Asus ROG Swift PG258Q – 240 Hz-gamingskärm i premiumklass

Med PG258Q visar Asus var skåpet ska stå i fråga om minimala eftersläp, samtidigt som de lyckas pricka rätt med det mesta i fråga om funktion och handhavande.

Panel och färg

Reflexfiltret är matt och kanske på det bästa tänkbara sätt då filtret inte lägger sig som en brun hinna över bilden. Istället får vi en djup och helsvart upplevelse där fönster, lampor, rummet och ditt ansikte aldrig speglas någonstans.

Vi kan urskilja en svagt ”glittrig” eller ”frostig” struktur över filtret mot en ljus bakgrund. Fast du lär vara extra känslig för den typen av reflexfilter för detta ska störa. Det är annars ett milt pris för så pass effektiv dämpning av rumsreflexer.

asus_pg258q_reflex.jpg

Panelen är också uniform och ger oss ungefär samma bild över hela ytan. Ja, ungefär för det är inga problem med ojämnheter i bilden annat än vad som är väntat med hur en TN-panel beter sig så fort du flyttar huvudet.

Inga kantblödningar i ljuset eller ljusa fläckar av ”clouding”. Heller inga problem med störande halvtonsmönster, dithering, utan till synes är det full 8 bitars teckning av gråskalan här. För att vara TN-panel är det hög klass.

Kontrastförhållandet är kring 1 000:1 men det exakta mätbara kontrastförhållandet varierar med vilka inställningar du kör. Direkt ur kartong med Brightness-reglaget på 80 och och Colortemp på Normal-läge får vi 350 nits.

Då mäter kontrastförhållandet 850:1. Sedan räcker det med att ändra Colortemp till User-läge för att få ut 400 nits och 1 050:1 i kontrastförhållande. Kontrastförhållandet behålls oavsett vilken frekvens du kör panelen med så 240 Hz är identiskt med lägre frekvenser.

Flimmerfri men ljusstark

Lysdioderna reglerar sin styrka flimmerfritt och det råder följande förhållande mellan Brightness-reglaget och faktiskt ljusstyrka när vi kör Colortemp: User-läge

Brightness

Ljusstyrka

100

475 nits

80

400 nits

50

300 nits

23

200 nits

13

160 nits

0

110 nits

Som synes är skärmen ljusstark och har svårt att släcka ned för användning i ett helt mörkt rum. För ljusnivåer som matchar ett nedsläckt rum måste du alltså ta till knep. 200 nits och högre är ofta tillräckligt för ljusa rum. PG258Q kommer förinställd med reglaget på 80. Då lyser skärmen på rätt ordentligt.

Offra kvalitet för ett mörkt rum

Vill du nå 80 nits som är typiskt för ett mörkt spelrum får du sätta Brightness på 0 och Contrast: 36. Alltså minska kontrastreglaget och ankra signalvitt på en mörkare ljusnivå, eller ”mer grått”.

Nackdelen med att dra nedåt i kontrastreglaget är som väntat att det minskar det dynamiska omfånget hos displayen. Vi får färre nyanser och tappar kontrastförhållande till 750:1 eftersom vi inte påverkar belysningen något. Det lyser fortfarande lika mycket i det svart och vi hrr ankrat vitt på en mörkare nivå.

asus_pg258q_optimal_vinkel.png

Ljusstyrkan minskar med cirka 40 procent när vi aktiverar eftersläpsreduceringen ULMB vilken kan var en väg att gå om du kan leva med att köra maximal 144 Hz bildfrekvens.

Att ULMB har förhållandevis mild inverkan på ljusstyrkan är positivt då liknande funktioner annars brukar äta väldigt mycket ljus. Så pass mycket ljus att bilden blir för mörk för att fungera i ett ljust rum. Nu kan vi här få ut uppemot 280 nits vilket är ovanligt mycket för den här typen av funktion.

TN-panel i vinklar är sig likt

Vi tänker inte gå in på detaljer kring detta med betraktningsvinklar och TN-paneler. Det varierar helt med hur du håller huvudet i förhållande till skärmen och dess vinkling mot dig. Så är livet med TN-paneler och PG258Q är inget undantag från TN-tekniken i allmänhet. Ändå är den ovanligt ”bra” för att ha en panel med just TN-teknik.

asus_pg258q_vinkel_strajt.jpg

Rakt framifrån inga problem med egentligen någonting

asus_pg258q_vinkel_bakat.jpg

Vinkla skärmen bakåt och den blir mörkare och gulare

asus_pg258q_vinkel_framat.jpg

Vinkla framåt och den blir ljusare och blekare

asus_pg258q_vinkel_snedden.jpg

Åt sidan blir det något ljusare och något gulare

Optimal vinkel i fråga för att få ett enhetligt intryck över ytan är en betraktningsvinkel där du siktar att titta rakt på skärmens mitt. Detta kräver alltså en ganska hög placering av skärmen så stativet kommer till användning.

Väljer du att sänka skärmen, vinkla den bakåt och titta något ovanifrån med ögonen på en höjd ovanför skärmkanten får du en mörkare tonkurva, gulare vitbalans och mörkareskuggtoner.

Colortemp-reglaget ställd till Normal-läget är då mer matchande för en mindre gul vitbalans. I den här vinkel blir hela bilen i övrigt också mörkare och vinkeln gör att du får ganska så olika bild- och färgintryck i underkant respektive överkant av skärmen.

Kommentarer till artikeln

37 debattinlägg

12

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

15

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

50

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

11

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

41

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer