Hårddisk nära döden?

Permalänk
Medlem

Hårddisk nära döden?

Hej! Jag har en av 4 diskar i datorn som är på 1tb en WDC. Den används som lagring för filmer och serier osv. Och på senare dagar så har den fått för sig att "försvinna". Den försvinner ifrån "Den här datorn" så man får gå in på Hantera, sedan Diskhantering -> Skanna diskar på nytt. Sen kommer den tillbaka. Detta är bara lagom irriterande eftersom att det händer nån gång då och då. Men nu har den börjat göra det hela tiden. Speciellt när jag sitter och titta på serier. använder VLC som media spelare då filmen/serien bara pausas och HDDn försvinner.

Vad ska man göra? Eller är den nära döden?

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

kolla SMART info'n på disken med ett program som typ hd tune och posta de här.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Testa byta kabel, både ström och sata. Kan vara så enkelt som glapp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

kolla SMART info'n på disken med ett program som typ hd tune och posta de här.

Ser inte så bra ut va?

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Medlem

Uppdaterade och fick detta :S

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk
Hedersmedlem

Orimliga värden. Har du testa byta kablar som jag föreslog?

För övrigt, ska du kunna göra RMA på en HD bör du använda tillverkarens eget testprogram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterpirat:

Aj aj aj, det där ser inte bra ut :/ Nog dags att skaffa en ny disk och kopiera över så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Orimliga värden. Har du testa byta kablar som jag föreslog?

För övrigt, ska du kunna göra RMA på en HD bör du använda tillverkarens eget testprogram.

Skrivet av Flutide:

Aj aj aj, det där ser inte bra ut :/ Nog dags att skaffa en ny disk och kopiera över så mycket som möjligt.

har ej testat att byta kablar. Men grejen är att det kommer inga missljud från hårddisken eller så. Får testa att byta kablar. Tack

Visa signatur

Det löser sig, sa Han som sket i badkaret. :D

Permalänk

vad betyder detta

Hej!
Fick detta när jag körde HD Tune

(0A)Spin retry count 100 - 100 - 97 - 3 - warning

vad betyder det?

Visa signatur

ASUS P5E | Intel Core 2 Quad 2.4 GHZ | Geforce 8600GT | Corsair Dominator PC8500 6GB | Intel SSD X25-V 40GB | 2x Samsung Spinpoint F3 500GB RAID1 | Windows 7 64bit |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mollerstedt:

Hej!
Fick detta när jag körde HD Tune

(0A)Spin retry count 100 - 100 - 97 - 3 - warning

vad betyder det?

Googla på s.m.a.r.t och läs wikipedian:)