Har också samma problem som du beskriver och förstår inte att ingen har lyckats finna en lösning till detta problem. Känns helt sjukt att behöva få FPS-drops ned till 120FPS ibland (har 144Hz-skärm för de som tycker det är relevant) och upplever också en del microstutter när jag får dessa drops.
Jag har självklart mätt CPU- och CPU-användning och når precis som du upp till kanske maximalt 50% på vardera under körning. FPS:en ökar inte heller om jag höjer fps_max utan ligger mest runt 200FPS som högst och jazzar omkring.
En sak jag har märkt är att FPS-dropsen är platsspecifika. Till exempel vid fontänen på de_inferno så upplever jag ganska mycket microstutter och något lägre FPS. Nya de_train har många platser där jag får lägre FPS också. En del maps i den föregående operationen kunde jag inte ens spela på grund av allt microstutter och då hade jag inte ens samma grafikkort. Tvivlar förövrigt på att grafikinställningar påverkar detta, problemet måste antingen vara drivrutinsrelaterat eller något obskyrt eftersom att vissa personer verkar kunna spela med 300FPS hela tiden.
Hoppas att problemet blir löst någon gång för dig (och mig). Tyvärr verkar de flesta diskussioner kring problemet resultera i att personer som skriver att det är onödigt med över 60FPS eller att man ska stänga av v-sync (vilket man självklart gjort), tråkigt nog. Det finns ingen anledning att "stänga av AA" etc för det finns ju datorkraft att nyttja, frågan är väl hur man får spelet att utnyttja hårdvaran.