Nvidia anklagar AMD för fusk med Catalyst AI

Permalänk
Medlem

Men holy fucking christ, för att summera det hela:

Nvidia har haft sämre bildkvalitet än AMD tidigare, AMD bestämmer sig då för att lägga sin default något lägre än Nvidia.
Detta resulterar i att Nvidia blir fruktansvärt frånkörda i test och de börjar då kasta pajer för att AMD använder metoder de har kört med i flera generationer.

Lamt försök Nvidia men framförallt _PINSAMT_ Nvidia fanboys, svälj huvudet eller öppna ögonen.

Permalänk
Skrivet av Kesse2:

Otroligt hur folk verkar missa poängen så totalt. Medvetet?

Poängen är ju inte att man kan stänga av funktionen om man vill. Eller om man ser skillnaden eller inte. Poängen är att förmodligen alla tester som görs, görs med funktionen påslagen (har jag fel? Rätta mig isåf). Då bli hårdvarutester missvisande. Det är dessa tester som folk använder som argument om vilket kort som är bäst.

Låt mig ta ett exempel, om än något extremt:

Ett grafikkort testas, och med en funktion påslagen så sänker den upplösningen från 1920x1200 till 1680x1050. Man kan om man vill ändra inställningen så att det blir den faktiska upplösningen.

Skulle detta accepteras? Knappast.

Tester borde utföras utan drivrutiner

Detta är en funktion som ger de flesta mer prestanda till marginellt mindre kvalitet. Det är bra att köra som default för alla dem som inte är insatta som bara vill spela. Alltså gynnar de majoriteten av datorspelarna.

Själv skulle jag gärna se att det gick att välja när man installerade ccc,
typ;
AI på (rekommenderas) [ ]
AI av [ ]

Och eftersom det är så enkelt att stänga av ( physx i 3dmark någon?) så anser inte jag det som oärligt och fult spel, eftersom det gynnar de flesta av användarna och är enkelt för testare att ändra.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du vet att det är AMDs egna bild och den till höger är bättre eftersom allt fadar in smooth mot 5seriens.

A, men jag ser ändå en negativ påverkan på kvalitén till 5800-seriens fördel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Leqher:

AMD är det bättre alternativet.

Med sämre bildkvalite

Skrivet av Gender Bender:

Denna larviga pajkastning, man blir inte klok på den. Är det inte Nvidia så är det AMD. Men jag vet inte vad som är värst, att ena företaget fuskar eller att de andra företaget som själv fuskat anklagar konkurrenten för fusk. Båda företagen har fuskat och båda har anklagat den andra för att fuska.

Ah just det!-

Skrivet av Commander:

Håller med att säga att AMD är bättre än nVidia på alla plan är bara dumt. Båda har sina för och nackdelar. Dock angående Liunx så är det annorlunda nu. Gallium3d blir bara bättre och fglrx från AMD förbättras i högt tempo.

Vad vet du om det!

Skrivet av Mordrana:

Amd är bäst. na-na-na-na-naaa-na.

Haha.

BARNSLIGT på HÖG nivå!

Skrivet av Glimbrink:

Hahahahah stackars er som har ati... // stolt nvidia icke fuskare

Skrivet av Yeval:

Tråkit för mig som köpt sli gtx 580 och dom kommer ha sämre grafik :/

Eller tvärs om ärligt talat!

Det här har spårat ur för länge sen. Har ni inget annat att göra än att larva er hit och dit och pajkastning. Det finns värre saker i världen

Egentligen handlar det här om att vi tycker om att gräla eller diskutera vad nu som passar bäst!
Även jag.

Menar väl mitt upp i heta diskussionen (på det mesta antar jag)

Permalänk
Medlem

Joo

Testade själv med programmet på mitt 4890, beklagar jpg komprimeringen:

Permalänk
Avstängd

:/

Förjävligt av ATI nu stoppar jag in mitt Voodoo 3 istället!
Båda företagen suger grus genom sugrör!!
"Vi fuskar lite så att det inte syns och ökar intäkterna 200%" klart som fan dem gör det skulle inte du?
Girighet är vad människor drivs av vare sig man vill eller inte, så vill man ha det bra ställt.
Därför ser världen ut som den gör.
Kolla Michel Moores: Capitalism a love story. Klart han vinklar en del men ligger mycket sanning i det.
5% av Usa:s befolkning är rikare än de resterande 95% tillsammans.

Permalänk
Skrivet av sushio:

Förjävligt av ATI nu stoppar jag in mitt Voodoo 3 istället!
Båda företagen suger grus genom sugrör!!
"Vi fuskar lite så att det inte syns och ökar intäkterna 200%" klart som fan dem gör det skulle inte du?
Girighet är vad människor drivs av vare sig man vill eller inte, så vill man ha det bra ställt.
Därför ser världen ut som den gör.
Kolla Michel Moores: Capitalism a love story. Klart han vinklar en del men ligger mycket sanning i det.
5% av Usa:s befolkning är rikare än de resterande 95% tillsammans.

Läs länken! Optimeringen används bara i vissa dx 9 titlar. Och det används bara när man inte kan se någon skillnad. Och om man kan se skillnad mot förmodan så kan man stänga av funktionen.

Denna teknik använder Xbox 360 och det gör att man kan spara på grafikkraft utan att förlora bildkvalité. Läs hela artikeln så förstår du att denna teknik är en möjlighet och inte ett fusk!
ATI ?cheating? benchmarks and degrading game quality, says NVIDIA - PC Games - Game - Features - Atomic MPC

Permalänk
Skrivet av sushio:

Förjävligt av ATI nu stoppar jag in mitt Voodoo 3 istället!
Båda företagen suger grus genom sugrör!!
"Vi fuskar lite så att det inte syns och ökar intäkterna 200%" klart som fan dem gör det skulle inte du?
Girighet är vad människor drivs av vare sig man vill eller inte, så vill man ha det bra ställt.
Därför ser världen ut som den gör.
Kolla Michel Moores: Capitalism a love story. Klart han vinklar en del men ligger mycket sanning i det.
5% av Usa:s befolkning är rikare än de resterande 95% tillsammans.

Hela 5 %? Jag trodde att Bill Gates var lika rik som hela USA tillsammans. Inte särkskillt cool statistik du ger. Det är ju klart att de 15.000.000 rikaste amerikanarna har större tillgångar än de resterade fattiglapparna. Jag själv tycker inte om USA i många avseende men din information spädde inte direkt på mitt förakt mot de förenta staterna (världspolisen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testade själv med programmet på mitt 4890, beklagar jpg komprimeringen:
http://i1233.photobucket.com/albums/ff398/DaltonSleeper/af_4k...

Vilka inställningar körde du med för att få se det sådär? Skulle också vilja prova

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

"We didn't start the flame war!"

Tycker det är så himla roligt att läsa i detta forum.

Känns som att komma till min sons dagis, och höra hur barnen bråkar om vilken kaka som är godast!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Med sämre bildkvalite

Nu är det ju inte säkert dock. Kan ju vara så som många påstår, att amd haft högre bildkvalitet än nvidia hittills, men sänkt sig till nvidias nivå nu!

Nvidias "normal" och amds "normal" behöver ju inte ge samma kvalitet, mer troligt att de skiljer en del.

Permalänk
Medlem

Det som folk skriver här är nog fan det larvigaste jag nånsin har läst (undantag, man ser genast vilka som kan se saker ur flera håll och förmodligen är äldre) sitter det bara ett gäng 13-16 åringar här som inte kan argumentera sakfråga istället för att snacka ren dynga. Man köper ett grafikkort för ens egna behov och prestanda per pris vilket kan skilja otroligt mkt vid olika tillfälligheter, Tex klockrena köp har varit 8800gt, efter det kom ett till klockrent köp hd4870. Att anklaga AMD för en sådan skit grej är juh bara pajkastning, exakt samma sak har AMD gjort, och sitter man här och skriver NVIDIA är bäst bara för att man har läst har läst att AMD fuskar så borde man inte ens få äga en dator. Dra till Snuttis ist

Dessutom om nu AMD har fuskat så finns det inga bevis på det, kanske dags att visa upp de?

JAG är varken fanboy till det ena eller det andra, jag är smart nog att köpa det som har bäst prestanda per krona vid tillfälle, och det är ett råd jag kan ge till alla gnälliga ungar här som inte har fattat det.

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Håller med dig.

NVidia är larviga de med ^^ Finns en liten box brevid Catalsyt AI, Inactivate Catalyst AI. =P

Dessutom har de själva en liknande funktion:

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick^^.:

Det som folk skriver här är nog fan det larvigaste jag nånsin har läst (undantag, man ser genast vilka som kan se saker ur flera håll och förmodligen är äldre) sitter det bara ett gäng 13-16 åringar här som inte kan argumentera sakfråga istället för att snacka ren dynga. Man köper ett grafikkort för ens egna behov och prestanda per pris vilket kan skilja otroligt mkt vid olika tillfälligheter, Tex klockrena köp har varit 8800gt, efter det kom ett till klockrent köp hd4870. Att anklaga AMD för en sådan skit grej är juh bara pajkastning, exakt samma sak har AMD gjort, och sitter man här och skriver NVIDIA är bäst bara för att man har läst har läst att AMD fuskar så borde man inte ens få äga en dator. Dra till Snuttis ist

Dessutom om nu AMD har fuskat så finns det inga bevis på det, kanske dags att visa upp de?

JAG är varken fanboy till det ena eller det andra, jag är smart nog att köpa det som har bäst prestanda per krona vid tillfälle, och det är ett råd jag kan ge till alla gnälliga ungar här som inte har fattat det.

Helt sant! Vissa perioder är nvidia det bättre valet och vissa är det amd som är det, dessutom påverkar ens behov vilket som är det "bättre valet".

En smart gamer har ägt både nvidia och amd vartannat.

Rent generellt kan jag tycka att amd/ati har haft något bättre pris/prestanda med åren, vilket gör det till det bättre valet som bara vill ha rå prestanda till bästa priset.

Nvidia har dock sitt physx, vilekt glänser i enstaka spel. Dessutom är fler spel optimerade till nvidia.

Nu är dock pris/prestanda vältigt lika, och jag hade valt nvidia just nu tror jag, då jag foldar + att ma n får physx på köpet för nästan samma peng. Och då är jag ändå amd-kär, men långt ifrån fanboy.

Svårt att vara helt opartisk:)

Egentligen är det lika bra att låta fanboysen hålla på. Tror inte det påverkar marknaden mycket om några g33Ks^ på ett forum köper det ena märket oavsätt om det andra är bättre.

Den stora marknaden är OEM-datorer, och där har svensson inte koll på om nvidia eller amd är bäst för tillfället.

Amd och nvidia borde ägna sig åt marknadsföring istället för att klaga på varandra. Bara vi nördar som upptar 1% av marknaden som följer deras pajkastning ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Bara vi nördar som upptar 1% av marknaden som följer deras pajkastning ändå

Helt sant! "Amd fuskar me default, men alla prestanda tester som körs i non-default lägen?"
Undra hur många som skulle ha reagerat på en notis från Amd vs Nvidia "Nvidia döljer sina höga effektkrav å förfalskar gpu tester"

Nvidia smutskastar stup i kvarten de vet vi.
Amd ligger ½år efter me teknik, men konstigt nog håller dom mellanåt jämna steg?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilket inte alls hade att göra med att FX5-serien är NVidia's svarta får? Funkade inget vidare ens i bästa fall? Problemet kvarstår nämligen.
Det är som att jämföra med AMD's HD2-serie som gråskiftade bilden på DVI, oavsett drivrutin.

Sen har NVidia fuskat förr, definitivt, och då har vi/ni halstrat dem. Vad är annorlunda denna gång förutom att det är DITT lag som fuskar?

Det syns på bilderna att AF inte är som den ska, och det är något AMD (och ni AMD-fanboys) klankat ner på NVidia för förut. Inte kul att vara på andra sidan spelplanen nu när ert "heliga" AMD visar sig fuska minst lika mycket om de hittar ett sätt att göra det på de tror ni inte märker?

Det sjuka är snarare att ni ser men vägrar tro, och inte reagerar.

NVidia har dock inget AI-läge, utan styrs av profiler. Det som står i profilen är vad som används. Står det 8xAF får du 8xAF. Står det AO=On får du Ambient Occlusion också.
Till skillnad från AMD där du får 4xAF när du ställer in 8x, såvida du inte OCKSÅ sätter AI till max Quality.

Är du verkligen så märkesbunden att du tvivlar på faktum från andra som inte alltid kan hylla nVidia för deras negativa sidor? Du bekräftar det med dina desperata försvar i varenda tråd som handlar om nVidia kontra AMD/ATI. Den enda gången jag sett dig överens var när jag skrev att M4N82 SLI Deluxe är ett av dom bästa AM2+/AM3 kort som finns, vilket var anledningen till att jag köpte det. Dock är det ju ett nForce kort vilket givetvis gör dig glad. Precis som med grafikkort köper jag det som är bäst, oavsett aktör. Har haft fler nVidia kort än ATI kort.

nVidia har haft stora optimeringar med NV4x också, och speciellt 7 serien när ATI var ledande med först X1800 serien och senare X19xx serien.

Catalyst AI har även många faktorer som kan låtas styras av mjukvaruutvecklarna, precis som vilken typ av AA som ska användas.

Du kan läsa mer här där AMD svarat på dessa anklagelser. Om varken AMD eller nVidia gör sig sämre i AF testers, det struntar jag i, så länge som det inte kan avgöras i riktiga spel, vilket man definitivt kunde göra med flertalet generationer nVidia kort som jag själv ägt och sett framför mig.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Helt sant! "Amd fuskar me default, men alla prestanda tester som körs i non-default lägen?"
Undra hur många som skulle ha reagerat på en notis från Amd vs Nvidia "Nvidia döljer sina höga effektkrav å förfalskar gpu tester"

Nvidia smutskastar stup i kvarten de vet vi.
Amd ligger ½år efter me teknik, men konstigt nog håller dom mellanåt jämna steg?

Tyckte själv det kändes som de lugnat sig med smutskastningen men tji fick man.

Gällande gpu så ligger AMD för tillfället faktiskt före rent tekniskt(Effektivitet).

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DAoG:

Har inte läst igenom tråden, men har det varit mycket pajkastning?

Inte så farligt, det har varit en hel del argumentation och visst har många argument upprepats, men folk har för det mesta kört en ganska rak ton utan att smutskasta meningsmotståndaren.
Det jobbigaste har faktiskt varit alla som klagat på att det debatterats och eller bara gnällt på tråden, vad tillför sådant? och vore det inte tråkigt om det man slutade diskutera saker och ting?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nvidia och Crytek någon? Säkert påpekats redan men orkar inte läsa igenom trådarna längre, för mycket skit!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Testade själv med programmet på mitt 4890, beklagar jpg komprimeringen:
http://i1233.photobucket.com/albums/ff398/DaltonSleeper/af_4k...

WOW,,var det bara jag som fick ont i huvet av denna bild?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Att man ens vågade öppna en nyhetstråd om AMD vs Nvidia. Fan att man aldrig lär sig!

Permalänk
Medlem

Nä nu orkar jag inte läsa mer. Fler patetisk kommentarer på ett ställe får man fan leta efter, haha.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Vilka inställningar körde du med för att få se det sådär? Skulle också vilja prova

Det står i fönstertiteln

Permalänk
Medlem

Okej så vad har hänt egentligen, många arga nördar nu
Har 3 frågor.

Är AMD inte fortfarande överlägsna när det gäller grafikkort?
Jag menar... exakt VAD betyder detta som nu kommit fram egentligen? mer konkreta svar tack.
Är det någon här med AMD grafikkort som är missnöjd med bildkvalite eller prestanda?

svara!

Permalänk
Medlem

Ha ha löjliga nVIDIA, men hade de inte försökt sig på smutskastning hade jag blivit fövånad speciellt nu när de känner sig hotade. nVIDIA kanske lärt sig av climategate?

Kalla det något annat men fusk är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Håller med dig.
NVidia är larviga de med ^^ Finns en liten box brevid Catalsyt AI, Inactivate Catalyst AI. =P
Dessutom har de själva en liknande funktion:
http://i1184.photobucket.com/albums/z321/grynnan/CatalystonNv...

jag har alltid benchat nvidia med high quality, dvs optimeringar tvingade av... varför är inte den default utan quality + optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Okej så vad har hänt egentligen, många arga nördar nu
Har 3 frågor.

Är AMD inte fortfarande överlägsna när det gäller grafikkort?
Jag menar... exakt VAD betyder detta som nu kommit fram egentligen? mer konkreta svar tack.
Är det någon här med AMD grafikkort som är missnöjd med bildkvalite eller prestanda?

svara!

1 Mer eller mindre.
2 Att vi kan skratta åt nVidia som inte klarar att läsa hjälpfilen och förstå funktionen hos catalyst AI och istället går till media och gråter ut och talar om fusk.
3 Några få finns det säkert, men hälften av dem har inte ens radeon-kort

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

pff, snick snack, dom har ju själva skrutit så fint om hur Fermie är gjort för att tåla denna värme, upp mot över 100 grader om ja inte mins fel tycker dom själva GPU:erna ska klara galant.

Bara för gpu:n tål 100grader betyder de inte att strömregulatorer samt mosfets osv gör det. De är nog de som bräns eftersom gpun kommer trottla och klocka ner sig vid högre temps än 103 om ja inte missminner sig.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Nu kanske man kan maxa Crysis i alla fall!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kesse2:

Otroligt hur folk verkar missa poängen så totalt. Medvetet?

Poängen är ju inte att man kan stänga av funktionen om man vill. Eller om man ser skillnaden eller inte. Poängen är att förmodligen alla tester som görs, görs med funktionen påslagen (har jag fel? Rätta mig isåf). Då bli hårdvarutester missvisande. Det är dessa tester som folk använder som argument om vilket kort som är bäst.

Låt mig ta ett exempel, om än något extremt:

Ett grafikkort testas, och med en funktion påslagen så sänker den upplösningen från 1920x1200 till 1680x1050. Man kan om man vill ändra inställningen så att det blir den faktiska upplösningen.

Skulle detta accepteras? Knappast.

Så det du säger är egentligen att alla testsidor har gjort helt fel i 6 års tid?
Testsidorna har ju bevisligen vetat om funktionen då de själva gjort tester med den så det verkar enbart komma som en chock för nVidia.
Du tror inte att nVidia har massa optimeringar i och digitala filter också?

Det här är inte nyheter det är trams och pajkastning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24