Nvidia demonstrerar 1 700 Hz-skärmpanel under GTC 2016

I jakten på den optimala VR-upplevelsen har Nvidia tagit fram en ny skärmteknik, som har en uppdateringsfrekvens på 1 700 Hz och därigenom rekordlåga latenser.

När det kommer till virtuell verklighet är hög bilduppdatering och låg latens två viktiga faktorer för att ge en bra användarupplevelser. De flesta är överens om att det krävs en bilduppdatering på minst 90 Hz, vilket är fallet med HTC Vive och Oculus Rift, men enligt Nvidia kan det bli mycket bättre i framtiden.

Under GPU Technology Conference visar Nvidia en prototyp av en skärmteknik med en uppdateringsfrekvens som går hela vägen till 1 700 Hz. Det betyder att varje bildruta byts ut en gång varje 0,59 millisekund, att jämföra mot 11,11 och 8,33 millisekunder vid 90 respektive 120 Hz. Resultatet av detta är att latenser mer eller mindre elimineras helt, något som skulle gynna exempelvis VR-headset.

If you can apply this to a VR display, that kind of ultra-low latency would help things stay rock-solid in the environment, to the point that the display would no longer be a source of latency. So this is effectively a zero latency display, berättar Nvidias utvecklingschef, David Luebke.

Detta är väldigt viktigt för virtuell verklighet, eftersom en upplevd diskrepans mellan huvudrörelser och rörelser i spel kan ge oönskade effekter som illamående. Tekniken är fortfarande i prototypstadiet och det lär dröja innan den hittar ut, inte minst på grund av att den ställer höga krav på övrig teknik.

Källa: Road to VR.

Kommentarer till artikeln

83 debattinlägg

Skicka en rättelse
116

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

64

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

38

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

43

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

28

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

49

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

117

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer