Permalänk
Medlem

Halli hallå. Inet har ju nu ett bra pris på 5830 (1290kr) och jag har redan ett. Är 5830 värt att köra crossfire med? Eller ska man spara slantarna? Kommer uppgradera resterande system efter jul och iochmed det förlängda öppna köpet så kan jag ju skicka tillbaka om så inte blir fallet. Delarna jag just nu funderar på är väl en i5 760 alt en amd 1055t. Har ett 580W nätagg, Hiper Type-R (gammalt som gatan?) kommer det räcka tro eller blir det nytt agg också?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Vilka Idle temperaturer ligger era 5850 kort på?
Har haft mitt sedan det släpptes och det börjar gå varmt tycker jag 69c Idle!
Jag har bra flöde i chassit som är rent och snyggt inuti och kortet är givetvis genomblåst för att förhindra igensättning av damm..=)
Vilken eftermarknads kylare rekommenderar ni ?

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Tja,
Köpte min dator i början av juni i år, främst för att spela mw2. Spelet flöt på galant och var skitnöjd till den för någon månad sen började bete sig konstigt.
Problemet är att mitt i gamet så laggar bilden fast i ca. 10-15sek för att sedan övergå i en helfärgad skärm, som brukar vara antingen grå eller svart.
Det händer också ytterst sällan att grafiken blir som nedan, dock inte alls ofta.

http://img87.imageshack.us/img87/200/namnlsv.png

Setup;
i5 750
5870 pcs+
ga-p55-ud3
w7 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Värme i burken? Damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Värme i burken? Damm?

Just damm jag försökt ta bort, kan posta 2 olika tempvärden. Det ena vid internetsurf det andra efter att datorn hängt sig in-game (efter ca. 25mins spelande).

temp.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

temp2.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

maxvärdena finns ju sparade i spalten längst till höger.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Halli hallå. Inet har ju nu ett bra pris på 5830 (1290kr) och jag har redan ett. Är 5830 värt att köra crossfire med? Eller ska man spara slantarna? Kommer uppgradera resterande system efter jul och iochmed det förlängda öppna köpet så kan jag ju skicka tillbaka om så inte blir fallet. Delarna jag just nu funderar på är väl en i5 760 alt en amd 1055t. Har ett 580W nätagg, Hiper Type-R (gammalt som gatan?) kommer det räcka tro eller blir det nytt agg också?

man får en hel del prestanda för pengarna om du redan har ett sen tidigare. Då det bara kostar 1290kr just nu

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zekelind:

Just damm jag försökt ta bort, kan posta 2 olika tempvärden. Det ena vid internetsurf det andra efter att datorn hängt sig in-game (efter ca. 25mins spelande).

temp.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

temp2.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

maxvärdena finns ju sparade i spalten längst till höger.

Det ser ut som kortets minne fått sig någon törn, men har du testat med olika drivisar? Om det fortfarande blir problem när du testat så ta kontakt med butiken och hör med dem hur du skall gå tillväga med ev utbyte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det ser ut som kortets minne fått sig någon törn, men har du testat med olika drivisar? Om det fortfarande blir problem när du testat så ta kontakt med butiken och hör med dem hur du skall gå tillväga med ev utbyte.

Testat med original samt en jag tankade i helgen, utan resultat då men får kanske testa med fler då? Skickat till inet hur jag skall gå till väga!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zekelind:

Just damm jag försökt ta bort, kan posta 2 olika tempvärden. Det ena vid internetsurf det andra efter att datorn hängt sig in-game (efter ca. 25mins spelande).

temp.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

temp2.png - Bilder und Fotos kostenlos auf ImageBanana hochladen

maxvärdena finns ju sparade i spalten längst till höger.

Hur har du rengjort kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Hur har du rengjort kortet?

Tagit bort kåpan, sen blåst bort damm från kylflänsarna!

Permalänk

Efter att ha uppdaterat drivisarna till senaste 10.11 så har jag stött på problem med mitt 5870 där i att när jag srufar på youtube och hoppar mellan klipp och startsidan av youtube så flimrar bilden till. Det har alltså något med att att jag ser på film å göra. Bilden som delar sig i mitten och den undre delen flimrar till liten för en halv sek och sedan är det bra. Detta sker dock varje gång jag går från klipp till en vanlig sida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M4D4SS:

Efter att ha uppdaterat drivisarna till senaste 10.11 så har jag stött på problem med mitt 5870 där i att när jag srufar på youtube och hoppar mellan klipp och startsidan av youtube så flimrar bilden till. Det har alltså något med att att jag ser på film å göra. Bilden som delar sig i mitten och den undre delen flimrar till liten för en halv sek och sedan är det bra. Detta sker dock varje gång jag går från klipp till en vanlig sida.

Vad för webbläsare kör du? Har du grafikkortsaccelereringen påslagen för flash? Blir det någon skillnad om du kör HTML5/WebM istället? YouTube - HTML5.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Vad för webbläsare kör du? Har du grafikkortsaccelereringen påslagen för flash? Blir det någon skillnad om du kör HTML5/WebM istället? YouTube - HTML5.

Det kvarstår

Permalänk

Kan man lägga in en bois så kotet inte ger bild?

Fick hem mitt nya GV-R585OC-1GD kort i dag, hade ett standard innan men det pajade så fick ett nytt på garantin, denna gången oc modellen.

Lade in den upplåsta MSI biosen och innan det ändrade till standard värderna på OC kortet.

Var samma bios fil som jag använt mig av på det gamla kortet och det funkade klockrent.

Men när jag startade om datorn efter flashningen så är allt svart, får ingen bild, prövat starta om datorn och koppla ur o i sladdarna i kortet.

Vet inte vad som kan ha hänt, men finns det något sätt att få i en annan bios igen?

Jag kan ha två grafik kort i min burk om det behövs, just nu sitter jag med ett 8800gtx, men kan sätta in radonkortet med om jag gör lite plats, funkar det att göra så sen byta bios?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

ja, fel bios gör att kortet inte ger nån bild

och ja det funkar att göra så för att flasha om det, om du nu tvunget måste ha bild för det

du sparade väll org bioset?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Visst sparade jag original biosen. Då är det bara plocka ut ljudkort och lite då o se om jag lyckas.

Det underlättar vell med bild?

Gick inte så bra, blåskärmade efter ett tag i windos o nu kan jag bara starta felsäkert och winflash funkar inte då. Får köra dos varianten med usb minne, någon som har en smidig länk till detta?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

ja, men kan du kommandona så går det fortare att bara skriva in dom

för ati är det väll atiflash -p 0 xxxx.rom/bin

-f kanske måste användas också

glöm inte att välja rätt graffe, du ser alla kommandon om du skriver atiflash

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

glöm inte att välja rätt graffe, du ser alla kommandon om du skriver atiflash

Hur väljer jag det då?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

med 0 och 1

kommer inte ihåg kommandot som gjorde att man såg vilken som var vilken, skriv atiflash så ser du kommandona

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

japp det stod där. -i var komandot. Problemet löst.

Men frågan är om det finns någon bios som passar mitt kort som har upplåst volt? På mitt förra kort körde jag hårt med msi afterburner.

Läste att det inte satt samsung minnen i mitt kort utan hynix, och det var olika bios på dom, kan ju vara så att msi boisen är till samsung minnen.

Kan ju gå på 5870 bios om jag hittar en hynix bios, får lite mer ström då, men skulle vara kul om man kunde öka mer på volten.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

har du kollar om kortet går att låsa upp?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Nej det har jag inte, men jag har inte läst någonstans att dom är helt låsta, brukar vara hårdvaru låsta till 1.3v om jag fattade allt rätt som jag läste i natt.

Hur kan jag kolla om det går att låsa upp?

Sen tog jag nog förgivet att det skulle gå då det gick med det förra som var identiskt från gigabyte förutom att det nya är en OC modell.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk

Någon som vet hur man kan hitta en manual till ett Vertex Radeon 5870 som .pdf? Har slarvat bort min manual.

Har installerat mitt 5870 men när jag startar indikerar moderkortet hårdvarufel och pekar mot mitt grafikkort. På kortet finns ju två strömkontakter, men visst ska endast en användas? Har glömt och tappat min jädrans manual!

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Humanisten:

Någon som vet hur man kan hitta en manual till ett Vertex Radeon 5870 som .pdf? Har slarvat bort min manual.

Har installerat mitt 5870 men när jag startar indikerar moderkortet hårdvarufel och pekar mot mitt grafikkort. På kortet finns ju två strömkontakter, men visst ska endast en användas? Har glömt och tappat min jädrans manual!

Bägge skall användas, det är nog där felet (förhoppningsvis) ligger.

Permalänk
Avstängd

Jeg tenke å fortelle om at jeg valget å overklokke mitt gamle Sapphire 5850 kort nylig, når jeg fikk satt på ny kjøleløsning. Bioset ble flasha med Atibios i dos, via usb minnepenn, veldig forsiktig.

ATOMBIOSBK-ATI VER012.011.000.006.034528 = Gammel Sapphire 5850 bios
ATOMBIOSBK-ATI VER012.011.000.006.034528 = Ny Asus 5850 bios (tillater høyere overklokking i catalyst control panel, men voltjustering må stilles enten med Afterburner eller med RBE)

Asus bios'et ble så modda med TechPowerUp sin Radeon BIOS Editor 1.26 (RBE).

!OBS Vifteprofil'en i bios'et for 5850 (med RBE) "virker ikke" (display driver overkjører innstillingen)
!OBS Fordi vifteprofilen i catalyst control panel ikke virker skikkelig med automatisk innstilling, må man sette manuell styring, på f.eks 50% viftestyrke, med "overdrive" i catalyst control panel. Ellers risikerer man at kortet kjører seg veldig varm på 99% activity. Jeg har satt på en Accelero Twin Turbo Pro kjøler og Thermalright VRM R4 og bryr meg ikke om vifta står på 50%, den er nesten ikke hørbar for meg.
!OBS For 5850 kort, må volt KUN stilles inn med menyen for "voltage registers" i RBE , ellers vil ikke moddinga lykkes helt. Jeg har et bilde av instillingene hvis noen lurer på hva som virker. Jeg flasha bios 3-4 ganger før jeg fikk det til. Var ikke sikker på akkurat hvordan det skulle gjøres.

Resultat = Med bios alene, har jeg voltmodda og overklokka kortet til 1.225v, 900MHz core og 1155 MHz. Powerplay fungerer 100% og jeg har ingen flimring. Youtube/flash med hardware acceleration krasjer ikke lenger min maskin. (Jeg kan jo øke volt og/eller klokke høyere seinere igjen, dette var første gang jeg forsøkte å tulle med bios.)

Så maskinen veksler mellom f.eks
a) 900MHz core og 1155MHz memory (3d state)
b) 400MHz core og 900MHz memory (UVD/f.eks youtube videoer)
c) 400MHz core og 1155MHz memory (2d state)

Det er visst anbefalt at frekvensen for minnet, stilles likt for de som har to skjermer, for å unngå flimring (unntatt UVD state med 400 og 900 MHZ).

Med denne løsningen kan jeg overklokke som jeg vil via catalyst control panel innfor disse grensene: (1.225 volt maks)
550-1200 MHz core
580-1400 MHz memory

Det å sette på Accelero Twin Turbo Pro vifte/kjøler og Thermalright VRM R4 passiv kjøler var ikke uproblematisk. Jævla selvklebende kjøleelementene ville ikke henge fast så jeg måtte finne på noe lurt, forhåpentligvis tar ikke maskinen fyr med små bølgepappbiter som kiler kjøleelementene fast.

Edit: Ah, jeg får nevne at jeg måtte file bort litt plast fra hovedkortet med en hobbydrill, for VRM R4 kjøleren hadde en metallskrue som ikke så lett fikk plass nær plastknottene for DDR2 minnebrikkene.

Permalänk
Medlem

har ett xfx5830 hur ändrar jag fläkt hastigheten ???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Milee:

har ett xfx5830 hur ändrar jag fläkt hastigheten ???

Jeg tror du kan ganske enkelt kikke i system tray etter ATI ikonet i windows, og dobbeltklikke ikonet for å åpne catalyst control center. Der skal du kunne justere vifta.

For å slå på manuell styring av vifta, må du koble på "overdrive" og manuell viftestyring, men du kan la klokkefrekvensene være.

Jeg har ingen erfaring med 5830 kortet og håper dette ikke er helt meningsløst hvis ting skulle være annerledes enn f.eks med mitt 5850 kort.

Permalänk
Medlem

jag hittar inget i catalyst control center som man kan ändar fläkten med

Permalänk
Avstängd

Jeg burde kanskje ikke nevne dette, men da jeg modda bioset for mitt 5850 kort, la jeg merke til at for et par forsøk, så forsvant "overdrive" taben i catalyst control panel. Hehe Kanskje disse folka har modda bioset feil.

Tja, det kalles kanskje ikke for en tab, under rullgardinen "Graphics" i catalyst control panel finner man "ATI overdrive TM" nederst på lista.

Permalänk
Medlem

du hade rätt! jag ladda ner de senaste catalyst control center då stämde allt du sa tack !