Anledningen till att man ser 25% är för att Windows Task Manager visar genomsnittsbelastningen. Troligen är spelen begränsade till få kärnor och förlitar sig istället på stark integer kraft(heltal).
Detta stämmer mycket bra med ARMA vars motor har alla fysikberäkningar på en och samma kärna. Alla andra beräkningar som sker är beroende av dessa och man kan inte tråda upp dessa fysikberäkningar och är således låst till en kärna som gör allt viktigt, och lite på en sekundär kärna.
Vid en belastning som denna så används 2 av 8 kärnor, eller 1/4-del av CPU:n. Belastas då två kärnor (fysikkärnan kommer ligga i 100% och den andra avlastningskärnan ligger lite lägre) i full rulle så motsvarar det 25% belastning enligt Windows Task Manager.
På alla sätt och vis:
CPU:n flaskar i spelen ARMA och Heroes and Generals. Framförallt ARMA, Heroes and Generals är horribelt optimerat då det fortfarande är beta så vitt jag kan utröna när jag testade spelet. Det presterade dåligt tom på min dator.
Dota är Latensberoende snarare än CPU eller GPU tungt.