Nvidia anklagar AMD för fusk med Catalyst AI

Permalänk

vf skulle det vara fusk det är ju en inställning man ställer in som man själv vill och i testerna så är de som gör testerna ansvarsliga att testen går rättvist till.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av alban72:

Har nvidia någonsin spelat med rena kort?
Ehheh ageias physx tech som nvidia köpte upp någon?
Efter nvidias köp så slutade genast ageias egna pci kort helt magiskt att fungera med nvidias phys x software?
Nahh tror aldrig på ett företag som helt enkelt bara stänger av en hel kundkrets med ett drivrutinssläpp som stänger ut alla som har tidigare hårdvara i serien som seriösa någonsin igen:(
Fyfan nvidia retards.

Förstår vad du menar, har ett Ageia PhysX kort själv

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Medlem

Desperationen från Nvidia är tyvärr för uppenbar. Det är bara pinsamt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Desperationen från Nvidia är tyvärr för uppenbar. Det är bara pinsamt.

Håller helt med, känns som nvidia måste komma med en massa anklagelser bara för att 6900 serien är runt hörnet och dom är rädd att få smisk så det skriker om det.

Herregud säger jag bara, det kanske ska införas en opartisk för att utveckla mjukvaran för grafikkort i framtiden för att slippa sånt här fjanteri. Pinsamt var det någon som sa... det är bara förnamnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeval:

Tråkit för mig som köpt sli gtx 580 och dom kommer ha sämre grafik :/

Nyheten handlar inte på tillnärmelsevis om grafiken på GTX580.

Skrivet av LF_Spawn:

Sen när finns det en regel som säger att GPU-tillverkare måste köra samma standardinställningar i sina drivrutiner? Står det i någon slags standard eller något, eller krävs det av windows?
Minns att nvidia gjorde något liknande förut, brydde mig inte riktigt då heller.. Jag brukar ställa in mina kort för det jag är ute efter, antingen prestanda eller bilkvalitet, att någon tillverkare skulle få skit för att de inte har samma standardbalans som en annan känns idiotiskt.

inb4 fanboy, jag kör både nvidia och amd, köper alltid det som ger mest prestanda/pris vid köptillfället..

Någon som vet hur det ser ut med intels integrerade kort, hur de normalt är inställda på dessa punkter?

Det måste vara samma förutsättningar som gäller (som Zcenicx säjer) om det står 8xAF ska det vara det också o.s.v.

Skrivet av 2good4you:

ATI har genom åren haft högre bildkvalité med sina generationer grafikkort. Bara att jämföra sedan R300 och frammåt. nVidia har använt sig av grova fuskoptimeringar som förändrar alltifrån shaderkod till AF optimeringar. Kolla t.ex NV3x under Farcry med dåtidens drivers där färgskalor skiftade i stora hack och shaders såg för jäkliga ut i spelet. Det är bara en del utav lite som nVidia har hållt på med. I desperat ställning tar dom till vilka metoder som helst. HD6900 är runt hörnet och kommer bli mycket lyckad. Dessa så kallade fusk med 6800 serien är inte ens bekräftade och det går att ställa AI helt som man själv vill att det ska se ut. Skulle AMD och tidigare ATI blogga varje gång nVidia fuskat? nVidia är desperata och inte första gången om man följt grafikkortsindustrin länge. Finns inget som säger att AI-läget "normal" är detsamma för bägge aktörer.

Läs vad Zcenicx skrev.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Att AMD har en sånhär inställning till hands tycker jag inte är fusk i sig men att dom går under bordet med det och sätter den på default för att resultaten ska skina och öka försäljningen är ruttet spel.

"AMD är den dumstridige tonåringen som försöker ta tronen av pappan NVIDIA, men icke sa nicke".

Permalänk

Nvidia är inte bättre än AMD, AMD har inte släppt hela sin 6000 generation än, alltså är det inte konstigt att de kort AMD har släppt på marknaden just nu blir slagna utav Nvidia och deras billiga kort. Detta är ju faktiskt inget fusk som AMD har gjort med sina kort, de är ju nåt man kan avaktivera själv, de är ju liksom bara en säkerhets grej. Detta är ett bra tecken på att Nvidia vill klanka ner på AMD i branschen och att Nvidia inte kan slå AMD, utan bara vill vinna mer marknadsandelar.

Vad gör Nvidia för att svara mot AMD's senaste release? Dem gör nya uppdateringar som förbättrar korten och sänker priserna. Det bevisar ju ganska mycket mer tycker jag och Nvidias fiffel med 580 kortet ändå kan klassas som mer fusk än detta.

Man ska inte kasta sten i glashus!

Skrivet av Flopper:

Sweclockers kan tydligen inte skilja på saker och ting, är ni betalda av nvidia?

Det undrar jag med.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Avstängd

Alltså detta är ju SOLKLART fusk! Hoppas det straffar sig inför vintersäsongen men nVidia har ju några starka kort på g... Tror även att nVidia kan komma ikapp RIKTIGT hårt! Synd att AMD har ett så starkt budgetsegment men det kommer nog ändras snart också. nVidia pushar på fint med sina 460or samtidigt som 590 kommer trycka på rejält i högre segmentet. Blir som sagt en MYCKET spännande vintersäsong och jag tror nVidia tar hem det hela enkelt! AMD verkar ju ha problem med tillverkningen vilket känns väldigt lovande. HEJA nVIDIA!

Permalänk
Medlem

Känns som att Nvidia bara försöker rädda ett förlorat slag. Skärpning, säger jag bara.

Istället för att fokusera på något de redan förlorat tycker jag de kan sikta mot att vinna nästa "slag" istället.

Men om jag inte minns fel är det inte första gången Nvidia kör med sådana här fulspelsmetoder. Och att anklaga AMD för något sådant här när de själva är frikostiga med att fiffla med drivare och dylikt är ju bara löjligt. Som att en lönnmördare skulle ställa sig bredvid sitt offer och skjuta honom genom att skjuta igenom sitt eget huvud.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om AMD eller Nvidia har fuskat förut.
Ja. Båda har gjort det och en hel del faktiskt, allt från furmark till 3DMark och diverse spel.

Det är nuläget som är viktigt, och det är nu AMD fular sig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är så uppenbart att så fort en flame vänlig tråd dyker upp så kommer det ofelbart in folk med åsikter och uttalanden som verkar direkt plockade från 4chan. Känns lite som att hela Sweclockers inbjuder till trollmania med denna nyhet, Dock kan man inte klandra redaktionen eftersom denna nyhet ligger uppe på flera andra kända sidor.

Nåväl jag kan väl slänga in min personliga åsikt. Såvida detta inte i slutändan leder till trassel för slutkonsumenten så är denna anklagelse av ringa värde och bör behandlas därefter.

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nodnox:

Det är så uppenbart att så fort en flame vänlig tråd dyker upp så kommer det ofelbart in folk med åsikter och uttalanden som verkar direkt plockade från 4chan. Känns lite som att hela Sweclockers inbjuder till trollmania med denna nyhet, Dock kan man inte klandra redaktionen eftersom denna nyhet ligger uppe på flera andra kända sidor.

Nåväl jag kan väl slänga in min personliga åsikt. Såvida detta inte i slutändan leder till trassel för slutkonsumenten så är denna anklagelse av ringa värde och bör behandlas därefter.

Håller absolut inte med, blir bara mer spännande att följa matchen, behövs verkligen all info så att det blir sportsligt. Själv hoppas jag nVidia tar hem vintersäsongen stenhårt och de kommer de göra!

KÖR HÅRT 460 OCH 590!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolleman:

Alltså detta är ju SOLKLART fusk! Hoppas det straffar sig inför vintersäsongen men nVidia har ju några starka kort på g... Tror även att nVidia kan komma ikapp RIKTIGT hårt! Synd att AMD har ett så starkt budgetsegment men det kommer nog ändras snart också. nVidia pushar på fint med sina 460or samtidigt som 590 kommer trycka på rejält i högre segmentet. Blir som sagt en MYCKET spännande vintersäsong och jag tror nVidia tar hem det hela enkelt! AMD verkar ju ha problem med tillverkningen vilket känns väldigt lovande. HEJA nVIDIA!

Så du tror alltså att nVidia inte har kört sitt race också? Fyfan.
När sist körde du AMD? Det är riktigt fina kort det med.

Permalänk
Medlem

And so does the war of the Fanboys starts!

Coming on a theatre next to you in a near future.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Ja, men det kommer ju vara rejält bantade gpuer, inte i klass med hd6990.

Men men, för mig spelar det ingen roll, då jag inte köper grafikkort i den prisklassen ändå. Även om amd har prestanda tronen, och har haft den i 2 år så kan jag lika gärna köpa nvidia, då det är desto jämnare i de "normala" prisklasserna.

Permalänk
Medlem

Rolleman tack för att du bevisar min tes. Registread idag samt endast två inlägg i denna tråd och båda är bara bränsle till elden.

/b/ saknar dig.

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolleman:

Alltså detta är ju SOLKLART fusk! Hoppas det straffar sig inför vintersäsongen men nVidia har ju några starka kort på g... Tror även att nVidia kan komma ikapp RIKTIGT hårt! Synd att AMD har ett så starkt budgetsegment men det kommer nog ändras snart också. nVidia pushar på fint med sina 460or samtidigt som 590 kommer trycka på rejält i högre segmentet. Blir som sagt en MYCKET spännande vintersäsong och jag tror nVidia tar hem det hela enkelt! AMD verkar ju ha problem med tillverkningen vilket känns väldigt lovande. HEJA nVIDIA!

Inte för att vara taskigt, men dina kommentarer är ganska dumma faktiskt.
"Hoppas det straffar sig inför vintersäsongen"
"Synd att amd har så starkt budgetsegment"
"Amd verkar ha problem med tillverkningen vilket känns väldigt lovande"

För det första är det väl bra att amd har bra kort i budgetsegmentet. De betyder att du kan köpa dem och få bra prestanda för pengen. Och om nu amd går åt hellvete som du hoppas och nvidia i princip blir ensamma, du tror inte nvidia dubblar upp priserna på sina kort = dina älsklingskort blir betydligt dyrare. Speciellt nu när nvidia säljer med så låga marginaler.

Sen så har du tyvärr inte så bra koll. JAG anser inte att detta är fusk, då de inte ens brytt sig om att dölja det, och funktionen går att stänga av enkelt. Men du ska veta att nvidia gjort detta massor av gånger själva förr.

Två exempel:
Nvidia gjorde så att när ett programm som hette "crysis.exe" kördes, så sänktes bildkvaliten automatiskt = högre prestanda, vilket får nvidias kort att verka bättre. Här dolde man det i drivrutinerna till och med, och "funktionen" gick inte att stänga av. Det kallar jag mer fusk faktiskt.

Sen så vet man inte hur de båda företagens kvalitets-inställningar är. "Low" för amd kan ge precis samma kvalitet som "normal" för nvidia. Vilket betyder att "normal" för amd ger bättre kvalitet och lägre prestanda än "normal" hos nvidia.

Tycker inte man kan jämföra båda företagens inställningar genom namnen "performance", "normal" osv. Borde egentligen testa det och se den egentliga bildkvaliten.

Permalänk
Medlem

"företaget alltid kommer att spela med öppna kort."
Här kastas det sten i glashus

Permalänk
Medlem

Att tvinga alla bilar levereras med samma växellåda för att kunna göra en rättvis jämförelse har aldrig någon föreslagit. Varför? Jo för att det helt enkelt är ganska dumt. Det är lite mycket växellådan som motorn som är det väsentliga när man köper en bil.

Så tänk dig att du jobbar på AMD, och du är ansvarig för drivrutiner. Det kommer fram en kille som har med sig två demodatorer från testlabbet till dig och ber dig att hjälpa honom med något. Han visar två trycken bilder, identiska bilder vad du kan se, men den ena är trotts det nedbantad. Men om man kör med den nedbantade bilden så kommer man kunna öka effektiviteten med 10% när det kommer till hur många bilder man kan pumpa ut per sekund. Det är ju inte fusk utan svarare ett sätt att förbättra sin produkt att få ut 10% mer prestanda utan att bilden blir synligt sämre?

Dom flesta är inte intresserade av att krångla med inställningar och bryr sig häller inte så mycket, för dom är det viktiga att spelen flyter på bra och att det inte laggar. Är då inte det ganska klokt att välja bättre prestada före omärkbart bättre bildkvalite. Om det dessutom lätt går att ställa om så är det ju inga problem för dom som har bra ögon häller.

Eller ska drivrutinerna inte få räknas med? Visst är det kanske orättvist i benchmark men annars så är det ju bara bra?

Byggde en dator till en kompis för några dagar sedan och jag märkte ingenting alls av någon sämre bildkvalite, och för mig är det tillräckligt. Att bara veta om att man faktiskt har en teoretisk bättre kvalite är inget som lockar mig om jag inte kan se det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

ATI har ju inte behövt anklaga nVidia för fusk eftersom deras kort de senaste 2 åren har konkurrerat ut det mesta, om man ser till prestanda/pris. Bara löjligt av nVidia, men något måste de ju göra nu när de svettas innan lanseringen av 6900-serien Hade faktiskt tänkt och köpa ett GTX580 men hoppar nog de nu bara för att de är så desperata.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Catalyst AI är inte 1 optimering. Det är flera olika optimeringar inbakade i en funktion. Alla applikationer har inte fått något justerat av amd och därför händer inget oavsett vilket läge slidern står på. Bildkvalites-test är ett exempel där det är menimgslöst att dra ner IQ, därför påverkas de inte av Catalyst AI. Blir jävligt löjligt att föra en diskussion där en klar majoritet inte ens fattat vad funktionen i fråga gör.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Hur kan detta räknas som fusk? OM jag skulle släppa något. Så skulle jag såklart släppa den med bäst prestanda. Det är ett säljarknep. Om ni som gör prestanda tester inte tänker på detta. Borde ni inte få testa. Det är ungefär som att man bygger ihop en dator och lämnar iväg den och säger den funkar även om man ej testat för att se. Om man vill ha prestanda som den är inställd på från början så vill man såklart ha bäst prestanda. Vilket gör detta bara bättre för AMDs sida.

Btw vad är det för skillnad mellan Catalyst AI Standard och advanced?

Permalänk
Medlem

Vilken sorglig tråd detta blev. Kan inte ni på redaktionen låsa tråden, damma av test-riggen och ge läsarna ett test hurvida detta påstående verkligen stämmer?

dvs. stänga av optimeringar för båda "lagen" och köra ett nytt test

Permalänk

Påtal om detta ämnet, jag hade mitt kort (6870) på balanced (i mitten) och så höjde jag upp det till optimal för att se om FPSen sänktes i Mafia 2 demo benchmarken men den höjden med 20 fps:O?!!? why? Jag hade exakt samma inställningar.

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Påtal om detta ämnet, jag hade mitt kort (6870) på balanced (i mitten) och så höjde jag upp det till optimal för att se om FPSen sänktes i Mafia 2 demo benchmarken men den höjden med 20 fps:O?!!? why? Jag hade exakt samma inställningar.

Du kanske ställde in Catalyst AI till just "optimal" så att den säkte bildkvalité ytterligare(?)
Jag vet inte till 100% om det är så, men det låter troligt.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden, men har det varit mycket pajkastning?

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Vilken sorglig tråd detta blev. Kan inte ni på redaktionen låsa tråden, damma av test-riggen och ge läsarna ett test hurvida detta påstående verkligen stämmer?

dvs. stänga av optimeringar för båda "lagen" och köra ett nytt test

Helrätt! Tycker jag också att dom borde göra! tummen upp

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Du kanske ställde in Catalyst AI till just "optimal" så att den säkte bildkvalité ytterligare(?)
Jag vet inte till 100% om det är så, men det låter troligt.

Nej men jag höjde nu också Anti grejset vad det nu heter och alla saker till super qualty och 8 X och allt var det var och sen var det 3 steg !preformance-!?-!Balanced!-high Quailty-!optimal Quality. Jag körde på den sista optimail.

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Nej men jag höjde nu också Anti grejset vad det nu heter och alla saker till super qualty och 8 X och allt var det var och sen var det 3 steg !preformance-!?-!Balanced!-high Quailty-!optimal Quality. Jag körde på den sista optimail.

Aha, nu förstår jag.
Då har jag ingen förklaring till varför din fps gick upp med 20 om du ställde in högre inställningar.

Permalänk

AMD's Svar på Nvidias förtal

Finns att se här, fast kan ju vara bra om kan engelska för att förstå det då.

ATI ?cheating? benchmarks and degrading game quality, says NVIDIA - PC Games - Game - Features - Atomic MPC

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)