Permalänk

XBMC Media Center

Hej alla käre medlemmar!

Jag har just upptäckt detta fantastiska program/operativsystem (bättre sent än aldrig ) och jag tycker det är fantastiskt snyggt och smart!

Jag har sökt efter en liknande tråd som denna och till min stora förvåning så hittade jag faktiskt ingen Så jag tänkte att det kan vara bra med en sån här tråd där man kan skriva lite om XBMC om man har några tips eller frågor

För er som inte vet vad XBMC är så kan man säga att det är ett slags media center som man kan installera på sin dator. I XBMC kan man sedan lyssna på musik, se på film och kolla på fotografier m.m! XBMC är ett utmärkt alternativ om du har en HTPC som är kopplad till en TV. Menyerna är enkla att navigera sig fram igenom och är väldigt snyggt! Så här kan det se ut:

För mer info och nerladdning så kan ni gå in på deras hemsida här: XBMC

För att dra igång denna tråd så har jag faktiskt själv en liten fråga!

Här är en printscreen jag tagit från mitt XBMC:

Jag skulle gärna vilja ha så att man såg filmens omslag istället för en bild på en mapp. Alltså på t.ex. American Psycho så vill jag att det ska vara en bild från omslaget av American Psycho, inte en bild på en mapp. Som den här bilden:

Den skulle jag vilja ha istället för mapp-bilden

Jag hoppas att detta är möjligt då det skulle bli mycket snyggare! Så om någon vet hur man gör detta så skulle jag bli väldigt glad

Sen är ni andra självklart välkomna att skriva andra saker i denna tråd om ni också behöver hjälp eller bara har något tips på hur man kan göra det snyggare!

MVH
HerrNi|sson

Permalänk
Medlem

För att få omslag på filmer så högerklickar du på din mapp där du har dina filmer och väljer "set content". Där inne väljer du en scraper(hemsida där informationen osv laddas ifrån) och bockar i "run automated scan". Imdb är den bästa scrapern jag vet och den finns inte som default. För att lägga till den gå du in under System->video->scrapers->default moviescraper-> get more..

Permalänk
Medlem

Installera Rapier | XBMC som enligt mig är det snyggaste skin:et till XBMC.

Permalänk

Tack så mycket Wickit! Nu har jag fixat fina bilder till alla mina filmer

& tack Spindel för tipset om det snygga temat, det ska jag testa på en gång!

Permalänk
Medlem

tråd namnet är egentligen lite skumt då xbmc står för XBoxMediaCenter så då blir namnet lite dubbelt

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

xot-uzg - Project Hosting on Google Code
Så kan du få in alla playkanaler (SVT, TV3,TV4, Kanal 5, TV6 mfl)

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hur får man in undertexter? På MPCHC t.ex så drar man bara in dom på spelaren liksom, men hur gör man här?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hur får man in undertexter? På MPCHC t.ex så drar man bara in dom på spelaren liksom, men hur gör man här?

Döp dem till samma sak som filmklippet så sker det automatiskt. Annars går det att typ högerklicka och välja vilken undertext du vill ha till filmklippet som spelas.

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

tråd namnet är egentligen lite skumt då xbmc står för XBoxMediaCenter så då blir namnet lite dubbelt

Det stod för det förut, men inte längre. Inte enligt wikipedia i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det stod för det förut, men inte längre. Inte enligt wikipedia i alla fall

Jaha
Kanske är ändrat

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Döp dem till samma sak som filmklippet så sker det automatiskt. Annars går det att typ högerklicka och välja vilken undertext du vill ha till filmklippet som spelas.

Finns en plugin som ska sköta nerladdningen automagiskt oxå, men jag har inte fått igång den (än).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns en plugin som ska sköta nerladdningen automagiskt oxå, men jag har inte fått igång den (än).

Säg gärna till om du får det att funka! Skulle va najs

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur står sig xbmc mot wmc när man ser på tv eller spelar in program?
Finns där något plugin som integrerar play-kanalerna på ett bra sätt? Skulle vara trevligt om den kunde ta reda på om där tex. finns en hd-version på nätet eftersom man bara har vanlig digitaltv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur står sig xbmc mot wmc när man ser på tv eller spelar in program?
Finns där något plugin som integrerar play-kanalerna på ett bra sätt? Skulle vara trevligt om den kunde ta reda på om där tex. finns en hd-version på nätet eftersom man bara har vanlig digitaltv

såhär ?

Skrivet av Json_81:

xot-uzg - Project Hosting on Google Code
Så kan du få in alla playkanaler (SVT, TV3,TV4, Kanal 5, TV6 mfl)

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Aeon | XBMC är annars ett ruggigt snygg skin.

Har någon fått spotify-scriptet att fungera? Sist jag provade så fanns stödet endast för Linux men har det ändrats? Tänker då på [WIP] XBMC + Spotify = True (an XBMC implementation that uses Spotify's official API) - XBMC Community Forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

xot-uzg - Project Hosting on Google Code
Så kan du få in alla playkanaler (SVT, TV3,TV4, Kanal 5, TV6 mfl)

Funkar detta numera? Sist jag försökte var det väldigt sporadiskt om man kunde få igång någon kanal och alltihopa var oerhört segt (kör XBMC på ubuntu 9.10). Men det var väl ett år sedan jag försökte sist.

Var det inte på gång något nytt system för plugins förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar detta numera? Sist jag försökte var det väldigt sporadiskt om man kunde få igång någon kanal och alltihopa var oerhört segt (kör XBMC på ubuntu 9.10). Men det var väl ett år sedan jag försökte sist.

Var det inte på gång något nytt system för plugins förresten?

Verkar som TV4 och Svt fungerar klockrent, men TV3 så kommer jag inte till några avsnitt när jag klickar på t.ex. säsong 1 av valfri tv-serie.

Och det nya systemet är redan klart i.o.m. Dharma RC1-releasen dock får inte Xot-uzg läggas in p.g.a. copyrights och liknande men det går att installera deras repository från XOT:Download - Rieter.NET vilken kommer göra att den säger till när det finns nya uppdateringar.

Edit: Några bilder på hur min setup ser ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Verkar som TV4 och Svt fungerar klockrent, men TV3 så kommer jag inte till några avsnitt när jag klickar på t.ex. säsong 1 av valfri tv-serie.

Det där satt jag oxå och svor över.
Tydligen måste man gå via program -> xot så fungerar även TV3 och 6.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där satt jag oxå och svor över.
Tydligen måste man gå via program -> xot så fungerar även TV3 och 6.

Man tackar, synd att det är så fult addon men det får jag leva med, länkar till scriptet från hemmafönstret.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att få xbmc att funka med en xbox 360 trådlös handkontroll? Tycker det borde gå out-of-the-box, men icke...skulle va soft tycker jag att slappa i soffan och flippa med handkontroll istf tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Nån som vet om det går att få xbmc att funka med en xbox 360 trådlös handkontroll? Tycker det borde gå out-of-the-box, men icke...skulle va soft tycker jag att slappa i soffan och flippa med handkontroll istf tangentbord

En väldigt lätt sökning som även jag har gjort tidigare för att få det att fungera visade denna tråd:

Xbox 360 wireless controller Keymap.xml - XBMC Community Forum

Permalänk

Shit pomfritt! Hur fixade du det sådär snyggt???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Shit pomfritt! Hur fixade du det sådär snyggt???

Night - 1.4.7 -Release/General Discussion - XBMC Community Forum

Permalänk

Tack för länken Men när jag laddar ner det och lägger in mappen i skin mappen i XBMC och sedan väljer det skinnet i settings så går det inte När jag bläddrar till det så är det liksom grått, fast det står där. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Tack för länken Men när jag laddar ner det och lägger in mappen i skin mappen i XBMC och sedan väljer det skinnet i settings så går det inte När jag bläddrar till det så är det liksom grått, fast det står där. Vad gör jag för fel?

Settings > Add-ons > Get Add-ons > XBMC.org Add-ons > Skin > Night

Precis som det står i instruktionerna.

Permalänk
Skrivet av PippiRull:

Nån som vet om det går att få xbmc att funka med en xbox 360 trådlös handkontroll? Tycker det borde gå out-of-the-box, men icke...skulle va soft tycker jag att slappa i soffan och flippa med handkontroll istf tangentbord

Om jag förstår ditt avatar rätt så har du Android-telefon? Finns ju XBMC Remote-app.

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i detta, men hur svårt är det att fixa posters till sina filmer? i sådana fall hur?

Permalänk
Skrivet av Handa:

Settings > Add-ons > Get Add-ons > XBMC.org Add-ons > Skin > Night

Precis som det står i instruktionerna.

Jag känner mig jäkligt korkad just nu men jag hittar det inte >.< Har inte ens "settings" har bara "system" och där finns ingen "add-ons" :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myggiz:

Är inte så insatt i detta, men hur svårt är det att fixa posters till sina filmer? i sådana fall hur?

har svarat på din fråga i andra posten i denna tråden..

"För att få omslag på filmer så högerklickar du på din mapp där du har dina filmer och väljer "set content". Där inne väljer du en scraper(hemsida där informationen osv laddas ifrån) och bockar i "run automated scan". Imdb är den bästa scrapern jag vet och den finns inte som default. För att lägga till den gå du in under System->video->scrapers->default moviescraper-> get more.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag känner mig jäkligt korkad just nu men jag hittar det inte >.< Har inte ens "settings" har bara "system" och där finns ingen "add-ons" :S

Du måste ha XBMC Dharma som du kan ladda hem från Index of /releases/win32. Väl RC2 längst ner.