Användare rapporterar om stabilitetsproblem med Macbook Pro 2011

Permalänk
Medlem

Apple skriver sina egna grafikkortsdrivrutiner, kanske har det något med det att göra...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av plexorg:

Här sammlas stora skalan windows fanboys och får det att kännas som något som dem vita gjorde mot dem svarta i usa.

*facepalm* -Don't even go there!

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Skrivet av HappyBunny:

Finner denna diskussion väldigt intressant, påminner mig om en bild

Egendomligt att jag aldrig betalat ett öre för en uppdatering på min mac.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med de modeller som du nämner är nämligen att de levereras med Windows :P.

Skrivet av bigmac pro:

text[/url]

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av McFeast:

*facepalm* -Don't even go there!

Känndes så på morgonkvisten, förlåt för det.

Ontopic
Detta blir bara jobbigare för mig då jag är service tekniker på ett företag som älskar mac :'(!

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Ett stort problem med de modeller som du nämner är nämligen att de levereras med Windows :P.

Skulle vara det då, man kan ju köra linux utan några som helst problem på thinkpadarna dock.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Verkar vara fixat

http://mbp-freeze.wikispaces.com/ Wiki som följer problemet.
http://support.apple.com/kb/DL1363 Denna skall tydligen lösa problemet helt. Släpptes igår.

Permalänk
Avstängd

Fy fan alltså, ser ut som mängden dressing hos en känd hamburgerkedja. Dvs på tok för mycket och alldeles för kletigt.

Att mac skulle vara bättre än pc är för alltid bortraderat nu. Snacka om att betala överpris för saker som inte ens fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Att mac skulle vara bättre än pc är för alltid bortraderat nu.

Inte alls trångsynt.

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha Windows eller Linux så är problematiken fortfarande där. Har jag som grundkrav OSX så faller alla andra alternativ bort oavsett om du får 3 ggr bättre prestanda i HPn eller Lenovo.

Skrivet av bigmac pro:

Skulle vara det då, man kan ju köra linux utan några som helst problem på thinkpadarna dock.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Rätt lustigt. Alla företag har felande produkter då och då, det är väldigt vanligt. Sony hade fel i en Vaio-linje för inte så länge sen, och alla datorer fick kallas tillbaka. Microsoft hade stora problem med Xbox 360 i början, jag vet faktiskt inte en enda konsol av första generationen som klarade sig undan RROD i längden.

Men när Apple har ett fel i sin produktlinje, ens när det är baserat på en ny teknik som Sandy Bridge som oundvikligen har barnsjukdomar, så ska det blåsas upp, och alla Swecare ska gå till krigsfältet vrålandes att Apple blåser sina kunder och allt möjligt.

Väx upp en aning, för sjutton. Det finns mer i livet än att klaga på märken ni inte tycker om. Gillar ni det inte, köp det inte, den protesten är många gånger effektivare än ett patetiskt felstavat gnäll i ett forum.

Apple brukar inte vara först ute med grejer, däremot brukar det låta som dom är först. Sen har Apple lyckats få ett stort genomslag i media så att det rapporteras om nya modeller i vanliga nyhetsprogram på TV. Stort massmedialt genomslag + Vi är unika och bättre än alla andra + fail = Alla som är trötta på deras hajp kommer sparka på dom och det är en normal reaktion. Dom får helt enkelt vad dom förtjänar med sin überinställning. Ingen gillar en messerschmitt och Apple och deras användare är det i kubik.

Skrivet av Sahlstrom:

Men kan inte design vara en oerhört väsentlig funktion på en produkt?

Givetvis kan design vara en funktion på en dator. Men design får inte gå ut över ergonomi och funktionalitet. Som att produkten inte kan användas för att den blir för varm att ta på. Som att den blir för varm och crashar.

Skrivet av m0rk:

Det är knappast Apple ensamma om. Har du någonsin sett en presentation av Jen-Hsun Huang(Nvidia), Larry Ellison (Oracle) eller Steve Ballmer (Microsoft)? Inte hör jag en massa gnäll om detta....

Ge mig en laptop i still med MacBook Pro 13" gjord i aluminium, med samma batteritid, en bättre trackpad för samma pris.... Trodde väl det...

Ingen av de du närmer uppmärksammas i vanliga media som Steve Jobs gör, ingen av dom hyllas heller så okritiskt som media gör med Steve. Jen-Hsun är lite av en driftkuku för många och folk som inte är nördar vet inte vem det är. Larry så måste man jobba inom IT och vara lite påläst för att känna till, merparten av SC användare känner inte till honom. Ballmers uppvisningar på scen har ju skickats runt i kul mejl på kontor så där har vi nån som folk verkligen garvar åt. Jobs däremot ses som en ikon, ofelbar, visionär osv... Men folk som är lite insatta och som inte gillar Apples attityd till hur du skall använda din dator ser förbi detta och ser en slipad säljare som lyckats dupera media. Att det sen är väldigt mycket dubbelmoral i vad som är acceptabelt i deras App store och liknande är det en del som väljer att titta åt sidan åt medans andra ser en diktator som styr folk. Naket är fel (Galago har fått censurera sina serier för att få dom godkända) medans en app från en kristen organisation som går ut på att omvända bögar slinker igenom.

När det gäller det där med aluminium så är det tidernas bluff. De andra använder magnesiumlegeringar för att göra sina maskiner. Det är nämligen lättare. Sen har dom reptåliga skal i komposit som inte gör att användaren bränner sig. Så ännu en lyckad marknadsföringsbluff av Apple och Steve Jobs. Ta en titt på Thinkpads. Dom har haft magnesiumchassin i åratal och deras skal är oerhört slitstarka. Funktion och ergonomi framför flärd som är fallet med Apple.

Sen är en trackpoint överlägsen i precision och användbarhet jämfört med en trackpad och trackpoint hittar du inte på nån mac....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vi köpte två stycken MBP 15" till jobbet, den ena fick vi skicka tillbaka pga värme/fläkt problem, vi fick som svar att det var ett hårdvarufel, inget som kunde åtgärdas genom en fix/patch/uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En massa vettig text

Du slog verkligen huvudet i spiken.
Just därför kritiseras det mycket när Apples produkter har problem, då det är många som är trötta på höra att Apples produkter skulle vara av premium klass och allt annat är bara plast och skit. Självklart går folk till mothugg varje gång Apples produkter felar.

Många skriver även något i stil "Inte ser vi artiklar om när andra tillverkare har problem med sina produkter". Jo det gör vi, men ni kanske inte är tillräckligt uppmärksamma när det är en artikel som inte handlar om Apple?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det var ju tur att jag köpte mig ett designmässigt missfoster för 3500kr som fungerar bättre än en Macbook pro. Plastig skitdator av märket HP Compaq med chassi designat av blinda apor (ja det är otroligt dåligt designat och fult).

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Inte alls trångsynt.

Nä men får man dagligen stå ut med dessa apple fanboys så påstår att mac är premium så är det dax att för dessa att vakna upp. Läs inläggen mellan ditt och detta så förstår du. Andra må ha mer tid och bättre på att förklara varför icke apple fanboys älskar när det går dåligt för äppleskrutten. Jag orkar bara inte väva in det i fina ord efter alla år av skitsnack från macboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Inte alls trångsynt.

Behöver man säga mer?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Nowai att det är fel på Apple´s produkter. Det är användaren som håller den fel.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Finner denna diskussion väldigt intressant, påminner mig om en bild:

http://i98.photobucket.com/albums/l248/OHM_LO/UEpPB.jpg

haha hilarius

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Appels produkter är premiumproduket, sen kan man diskutera hurvuda de är prisvärda eller inte men det är annan historia. Deras produkter är nischade pga operativet eftersom du kan inte få annan dator med OSX förinstallerat. Deras produkter vänder sig till en viss del av befolkningen som anser att operativet är värt en slant och är väl medvetna om att produkterna har ett högre pris än andra liknande produkter. Att du kan få samma hårdvara x antal kronor billigare av någon annna leverantör är egentligen mindre viktigt eftersom skaran som köper Apple produkter köper deras koncept, dvs hård och mjukvara som är anpassad efter vad Apple tycker. Sen kan man kalla det vad man vill men jag uppskattar mer min Mac än min PC med Windows av olika anledningar.

Skrivet av Electronic:

Nä men får man dagligen stå ut med dessa apple fanboys så påstår att mac är premium så är det dax att för dessa att vakna upp. Läs inläggen mellan ditt och detta så förstår du. Andra må ha mer tid och bättre på att förklara varför icke apple fanboys älskar när det går dåligt för äppleskrutten. Jag orkar bara inte väva in det i fina ord efter alla år av skitsnack från macboys.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

De flesta jag har träffat använder sin mac till word processing, programmering och video editering. Jag har nog aldrig sett någon som håller på med börsnoteringar. Apple är sjukt stora när det gäller video och bildeditering.

Ge mig en laptop i still med MacBook Pro 13" gjord i aluminium, med samma batteritid, en bättre trackpad för samma pris.... Trodde väl det...

Jo, jag vet att många använder dem till videoeditering, men det hjälpte inte till att styrka mitt påstående här... ^^ Sen om prestanda per krona är bra det är en HELT ANNAN SAK.

Jag kan ge dig en uppsjö med laptops (ej i aluminium och med en mus till) som ger många gånger bättre komponenter (CPU, GPU osv.) till ett förmånligare pris... JA, det kan jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Finner denna diskussion väldigt intressant, påminner mig om en bild:

http://i98.photobucket.com/albums/l248/OHM_LO/UEpPB.jpg

Sedan när har du betalat för en uppdatering på OSX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vill man inte ha Windows eller Linux så är problematiken fortfarande där. Har jag som grundkrav OSX så faller alla andra alternativ bort oavsett om du får 3 ggr bättre prestanda i HPn eller Lenovo.

Finns det inte en lösning på det? Har för mig man kunde peta in OSX på valrfi Intel platform? Eller är det piratat då? Kan man köpa en OSX licens löst?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Den absolut största myten är ju att Apples datorer skulle vara av bättre kvalité, ordet "byggkvalité" slängs runt ofta. Burkarna byggs i Kina med samma komponenter som andra datorer (med några få undantag) och deras datorer ligger i mitten när man ser till vilka datormärken som har flest fel.

Permalänk
Medlem

Fullösningar finns alltid men det är nog mer hobbyprojekt än verklighet. Visserligen går det att ordna fungerande hackintosh lösning men det blir alltid något problem som man måste brottas med så fort ny uppdatering kommer. Googla osx86 så finner du mycket info :).

Skrivet av anemic:

Finns det inte en lösning på det? Har för mig man kunde peta in OSX på valrfi Intel platform? Eller är det piratat då? Kan man köpa en OSX licens löst?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murpie:

Jo, jag vet att många använder dem till videoeditering, men det hjälpte inte till att styrka mitt påstående här... ^^ Sen om prestanda per krona är bra det är en HELT ANNAN SAK.

Jag kan ge dig en uppsjö med laptops (ej i aluminium och med en mus till) som ger många gånger bättre komponenter (CPU, GPU osv.) till ett förmånligare pris... JA, det kan jag.

Kanske har mer med mjukvara än hårdvara. Kanske Final Cut Pro till och med, rätt många som sitter med det.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Då anser du att det är rätt jämnförelse att ta en MB PRO (alu) och jämföra den med en HP/Sony gjord i plast? Det är mycket mer än bara råprestanda som gör en dator till ett användarbart verktyg. Nu är inte skalet allt men mycket som följer med en Mac går inte riktigt att ersätta med en vanlig PC med Windows hur mycket än du prövar :).

Skrivet av Murpie:

Jag kan ge dig en uppsjö med laptops (ej i aluminium och med en mus till) som ger många gånger bättre komponenter (CPU, GPU osv.) till ett förmånligare pris... JA, det kan jag.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Appels produkter är premiumproduket, sen kan man diskutera hurvuda de är prisvärda eller inte men det är annan historia. Deras produkter är nischade pga operativet eftersom du kan inte få annan dator med OSX förinstallerat. Deras produkter vänder sig till en viss del av befolkningen som anser att operativet är värt en slant och är väl medvetna om att produkterna har ett högre pris än andra liknande produkter. Att du kan få samma hårdvara x antal kronor billigare av någon annna leverantör är egentligen mindre viktigt eftersom skaran som köper Apple produkter köper deras koncept, dvs hård och mjukvara som är anpassad efter vad Apple tycker. Sen kan man kalla det vad man vill men jag uppskattar mer min Mac än min PC med Windows av olika anledningar.

Se markeringen, Visst är ni fria att välja apple istället för något annat men sedan är det kört, då är det apple som bestämmer över er.

Visst kan jag hålla med om att apple har lyckats inom vissa delar men på det stora hela är det en ytterst begränsad valfrihet. Nu är ju detta värmeproblem inte min största favorit bland missarna som apple gjort. priset tar ju Iphone där du inte kan hålla fingret på ett visst ställe. Snacka om miss i designen, där kan man inte skylle på någon annan.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara relaterat till överhettning så mjukvaufixen fick förmodligen fläkten att snurra lite snabbare. Var nog tur för Apple att man fick ut en fix snabbt. Med Nvidia hade man ju betydligt större problem.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

där kan man inte skylle på någon annan.

Jodå, användarna

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men suck..det är väl som alla andra OEM tillverkare, Dell, Hp, u name it, de bestämmer innehållet sen avgör du om du köper det eller inte. Vill du confa din Mac köp en Mac pro isf. Du missade delen där det står att Apple levererar helhetskoncept? Dessutom den delen där det står att det är medvetet val?

De missar som har varit och som är nu är väldigt tråkiga men de är knappast ensamma, oavsett vilket så är det en miss givetvis vilket inte borde ske tycker man men man ska inte hoppas för mycket i dagens samhälle.

Skrivet av Electronic:

Se markeringen, Visst är ni fria att välja apple istället för något annat men sedan är det kört, då är det apple som bestämmer över er.

Visst kan jag hålla med om att apple har lyckats inom vissa delar men på det stora hela är det en ytterst begränsad valfrihet. Nu är ju detta värmeproblem inte min största favorit bland missarna som apple gjort. priset tar ju Iphone där du inte kan hålla fingret på ett visst ställe. Snacka om miss i designen, där kan man inte skylle på någon annan.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late