Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

(Någon som fått igång "CC Red Alert" i W7, med/utan Virtual XP?)

Det (windowsversionen i alla fall) kräver väl directx, så xp mode kommer knappast vara till hjälp. Tanken är att man skall kunna köra sina gamla men viktiga kontorsprogram, inte spel (det är sannolikt därför det endast ingår i dyra versioner som vanligt folk inte köper).

Permalänk
Medlem

Någon som fått igång "CC Red Alert" i W7?

Lite OT, men ändå intressant för de som undrar vilken version de måste ha.

Satt precis och spelade CC Generals. Fungerar perfekt i W7.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tja alla (förhoppningsvis) glada eldsjälar!

Har en fråga angående byte av OS-program. Det är så att jag hade tänkt att köpa ett nytt operativsystem (lutar mot Windows 7 64-bit) till min bärbara. Min nuvarande är Vista som jag fick med datorn. Nu till min fråga, eftersom jag är tvungen att formatera datorn för att ta bort OS, betyder detta att jag inte kan återställa datorn till Vista igen? (inte för att jag kommer att göra det, men jag vill bara veta om borttagningen är permanent eller ej). (skicka gärna svaret via PM, besöker sällan denna sida)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Tja alla (förhoppningsvis) glada eldsjälar!

Har en fråga angående byte av OS-program. Det är så att jag hade tänkt att köpa ett nytt operativsystem (lutar mot Windows 7 64-bit) till min bärbara. Min nuvarande är Vista som jag fick med datorn. Nu till min fråga, eftersom jag är tvungen att formatera datorn för att ta bort OS, betyder detta att jag inte kan återställa datorn till Vista igen? (inte för att jag kommer att göra det, men jag vill bara veta om borttagningen är permanent eller ej). (skicka gärna svaret via PM, besöker sällan denna sida)

Har du återställningspartitionen och/eller skivorna så är det klart du kan återställa till vista om du nu vill ha det sunket (jämfört med vista och xp)..

Permalänk

Bra, då vet jag. Jag har återställningsskivorna. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunkelfink:

just nu sitter jag med båda burkarna bakom en reuter dv.s samma ip utåt, men iom bbb så har jag ju 5 ip nummer om jag vill, så jag skulle ju kunna köra den andra burken på ett annat ipnummer om det behövs.
vad tror ni ? är det störst risk att torska om man sitter på samma ip eller 2 olika ? dessutom så funderar jag om det gör någon skilnad på om man stänger av automatiska uppdateringar, eller om de uppteäcker det ändå?

Jag tror dom kollar ID på moderkort och processor. Vilken HD du har OP installerat på kvittar. Jag byter HD hej i vilt. (Retail)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Köpte en dator med pirat Win 7 och kommer nu köpa original Win 7 Home alt Pro OEM hos Inet.se.

Enl deras hemsida kan det inte installeras på en dator som tidigare haft Win 7.

Kan köpas till ny dator utan operativsystem. Detta är en OEM-licens vilket bl.a. innebär att ingen telefonsupport eller manual ingår. Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat.

Stämmer det?

https://www.inet.se/artikel/9122292/windows-7-home-premium-64...

Permalänk
Medlem

OEM versioner är för nya datorer.
Den kan endast installeras på en ny dator, och är sedan bunden till den datorn. Byter du ut moderkort i den så gäller inte längre licensen.
Så om du brukar uppgradera med ny hårdvara med jämna mellanrum, kan det vara klokt att lägga på någon hundring till och köra en full licens.

Säkerhets kopiera dina filer på extern enhet, och formatera disken.
Sedan är det bara att installera din OEM W7.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Var F*N får jag fram crach raporter i windows 7????? i vista var det ju skit lätt!! Vill läsa av mina bluescreens.

Visa signatur

Intel i7 920 3.2 GHz // Asus P6T Deluxe // XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition // Noctua NH-U12P // Corsair DDR3 6GB 1600MHz // Cooler Master HAF 932 // Corsair 850W // 2st WDC Black 500GB // OCZ 30GB // Dator 2: Compaq Mini 730EO

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Alexus65:

Var F*N får jag fram crach raporter i windows 7????? i vista var det ju skit lätt!! Vill läsa av mina bluescreens.

Control Panel\System and Security\Action Center\Reliability Monitor

Inget jag använder men antar att eventuella bluescreens hamnar där då

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Control Panel\System and Security\Action Center\Reliability Monitor

Inget jag använder men antar att eventuella bluescreens hamnar där då

Tack precis vad jag sökte efter!

Visa signatur

Intel i7 920 3.2 GHz // Asus P6T Deluxe // XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition // Noctua NH-U12P // Corsair DDR3 6GB 1600MHz // Cooler Master HAF 932 // Corsair 850W // 2st WDC Black 500GB // OCZ 30GB // Dator 2: Compaq Mini 730EO

Permalänk

Windows 7 Ultimate har stöd för "Subsystem för Unix baserade applikationer".
Men vad är det för något? Och vad menas med det? Vad använder man denna funktion till ?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Retail-versioner (butiksförpackade versioner) kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån. Dock gäller samma licensregler, du får bara ha Windows installerat på en dator åt gången.

Är det något som kontrolleras aktivt om jag aktiverar den på en 2:e dator samtidigt det finns på en annan, eller är det bara att jag inte "får", eller kommer det sluta fungera på den första/bli jobbiga meddelande om att den inte är aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Är det något som kontrolleras aktivt om jag aktiverar den på en 2:e dator samtidigt det finns på en annan, eller är det bara att jag inte "får", eller kommer det sluta fungera på den första/bli jobbiga meddelande om att den inte är aktiverad?

Rent tekniskt är det kanske genomförbart om du bygger två identiska maskiner. Installera W7 på en, klona av disken med W7 till dator #2.
Fast nätverkskortets ID-nummer måste då döljas. Det borde gå att göra i routern. Men det låter lite som "att gå över ån efter vatten."

Jag byggde precis en dator till min far, köpte en W7 Home Premium OEM licens för en tusenlapp.
Dagen efter jag beställt allt hittade jag dessutom en Ultimate version i obruten förpackning på blocket. Begärt pris 1000:- Går säkert att pruta en hundring eller två...

Sedan, är du dömd till att för alltid köra datorerna identiska. Går graffikkortet i dator två sönder, måste du köpa två. En för att ersätta den trasiga, och en för att fortsätta lura MS...
Där är du uppe i mera pengar direkt. Billigare att köpa licensen och mycket mindre strul.

Har man flera datorer, behöver man ju inte köra Ultimate på alla, eller?
Köp en Ultimate till en och Home-premium-OEM till den andra och tredje.
De går ju dessutom att hitta på begagnat marknaden. (Köper du en obruten förpackning, borde du gå säker.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Är ingen höjdare på datorer så drar frågan i tråden som förhoppningsvis någon kan svara på

Vilket ska jag välja ifall jag vill att det ska dra så lite som möjligt av datorn och bara användas till att spel? vill helst få ut mina 4gb ram också ;p gör inget annat än att surfar/spelar spel.

och är det någon som vet ett "säkert" sätt att fixa delayen i ventrilo i windows 7? vill byta upp mig från xp till windows 7 men använder ventrilo otroligt mycket och jag vill helst inte byta ifall man får delayen på köpet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagergren:

Är ingen höjdare på datorer så drar frågan i tråden som förhoppningsvis någon kan svara på

Vilket ska jag välja ifall jag vill att det ska dra så lite som möjligt av datorn och bara användas till att spel? vill helst få ut mina 4gb ram också ;p gör inget annat än att surfar/spelar spel.

och är det någon som vet ett "säkert" sätt att fixa delayen i ventrilo i windows 7? vill byta upp mig från xp till windows 7 men använder ventrilo otroligt mycket och jag vill helst inte byta ifall man får delayen på köpet :/

W7 Home Premium! svarar jag på fråga ett.
Går burken för "trögt" kan du ju alltid stänga av AERO (Extra lul-lul med transparenta lister i fönster osv.) Går ju att leva utan och speedar upp windows lite gran om man har en äldre burk.

Fråga två, någon?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

OEM versioner är för nya datorer.
Den kan endast installeras på en ny dator, och är sedan bunden till den datorn. Byter du ut moderkort i den så gäller inte längre licensen.
Så om du brukar uppgradera med ny hårdvara med jämna mellanrum, kan det vara klokt att lägga på någon hundring till och köra en full licens.

Säkerhets kopiera dina filer på extern enhet, och formatera disken.
Sedan är det bara att installera din OEM W7.

Alltså nu förstår jag ingenting! Har nyligen byggt en dator och ska ha Windows 7 64bit Home Premium. När jag går runt i några butiker säger de att de kostar hiskeliga 2000:-!!! Men sen när jag kollar på denna
Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (64-bit OEM) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Operativsystem så står det, 890? Så det betyder att denna är endast OEM och ifall mitt moderkort går sönder eller om jag om ett par år vill uppgradera min dator måste köpte ännu ett winddows för 1000:-?! Alltså nu e jag förbannad...

Tror jag hittade en för 1695:- från Dustin, denna MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SWE DVD - Snabbare, snyggare och stabilare - Windows 7! - Produktinformation , det är väl en full version? Med denna kan jag formatera, installera på andra moderkort osv??

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Insatiable:

Alltså nu förstår jag ingenting! Har nyligen byggt en dator och ska ha Windows 7 64bit Home Premium. När jag går runt i några butiker säger de att de kostar hiskeliga 2000:-!!! Men sen när jag kollar på denna
Microsoft Windows 7 Home Premium Sve (64-bit OEM) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Operativsystem så står det, 890? Så det betyder att denna är endast OEM och ifall mitt moderkort går sönder eller om jag om ett par år vill uppgradera min dator måste köpte ännu ett winddows för 1000:-?! Alltså nu e jag förbannad...

Tror jag hittade en för 1695:- från Dustin, denna MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM SWE DVD - Snabbare, snyggare och stabilare - Windows 7! - Produktinformation , det är väl en full version? Med denna kan jag formatera, installera på andra moderkort osv??

Dags att läsa runt lite..

200 spänn kostar det inte.. Retail kan kosta runt 1700 spänn som du själv såg och får installeras på andra datorer, licensen är alltså inte bunden till dig.

Permalänk

Haha ja och läsa gjorde jag, blev inte så glad med den nya infon haha, vid första ögonkastet på 890:- på prisjakt kändes köpet givet när datordelarna köptes men... ska man köra på OEM och hoppas att datorn inte krashar eller liknande och sedan köra på Windows 8 som sägs släppas 2012? (enl. Windows 8 blir häpnadsväckande) eller ska jag köra på Retail. Jag menar... om min dator krashar eller att jag måste formatera hårddisken, räcker inte OEM då? Jag har dessutom 2 hårddiskar, OEM räcker väl för att ha en för OS:et och en för lagring?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insatiable:

Haha ja och läsa gjorde jag, blev inte så glad med den nya infon haha, vid första ögonkastet på 890:- på prisjakt kändes köpet givet när datordelarna köptes men... ska man köra på OEM och hoppas att datorn inte krashar eller liknande och sedan köra på Windows 8 som sägs släppas 2012? (enl. Windows 8 blir häpnadsväckande) eller ska jag köra på Retail. Jag menar... om min dator krashar eller att jag måste formatera hårddisken, räcker inte OEM då? Jag har dessutom 2 hårddiskar, OEM räcker väl för att ha en för OS:et och en för lagring?

OEM räcker för det mesta. Man kan visst byta moderkort även om man har OEM-licens. Därimot kan man inte göra det hur många gånger som helst och när man gör det så får man ringa till M$ och aktivera över telefon hos deras automagiska tjatkärring.

Men en retail-licens är väl föredra så man slipper tjatkärringen för det är inte så roligt att först knappa in 50 tecken i telefonen och sen får 50 tecken upplästa för en som man skall mata in i datorn igen.

Jag jobbar som tekniker och får då och då byta ut moderkort i datorer som vi sålt med OEM-licens och det går bra men är lite tålamodsprövande

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Avstängd

som det framgår av diagrammet så är det windows 7 ULTIMATE som är den bästa versionen av windows 7 och den man bör använda, ser inga som helst tveksamheter där.

sen håller jag med om att det är 64-bitars windows 7 som gäller ifall processorn pallar det.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Nu har jag spenderat senaste timmen med att läsa igenom tråden och nu är jag mer förvirrad än vad jag var innan jag började läsa :/
Om jag har XP, kan jag då installera Windows 7 Home Premium OEM om jag blåser hårddiskarna innan?

Visa signatur

Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | CPU: Intel i7-9700K | Minne: Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3200MHz | GPU: EVGA RTX 2080Ti | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nanok:

Nu har jag spenderat senaste timmen med att läsa igenom tråden och nu är jag mer förvirrad än vad jag var innan jag började läsa :/
Om jag har XP, kan jag då installera Windows 7 Home Premium OEM om jag blåser hårddiskarna innan?

Ja men inte en uppgrade version

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men inte en uppgrade version

OEM finns inte som uppgradering.
OEM är endast för nybyggda datorer.

Man kan installera OEM på en gammal maskin om man vill. Det är inte tillåtet enligt avtalet, men det ser ju inte Microsoft. Bara hårddisken är "blåst", eller åtminstånde får den inte innehålla någon tidigare windows installation. (Man kan ju ta sin "D-disk" och installera W7 på)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av adolf512:

som det framgår av diagrammet så är det windows 7 ULTIMATE som är den bästa versionen av windows 7 och den man bör använda, ser inga som helst tveksamheter där.

sen håller jag med om att det är 64-bitars windows 7 som gäller ifall processorn pallar det.

Bäst som i flest finesser enbart.. och dyrare.
Så varför välja ett dyrare alternativ när det finns 3de parts mjukvara som gör samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bäst som i flest finesser enbart.. och dyrare.
Så varför välja ett dyrare alternativ när det finns 3de parts mjukvara som gör samma sak?

3de parts mjukvara som gör vadå?
Jag kör Ultimate för att jag vill kunna ha olika språk. Bara att logga in på annat konto, så har jag bytt från Engelska, till Svenska eller Ryska. Kan man göra det med tredje parts program?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turbonisse:

3de parts mjukvara som gör vadå?
Jag kör Ultimate för att jag vill kunna ha olika språk. Bara att logga in på annat konto, så har jag bytt från Engelska, till Svenska eller Ryska. Kan man göra det med tredje parts program?

Vistalizator eller skriva ett program som gör det (manuellt med DISM och regedit).

Fjärrskrivbord: VNC
Kryptering: Truecrypt
Språkpaket: Vistalizator t.ex
virtuell hårddisk: Vmware, virtual pc

Och så kan man hålla på i evigheter men nu har du ett par tips:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vistalizator eller skriva ett program som gör det (manuellt med DISM och regedit).

Fjärrskrivbord: VNC
Kryptering: Truecrypt
Språkpaket: Vistalizator t.ex
virtuell hårddisk: Vmware, virtual pc

Och så kan man hålla på i evigheter men nu har du ett par tips:)

vow!
Helt plötsligt känner man sig lurad på en tusenlapp!
Jag köpte ultimate för 3000kr för att kunna byta språk.
Truecrypt körde jag redan innan för kryptering.

Mao är Pro versionen mer än tillräcklig!
(De mindre versionerna har stöd för begränsad mängd RAM.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vistalizator eller skriva ett program som gör det (manuellt med DISM och regedit).

Om du använder Vistalizator så riskerar du att din installation flaggas som "non-genuine" eftersom vissa av systemfilerna ändras av programmet.

Skrivet av Turbonisse:

Mao är Pro versionen mer än tillräcklig!

Stämmer oftast bra. Men å andra sidan kostar inte OEM versionen av Ultimate överdrivet mer än OEM versionen av Professional.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."