I samband med lanseringen av Radeon 200-serien passade AMD på att göra ett annat uppmärksammat tillkännagivande. Grafikmakaren arbetar tillsammans med svenska DICE för att ta fram ett eget alternativ till DirectX. Gränssnittet heter Mantle och ska framförallt ge bättre prestanda, men även underlätta vid utvecklingen av multiplattformstitlar för persondatorer och den nya generationens spelkonsoler.

As one of Europe’s leading independent games studios we're dedicated to constantly pushing our technology as far as we can, and we're excited about the possibilities that Mantle brings to PC gaming and the industry as a whole.

Nu tillkännager spelstudion Rebellion att kommande Sniper Elite 3 och den tillhörande spelmotorn Asura får stöd för AMD Mantle. Inte nog med det, spelmakaren lovar dessutom att alla kommande PC-titlar ska fungera med och dra nytta av AMD:s nya gränssnitt.

Mantle ska leverera nio gånger fler ritanrop per sekund än DirectX och samtidigt minska overhead på CPU. Gränssnittet gör det även möjligt för programmerare att arbeta närmare hårdvaran och få direktåtkomst till grafikprocessorns funktioner. Därutöver talar AMD om "perfekt parallellisering" med flera grafikprocessorer och processorkärnor.

AMD talar om att minst 15 spel är på ingång med stöd för Mantle. Först och främst handlar det om titlar från EA med spelmotorn Frostbite, där Battlefield 4 är först ut. Enligt DICE ska en uppdatering för Mantle finnas tillgänglig för Radeon-ägare i december månad. Därutöver tillkommer Star Citizen, Thief och Nitrous.