Stabilare & Snabbare VISTA på en liten LapTop ????

Permalänk
Medlem

Stabilare & Snabbare VISTA på en liten LapTop ????

Hej !

Tänkte höra med er experter hur man skall ställa in VISTA så att det fungerar optimalt på en
liten och klen LapTop skoldator som används utav en tjej som går i 9'de klass !?!?

Dator : Fujitsu/Siemens, Amilio La-1703

1. Går det att skala ner VISTA så att det inte är så extremt resurs krävande då datorn i dag går i extrem snigelfart och man mest bara blir less... ?

Jooo... jag vet att maxa RAM-minnet alltid är bra och det kommer att beställas snarast men jag tänkte ställa in så mycket som möjligt färdigt innan så att den jobbar på bästa möjliga sätt.

2. Datorn har 2 RAM-minnes platser och bara den ena används idag,
Men hur tar jag reda på hur mycket RAM-minne moderkortet klarar av maximalt ?
( Det RAM-minne som sitter i är på 512 MB och av typen PC2-4300 , 266 MHz )

All hjälp mottages tacksamt !

Permalänk
Medlem

Bara 512mb? Är det inte bättre att bara installera istället XP i den? Om du vill så testa det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Bara 512mb?
Är det inte bättre att bara installera istället XP i den?
Om du vill så testa det.

Datorn köptes ny med VISTA inkluderat så den får nog tyvärr rulla på så.
Dock så skall det snarast skaffas mera RAM-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Hej !

Tänkte höra med er experter hur man skall ställa in VISTA så att det fungerar optimalt på en
liten och klen LapTop skoldator som används utav en tjej som går i 9'de klass !?!?

Dator : Fujitsu/Siemens, Amilio La-1703

1. Går det att skala ner VISTA så att det inte är så extremt resurs krävande då datorn i dag går i extrem snigelfart och man mest bara blir less... ?

Jooo... jag vet att maxa RAM-minnet alltid är bra och det kommer att beställas snarast men jag tänkte ställa in så mycket som möjligt färdigt innan så att den jobbar på bästa möjliga sätt.

2. Datorn har 2 RAM-minnes platser och bara den ena används idag,
Men hur tar jag reda på hur mycket RAM-minne moderkortet klarar av maximalt ?
( Det RAM-minne som sitter i är på 512 MB och av typen PC2-4300 , 266 MHz )

All hjälp mottages tacksamt !

1. Ja, men det är i mitt tycke marginella skillnader.

2. Man söker på "Fujitsu/Siemens, Amilo La-1703 white paper" och från träffarna kan man hitta saker som "Up to 2GB DDR SDRAM SO-DIMM in 2 memory SODIMM slots".

Vista är rätt hårdvarukrävande och man kan visserligen stänga av en massa tjänster, men hanteringen är rätt optimal i Vista ändå så skillnaderna blir marginella. XP vill gärna ha minst 3GB, men tjänar mer än Vista på att stänga av onödiga tjänster - om man vet vilka man kan stänga av.
Jag skulle uppgradera till Windows 7 som enligt min erfarenhet är klart snabbast oavsett hårdvara tack vare överlägsen minneshantering.

Edit: Jaha, du han posta ett inlägg medan jag skrev detta. Nåväl. Ingen uppgradering av OS, men 2GB är klart bättre än 512MB i alla fall

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Att köra in windows 7 eller windows xp är nog väääldigt mycket att föredra :). Sen finns det mängder av tweaks och dylikt du kan göra; Stänga av aero, dra ner antalet autostarter etc. Googla så finns det mängder av guider med tweaks.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Xp vill ha minst 3 GB? WTF! Nejdu, kör det just nu på en 1GB utan problem.

Vista ska väl ha 2 GB, visst går det att köra på 512MB men det kommer inte gå fort. kör hellre XP om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

1. Ja, men det är i mitt tycke marginella skillnader.

2. Man söker på "Fujitsu/Siemens, Amilo La-1703 white paper" och från träffarna kan man hitta saker som "Up to 2GB DDR SDRAM SO-DIMM in 2 memory SODIMM slots".
2GB är klart bättre än 512MB i alla fall.

Vista är rätt hårdvarukrävande och man kan visserligen stänga av en massa tjänster, men hanteringen är rätt optimal i Vista ändå så skillnaderna blir marginella.

Bra, då skall 2GB RAM-minne införskaffas snarast.
Någon annat OS är inte aktuellt som sagt.
Men det vore väldigt bra om jag kunde få hjälp med att stänga av saker som inte behövs osv !

Skrivet av isak88:

Det finns mängder av tweaks och dylikt du kan göra.
Ex vis stänga av aero, dra ner antalet autostarter etc.
Googla så finns det mängder av guider med tweaks.

Byte utav OS är inte aktuellt även om det vore att föredra.
Då jag är data nybörjare så kan jag inte sådant hära....
Jag vore tacksam om ni kunde steg för steg förklara hur jag gör och vad som skall göras.

Skrivet av tcntad:

Vista ska väl ha 2 GB,
visst går det att köra på 512MB men det kommer inte gå fort.
kör hellre XP om du kan.

Som sagt, byte av OS kommer inte att ske.

HJÄLP !

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Synd för dig då..

Vista kommer inte flyta.. Du kan dock använda vLite och ta bort saker men det blir en marginell skillnad.. Gör det och stäng av absolut alla onödiga tjänser mha guiden på blackviper.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vista kommer inte flyta..
Du kan dock använda vLite och ta bort saker men det blir en marginell skillnad..
Gör det och stäng av absolut alla onödiga tjänser mha guiden på Black Viper's Web Site

Skulle vara jätte bra om du förklarade vad vLite är för något !

Är det denna du tänker på : Windows Vista Service Pack 2 Service Configurations by Black Viper ?

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu eller LinuxMint. Installera som dualboot och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Installera Ubuntu eller LinuxMint.
Installera som dualboot och prova.

Jag har ingen aning om vad ovanstående Mumbo Jumbo är för något !?!?

Jag är datornybörjare.

Permalänk
Medlem

Sök på "services.msc". Sedan ska högerklicka och välja egenskaper. Där ändrar du startmetod enligt guiden.
Kör efter kolumnen safe.

Programmet ccleaner kan även rensa lite skit på datorn kör filstädning och registret.
Även autostart program är rekomenderat att plocka bort. fliken verktyg->uppstart i ccleaner. bifoga en bild så kan vi hjälpa dig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 2stroke:

Skulle vara jätte bra om du förklarade vad vLite är för något !

Är det denna du tänker på : Windows Vista Service Pack 2 Service Configurations by Black Viper ?

Let me google that for you

Japp det är den guiden jag menar.

Edit: Kan du inte engelska så kan jag berätta att vLite är ett verktyg för att modifiera valfri version av Windows Vista, integrera uppdateringar, ta bort program, automatisera installation och säkert lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

1. Sök på "services.msc".
Sedan ska högerklicka och välja egenskaper.
Där ändrar du startmetod enligt guiden.
Kör efter kolumnen safe.

2. Programmet ccleaner kan även rensa lite skit på datorn kör filstädning och registret.
Även autostart program är rekomenderat att plocka bort. fliken verktyg->uppstart i ccleaner.
bifoga en bild så kan vi hjälpa dig.

1. Detta vore bra om du förkalrade lite mera ingående typ steg för steg....

2. Så här ser Autostarten ut :

Vad kan jag bocka av ?

CCleaner har jag kört.

Permalänk
Medlem

Använder hon msn messenger? annars kan du bocka av det. Annars var det inte mycket där. Allt det andra "behövs"

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Let me google that for you

Japp det är den guiden jag menar.

Edit: Kan du inte engelska så kan jag berätta att vLite är ett verktyg för att modifiera valfri version av Windows Vista, integrera uppdateringar, ta bort program, automatisera installation och säkert lite annat.

Jodå vardags Engelska är inget problem för mig.
Men vore bra om någon förklarade vad och hur man använder vLite osv osv.
Som datornybörjare har jag ingen aning om vad man skall göra och hur man skall göra osv osv,
och vad saker å ting betyder på dataspråk.......

Permalänk
Medlem

mobilt bredband, du borde kunna starta det manuellt när det behövs
java
windows defender
wlm starta det istället när datorn laddat klart.

Skrivet av 2stroke:

Jodå vardags Engelska är inget problem för mig.
Men vore bra om någon förklarade vad och hur man använder vLite osv osv.
Som datornybörjare har jag ingen aning om vad man skall göra och hur man skall göra osv osv,
och vad saker å ting betyder på dataspråk.......

med vlite kan man plocka bort skit på windowsvista skivan för att installera en renare installation från början

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmenti...

Den guiden för vlite kanske kan vara något?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd

Känns värdelöst att ha MSN som autostart, det kan man starta när man behöver det.

Sen låter "S3 Screen toys" väldigt onödigt in my opinion..

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Använder hon msn messenger ?
Annars kan du bocka av det.
Annars var det inte mycket där.
Allt det andra "behövs"

Jooo, hon använder MSN Messenger.

BTW : Hur avinstalerar jag Windows DEFENDER ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jooo, hon använder MSN Messenger.

BTW : Hur avinstalerar jag Windows DEFENDER ?

Du kan inte avinstallera windows defender i vista men inaktivera tjänsten

http://img692.imageshack.us/img692/6749/dealy.jpg

jag tycker webbläsaren firefox med tillägget adblock/flashblock gör mycket på slöa datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Xp vill ha minst 3 GB? WTF! Nejdu, kör det just nu på en 1GB utan problem.

Vista ska väl ha 2 GB, visst går det att köra på 512MB men det kommer inte gå fort. kör hellre XP om du kan.

Du läser som en kratta. För några år sedan gjorde vi prestandatester på Windows XP. Vi fick kontinuerligt bättre prestanda i takt med att internminnet ökade. Vi kunde dock inte säkerställa någon egentlig skillnad mellan 3 och 4GB - alltså så gillar XP minst 3GB, men visst f-n fungerar det med mindre också.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du läser som en kratta. För några år sedan gjorde vi prestandatester på Windows XP. Vi fick kontinuerligt bättre prestanda i takt med att internminnet ökade. Vi kunde dock inte säkerställa någon egentlig skillnad mellan 3 och 4GB - alltså så gillar XP minst 3GB, men visst f-n fungerar det med mindre också.

Krattor kan inte läsa alls men jag kan uppenbarligen både läsa och skriva:)

Dock uttryckte jag mig lite fel i början.. Att XP vill ha 3GB är ju fel men rekommenderat idag är väl minst 512 MB, gärna 1GB om man gör lite mer på datorn.

Permalänk
Medlem

Folk med normala krav har kunnat köra XP med 512 MB utan någon som helt problem under flera år. Förut ansågs det vara mer än tillräckligt för XP fast folk kör väl mer krävande program numera.

Att dom ens levererade Vista datorer med så lite minne.

Oavsett Windows version är det bra att börja med att installera om Windows för efter ett tag bruka det samlas saker som får datorn att kännas trög oavsett hur snabb datorn man skaffar.

Vara noga med att läsa på skärmen vad som läggs in i dator tillsammans med program, drivrutiner spel osv för ofta frågar de tydligt om man vill ha extra skräp också. Stänga av saker du inte behöver som startar automatisk och vill köra i bakgrunden gör endel också.

Permalänk

Följ den här guiden som jag har skrivit för sådana som du. Du kommer att bli jättenöjd. Jag lovar!

"Här kommer en liten guide för att få bukt med problemet:
1. Hämta och installera Revo Uninstaller. (sök på Google)
2. Starta programmet.
3. Ta bort ALLA program som du fick med datorn när du köpte den förutom de som har "driver" med i namnet. (när den frågar hur du vill avinstallera välj avancerat läge).Ta bort alla registerfiler och vanliga filer Revo hittar också.
4. I startmenyn (Vista + W7) sök efter msconfig. ("Kör" på XP)Tryck Enter
5. Välj autostart-fliken och bocka ur ALLA program som autostartar förrutom antivirus.
6. Välj fliken tjänster.
7. Tryck "dölj alla Microsoft-tjänster"
8. Bocka ur ALLT förutom antivirus(som faktiskt kan ligga här också).
9. Tryck "verkställ".
10. Tryck "avsluta utan att starta om"
11. Gå in på den här sidan: SpeedyVista.com - Windows Vista Services - Summary/Details Page
12. I startmenyn, sök efter services.msc (engelskt OS) eller tjänster (svenskt OS).
13. Tryck Enter.
14. Följ anvisningarna för "Tweaked" på sidan jag nämnde innan. (för att stänga en tjänst: högerklicka på den-->egenskaper-->inaktiverad/manuellt-->verkställ.) Vill du ha Aero kvar så stäng inte av tjänsten "Themes"
15. Sök på Google efter ccleaner.
16. Ladda ner det.
17. Kör både skräpfilsrensning och registerrensning.
18. Sök på Google efter mydefrag.
19. Ladda ner det.
20. Gå in i mappen där det ligger.
21. Tryck på "mydefrag.exe"
22. Välj alla diskar.
23. Välj "Optimize monthly"
24. Tryck ok.
25. Vänta (Det kan ta ett par timmar om du inte har defragmenterat innan)
26. Gå in på kontrollpanelen --> System och underhåll --> System --> Avancerade systeminställningar --> fliken prestanda --> inställningar.
27. Bocka ur:
Animera kontroller och element inom fönster.
Använd en bakgrundsbild till varje mapptyp.
Dölj menyer gradvis efter klickning.
Låt menyer rulla fram.
Mjuk rullning för listrutor.
Rulla knappar i akrivitetsfältet.
Rulla kombinationsrutor.
Visa förhandsgranskning och filter i mappen.
Visa halvgenomskinlig rektangel när objekt markeras.
Visa miniatyrer istället för ikoner.
Visa skuggor för ikontext på skrivbordet.
Visa skuggor under menyer.
Visa skuggor under muspekaren.
Visa verktygsfält gradvis eller låt dem glida in.
28. Starta om datorn.
29. Känn skillnaden i prestanda.
Någon skillnad?

Har du ställt in rätt så borde du ha runt 30 processer och mycket bättre batteritid nu (om du har en bärbar dator)
****************************************************
OBS, hela den här processen tar minst en hel dag, så se till att ha tid. Dock kommer resultatet bli grymt, det lovar jag."

Som sagt, se till att ha tid. Defragmenteringen tar ett par timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Att dom ens levererade Vista på datorer med så lite minne som 512MB.
Stäng av saker som hon inte behöver som startar automatisk och program som körs i bakgrunden gör endel också.

Jo, jag följer era råd här i tråden om vad som kan stängas av /tas bort osv !

Skrivet av t0t4l str3:

Följ den här guiden som jag har skrivit för sådana som du.
Du kommer att bli jättenöjd.
Jag lovar!

"Här kommer en liten guide för att få bukt med problemet:
1 - 29. xxxxxxxxxxxxxxxx.

Någon skillnad?

Har du ställt in rätt så borde du ha runt 30 processer och mycket bättre batteritid på den aktuella datorn.

****************************************************
OBS, hela den här processen tar minst en hel dag, så se till att ha tid.
Dock kommer resultatet bli grymt, det lovar jag."

Som sagt, se till att ha tid. Defragmenteringen tar ett par timmar.

TACK !
Skall prova ovanstående guide efter helgen då jag åker bort i morgon Torsdag.

Fler trix mottages tacksamt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

Följ den här guiden som jag har skrivit för sådana som du. Du kommer att bli jättenöjd. Jag lovar!

"Här kommer en liten guide för att få bukt med problemet:
1. Hämta och installera Revo Uninstaller. (sök på Google)
2. Starta programmet.
3. Ta bort ALLA program som du fick med datorn när du köpte den förutom de som har "driver" med i namnet. (när den frågar hur du vill avinstallera välj avancerat läge).Ta bort alla registerfiler och vanliga filer Revo hittar också.
4. I startmenyn (Vista + W7) sök efter msconfig. ("Kör" på XP)Tryck Enter
5. Välj autostart-fliken och bocka ur ALLA program som autostartar förrutom antivirus.
6. Välj fliken tjänster.
7. Tryck "dölj alla Microsoft-tjänster"
8. Bocka ur ALLT förutom antivirus(som faktiskt kan ligga här också).
9. Tryck "verkställ".
10. Tryck "avsluta utan att starta om"
11. Gå in på den här sidan: SpeedyVista.com - Windows Vista Services - Summary/Details Page
12. I startmenyn, sök efter services.msc (engelskt OS) eller tjänster (svenskt OS).
13. Tryck Enter.
14. Följ anvisningarna för "Tweaked" på sidan jag nämnde innan. (för att stänga en tjänst: högerklicka på den-->egenskaper-->inaktiverad/manuellt-->verkställ.) Vill du ha Aero kvar så stäng inte av tjänsten "Themes"
15. Sök på Google efter ccleaner.
16. Ladda ner det.
17. Kör både skräpfilsrensning och registerrensning.
18. Sök på Google efter mydefrag.
19. Ladda ner det.
20. Gå in i mappen där det ligger.
21. Tryck på "mydefrag.exe"
22. Välj alla diskar.
23. Välj "Optimize monthly"
24. Tryck ok.
25. Vänta (Det kan ta ett par timmar om du inte har defragmenterat innan)
26. Gå in på kontrollpanelen --> System och underhåll --> System --> Avancerade systeminställningar --> fliken prestanda --> inställningar.
27. Bocka ur:
Animera kontroller och element inom fönster.
Använd en bakgrundsbild till varje mapptyp.
Dölj menyer gradvis efter klickning.
Låt menyer rulla fram.
Mjuk rullning för listrutor.
Rulla knappar i akrivitetsfältet.
Rulla kombinationsrutor.
Visa förhandsgranskning och filter i mappen.
Visa halvgenomskinlig rektangel när objekt markeras.
Visa miniatyrer istället för ikoner.
Visa skuggor för ikontext på skrivbordet.
Visa skuggor under menyer.
Visa skuggor under muspekaren.
Visa verktygsfält gradvis eller låt dem glida in.
28. Starta om datorn.
29. Känn skillnaden i prestanda.
Någon skillnad?

Har du ställt in rätt så borde du ha runt 30 processer och mycket bättre batteritid nu (om du har en bärbar dator)
****************************************************
OBS, hela den här processen tar minst en hel dag, så se till att ha tid. Dock kommer resultatet bli grymt, det lovar jag."

Som sagt, se till att ha tid. Defragmenteringen tar ett par timmar.

Bra jobbat

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Bra jobbat

Jag skrev den guiden för ett tag sedan. Var väl tur att jag sparade den då. =P Gissar att den kommer att komma till användning fler gånger, inte bara här på forumet.
/Calle

Permalänk

det första jag brukar göra vid ominstallation är att

högerklicka på den här datorn -> Advanced system settings -> Performance [Knapp :Settings] -> ändra till "Adjust for best performance" och sen scrolla ner i listan tills jag hittar "use visual styles on windows and buttons" och bocka i den för att slippa W98 temat.

det stänger av onödiga skuggor m.m som kan dra lite extra kommer inte märka nån större skillnad utseende mässigt men tycker personligen som att det gör lite skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows