Testsystem, mjukvara och metod

Total War: Attila följer spelseriens signum med stora strider och gott om relativt detaljerade soldater. Redaktionen letar fram en rad grafikkort ur gömmorna och bjuder på en snabb genomgång av vad titeln ställer för krav på hårdvaran. Testerna koncentreras till enskilda kort, utan SLI eller Crossfire.

Som testsekvens används spelets inbyggda prestandatest, vilken ritar upp en förinspelad sekvens kallad Londinium. Det handlar om svepande kamerarörelser, övergripande stridsvyer och mer detaljstuderande sektioner med fokus på endast små grupper av soldater.

attila 2015-02-11 19-42-24-93.png

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-4690K @ 4,5 GHz

Moderkort

Asus Z97-A

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24

Grafikkort

  • MSI Radeon R9 280X Gaming

  • AMD Radeon R9 290X

  • AMD Radeon R9 290

  • AMD Radeon R9 280X

  • AMD Radeon R9 285

  • AMD Radeon R9 280

  • AMD Radeon R9 270X

  • Nvidia Geforce GTX 980

  • Nvidia Geforce GTX 970

  • Nvidia Geforce GTX 960

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 780

  • Nvidia Geforce GTX 770

Lagring

Samsung 840 Evo 250 GB

Nätaggregat

EVGA Supernova G2 750 W

Skärm

Asus PB278Q

Operativsystem

Windows 8.1 Professional 64-bit

Som bas används SweClockers sommardator 2014, vilken med Intel Haswell "Devil's Canyon" och fabriksöverklockat Radeon R9 280X under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från det färska flaggskeppet Geforce GTX 980 från Nvidia ned till mer måttliga AMD Radeon R9 270X.

Drivrutinerna är senast tillgängliga från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce 347.52 WHQL för Nvidia samt Catalyst 14.12 Omega för AMD. Prestandasiffrorna hämtas genom Fraps och efterbehandlas i Microsoft Excel.

attila 2015-02-11 18-41-29-23.png

Nämnvärt är också att samtliga tester körs med parametern Unlimited video memory aktiverad. Inställningen deaktiverar i korthet spelets inbyggda funktion att automatiskt skala ned inställningar om mjukvaran bedömer att videominnet inte räcker till. Det ger jämförbara resultat mellan alla grafikkort, något som annars blir svårt.

Samma funktion finns i föregångaren Total War: Rome II och orsakade viss förvirring bland användarna. Utvecklarna Creative Assembly skrev därför ihop en detaljerad förklaring, vilken går att läsa i officiella forumet.

Märkliga menyer i testversionen av Total War: Attila

Spelet SweClockers testar må vara nära lansering, men det handlar trots det om kod som enligt utvecklarna kan finslipas i sista sekund. Nämnvärt är dock att vissa saker verkar mer trasiga än andra, bland annat inställningarna för grafik.

attila 2015-02-11 18-41-29-23.png
prefs_text.png

Presentationen inne i spelet visar helt enkelt fel alternativ på vissa ställen, bland annat i Extreme Quality-läget. I menyn står kantutjämning märkligt nog som helt avslagen, medan inställningen enligt den faktiska konfigurationsfilen är aktiverad.

En annan intressant punkt är att mängden VRAM verkar läsas av eller i alla fall presenteras felaktigt. Kort upp till 3 GB visas korrekt, men 4 GB-modellena R9 290X, R9 290, GTX 980 samt GTX 970 visar även de 3 GB.

Av allt att döma så är dock de förvalda grafikprofilerna korrekta under huven, där alla inställningar enligt konfigurationsfilen är vad de bör vara. Förhoppningsvis kan utvecklarna laga den grafiska presentationen innan lansering.