För att svara på om AMD-sponsorskap skulle förhindra konkurrerande teknik så får man se det som en balansgång.
AMD ger Bethesda pengar för att visa sitt varumärke i samarbete med spelet, att bundla spelet med sin hårdvara, att vara en del av pressmaterial om spelet. Jag menar, ingen går ju miste om att Starfield är AMD sponsrat vid detta laget.
AMD har också, enligt Todd Howard, skickat in sina egna utvecklare i Starfields kodbas för att få FSR2 att fungera.
Så vad vi vet har ytterst lite av Bethesdas utvecklare behövt ägna sin tid åt att få FSR2 att fungera, och istället fått mer resurser/pengar av AMD för att utveckla och göra spelet bättre på ändra sätt.
DET, skulle jag säga, betyder att vi slutkonsumenter i praktiken får en bättre produkt.
Man kan t.o.m. påstå att i de fall som utvecklare inte är sponsrade och själva implementerar FSR och/eller DLSS ägnar mindre tid åt att optimera och göra en bättre spelupplevelse för ALLA konsumenter och istället litar på att dessa uppskalningstekniker löser problemen.
Så istället för att klaga på AMD, varför inte klaga på att nvidia inte sponsrar Starfield, eller på Bethesda för att de inte lägger till DLSS?
Ett lite vågat uttalande är att AMD vid detta laget är det företag man ska skylla på allra minst...
Att detta sedan skulle vara första gången ett spel sponsras och förvärrar prestandan för en annan tillverkare är ju bara komiskt. AMD användare har levt i den verkligheten sedan lääääänge.