DX11: 3DMark 11

3DMark11Workload2 2010-12-06 19-17-05-01.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark 11

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-12-07

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 11-stöd

  • 1,8 GHz processor med två kärnor

  • 1 GB RAM

Efter ett antal förseningar har äntligen den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark nått massorna. 3DMark 11 använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser och har denna gång slängt ut PhysX till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Vi har valt att använda oss av testsvitens något lättare Performance-läge som körs i 1280 x 720 pixlar samt det brutalt tunga Extreme-läget där upplösningen skruvas upp till 1920 x 1080 pixlar.

Testerna i DirectX 11 inleds av synnerligen tungdrivna 3DMark 11 i det lättare läget "Performance". Radeon HD 6990 hamnar strax bakom Geforce GTX 570 i SLI vid standardinställningarna. I Uber Mode handlar det än en gång om några enstaka procent högre prestanda.

Dubbla Radeon HD 6990 i Crossfire toppar listan än en gång men skalningen är under förväntan, i runda slängar 40 procent högre poäng med ytterligare ett Antilles på testbänken.

I "Extreme" finns det inte längre någon återvändo, grafikkorten får kämpa för glatta livet. Radeon HD 6990 visar än en gång musklerna och springer förbi allt utom HD 6970 i CF och GTX 580 i SLI. Med överklockningsläget aktiverat är skillnaderna mellan konfigurationerna små.

Med högre grafiska inställningar märktes även en drastisk förbättring när det kommer till skalningen i Crossfire. Dubbla Radeon HD 6990 kan tillgodose sig en prestandaökning på cirka 65 procent i jämförelse med ett ensamt Antilles.

De fyra grafikprocessorerna gav dock upphov till märkliga problem som synnerligen ojämn bildfrekvens och gott om tillfälliga frysningar, vilket inte framgår av prestandasiffrorna. Förhoppningsvis kan detta lösas i framtida drivrutiner.