Oculus VR: "Virtuell verklighet blir spelinriktat de första åren"

Oculus VR: "Virtuell verklighet blir spelinriktat de första åren"

Grundaren av Oculus VR ser en framtid för virtuell verklighet som inte enbart kretsar runt spel, men för att komma dit krävs spetskompetens som i dagsläget endast finns i spelindustrin.

När Oculus Rift först tillkännagavs för några år sedan låg mycket fokus på spel och det gäller än idag. Facebooks förvärv av företaget har dock fått många att titta på alternativa användningsområden som sträcker sig bortom spelande, men det ligger av allt att döma långt borta i tiden.

palmer_luckey.jpg

När förvärvet blev officiellt mottogs det med ramaskri från förväntansfulla spelare världen över och inte minst de som hjälpte till med att finansiera projektet genom Kickstarter. Under South by Southwest (SXSW) uttalar sig grundaren Palmer Luckey om framtiden och varför spel kommer vara huvudfokus för Oculus Rift de närmsta åren.

One of the reasons we’re so focused on gaming, besides being gamers today, is that all of the tools and talent to create real-time immersive 3D environments with high fidelity, it is the games industry. It’s game tools and it’s game engines and it’s game programmers. Even as virtual reality expands to things like architecture and social tools and sports or whatever, it’s going to be the games industry that drives that.

På sikt ser Oculus en framtid där virtuell verklighet används för allt från sport till arkitektur och som ett socialt verktyg, men att komma dit kräver draghjälp från spelindustrin. Enligt Luckey är det endast här verktygen och talangen finns för att skapa omslutande och naturtrogna 3D-miljöer, någonting som är ett krav för att göra virtuell verklighet intressant på riktigt.

And, in a way, it’s not that virtual reality is going to expand to other things as much as the games industry is going to start encompassing a lot more different kinds of content. So you will see other things but right now, today and probably for the next few years, it’s going to be very gaming focused just because that’s where it all is right now.

När en slutgiltig version av Oculus Rift lanseras är ännu inte känt. Tidigare har det antytts om en 2015-lansering, men under SXSW gav Luckey endast ett ambivalent svar som kan tolkas som att det dröjer inpå 2016.

Källa: VR Focus.

Kommentarer till artikeln

16 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

46

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

36

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

23

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

45

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

106

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

26

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

53

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

12

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer