Permalänk
Medlem

Uppgradering SB och GTX570

Tjo,

Tänkte uppgradera burken då den känns lite väl seg i vissa spel.
Hade tänkt köra i5 2500k samt ett GTX570, precis som topic antyder.

Tänkte köra det här paketet från inet (fläktarna är till chassit och CPU-kylaren. Ska byta ut alla fläktar i chassit och koppla dem till en fläktkontroll som ska införskaffas senare) samt detta kort från komplett. Möjligen köper jag en SSD i framtiden när intels nya har kommit.

Övriga saker har jag redan, se min sign.

Hur ser det ut, passar allting? Tänker mest minnen och moderkort, då jag vet att SB kan vara lite vajsing när det gäller det.

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Avstängd

Ett ännu bättre val av minnen om du vill uppgradera i framtiden http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Ett ännu bättre val av minnen om du vill uppgradera i framtiden http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Nja... Anledningen till att jag valde de jag har i min kundvagn är för att de kör 1.5v. De ni länkar till kör 1.65v. Intel rekommenderar att man inte kör mer än 1.5v på sina minnen.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Det ser bra ut , håll dig till 1,5 minnena .

Jag kör 1,65 och det funkar än så länge , hehe

Har samma grafikkort du valt också , funkar riktigt bra faktiskt.

Mvh Tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Det ser bra ut , håll dig till 1,5 minnena .

Jag kör 1,65 och det funkar än så länge , hehe

Har samma grafikkort du valt också , funkar riktigt bra faktiskt.

Mvh Tom

Tackar.

Fan vad najs! Har du lyckats överklocka det något? Och har du i så fall ändrat volten någonting?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Grafikkortet menar du ?
Kör lite högre klock , inget nämnvärt. Minnena original , processorn original.. gick så jävla varm ! Har beställt en ny cpu kylare nu så,

Mvh Tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Ett ännu bättre val av minnen om du vill uppgradera i framtiden http://www.inet.se/artikel/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Varför skulle man uppgradera 8gb?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Nja... Anledningen till att jag valde de jag har i min kundvagn är för att de kör 1.5v. De ni länkar till kör 1.65v. Intel rekommenderar att man inte kör mer än 1.5v på sina minnen.

Ta dig en titt istället på QVL för moderkortet. Tror du att moderkortstillverkarna skulle ha med minnen som skulle vara skadliga för processorn och därmed riskera bli stämda???

Nä, tänkte väl det. På QVL för mitt moderkort hittar jag även ett antal minnen som är specade till 2 volt. Min teori är att minnena som är med på QVL går att köra på lägre spänning. På samma QVL är mer än 70 olika minnen specade till 1,65 volt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lp0l:

Varför skulle man uppgradera 8gb?

Uppenbarligen behöver du läsa på lite datorhistoria.

För ett antal år sedan ställde man sig samma fråga men då handlade det några kB och se vart vi är idag.

Skulle man uppgradera med mer RAM-minne kan man köra RAM-drive och flytta upp swappen med mera. Detta minska slitaget på SSD och ger en prestanda ökning, skillnaden om du inte har SSD är ännu större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Ta dig en titt istället på QVL för moderkortet. Tror du att moderkortstillverkarna skulle ha med minnen som skulle vara skadliga för processorn och därmed riskera bli stämda???

Nä, tänkte väl det. På QVL för mitt moderkort hittar jag även ett antal minnen som är specade till 2 volt. Min teori är att minnena som är med på QVL går att köra på lägre spänning. På samma QVL är mer än 70 olika minnen specade till 1,65 volt

Tack, men den har jag redan läst.
Då kan du förklara för mig varför Intel gått ut med att man absolut inte bör köra med minnen som kör mer än 1.5v? Det finns otaliga trådar och diskussioner om detta i forumet, det är bara att läsa.
Självfallet går det köra minnen som kör 1.65v, men frågan är hur det påverkar processorn i det längre loppet.

Och självklart går många minnen köra på lägre spänning, men då klockas de vanligen ner också.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Ta dig en titt istället på QVL för moderkortet. Tror du att moderkortstillverkarna skulle ha med minnen som skulle vara skadliga för processorn och därmed riskera bli stämda???

Nä, tänkte väl det. På QVL för mitt moderkort hittar jag även ett antal minnen som är specade till 2 volt. Min teori är att minnena som är med på QVL går att köra på lägre spänning. På samma QVL är mer än 70 olika minnen specade till 1,65 volt

Du har helt fel, bara för att ditt moderkort är uppbyggt så ?
Det är helt enkelt billigare och enklare att köpa anpassade minnen än anpassa moderkortet.

Nej din teori stämmer alltså inte.

Mvh Tom

Permalänk
Skrivet av Electronic:

Uppenbarligen behöver du läsa på lite datorhistoria.

För ett antal år sedan ställde man sig samma fråga men då handlade det några kB och se vart vi är idag.

Skulle man uppgradera med mer RAM-minne kan man köra RAM-drive och flytta upp swappen med mera. Detta minska slitaget på SSD och ger en prestanda ökning, skillnaden om du inte har SSD är ännu större.

Där har du också fel, KB!?

Man använde flera megabyte redan vid årsskiftet...

Nej du behöver läsa på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompa1122:

Där har du också fel, KB!?

Man använde flera megabyte redan vid årsskiftet...

Nej du behöver läsa på.

Du kanske är så ung att du inte vet om att det fanns en tid före årsskiftet. Men jag antar att du menar millennieskiftet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompa1122:

Du har helt fel, bara för att ditt moderkort är uppbyggt så ?
Det är helt enkelt billigare och enklare att köpa anpassade minnen än anpassa moderkortet.

Nej din teori stämmer alltså inte.

Mvh Tom

Läs igenom det jag skrev en gång till och se om du fattar vad jag skrev. Hur gammal är du egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompa1122:

Du har helt fel, bara för att ditt moderkort är uppbyggt så ?
Det är helt enkelt billigare och enklare att köpa anpassade minnen än anpassa moderkortet.

Nej din teori stämmer alltså inte.

Mvh Tom

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=703642,772726
Ena minnet är 1,65 volt och det andra är 1,5 volt, gissa vilket som är dyrast. övriga värden är identiska.

Permalänk

Jag har läst att 1.65v minnen kan lika gärna köras i 1.5-1.55v utan problem. I värsta fall så behöver man bara höja timingen lite.

Jag har beställt 2500k, extreme4 och Corsair 2x4GB 1600..

Edit. Ts, du borde lyssna på Electronic!

Permalänk

Vill minnas att sweclockers hade ett test som visade på att minnesmängd vid spelande gjorde obetydlig skillnad 2Gb eller 8Gb gjorde ingen som helst skillnad har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskpinnar:

Jag har läst att 1.65v minnen kan lika gärna köras i 1.5-1.55v utan problem. I värsta fall så behöver man bara höja timingen lite.

Jag har beställt 2500k, extreme4 och Corsair 2x4GB 1600..

Edit. Ts, du borde lyssna på Electronic!

Jo, jag har också läst om detta, men det verkar inte vara alla minnen som kan köras i 1.5-1.55v och bibehålla sin hastighet.

Electronic - snälla, använd citera flera-knappen så blir det inte flera inlägg.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Jo, jag har också läst om detta, men det verkar inte vara alla minnen som kan köras i 1.5-1.55v och bibehålla sin hastighet.

Electronic - snälla, använd citera flera-knappen så blir det inte flera inlägg.

Borde kanske göra det, blev viss nga i rad där. Tyvärr kom jag på efteråt att jag skulle lagt in en länk till prisjakt för att framföra bevisen ordentligt eftersom jag stött på många som inte orkar göra egen research och måste ha allt serverat på silver, förlåt, guldfat för att ta till sig ny information. Hoppas verkligen att testcentrat tar upp det här med spänningen på minnena i samband med testet. Börjar bli less på att förklara detta x antal gånger varje dag.

Nä, 1,5 timmes föreläsning om global, regional och lokal aerodynamik på datorn tar sin rätt så nu blir det till att komma ut. Promenad till affären nästa. Sedan kanske man skulle skicka ett mejl till läraren och höra om han han kan ge en föreläsning i aerodynamik i ett datorchassi. Dock tror jag att det är på för liten skala.
Gör inget dumt medans jag är borta