt lager cement så inte undra på att tempen nästan landade runt 95c vid spelande, samma problem möttes jag sedan av i mitt egna 8800GTS som jag bytte till MX-2 pasta och tempen sjönk runt 8-10c och den varvade inte lika mycket vid auto på fläktstyrningen.

Tror det här är ett vanligt fenomen, Xbox360 hade ju också en jävla massa kladd och dog av överhettning.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Apple har haft skumma problem med Macbook förr och även Imac men oftast har det avhjälpts med ny firmware. Skulle det inte hjälpa den här gången så får de väl återkalla och åtgärda. Det är nog få andra produkter som är lika hårt granskade som Apples så att de blir naturligtvis tvungna att åtgärda det på ett eller annat sätt.

Vet du vad den firmware gjorde?
Klockade ner GPU:n så den inte skulle utveckla lika mycket värme som innan d.v.s. skulle den inte vara lite effektiv som ett likadant kort i t.e.x. en PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Antennproblemet på iPhone 4 springs to mind...

Mmm, lade till några täckningstreck bara för att felet inte skulle se lika allvarligt ut. Sedan förklara att det finns fler telefoner med likadant problem. Och sist låta kunderna och operatörerna ta sista smällen. Å andra sidan är det inte så farligt, har man hyfsad täckning och inte kommer åt skarven på antennen så är det inget problem.

Permalänk

Ok. Vi vet att alla här mästare i företagsekonomi, produktutveckling och service. Men kan det inte vara sunt att tänka efter lite innan? (det här är inte bara om värmeproblemet som är aktuellt nu)

Vill ett företag släppa iväg en felaktig produkt? Svaret är alltid NEJ! Man strävar alltid efter lösningar med rätt kvalitet i förhållande till pris för att göra kunden nöjd.
Apple tjänar ingenting på att deras datorer blir varma, precis som Toyota inte blir bättre för att de måste ta in en serie bilar med felande bromsar. (om man inte konstaterar att all publicitet är bra publicitet)

Men samtidigt är produktutveckling är ett komplicerat ämne. Man arbetar utifrån en kravspecifikation för att nå ett önskat resultat. Ett resultat som skall vara nöjsamt ur kundens perspektiv. Och för att utveckla en dator måste många aspekter tas in i bilden. Det är inte bara att smacka ner en häftig CPU och en cool GPU, man måste även anpassa dessa enheter till resten och hitta mjukvara som leker ihop på ett bra sätt. Man måste göra avvägningar och kompromisser för att få en produkt med rätt pris och kvalitet för att göra kunden nöjd.
Med kompromisser och avvägningar blir det rätt mycket som kan gå åt skogen.

Därför finns det ett gäng testmodeller för att garantera funktionen över hela produktlivscykeln. Men oavsett hur noggrann testning man gör så kan det ändå smyga sig in fel när man leker med med så många ingående variabler.
Det här gäller oavsett bransch, produkt och prisbild.

Och då kommer vi på service. Vi har ingen aning om hur det här problemet uppstår eller hur det kan avhjälpas. Vi kan inte säga "öh, det är ju tokmycket kylpasta" och konstatera att alla enheter måste återkallas. Det kanske går att få fram en nöjsam lösning där enbart inställningarna för fläkten ändras.
En mjukvaruändring är _något_ billigare än en återkallning av alla sålda enheter.

Om "Sandy Bridge"-gate hade kunnat ordnas via en ny firmware hade Intel valt den lösningen före ett återkallande. ALLA dagar i veckan.

Skrivet av Zakalwe:

Dels beror det på att Sweclockers (tillsammans med en rad andra sidor, Slashdot inräknat) består av entusiaster, och Apple är ju välkända att låsa ner sina plattformar... något som inte går hem i dessa skaror. Sen är man ju van vid att folk som inte förstår sig på något annat brukar hylla Apples produkter till skyarna, och avfärdar allt annat som skräp, så det är klart man blir skadeglad fort när produkter som sägs "bara fungera" inte gör det.

Nej. Det beror på att fantaster (oavsett vad) har oerhört svårt att se utanför sin egna lilla låda. En Nikon-tok kan omöjligen se fördelar hos Canon, med flera exempel.

Hela det här kan beskrivas som [if a != b then a == anus].
Bara för att en annan sak inte gör precis så som den du har nu betyder det inte att den är sämre, den gör bara uppgiften på ett annorlunda sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sahlstrom:

Ok. Vi vet att alla här mästare i företagsekonomi, produktutveckling och service. Men kan det inte vara sunt att tänka efter lite innan? (det här är inte bara om värmeproblemet som är aktuellt nu)

Jag är ingen mästare. Men här är mina åsikter i ämnet.

1. Apple låter design gå före funktion ofta. I detta fall vet inte exakt vad som hände, troligen kommer vi aldrig få veta det. Steve jobs kanske hade några krav, att den skulle vara X cm tjock eller väga max x kg. För att klara dessa krav var de tvungen att kompromissa på kylningen.

2. Apple är väldigt kaxiga när de lanserar sina produkter. Detta retar upp många inkl mig.

3. Apple tar hutlöst mycket betalt för sina produkter. Då ska självklart grejerna fungera perfekt. Apple bärbara datorer ligger statiskt mitt i, när det gäller antal felaktiga produkter, eftersom en apple produkt kostar så mycket så reklameras alla fel. På en billig dator som går sönder så lever man felet eller köper en ny. Så i verkligheten går troligen apple's bärbara datorer sönder mer än genomsnittet.

4. Apple är lika dåliga på att lyssna på kunderna som Ericsson är/var.

5. Apple erkänner aldrig när det gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

På vilket sätt är sandy bridge och radeon 6000-serien 2 år gamla grejer?

Nej, det var inte ett exemplar, hörde att det var 20 st. kanske fler och efter det återkallade ferrari alla 458or för att byta ut den del av kylningen som var defekt. Det kanske inte är någon vidare vanlig bil, men det är också en hel serie.

Båda dessa inlägg är typiska exempel på folk som uttalar sig utan att kunna grunda sina påståenden i fakta.

6000-serien är samma som 5000-serien fast de har bytt namn vad jag har läst... men det är väl inte det h
an menar.

Jag grundar det på vad jag läst för ett tag sedan att det var 1st ferrari som börja brinna och dem misstänkte fabriksfel och ev dålig hantering av kund men källa på 20st ferrari tack..

Permalänk

Rätt lustigt. Alla företag har felande produkter då och då, det är väldigt vanligt. Sony hade fel i en Vaio-linje för inte så länge sen, och alla datorer fick kallas tillbaka. Microsoft hade stora problem med Xbox 360 i början, jag vet faktiskt inte en enda konsol av första generationen som klarade sig undan RROD i längden.

Men när Apple har ett fel i sin produktlinje, ens när det är baserat på en ny teknik som Sandy Bridge som oundvikligen har barnsjukdomar, så ska det blåsas upp, och alla Swecare ska gå till krigsfältet vrålandes att Apple blåser sina kunder och allt möjligt.

Väx upp en aning, för sjutton. Det finns mer i livet än att klaga på märken ni inte tycker om. Gillar ni det inte, köp det inte, den protesten är många gånger effektivare än ett patetiskt felstavat gnäll i ett forum.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Heard about ironi? Jag satte ju t.o.m. ut en smiley efter...

Dålig ironi. Den ska vara mycket mer självklar, man ska inte behöva smileys efter.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

6000-serien är samma som 5000-serien fast de har bytt namn vad jag har läst... men det är väl inte det h
an menar.

Jag grundar det på vad jag läst för ett tag sedan att det var 1st ferrari som börja brinna och dem misstänkte fabriksfel och ev dålig hantering av kund men källa på 20st ferrari tack..

Har inte tid att leta efter källan som sa nåt om 15-20st. men här är fem http://www.autoweek.com/article/20100902/CARNEWS/100909974
Vilket ändå är 400% fler än vad du påstod. Resten av mitt påstående stämmer också till skillnad från ditt som inte stämmer alls...

För att iaf hålla mig till topic lite: Jag är inte insatt i omdöpning av grafikkretsar, dock är sandy bridge fortfarande långt ifrån gammalt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

6000-serien är samma som 5000-serien fast de har bytt namn vad jag har läst... men det är väl inte det h
an menar.

Jag grundar det på vad jag läst för ett tag sedan att det var 1st ferrari som börja brinna och dem misstänkte fabriksfel och ev dålig hantering av kund men källa på 20st ferrari tack..

Nej egentligen så menar jag att man tar en medelmåttig processor samt medelmåttiga komponenter som presterar lika bra som 2 år gamla bärbara som kostade lika mycket då som mac kostar nu och så går man ut med att man byggde världens bästa dator.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Vem köper ens en Mac för prestandan? De är ju byggda för att läsa börsnoteringar och hålla flashiga föredrag med... ^^ Köper man i princip vilken annan laptop som helst så får du mer valuta för pengarna, detta argumentet har jag än så länge inte träffat någon mac-entusiast som på allvar kan bemöta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Dålig ironi. Den ska vara mycket mer självklar, man ska inte behöva smileys efter.

Och du är vem att bedöma?

Skrivet av Murpie:

Vem köper ens en Mac för prestandan? De är ju byggda för att läsa börsnoteringar och hålla flashiga föredrag med... ^^ Köper man i princip vilken annan laptop som helst så får du mer valuta för pengarna, detta argumentet har jag än så länge inte träffat någon mac-entusiast som på allvar kan bemöta.

Antagligen kan man bemöta det, men svaren som ges tycker du inte är tillräckliga. Det är lätt att leta fel hos andra och blunda för de man har själv.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Flogger:

1. Apple låter design gå före funktion ofta. I detta fall vet inte exakt vad som hände, troligen kommer vi aldrig få veta det. Steve jobs kanske hade några krav, att den skulle vara X cm tjock eller väga max x kg. För att klara dessa krav var de tvungen att kompromissa på kylningen.

Men kan inte design vara en oerhört väsentlig funktion på en produkt?

Huvudfunktionen för en dator är väl att numeriskt behandla olika sorters data. Men om vi hade utgått från enbart den huvudfunktionen hade vi kunnat nöja oss med en miniräknare, för den uppfyller precis samma funktion.
Huvudfunktionen har istället drunknat i andra funktioner som vi tycker ger produkten ett upplevt högre värde som motiverar ett köp av en dator över en miniräknare. Dessa andra funktioner kan vara användarvänlighet och mjukvara, men också design.

Glöm sen _aldrig_ bort att design är så mycket mer än bara yta. Som exempel har en bil en yttre design med backspeglar, färg och krom. Men samtidigt en inre design som är hur produkten är uppbyggd, som säger vilken sak som ska sitta på vilken plats för att uppnå en funktion.

Skrivet av Flogger:

3. Apple tar hutlöst mycket betalt för sina produkter. Då ska självklart grejerna fungera perfekt. Apple bärbara datorer ligger statiskt mitt i, när det gäller antal felaktiga produkter, eftersom en apple produkt kostar så mycket så reklameras alla fel. På en billig dator som går sönder så lever man felet eller köper en ny. Så i verkligheten går troligen apple's bärbara datorer sönder mer än genomsnittet.

Ja och nej. Apple har satt ett pris anpassat efter målgruppen och målgruppens önskan om upplevd kvalité. Priset är en avbild av hur Apple vill differentiera sig mot sina konkurrenter.
Du tycker att det är dyrt, men det är inte det samma sak som att det är dyrt.

Bra bild i ämnet: