Permalänk
Medlem

Tre datorer med samma ip?

Hej!

Söker nu hjälp då vi nyligen installerat vårat tele2 fiberlan.. Vi fick en bredbandsswitch till som man kan koppla telefonen via, samt 4 LAN portar. Problemet är nu att vi har 3 datorer igång som har samma IP. Jag vet inte varför, då tele2 skall dela ut 4 ip adresser..

Någon som har något tips vad det gäller detta?

Edit: De tre datorerna har olika LAN ips, men dock samma WAN ip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelson12:

Hej!

Söker nu hjälp då vi nyligen installerat vårat tele2 fiberlan.. Vi fick en bredbandsswitch till som man kan koppla telefonen via, samt 4 LAN portar. Problemet är nu att vi har 3 datorer igång som har samma IP. Jag vet inte varför, då tele2 skall dela ut 4 ip adresser..

Någon som har något tips vad det gäller detta?

Edit: De tre datorerna har olika LAN ips, men dock samma WAN ip..

Får ni LAN (internt) IP och WAN (externt) IP så betyder det att det inte är en switch. Det är, det som vanligt kallas, en router.

Plugga in en switch i "routern" och in med nätverkskablarna från datorerna i switchen så löser det sig.

Alternativt - det kanske finns någon inställning på routern som gör så att den kan fungera som en switch istället.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det är bara att deaktivera DHCP på routern sen kopplar man alla på LAN portarna så går den att använda som switch.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem

mobe, det skulle tydligen inte fungera enligt supporten?

Permalänk
Medlem

Varför måste alla ha varsitt skarpt ip, duger väl att köra som du gör annars eller?

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att du inte kopplar internet sladden på WAN porten utan sätter den i en av de 4 andra så bör inte DHCP dela ut interna IP:n till de andra datorerna.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Varför måste alla ha varsitt skarpt ip, duger väl att köra som du gör annars eller?

Skrivet av lollol7:

Det är väll bara att du inte kopplar internet sladden på WAN porten utan sätter den i en av de 4 andra så bör inte DHCP dela ut interna IP:n till de andra datorerna.

Exakt vad jag skrev men han måste stänga av dhcp annars delar den ut ändå oavsett om det år något inkopplat på wan porten eller inte.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem

mobe, då vi alla kör på samma ip så får vi inte ut full kapacitet.. Vi märkte av om någon satt och gjorde ditt.. Men vi satte en switch framför denna router nu, så det fungerar.. Skall testa att avaktivera DHCP, tror jag gjorde det, men tog sådan jädrans tid, så kopplade in switchen istället. Hur som helst, det är bara DHCP som behöver avaktiveras? Vi får ut mer upload med routern är switchen, roligt nog.

Hon på supproten sade även att routern bara kan ta emot EN ip-adress? Då vi har 5 totalt..

Bredbandstest -> Ta emot filer: 97.38Mbit/sek - Skicka filer: 182.73Mbit/sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelson12:

mobe, då vi alla kör på samma ip så får vi inte ut full kapacitet.. Vi märkte av om någon satt och gjorde ditt.. Men vi satte en switch framför denna router nu, så det fungerar.. Skall testa att avaktivera DHCP, tror jag gjorde det, men tog sådan jädrans tid, så kopplade in switchen istället. Hur som helst, det är bara DHCP som behöver avaktiveras? Vi får ut mer upload med routern är switchen, roligt nog.

Hon på supproten sade även att routern bara kan ta emot EN ip-adress? Då vi har 5 totalt..

Bredbandstest -> Ta emot filer: 97.38Mbit/sek - Skicka filer: 182.73Mbit/sek

Vad har du för bredband?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H