MacBook Air 11.6" för KTH?

Permalänk
Medlem

Skaffa en PC med dual boot linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Sure, men så tar det ett halvår innan den går igång också.

Om man inte vet vad man pratar om kanske man inte ska uttala sig?
Jag har haft en ibook g4, en macbook pro c2d 2.2 och nu en macbook 2.4.
Samtliga har varit redo att använda innan jag lyft skärmen till rätt läge.
Jag har under samma tid betat av en drös windows-laptops, det är antagligen dem du tänker på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av PhoenixDown:

Sure, men så tar det ett halvår innan den går igång också.

Min gymnasiedator har Windows 7 installerat, det tar en sekund eller två att väcka den efter att den varit nedfälld.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Det är väl bara dualboota eller köra paralells?

Ja, då ska det inte vara några problem.

Kort sagt finkar en mac bra så länge du ser till att även ha linux(windows) installerat.

Permalänk
Medlem

Hmm, inte tänkt på en ThinkPad då?

  • Urskönt tangentbord ( det bästa jag haft som inte är med mekansika switchar ).

  • Ruggigt bra batteritid ( 12,5h med W7 + lite fixes ).

  • Väger inte så mycket.

  • Grym byggkvalitet.

Nackdelar skulle väl vara:

  • Skärmen ( inte någon höjdarskärm men den funkar utmärkt så länge man inte håller på med PS )

  • Touchpaden ( lite för liten tycker jag med stora fingrar, men den fungerar och har multitouch samt kommandon | Double tap for cmd. etc. | )

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Intressant att de som rekommenderar mac är samma personer som rekommenderar TS att inte läsa datorteknik över huvud taget för att det är för nördigt.
Mac-anhängare har alltid varit så anti-intellektuella.
"Once you leave mac, you're never going back".

Men snacka om att överdriva, jag rekommenderar mac och funderar själv på att plugga datorteknik.
Så alla linuxusers är bara no life datorhackers med tycker du?

Anti-intellektuella säger du? Det tar jag som en ganska stor offence, hur intellegent är du som kan göra så intellektuella bedmöningar?

Skrivet av LuCkY21:

Hmm, inte tänkt på en ThinkPad då?

  • Urskönt tangentbord ( det bästa jag haft som inte är med mekansika switchar ).

  • Ruggigt bra batteritid ( 12,5h med W7 + lite fixes ).

  • Väger inte så mycket.

  • Grym byggkvalitet.

Nackdelar skulle väl vara:

  • Skärmen ( inte någon höjdarskärm men den funkar utmärkt så länge man inte håller på med PS )

  • Touchpaden ( lite för liten tycker jag med stora fingrar, men den fungerar och har multitouch samt kommandon | Double tap for cmd. etc. | )

Kan även starkt rekommendera en padda, men hur får man ut 12h?
Jag får max ut 5,5h ut min X200 med värsta batteriet.

Dessutom har paddorna trackpoint vilket är en bonus med.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Men snacka om att överdriva, jag rekommenderar mac och funderar själv på att plugga datorteknik.
Så alla linuxusers är bara no life datorhackers med tycker du?

Inte alls. Linux is the way to go, enligt mig.

Skrivet av Josasp:

Anti-intellektuella säger du? Det tar jag som en ganska stor offence, hur intellegent är du som kan göra så intellektuella bedmöningar?

Japp, jag tycker att många Apple-fans förespråkar form före funktion och liknande.
Jag förutsätter att du vet skillnaden på intellekt och intelligens för övrigt, det låter som att du blandar ihop dem. En intellektuell inställning har ingenting med IQ eller så att göra, det handlar snarare om ens värderingar.

Hyfsade råd du har annars, jag bara tyckte jag fann en intressant koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Kan även starkt rekommendera en padda, men hur får man ut 12h?
Jag får max ut 5,5h ut min X200 med värsta batteriet.

Dessutom har paddorna trackpoint vilket är en bonus med.

Har en X201 i3-390 med 160GB SSD samt ett tweakat W7 ( 12-cells batteri ) .

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Japp, jag tycker att många Apple-fans förespråkar form före funktion och liknande.
Jag förutsätter att du vet skillnaden på intellekt och intelligens för övrigt, det låter som att du blandar ihop dem. En intellektuell inställning har ingenting med IQ eller så att göra, det handlar snarare om ens värderingar.

Vad har intellekt att göra med att man väljer form över funktion?
Om du verkligen menar vad du skriver har du en väldigt machiavelliansk tankegång

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Vad har intellekt att göra med att man väljer form över funktion?
Om du verkligen menar vad du skriver har du en väldigt machiavelliansk tankegång

Mycket möjligt.
Betoning av Form, design, utseende = sinnlighet.
Betoning av Funktion, prestanda, principiella egenskaper och dylikt = intellekt.
Jag är säker på att Platon skulle hållit med om den uppdelningen.
Vissa är mer sinnliga av sig, andra är mer intellektuella.
Båda typerna behövs väl.
Tydligen var det här mer känsligt än jag hade anat. Ledsen att mina ord tydligen fått någon att känna sig förolämpad, jag borde varit mer "förklarande" i vad jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Mycket möjligt.
Betoning av Form, design, utseende = sinnlighet.
Betoning av Funktion, prestanda, principiella egenskaper och dylikt = intellekt.
Jag är säker på att Platon skulle hållit med om den uppdelningen.
Vissa är mer sinnliga av sig, andra är mer intellektuella.
Båda typerna behövs väl.
Tydligen var det här mer känsligt än jag hade anat. Ledsen att mina ord tydligen fått någon att känna sig förolämpad, jag borde varit mer "förklarande" i vad jag skrev.

Känsligt tycker jag inte att det är, men intressant eftersom intellekt ofta anses vara balans, även av form och funktion ( saknandet av tilltalande form har visat att föremålet ofta förlorar mycket av sitt värde ), du har väl hört att uttrycket " det är insidan som räknas " visar på att insidan bara kan visas om man öppnas av utsidan mao. utan funktion är form inte mycket värt och vise versa.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Är det nån som törs svara på vad som lär uppdateras i nästa vita MacBook? Vad säger ryktena?

Och dessa lär inte uppdateras förrens i April eller nåt sånt när MacBook Pro lär komma? (då Sandy Bridge återkommer)

Permalänk
Medlem

Skall du ha en bärbar dator, så är det ingen mening med att ha en tung som du inte orkar släpa med dig. Operativsystemet spelar mindre roll, behöver du ex. windows eller linux, så är det bara att virtualisera med virtualbox. Själv föredrar jag att inte behöva släpa med en dator. Det brukar finnas tillräckligt med datorer i datorsalarna.
Skulle det vara så att jag behöver en snabbare dator, så kan jag lämna den stationära datorn påslagen hemma och köra remote desktop.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kan ett dugg om vad du skulle kunna använda på KTH eller om Mac är lämplig för det.

En sak att tänka på när det gäller 11,6" är väl att den som mest just nu går att få med 128Gb SSD och vad jag förstår av diskussionen ovan kan det tänkas att du behöver dualboota med windows. Då kan jag tänka mig att det snabbt blir trångt om utrymme. W7 är inte snålt på den punkten utan en del tweakande (och det kan nog inte kallas snålt ändå). 13" MB är ganska smidig och relativt lätt att bära med sig.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Intressant att de som rekommenderar mac är samma personer som rekommenderar TS att inte läsa datorteknik över huvud taget för att det är för nördigt.
Mac-anhängare har alltid varit så anti-intellektuella.
"Once you leave mac, you're never going back".

Japp t.ex. Google som ersätter Windows med Mac och Linux, bara en massa anti-intellektuella som jobbar där. Liksom den stora andel författare och vetenskapsmän som kör Mac, anti-intellektuella. NOT

Förstår dock att detta var ett svar till känsliga kommentarer om KTH kista.

Permalänk

Är det nån som hört nåt om när nästa MBP och MB kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Är det nån som hört nåt om när nästa MBP och MB kommer?

Sista ryktet jag hörde var att där skulle vara ett event i slutet av februari. Detta stämmer bra överens med hur det har varit de senaste åren.

I och med Intels misslyckande med SB så känner jag mig inte överdrivet säker på att det blir en hårdlansering vid det tillfället.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Sista ryktet jag hörde var att där skulle vara ett event i slutet av februari. Detta stämmer bra överens med hur det har varit de senaste åren.

I och med Intels misslyckande med SB så känner jag mig inte överdrivet säker på att det blir en hårdlansering vid det tillfället.

Så när gissar du att det blir hårdlansering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Så när gissar du att det blir hårdlansering?

Mars om vi har tur... Apple är en stor OEM kund hos Intel. Skulle inte förvåna mig om de och några andra stora företag får förtur med chipset leveranserna.

Permalänk
Medlem

MBA 11 har fint formfaktor, kör Ubuntu 10.10 som main OS, OSX vet jag inte vad det är till för.

Tangentbordet är bra, men man ska ha i tankarna att den saknar vissa knappar, vilket kan försämra ergonomin i t.ex. VI -editorer som man helst använder för programmering. Så detta är nog ingen maskin man sitter 12timmar och kodar med. Men den är ju väldigt smidig. Sen sitter man nog inte och kompilerar större projekt på denna rakt heller, då kör man det väl på en kraftfullare maskin hemmifrån t.ex.

Permalänk

Min MBP från 2010 startar ju direkt, och det som tar "tid" är väl att ansluta till internet. Tar väl kanske en eller två sekunder. Så jobbigt...
... Eller inte. Det går iaf fort.

Permalänk

Jag förutsatte att en MB/MBP vaknar upp ur sleepmode lika långsamt som en vanlig hem-pc, vilket ju tar en evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Har en X201 i3-390 med 160GB SSD samt ett tweakat W7 ( 12-cells batteri ) .

Fan vad nice att det finns 12cell för X200-serien visste jag inte, blir nog att införskaffa sig
Men blir det inte sjukt as tungt? Jag tycker redan att min X200 med 9cell är lite väl tung.
Får nog bli 9cell till vardags isf och 12cell för resa, med ett fulladdat 9cell i väskan

Skrivet av cp_:

Skall du ha en bärbar dator, så är det ingen mening med att ha en tung som du inte orkar släpa med dig. Operativsystemet spelar mindre roll, behöver du ex. windows eller linux, så är det bara att virtualisera med virtualbox. Själv föredrar jag att inte behöva släpa med en dator. Det brukar finnas tillräckligt med datorer i datorsalarna.
Skulle det vara så att jag behöver en snabbare dator, så kan jag lämna den stationära datorn påslagen hemma och köra remote desktop.

Personligen så tycker jag att det är helt oslagbart att ha egen maskin. Inte för datorkraften för den oftast bra i salar, utan för att kunna arbeta i sin egen miljö.

Speciellt utveckling tycker jag är nästan omöjligt på allmänna maskiner. Exempelvis så kan man inte alltid installera de saker man behöver på publika maskiner och en hel del saker kräver lite jobbatt konfigurera upp. Det är inte så att man vill sätta sig vid varje dator man änvänder och börja med att installera SQL server och kanske webserver samt ladda ned diverse SDKs och IDEs för att inte tala om de libsen man behöver.

Det är helt enkelt så enkelt att kunna ta med sig sin egen utrustning och miljö för att slippa vara beroende av någon annans utrustning.

Sen måste jag påpeka att man inte riktigt kan jämföra batteritiden på en fjäderlätt MBA med en X200 + tegelstensbatteri.
Även om jag själv föredrar batteritid före vikt så ser jag fördelen i antal timmar/kilo.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Fan vad nice att det finns 12cell för X200-serien visste jag inte, blir nog att införskaffa sig
Men blir det inte sjukt as tungt? Jag tycker redan att min X200 med 9cell är lite väl tung.
Får nog bli 9cell till vardags isf och 12cell för resa, med ett fulladdat 9cell i väskan

Fjäder-lätt är den inte men tung njaa, väger fortfarande mindre än 2.0 kg, om man ändå har med matte boken varje dag så spelar det absolut ingen roll ( 2,7 kg hehe ).

OT:

http://shop.lenovo.com/us/products/professional-grade/thinkpa...

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Jag förutsatte att en MB/MBP vaknar upp ur sleepmode lika långsamt som en vanlig hem-pc, vilket ju tar en evighet.

Jag hoppas med den här trenden att folk uttalar sig tvärsäkert om saker som de inte vet något om dör ut snart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimi84:

MBA 11 har fint formfaktor, kör Ubuntu 10.10 som main OS, OSX vet jag inte vad det är till för.

Tangentbordet är bra, men man ska ha i tankarna att den saknar vissa knappar, vilket kan försämra ergonomin i t.ex. VI -editorer som man helst använder för programmering. Så detta är nog ingen maskin man sitter 12timmar och kodar med. Men den är ju väldigt smidig. Sen sitter man nog inte och kompilerar större projekt på denna rakt heller, då kör man det väl på en kraftfullare maskin hemmifrån t.ex.

Nu har jag iofs inte sett något tangentbord från en svensk Air, men vilka knappar är det som fattas om man jämför med en Macbook?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad för program ni kommer att använda och köp en dator därefter

Men som någon sa så kan du ju köra dualboot/virtuellt windows på en mac om det är så att du behöver det.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Macbook Air är en god utvecklingsmaskin. Att ha i åtanke är att du med MacOSX smidigt kan utveckla applikationer till samtliga plattformar. Lite oklart hur det är med möjlighet att utveckla programvaror för Apple-produkter utan MacOSX, någon som kan verifiera/klargöra? Samtidigt så är det ju såklart inget måste att i livet utveckla någonting för Apple-produkter, men rent krasst är marknaden för detta helt okej och det vore dumt att inte lära sig det för att tjäna en skaplig hacka.

En helt rimlig lösning är att installera MacOSX på en godtycklig dator. Tilläggas bör att detta inte är helt trivialt och saknar en generell metod som fungerar för samtliga PC's.

Utvecklingsfördelarna med *NIX, så som terminalen(!!) och de facto att man slipper Windows-applikationer som portats från *NIX som strular, samt tillgång till Adobe-produkter/MS Office är starka argument För en Macbook - som endast den naive förnekar.

Nackdelar är helt klart priset, DisplayPort-to-VGA-kontakten som kostar skjortan och snålheten med portar.

En grej som förvånade mig är att jag brutit min vana att använda mus, touchpad'n är faktiskt inte bara bullshit från fanboys.

Annat som väger för är att det är väldigt drygt att bära omkring på en tung dator när bara kurslitteraturen kan väga uppåt 4kg. Ultraportabla är the way to go, och är du ändå uppe i den prisklassen är Asus U36 ett fantastiskt alternativ med avsevärt bättre prestanda på blott 19mm i tjocklek och bara ett par hundra gram mer i vikt.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Skulle rekommendera Alienwares 11" om du ska överleva på KTH.
Mac är inget att ha om du ska gå datorinriktning, du kommer ändå få installera Linux.

Skitsnack. Mac är bra av den anledning att du just kan köra alla tre stora OS på den.

Jag låg hur som helst och programmerade i 8h igår på min MacBook Air 11" och det gick alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Skulle rekommendera Alienwares 11" om du ska överleva på KTH.
Mac är inget att ha om du ska gå datorinriktning, du kommer ändå få installera Linux.

Ska du läsa Datateknik 3åriga för högskoleingenjör eller 5 åriga civilingenjörsvarianten?
Den 3åriga är ute i Kista, pluggade själv Mikroelektronik i 2 år där innan jag bytte till Maskinteknik. Det är riktigt jävla nördigt där borta, men det festas ordentligt och lokalerna är mycket bättre än på gammel-campus på valhallavägen. Men skaffa inte en Mac.

Det där är som sagt rent skitsnack. Är själv "gammal" KTH:are och Mac är numera mycket vanligt inom systemutveckling, webbutveckling m.m. En klar majoritet av oss utvecklare på jobbet använder mac och detsamma gäller de konsulter vi tar in.

Personligen skulle jag nog dock ha lite svårt att utveckla på en 11 tummare med relativt låg upplösning. Använder själv IntelliJ IDEA som utvecklingsverktyg och det blir inte mycket kvar till fönster att koda i om upplösningen är för låg Men om man använder enklare editorer så kanske det inte är ett problem.