Mitt batteri ser ut att ha exploderat, men funkar ändå (!?)

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt batteri ser ut att ha exploderat, men funkar ändå (!?)

Upptäckte nyss att min Macbook vickade när man skrev på den, trodde det var en sladd som fastnat mellan datorn och skrivbordet men till min förskräckelse ser jag att det är batteriet som är helt skevt!

Det sjuka är att det fortfarande fungerar. Om man tar batteriet ser det ut som det jäst, den vita plasten är helt konvex och även metallen på ovansidan buktar, så man får ta i en del för att sätta tillbaks det. Det ser dock inte ut att ha läckt som tur är.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Någon som vet vad som kan ha hänt?

Edit: Googlade lite och det verkar som detta inte är helt ovanligt och ofarligt. Lite störande bara då jag tänkte sälja datorn, men jag har iaf ett bra skäl att köpa en ny MBA ...

Ser ut typ så här http://www.dolphinstreet.com/images/macbook-pro-battery-explo...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt batteri då?

Permalänk
Medlem

Man har ju hört historier om batterier som bokstavligen exploderat och fattat eld osv, så jag skulle nog ta ut batteriet helt och slänga det i någon återvinning eller så. Bara för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Precis så där hände det på min gamla MBP 15" men jag hade garanti kvar så jag fick ett nytt

Permalänk

Byt det, det är en tickande bomb!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Alla batterier som expanderar ska man snarast omgående ta till återvinningen. de är slut!

Bara en tidsfråga tills de evt exploderar och börjar läcka batterisyra.

Har bytt en del Gel batterier i en del ups'er och vissa har svullnat upp så pass mycket att de både läckt och mer liknat en boll istället för sin ursprungliga storlek.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Batterisyra? Nja, så här kan det bli:

YouTube - Lithium Ion battery fire

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Alla batterier som expanderar ska man snarast omgående ta till återvinningen. de är slut!

Bara en tidsfråga tills de evt exploderar och börjar läcka batterisyra.

Har bytt en del Gel batterier i en del ups'er och vissa har svullnat upp så pass mycket att de både läckt och mer liknat en boll istället för sin ursprungliga storlek.

+1
batterier kan brinna, och kan explodera (inga stora bom men ändå) så TS bör omedelbart ta bort den eller ha en brandsläckare i närheten av dator hela tiden.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

ursäkta bumpen, men ring apple det där är reklamationsrätt eftersom det är fel på batteriet det ska inte svälla sådär polaren fick sitt utbytt på sin vita macbook.

Visa signatur

Macbook Pro 13.3" 4gb ram.
I'm on a Mac.

Permalänk

Just det... det är ett fabrikationsfel som går under utökad garanti.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Hedersmedlem

Är nog rätt kört iom att jag inte befinner mig i Sverige längre. Iofs borde väl Apple ha en officiell store i HK, men har inte sett den än ... hm.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Är nog rätt kört iom att jag inte befinner mig i Sverige längre. Iofs borde väl Apple ha en officiell store i HK, men har inte sett den än ... hm.

Det finns en butik som heter "Apple paradise" i Shenzhen annars

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell:

ursäkta bumpen, men ring apple det där är reklamationsrätt eftersom det är fel på batteriet det ska inte svälla sådär polaren fick sitt utbytt på sin vita macbook.

Apple har utökad garanti på många modeller med defekta batterier, men det finns en rätt irriterande catch...: Chassit eller någon annan komponent på datorn måste ha deformerats eller tagit skada av att batteriet svällt... Finns folk som tänkt rädda sina datorer genom att plocka ur batteriet men har senare nekats då datorn i sig är ok. Börjar man dock tjata och ligga på kan man säkert driva igenom att få ett nytt batteri iaf men det blir ju som inte lika smidigt...