Användare rapporterar om stabilitetsproblem med Macbook Pro 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Men kan inte design vara en oerhört väsentlig funktion på en produkt?

Huvudfunktionen för en dator är väl att numeriskt behandla olika sorters data. Men om vi hade utgått från enbart den huvudfunktionen hade vi kunnat nöja oss med en miniräknare, för den uppfyller precis samma funktion.
Huvudfunktionen har istället drunknat i andra funktioner som vi tycker ger produkten ett upplevt högre värde som motiverar ett köp av en dator över en miniräknare. Dessa andra funktioner kan vara användarvänlighet och mjukvara, men också design.

Fel med din logik är att det du har skrivit handlar just om prestanda och inte utseende alltså det är rätt att vi använder hellre en dator än en miniräknare på grund av prestanda skillnad och inte utseende skillnad

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Fel med din logik är att det du har skrivit handlar just om prestanda och inte utseende alltså det är rätt att vi använder hellre en dator än en miniräknare på grund av prestanda skillnad och inte utseende skillnad

Läs om läs rätt. Vissa egenskaper som en dator har ger ett mervärde över egenskaperna hos en miniräknare. Dessa saker kan vara design, mjukvara, användarvänlighet, mm.

Prestanda är med här! Men för att väga in prestanda måste man för tusan definiera upp prestanda också! Är det beräkningar per sekund som är det viktigaste måttet på prestanda hade du kunnat köpa en miniräknare med tre Xeon-proppar, för att den har ett bättre prestandamått än en stationär dator.
Men prestanda kan också vara vikt, att du finner ett mervärde i att ha en tung burk kan vara en prestandaparameter som överväger ett köp i endera riktningen.

Hm. Det här kan man skriva spaltmeter om, men det får hamna i en bok/ppt någon gång i framtiden... "sahlstroms way of doing lean business and managment and everything else in between"

Permalänk
Medlem

Innan ni skriver, fundera på om ni verkligen vill driva vidare den här diskussionen igen!
Det finns ett ganska dåligt men situationellt sant citat:
"Never argue with a fool, people watching might not be able to tell the difference"

Mac gör precis som alla andra företag gör, dvs tar ut så mycket som de bara kan. Dell och Hp kan inte ta ut lika mycket i marginal för att de har en mycket tuffare konkurrens bland sina målgrupper.

Värdet av en dator anges av köparen, dvs om datorn är för dyr så kommer inte personen i fråga köpa den såvida hen inte måste. Det är väldigt få tillfällen då en viss specifik dator måste köpas. Alltså är inte Apples datorer för dyra enligt en viss definition.

Jag säger inte att Apple är prisvärda.

Det är inte klargjort om det är ett hårdvarufel eller mjukvarufel som orsakar problemen. Dessutom är det inte så många som har rapporterat problem. Att det blåses upp kan ha att göra med något helt annat än datorproblemen i sig.

Jag har en MBP 15 2,2 och det är inte vid hög belastning jag har problem, det är att den blir varm vid ganska låg belastning. Ibland vid så lite som 5-10% CPU belastning så sticker värmen iväg bortåt 70 och fläktarna drar igång. Det blir inte så mycket värre när jag kör ett spel med 80% belastning. Vilket är underligt och tyder på att det kanske är något i mjukvaran som är fel.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Där är en update i "programuppdateraren" bara sök efter en ny så borde den hittas. Den är på 389,3 MB

"The Mac OS X 10.6.7 Update for MacBook Pro is recommended for all early 2011 MacBook Pro models. It includes general operating system fixes for Mac OS X Snow Leopard that enhance the stability, compatibility, performance, and security of your Mac, including fixes that:

• Improve the reliability of Back to My Mac

• Resolve an issue when transferring files to certain SMB servers

• Address various minor Mac App Store bugs

• Address minor FaceTime performance issues

• Improve graphics stability and external display compatibility"

Edit:

Mac OS X 10.6.7-uppdatering för MacBook Pro rekommenderas för alla användare av MacBook Pro från tidigt 2011. Den innehåller allmänna korrigeringar i Mac OS X Snow Leopard med förbättringar inom stabilitet, kompatibilitet, prestanda och säkerhet för din Mac, bland annat buggfixar som:

- Förbättrar tillförlitligheten för Tillbaka till min Mac
- Löser ett problem med att överföra filer till vissa SMB-servrar
- Löser ett antal mindre problem med Mac App Store
- Löser en del mindre problem med FaceTime
- Förbättrar stabilitet i grafik och kompatibilitet med externa skärmar

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag är ingen mästare. Men här är mina åsikter i ämnet.

1. Apple låter design gå före funktion ofta. I detta fall vet inte exakt vad som hände, troligen kommer vi aldrig få veta det. Steve jobs kanske hade några krav, att den skulle vara X cm tjock eller väga max x kg. För att klara dessa krav var de tvungen att kompromissa på kylningen.

Det vet vi som sagt inte... Det är mycket möjligt att det är problem med firmware.

Skrivet av Flogger:

2. Apple är väldigt kaxiga när de lanserar sina produkter. Detta retar upp många inkl mig.

Det är knappast Apple ensamma om. Har du någonsin sett en presentation av Jen-Hsun Huang(Nvidia), Larry Ellison (Oracle) eller Steve Ballmer (Microsoft)? Inte hör jag en massa gnäll om detta....

Skrivet av Flogger:

3. Apple tar hutlöst mycket betalt för sina produkter. Då ska självklart grejerna fungera perfekt. Apple bärbara datorer ligger statiskt mitt i, när det gäller antal felaktiga produkter, eftersom en apple produkt kostar så mycket så reklameras alla fel. På en billig dator som går sönder så lever man felet eller köper en ny. Så i verkligheten går troligen apple's bärbara datorer sönder mer än genomsnittet.

Det påståendet stämmer bara delvis beroende på produkt. Väldigt många av produkterna har konkurrens kraftiga priser och ligger i nivå med konkurrenterna. Gällande statistiken så tror jag du kommer bli tvungen att backa upp det med real data... Precis som med Apple, HP, Dell, Acer m.m. så finns det garantier som folk använder sig av. Bara på grund av att något är billigt så låter folk inte bli att använda sig av garantin.

Skrivet av Flogger:

4. Apple är lika dåliga på att lyssna på kunderna som Ericsson är/var.

Inte riktigt så illa... Det är bara att titta på några av de stora keynoten där de tar upp förändringar som är önskade av kunderna.

Skrivet av Flogger:

5. Apple erkänner aldrig när det gjort fel.

Najjj.. lite halvt om halvt.. De är dock duktiga på att påpeka att andra tillverkare lider av samma beskymmer. Det är lite av ett industriproblem då ingen tillverkare går ut och erkänner att någon av deras produkter har fel.

Skrivet av Murpie:

Vem köper ens en Mac för prestandan? De är ju byggda för att läsa börsnoteringar och hålla flashiga föredrag med... ^^ Köper man i princip vilken annan laptop som helst så får du mer valuta för pengarna, detta argumentet har jag än så länge inte träffat någon mac-entusiast som på allvar kan bemöta.

Beror nog lite på... En 12-kärnig Mac Pro skulle jag lätt kunna tänka mig att man köper för prestandan:p

De flesta jag har träffat använder sin mac till word processing, programmering och video editering. Jag har nog aldrig sett någon som håller på med börsnoteringar. Apple är sjukt stora när det gäller video och bildeditering.

Ge mig en laptop i still med MacBook Pro 13" gjord i aluminium, med samma batteritid, en bättre trackpad för samma pris.... Trodde väl det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Läs om läs rätt. Vissa egenskaper som en dator har ger ett mervärde över egenskaperna hos en miniräknare. Dessa saker kan vara design, mjukvara, användarvänlighet, mm.

Prestanda är med här! Men för att väga in prestanda måste man för tusan definiera upp prestanda också! Är det beräkningar per sekund som är det viktigaste måttet på prestanda hade du kunnat köpa en miniräknare med tre Xeon-proppar, för att den har ett bättre prestandamått än en stationär dator.
Men prestanda kan också vara vikt, att du finner ett mervärde i att ha en tung burk kan vara en prestandaparameter som överväger ett köp i endera riktningen.

Hm. Det här kan man skriva spaltmeter om, men det får hamna i en bok/ppt någon gång i framtiden... "sahlstroms way of doing lean business and managment and everything else in between"

Skrivet av Sahlstrom:

Men kan inte design vara en oerhört väsentlig funktion på en produkt?

Huvudfunktionen för en dator är väl att numeriskt behandla olika sorters data. Men om vi hade utgått från enbart den huvudfunktionen hade vi kunnat nöja oss med en miniräknare, för den uppfyller precis samma funktion.
Huvudfunktionen har istället drunknat i andra funktioner som vi tycker ger produkten ett upplevt högre värde som motiverar ett köp av en dator över en miniräknare. Dessa andra funktioner kan vara användarvänlighet och mjukvara, men också design.

Glöm sen _aldrig_ bort att design är så mycket mer än bara yta. Som exempel har en bil en yttre design med backspeglar, färg och krom. Men samtidigt en inre design som är hur produkten är uppbyggd, som säger vilken sak som ska sitta på vilken plats för att uppnå en funktion.

Din Argument:

1. Design påverkar prestandan därför att:
2. Både dator och miniräknare behandlar data alltså kan vi lika gärna använda miniräknare men det är design som gör att vi använder dator istället för miniräknare ---> vilket är fel då argumentet inte alls understödjer påståendet att design ökar prestandan (du kan sätta in miniräknare i mac datalådan och den blir lika långsam) och självklart är det prestandan och inte designen som gör att vi använder datorer istället för miniräknare. Sen vet jag inte om miniräknare behadlar data på samma sätt som en dator men det är irrelevant nu då din argument ändå inte gäller.

EDIT:
K läste fel ber om ursäkt men håller kvar vid att det är prestandan och inte design som får oss att välja dator istället för miniräknare!

Är så inne i korståg mod Mac att jag börjar se det jag vill se verkar det som. dags att sova

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

väntar på min 15¨ mbp nu. får jag några problem med den så går jag till närmsta servicepoint, case closed. tur att bildebatten är över

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

6000-serien är samma som 5000-serien fast de har bytt namn vad jag har läst... men det är väl inte det h
an menar.

Jag grundar det på vad jag läst för ett tag sedan att det var 1st ferrari som börja brinna och dem misstänkte fabriksfel och ev dålig hantering av kund men källa på 20st ferrari tack..

Beror väl lite på vilket kort i 6000 serien man har också..

Permalänk

Här sammlas stora skalan windows fanboys och får det att kännas som något som dem vita gjorde mot dem svarta i usa.
Är det ingen som faktist ser vad apple lyckas göra? Inte tänkt på att deras operativ system är byggt på unix platformen, vilket bör = att fler kommer kunna använda vårat fria underbara linux operativ?
Ni som förstår vad jag försöker skriva här på morgonkvisten(Natt jobbare)

Sen är det synd för deras laptops är så trevliga på utsidan nog bästa touchpaden jag använt på en laptop, och hårdvaran spelar inte så mycket roll när du sitter vid en mac eftersom du troligen inte spelar på en Mac laptop förutom för att fördriva tiden, annars har du nog valt fel dator för jobbet, om du nu inte fick en Macbook från jobbet och dras med att du inte kan spela wow eller TF2 vilket är synd men om du faktist skulle tänka över att du vill spela mer så... Nu hinner jag inte skriva mer bara att fanboi'ism(Jag drar kortet över fanbois oich gör det till en ism) är ett fegt sätt att argumentera.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Kan inte alla hålla sig ontopic bara? Som ethan sa: Det finns systemuppdatering till Mac OS X som ska ha fixat stabilitetsproblemet med grafikkorten o.s.v.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Din Argument:
EDIT:
K läste fel ber om ursäkt men håller kvar vid att det är prestandan och inte design som får oss att välja dator istället för miniräknare!

Återigen måste du definiera prestanda. Är det beräkningar per sekund, vikt, skärmupplösning eller något helt annat du avser mäta? Det finns ingen generisk prestandaparameter.

Däremot tror jag att du köper en dator för att den ger dig extra funktionalitet utöver beräkningsmöjligheterna, inte för att den är snabbare på att utföra beräkningarna. Om sen den extra funktionaliteten är att du kan spela speciella spel, surfa på nätet eller för att den är så mycket snyggare är egentligen oväsentligt.

Permalänk
Skrivet av Pletron:

Kan inte alla hålla sig ontopic bara? Som ethan sa: Det finns systemuppdatering till Mac OS X som ska ha fixat stabilitetsproblemet med grafikkorten o.s.v.

Begränsar denna uppdatering datorns prestanda eller vad har den för sig?

Permalänk
Avstängd

http://www.macrumors.com/2011/03/21/apple-releases-mac-os-x-1...

Dra ner uppdateringen och ser om det hjälper för er med problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte testa en produkt innan lansering? När det gäller en sådan här stor grej? Förstår det inte.

Hur svårt kan det vara att låta 100 anställda få testa en MBP varje dag på jobbet, från att man kommer dit tills man går hem, typ en vecka. Nu verkar det liksom vara "åh den startar, release!!".

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Beror väl lite på vilket kort i 6000 serien man har också..

Jo, jag utgår ifrån budget / medel korten, de rediga gamer korten i toppklassen är nog helt nya.

Permalänk
Medlem

Min favorit är fortfarande Steve Jobs lösning av antennproblemet på Iphone 4: Håll handen annorlunda.

Jag är fortfarande helt förundrad över att folk köper förklaringen! Sony Ericsson etc skulle ALDRIG komma undan med en sådant skitargument.

Måste dock ge Apple cred för att de lyckats så pass bra med förhållandet mellan kylning/utseende under många år. Visst har någon modell failat men i det stora hela ligger de ljusår framför sina konkurrenter när det kommer till den punkten (tyvärr).

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Det beror ju på om Apple byggt tillräckligt med kylning för spec som amd/nvidia get, eller om dom gett fel spec.

Fast du kan ju inte bara bygga efter spec och sen skicka ut det... De använder sig av specen men är garanterat inget de förlitar sig på och ska orsaka ett problem likt detta.

Skrivet av Sahlstrom:

Bara för att en annan sak inte gör precis så som den du har nu betyder det inte att den är sämre, den gör bara uppgiften på ett annorlunda sätt.

Det var ju det han skrev. Och majoriteten här tycker itne om apples sätt att göra det på.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Ang stabil o värme problemen...

"Throttling

Our stress test in Windows, which brings CPU and GPU load to 100%, seems to get the hardware huffin' and puffin' just like with the older MBP. The temperature of the processor cores quickly climbs to over 95ºC in the course the Prime95 test and once past the 100°C mark, the HWInfo32 tool shows that some throttling, i.e. slowing down, is going on in the CPU cores. After long periods of heavy use (especially the Furmark benchmark) the system switches down to a multiplier of 8x-12x (800-1200MHz). This could also possibly be caused by the small power supply (85-watt power supply compared to the 90.4 watt highest observed power consumption of the laptop).

While both the Furmark and Prime95 benchmarks were being carried out, we observed that the power consumption was at 90.4 watts and the CPU functioning at a clock rate of between a low 800 and 1200 MHz. As soon as Prime95 is turned off, the CPU speed jumps back up to the base clock rate of 2.0 GHz, the Turbo Boost automatically turns on and the energy consumption goes down to a sustainable 85.8 watts. HWInfo 32 and the Intel widget both show a multiplier of 28x for short stretches of time (= 2.8 GHz). The maximum clock rate possible 2.9 GHz (29x) was only observed for very short bits of time.

The resource-demanding Battlefield Bad Company 2 likewise pushes the system to the limit of energy consumption and heavily stresses the hardware. The Turbo Boost works smoothly at first. But then the clock multiplier drops to 8x-16x (800-1600 MHz)—usually stays at a constant rate. The refresh rate, meanwhile, remains more or less unaffected. The processor temperature remains within bounds, not forcing the thermal throttling seen in the stress test with Furmark and Prime 95. It's interesting that this drop in clock rate can't always be reproduced under the same conditions. As with the 17" model, the problem might be due to the power supply being too small. When playing Call of Duty: Black Ops, we did not observe this throttling. The processor remained at a nearly constant 2.6 GHz throughout (Turbo Boost). Moreover, a second trial of the 3DMark06 benchmark after 9 hours of very heavy use yielded the same results as the first trial at a much cooler temperature."

Källa:
http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Earl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av limemil:

Men ni som har köpt de nya macbooksen.
Har ni märkt av problem?

Min bror (som tyvärr är en hjärntvättad Mac-fanatiker) hade detta problemet. Efter att ha installerat om OS:et på inrådan av Apple-supporten så har den tydligen inte hängt sig en enda gång. Kanske har de använt en korrupt image-fil när de installerade mjukvaran?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Tur att det är ett så pass enkelt fel för Apple att korrigera, om det nu är kylpastan. Dock är det ett väldigt klantigt fel. Sedan blir ju alla fel väldigt uppförstorade när det gäller appleprodukter, många bärbara datorer har problem med värmen.

skillnaden är att priset är !30-100%! högre för samma grejer som i en pc då förväntas också att sånna här skitfel inte ska förekomma.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Jag är ingen mästare. Men här är mina åsikter i ämnet.

1. Apple låter design gå före funktion ofta. I detta fall vet inte exakt vad som hände, troligen kommer vi aldrig få veta det. Steve jobs kanske hade några krav, att den skulle vara X cm tjock eller väga max x kg. För att klara dessa krav var de tvungen att kompromissa på kylningen.

2. Apple är väldigt kaxiga när de lanserar sina produkter. Detta retar upp många inkl mig.

3. Apple tar hutlöst mycket betalt för sina produkter. Då ska självklart grejerna fungera perfekt. Apple bärbara datorer ligger statiskt mitt i, när det gäller antal felaktiga produkter, eftersom en apple produkt kostar så mycket så reklameras alla fel. På en billig dator som går sönder så lever man felet eller köper en ny. Så i verkligheten går troligen apple's bärbara datorer sönder mer än genomsnittet.

4. Apple är lika dåliga på att lyssna på kunderna som Ericsson är/var.

5. Apple erkänner aldrig när det gjort fel.

Nu kan du omöjligen vara seriös. Herregud vilken brainfart.

Ponera att alla fel på en MBP reklameras för att produkten är dyr men billigare produkter reklameras fel inte så ofta på grund av att dom är just, billiga. Rimligtvis då, efter logikens alla lagar, borde då slutsatsen vara att mörker antalet för fel hos andra, billigare tillverkare, borde vara högre vilket leder oss till teorin att de billigare produkterna går sönder oftare/dras med fler fel än genomsnittet eftersom inte alla fel reklameras.

Snacka om att ditt hat för Apple förblindar dig till den punkt att inte kan tänka i elementära logiska banor.

Topic

Hade man gjort lite ordentlig research hade det varit smärtsamt uppenbart att felet är på grund av iStat/smcfancontrol (tredjepart). Det var dock lika roligt som alltid med folk som här i tråden bidrog till "snillen spekulerar".

Ibland håller Swec lägre klass än Fragbite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var ju inte alls lika stort problem när det satt Nvidia kretsar i förra generationen.

Kylningen är ju densamma.

Inte?, det är massor med Macbook Pro som kastat in handduken. "Trasigt logikkort" heter det på Äppelspråk = Dyrt... = skrota en dator för 30kkr som är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

skillnaden är att priset är !30-100%! högre för samma grejer som i en pc då förväntas också att sånna här skitfel inte ska förekomma.

För att dra ytterligare en bil-referens i tråden. Toyota är ledande inom kvalitet, dom har i princip uppfunnit det i bilbranschen, men ändå så måste även dom återkalla bilar ibland.
Det finns inga märken som är felfria, och det är av den enkla anledningen att det inte går att vara felfri. Tror man det så har man felaktiga förväntningar.
Det enda man kan göra är att försöka minska chansen att det är ett dolt fel i produkten och att behandla dem så gott det går när de uppstår, vilket apple också gör.

EDIT: Glömde en preposition.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

skillnaden är att priset är !30-100%! högre för samma grejer som i en pc då förväntas också att sånna här skitfel inte ska förekomma.

En snabb prisjaktundersökning

Kriterier

  • Processor: Core i7 (SB)

  • Skärm: 15"

  • Minne: 4 GB

Billigaste Apple: 15990 kr

Billigaste Asus: 8998 kr
" MSI: 10043 kr
" Samsung: 12271 kr
" Fujitsu: 13176 kr
" Acer: 13490 kr
" HP: 16211 kr
" Lenovo: 16640 kr
" Sony: 18794 kr

Av dessa skulle jag vilja påstå att HP:n och Lenovo:n matchar MBP på kvalitet och Sony:n på design. I vilket fall är jag ganska säker på att Asusen för 9000kr inte har lika bra byggkvalitet eller touchpad.

Även om jag själv aldrig skulle köra Mac så är det inget fel på produkterna i sig och de är heller inte så dyra som en del försöker påstå. Det ända som övergår de Mac-frälsta i dumhet verkar vara det huvudlösa Mac-hatet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Lasse Laserman;10892641]En snabb prisjaktundersökning

Kriterier

  • Processor: Core i7 (SB)

  • Skärm: 15"

  • Minne: 4 GB

Billigaste Apple: 15990 kr

Billigaste Asus: 8998 kr
" MSI: 10043 kr
" Samsung: 12271 kr
" Fujitsu: 13176 kr
" Acer: 13490 kr
" HP: 16211 kr
" Lenovo: 16640 kr
" Sony: 18794 kr

Av dessa skulle jag vilja påstå att HP:n och Lenovo:n matchar MBP på kvalitet och Sony:n på design. I vilket fall är jag ganska säker på att Asusen för 9000kr inte har lika bra byggkvalitet eller touchpad.

Även om jag själv aldrig skulle köra Mac så är det inget fel på produkterna i sig och de är heller inte så dyra som en del försöker påstå. Det ända som övergår de Mac-frälsta i dumhet verkar vara det huvudlösa Mac-hatet.[/QUOTE]

Väldigt roliga priser du hitta där. Och det är nog bland dom lösaste kriterierna man kan någonsin gå efter. Är det ens priser från samma butik eller bara tog du lite här och där.

Du måste även gå efter vad för typ grafik som följer med den, Och eventuellt hårddisk storlek och typ kan också va en bra plan att jämföra mot rent prismässigt.

Sen har många butiker inte fått in SB laptopps från andra tillverkare ännu heller. Antar det är pga av SB återkallningen har segat ner releasen för alla andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Väldigt roliga priser du hitta där. Och det är nog bland dom lösaste kriterierna man kan någonsin gå efter. Är det ens priser från samma butik eller bara tog du lite här och där.

Du måste även gå efter vad för typ grafik som följer med den, Och eventuellt hårddisk storlek och typ kan också va en bra plan att jämföra mot rent prismässigt.

Sen har många butiker inte fått in SB laptopps från andra tillverkare ännu heller. Antar det är pga av SB återkallningen har segat ner releasen för alla andra.

Priserna ser ut att komma från prisjakt. Kanske också därav den feta texten med "prisjaktundersökning". Varför spelar det roll om man tar olika datorer från olika butiker?
Varje laptop modell är ju unik så det är svårt att jämföra priserna. Men en sak är säker, folk är villiga att betala för apple produkter, så de tar ju inte ut ett för högt pris i förhållande till vad kunden vill ge.
Alltså, det är inte apple som sätter priserna, det är folket som köper dem som gör det.

Visa signatur

citera!

Permalänk

Finner denna diskussion väldigt intressant, påminner mig om en bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var ju inte alls lika stort problem när det satt Nvidia kretsar i förra generationen.

Kylningen är ju densamma.

Haha, så man har alltså samma kylning nu (HD6750M) som man hade på en gammal sämre krets (nVidia GT330M) och du tycker fortfarande inte det är Apples fel?

Skygglapparna måste inte alltid sitta på...

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av HappyBunny:

Finner denna diskussion väldigt intressant, påminner mig om en bild:

http://i98.photobucket.com/albums/l248/OHM_LO/UEpPB.jpg

haha den var grym

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Det är en lögn att apple skapat något som ingen annan kan leverera, Generellt sett så finns det endast 4 bra produktserier av datorer, riktiga Thinkpads (T,X,W), Elitebooks, Mac pro och Toughbooks.

Om man jämför den nya 15 tums macbooken med den nya T520 så ser man att thinkpaden är långt mycket bättre på allt.

Valbara upplösningar på Thinkpad T520: 1366x768, 1600x900, 1920x1080. MATT skärm = bättre än apples glossy junk.

Vikt: 6 cell: 2,51kg
9 cell: 2,67kg
macbook pro : 2.54 kg

Material
Display cover: Carbon-fiber / Glass-fiber hybrid (glasfiber vid antennen)
Bottom: Glass-fiber reinforced plastic without paint
plus att den har en rollcage i Magnesium som skyddar skärmen, gummiupphängd HDD, 8st milspec certfifieringar (physical shock, thermal shock, altitude, dust, vibration, humidity, heat and cold).

Apple = aluminium som blir varmt som fan. Fail

Batteritid
6-cell: up to 8.4 hr; 9-cell: up to 14.0 hr; 9-cell plus slice battery: up to 28.1 hr

DUBBELT så mycket som macbookens ynka 7 timmar (med standard 9 cell, och 4 gånger så mycket med slicen).

I rest my case....

Ujujuj trettontummarnen är så grym och unik och bra.. jämfört med en run of the mill sibaholk möjligtvis, jämfört med en riktig kvalitetsdator såsom en Thinkpad X220, knappast! Den är inte ens i närheten, inte på något som helst vis.

Macbook pro 13. vikt 2.04 kg, glossy 1280x800, aluminium, 7 timmars batteri.

X220 vikt: 4-cell: 1,35kg och ca 1,6kg för 9cell
Display cover: Magnesium + PCABS
Bottom: Magnesium alloy
Milspec
Batteritid: 4-cell: up to 4.1 hr; 6-cell: up to 9.2 hr; 9-cell: up to 13.8 hr;
external battery: up to 9.4 hr; 6-cell plus external battery: up to 23.2 hr.
Skärm: MATT IPS!!!

I rest my case...

Mac är helt sinnessjukt överprissatt, en Thinkpad är inte billig den heller, skillnaden är är där får du faktiskt valuta för pengarna, en Thinkpad är billig för det man får! Sval och tyst, extrem batteritid, lätt och stark, branchens bästa garantier, inget tjafs om nåt går sönder, reserdelshållning flera år efter tillverkning slutat, man får byta komponenter själv utan att bryta garantin, dom har till och med lagt upp guider på sin egen site för att byta varenda komponent man möjligtvis kan byta i datorn...

Sen är det ju kul att slippa vara företagets betatestare som alla applekunder får vara.

http://www.youtube.com/watch?v=d7cvi00OZDM
http://www.youtube.com/watch?v=lfujHbzp-28
http://www.youtube.com/watch?v=Q7_-kQIB-MA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JJzepVKm83o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=GCwwDacNk1U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=W8dn3SRsGwo

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.