Test: Hitman: Absolution

Egenskap

Värde

Titel

Hitman: Absolution

Utvecklare

IO Interactive

Genre

Tredjepersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-11-20

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo/AMD Athlon64 X2 på 2,0 GHz

  • Radeon HD 2600 XT/Geforce GT 210

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 8× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Agent 47 är tillbaka, den här gången med en tonårsflicka i släptåg och fler fiender än någonsin. Fokus ligger som vanligt på överlagda attacker i det tysta, där miljö och smygande attacker används för att överraska inte ont anande.

Förutom nya uppdrag och en färsk berättelse bjuder Hitman: Absolution på en uppdaterad grafikmotor med DirectX 11-stöd. Spelet har dessutom ett inbyggt testläge, vilket underlättar för att få samma sekvens om och om igen.

Nvidias nykomlingen Geforce GTX 960 får det riktigt tufft i Hitman: Absolution, där kortet blir fullkomligt överkört av konkurrensen. Modellen får här spö av dess föregångare Geforce GTX 760, som ligger nästan 11 procent över nykomlingen prestandamässigt. Vidare presenterar Radeon R9 280 makalösa 25 procent bättre prestanda än Geforce GTX 960 medan partnertillverkarnas förhöjda klockfrekvenser endast gör marginella skillnader i tabellen.

Katastrofen fortsätter i den högre upplösningen där Geforce GTX 760 utpresterar det nya Nvidia-kortet med nästan 12 procent. Radeon R9 280 passar dessutom på att utöka ledningen och uppvisar här prestandasiffror som är 35 procent bättre än Geforce GTX 960. De fabriksöverklockade korten ger som tidigare en liten ökning i prestanda som inte är tillräcklig för att göra avtryck i tabellen.

Nämnvärt är att Hitman: Absolution likt tidigare testade Metro: Last Light Redux bitvis fungerar sämre än normalt, speciellt vid den högre upplösningen. Symptomen är drastiskt minskad prestanda för vissa körningar med FPS-värden långt under 10-nivån.

Problemen uppstår dels med nya Geforce GTX 960, men förekommer även med Radeon R9 285 och Radeon R9 270X sedan senaste omgången drivrutiner. Gemensam nämnare är till exempel 2 GB grafikminne, samt för GTX 960 och R9 285 nya typer av minneskompression.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

960_hitman.png

Förutom några mindre "taggar" ser kurvan från renderingstiderna hos Hitman: Absolution bra ut, vilket även reflekteras i vår subjektiva upplevelse av sekvensen.