Under våran lanserades Oculus Rift skarpt, men till skillnad från den huvudsakliga konkurrenten HTC Vive ingick inga VR-anpassade spelkontroller. Under Gamescom 2016 fick Road to VR chansen att prata med en ansvarig på företaget om varför det beslutet togs.

I samtal med Oculus framgår att Touch-kontrollerna var redo hårdvarumässigt och redo att levereras till butik tillsammans med Rift vid lansering. Utvecklingen av mjukvaran var dock inte lika långt gången och därför togs beslutet att skjuta på lanseringen.

If we launched Touch with the Rift there would have been a bunch of demos and a few good titles (like Job Simulator and Fantastic Contraption) [...] we wanted to give our developers enough time to really create a launch line up, a good slate of titles that would last hours as opposed to minutes of enjoyment, and we think that that takes time. So more than tweaking the hardware, we wanted to give the software some time.

Vid lanseringen av Rift fanns enbart demonstrationer och ett fåtal spel redo som skulle ha kunnat använda spelkontrollerna på ett bra sätt. Trots att förseningen tillskrivs mjukvara har Oculus inte legat på latsidan hårdvarumässigt, utan ska ha använt tiden för att finslipa kontrollernas ergonomi.

Avslutningsvis ska utvecklingspaketet för Touch inte säljas på samma sätt som Rift, men över 5 000 enheter ska ha skickats till utvalda utvecklare. Något närmare lanseringsdatum än fjärde kvartalet 2016 har ännu inte kommunicerats och inte heller vad slutpriset landar på.