Inlägg

Inlägg som HappyPie har skrivit i forumet
Av HappyPie

titta på moderkortet och grafikkortet om det finns brända ytor

Av HappyPie

Till vilken nytta skulle det vara om jag får fråga? Enda sättet jag ser är att man använder thin clients och remot:ar in till t.ex. från varje sovrum, vardagsrum och kök som har sina egna media/htpc virtualiseringar.
Annars blir det tokigt om det e samma skärm som kör båda.

Av HappyPie
Skrivet av Maskaren:

Alla gör misstag nån gång. I mina ögon är det bara rövhål som försöker tjäna nått på andras misstag.

Gud förbjuder, om någon skulle av misstag köra över en av dina nära och kära, skulle det inte finnas några konsekvenser då bara för att det var av "misstag"?

Klart det skall finnas ansvar när man kör annonser, erbjudanden, offerter och avtal och konsekvenser ska finnas om det bryts.
Nu handlar denna tråd inte om att företaget av misstag tryckte priset fel med en decimal! detta handlar om att företaget ångrar ett rimlig kampanjerbjudande

Av HappyPie
Skrivet av jonas1972:

Skaffa ett jobb så behöver du inte bry dig om fjantsummor på 500kr.Och ja jag är arbetslös,allt handlar om prioriteringar,god jul:)

Om du inte kan ens skydda dig mot att bli lurad av små enkla fjantsummor, hur skall du ens kunna skydda dig mot att bli lurad på en större summa?

TS, grym bra skrivet "konsument-rätt" tråd! Skönt att du inte hänger ut företag i onödan (vilket många andra gör) och håller fokus på just konsumenträtt istället för att spy galla.
Tack för ditt tips & lärdom.

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Ok då fattar jag.
Jo det blev bättre, men jag provade en annan sak som gjorde större skillnad. Jag renderade varje öga med en 2048x2048 rendertarget och körde distortion shadern på den till vanliga 640x800 för varje öga. Det blev faktiskt väldigt mycket bättre, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att man faktiskt kör i 4096x2048 i detta fall.

I kronologisk ordning:
Super sampling, Ultra sampling, Ludde sampling!

4k låter väldigt najs, om man får fråga hur mycket påverkas prestandan av detta i runda slag i dagens version av motorn?
Edit: Följdfrågan blir då också om denna typ av sampling (och AA?) får riften att visa lika bra bild i native upplösning som dubbel?

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Menar du att jag ska köra capture i 2560x1600 för att sedan skala ner den till 1280x800 i mp4? Eller vi du ha färdiga filmen i 2560x1600 och själv låta spelaren skala?

Varken eller, det är så att om du kör i 2560x1600 i riften direkt så skalar den bättre själv än att köra native.
Testa köra med 2560x1600 i Scaupa med riften och jämför med 1280x800 och se om det blir i ditt fall bättre.
För mig har samtliga tester visat tydligare detaljrikedom.

Men detta spelar mindre roll, jag är sugen att se Scaupa med riften oavsett upplösning!

Av HappyPie
Skrivet av Swedish Berserk:

För oss som bara har bra syn på ett öga? Kan de göra något åt det? Annars är det en väldigt häftig sak det här.

3D effekten om jag har förstått rätt kommer då ej att upplevas, däremot känslan av att vara i en värld genom att täcka stor del av synfältet samt att huvud-rörelsen (head tracking) kommer då ge dig en stor effekt av närvaro.

Får du chansen bör du testa, it is something else

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Tjohoo, nu fick jag rätt på Oculus:en :D.
Alltså effekten är helt otrolig när väl allt stämmer, helt plötsligt så blir det skitcoolt att bara gå nära ett träd...

Put your video upload where your mou... typing is!
Ladda gärna upp en slow pace video så att en inte blir åksjuk. Om du kan kör gärna dubbla upplösningen 2560x1600 eftersom det då oftast ser bättre ut än med native har jag märkt.

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Tack
Hehe, usch nu börjar du bli jobbig ;). Jag har pillat lite med "navier stokes" och 3D-grids som beskriver dessa rörelser, men inte integrerat dom i motorn. Men man kanske skulle ta och damma av dessa saker och se om det hade funkat :). Man skulle kunna tänka sig en grov 3d-grid som räknar på rörelser och sen i renderingen interpolera mellan dessa voxlar för att styra partiklarna, nästan som ett kraftfält.

Jag gör allt detta för din skull haha Kanske glömde nämna att jag gillar vara lite sadistisk också

Kan ha en grov grid, behöver absolut inte vara detaljerad! bara att det inte ser linjärt ut när partiklarna sprutas ut från källan. Lite (väldigt lite) noise skulle hjälpa att ta bort lite av det "statiska" känslan. Btw såg på någon nvidia gtc där de körde dynamisk grid-lösning på gpu:n där grid-upplösningen varierade beroende på behov. Typ LOD för grid-simulering. Ifall du e ute efter gpu lösning.

Utgå från att jag vill att du inte faller in i uncanny valley, att jag med "färska" ögon ser fallgropar från ett annat perspektiv. Sitter man och håller på med en effekt eller idé timtals kan man bli blind efter att bli insnöad.

Just detta med att skummet, vattnet och ångan ser bra ut och väldigt väldigt trovärdigt, bryts illusionen något när ångan och vattnet rör sig inte i samma nivå av "trovärdighet" som den ser ut. Ser mycket snyggt ut men rör sig linjärt i riktning, hastighet och acceleration.
Att jobba med realism måste en kämpa mot uncanny vally som blir mer o mer oförlåtande ju högre ribbas ställs.

give me some mushroom votex!

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Här kommer lite skum plus lite ljud också för en gångs skull... :).
Jag vet inte vad ni tycker... ser det ut som skum?
Skummet följer inte vågorna som det är just nu men det ser väl ok ut ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=a1UrwA51Jh0&hd=1

Hade du lämnat kameran still hade jag kunnat blivit lurad haha! Ser helt fantastiskt ut! Mycket mycket trovärdigt
Grymt att du tog med ljud

Till din nästa utmaning för vattenfallet (sorry, jag gillar pusha ambitiösa entreprenörer) blir att för dess partiklarna, som ångan och vätskan, att röra sig som vätskor & gas gör, "svamrörelsen" eller "Mushroom Vortex" kallar jag den för

https://lh5.googleusercontent.com/-kdwnUsQ31F8/TYNrkB_V5jI/AAAAA...

https://lh4.googleusercontent.com/-v0tXNMEd2Cc/TYOA6ktOrbI/AAAAA...

Helt enkelt (ja "enkelt" ) hade det varit intressant att se procedurella rörelser som ovan beskrivit på vattenytan på snygga skummet och på ångan.

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

OculusRift
Någon parameter är fortfarande fel men det är tillräckligt bra för att kunna visas upp tycker jag.
Ska försöka hitta buggen imorgon.

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2013/12/scaupa_oculus.jp...

Ahhh progress me oculus, najs!
Kanske en liten "gotcha", tänk på att avståndet mellan pupillerna skiljer sig åt mellan spelarna så det finns ingen "optimal" inställning one size fits all.
Om det är de du syftar på med parametern

Hursom det kan kanske vara intressant med att titta på VR player? Finns source ifall du önskar undersöka vissa implementeringar.
Annars ett härligt program för att se på film med oculus!
http://vrplayer.codeplex.com/

Av HappyPie

Himmeln från munkviken 1 insatt i himmeln i munkviken 2 för lite mer drama, sedan lite färgkorrigering och justeringar av högdagrar & konstrast för att matcha samma "drama".
Hoppas bara att du har kvar icke sönderkomprimerade versioner, ser inte snyggt ut med slafsig jpeg på utskrift/tryck

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Whaaaat?
Det kan inte stämma, inget jag gjort på webben hittils har funkat smidigt så något måste vara fel
Eller så har jag nybörjartur

De e bara att gå in i engelska bloggen och svara på herr FH fråga angående Oculus

Av HappyPie

Fungerar bra, snabbt och smitidgt att registrera samt att post'a i engelska bloggen
/FH

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Hej,
Det kommer att finnas enkel AI som styr djur, både flockbeteende och individuellt. Men initialt så kommer jag att försöka att hålla det på, en för mig, rimlig nivå. Mer avancerad AI kan man lägga på senare då man förhoppningsvis har mer tid och resurser :). Men det är en väldigt viktig detalj för att miljöerna ska kännas levande.

Ibland så vill man som utvecklare kanske inte utveckla samtliga aspekter i spelet själv, utan vill låna lite var stans...
hint hint http://www.naturalmotion.com/middleware/

Av HappyPie

Snyggt som alltid med dina tech demos!
Kommer Scaupa även kunna simulera de bubbliga flytande "skummet" (foam) vid slutet av vattenfallet?

http://www.landscapeonline.com/research/lcdbm/2010/06/img/shedd/...

Om inte ...gillar du bli utmanad?

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Det blev en snögubbe film till :D.
Där är ungefär 35.000 partiklar som avger ljus och interagerar med terrängen.

http://www.youtube.com/watch?v=v288DWBfdqY&feature=youtu.be

Snyggt!

Skulle du kunna göra en force typ en vandrande tromb som påverkar partiklarna?

Av HappyPie

önskemål att piltangenterna skulle hoppa 5-10 sekunder istället för 30 sekunder.
Allt annat är perfekt.
Trevlig helg!

Av HappyPie
Skrivet av ludde.andersson:

Fick precis ett email...
"Your Oculus Order is About to Ship"

Gratulerar och välkommen in till klubben! Du får gärna återkomma med kommentarer efter ditt första test av Scaupa och rift, skulle vara kull att höra.

Av HappyPie
Skrivet av Ninotramp:

Beställde DVD-skivor från ett företag i Tyskland har dock glömt om det var sweburn. Men dom drog mitt kort 2 gånger. Inte särskilt roligt.

Skaffa nordea så slipper du detta. Nordea är en av de få (enda?) som endast preliminärbokar belopp som dras med kort och endast drar de beloppet som redovisas med kvitto från butiken. Med andra banker behöver man kräva tillbaka dubbelbetalningar