Permalänk
Medlem

Köpråd: Mikrofon

Hejsan, jag undrar om ni har några bra och billiga mikrofoner att rekommendera.
Min dator har en tendens att varva upp när jag spelar APB och jag använder för tillfället en gammal webbkamera.
Så polarna på ventrilo klagar på att dom hör datorn allt för väl.
Jag skulle föredra en skrivbords mikrofon då jag redan har ett Razer Barracuda headset där mikrofonen är paj.

Tack på förhand...

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Medlem

Zalman Microphone MIC 1 | MaxFPS.se

den kan man sätta på kabeln på headsetet hörs ska ha ett bra och klart ljud

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Denna ska du ha (USB)

Logitech USB Desktop Microphone

Komplett.se - Logitech USB Desktop Microphone

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Samma mikrofon som ygd3n rekommenderade, men billigare på inet!

Mikrofon Zalman med Clip, ZM-MIC1 - Inet.se

Använder en sådan själv, efter flera års användande av min bragdfulla Icemat Siberia mikrofon (nu endast headset + Zalman MIC)

Permalänk

Skulle nog som ygd3n och Cable rekomendera att du köper en mic som du antingen kan fästa på tröjan eller lurarna då dom som står på bordet brukar ha en tendens att vilja plocka upp vibbrationer i bordet och spela upp som brus...

om du har dator med massa fläktar dvs och den står på samma bord dvs.

om du dock vill ha en desktop mic så försök ställa den så långt från datorn som möjligt gärna på något mjukt t.ex en duk eller en bit av nån gammal typ musmatta för att eliminera ev vibbrationer i bordet ska sprida sig in i micen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Aa, tack. Den där Zalman värkar vara nått...

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Medlem

lånar bara tråden lite snabbt behöver också en ny mic och har kollat mycket på zalman mic.
men vad tycker ni om SteelSeries Siberia Microphone? SteelSeries Siberia Microphone Black | MaxFPS.se

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om den fångar mer ljud iallafall.

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Musikälskare

Varför rekommenderar ni 3.5mm plug? USB är ju bättre, hade massa bakgrundsbrus etc. med 3.5mm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Demnok:

lånar bara tråden lite snabbt behöver också en ny mic och har kollat mycket på zalman mic.
men vad tycker ni om SteelSeries Siberia Microphone? SteelSeries Siberia Microphone Black | MaxFPS.se

Skrivet av flashen:

Varför rekommenderar ni 3.5mm plug? USB är ju bättre, hade massa bakgrundsbrus etc. med 3.5mm

Demnok
Haar en sådan själv som kom med Serbia lurarna mycket bra mic enligt mig rent och klart ljud och god ljudupptagning även om du skulle vilja montera den längst upp på skärmen med en tejpbit eller nått som jag gjort (lite mer brus men pga att jag får dra på mic Boost för att kunna få högre volym).

flashen
bara för att du testat en 3.5mm plug som inte fungerat bra betyder inte att alla gör det finns många parametrar som spelar roll på hur bra ljudet blir

1. Kvalite på mic
2. Ljudkort
3. Rätt inställningar (dom flesta brukar ha en tendens att öka volymen och/eller boosten för mycket vilket medför att den plockar upp massa brus) Lägg lite tid på att ställa in rätt kommer vara värt det i slutänden

ta typ ventrilo och adda -m i slutet på genvägen vilket enablar att du kan ha 2 ventrilo uppe samtidigt logga in med bägge på samma server den ena mutar du mic på den andra speaker sen är det bara att prata på och justera tills du tycker det låter bra

funkar bättre än den inbyggda test funktionen då den inte räknar in ev latency och andra "lagg" fördröjningar m.m

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Demnok
Haar en sådan själv som kom med Serbia lurarna mycket bra mic enligt mig rent och klart ljud och god ljudupptagning även om du skulle vilja montera den längst upp på skärmen med en tejpbit eller nått som jag gjort (lite mer brus men pga att jag får dra på mic Boost för att kunna få högre volym).

plockar den upp mycket bakgrundsljud?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Demnok:

plockar den upp mycket bakgrundsljud?

njae inget speciellt beror väll lite på placering och vad för bakgrunds ljud du tänkte på

om nån kommer precis bakom mig och börjar prata eller nått så plockade den väll upp det hela men om det är typ mer än 1-1.5m i princip inget alls.

men som sagt har min tejpad på skärmen och har justerat den för att plocka upp ljud innom typ 0-0,5m nånting så det så blir inte så mycket brus/ ljud som är starkt nog för att aktivera mic'en

visst nån enstaka gång om de smäller på tv'n eller om nån säger nått riktigt högt tar den ju upp det men annars i princip inget.

bäst blir det dock om du har den monterad i kragen så att du slipper mic boost för att få lite nivå på ljudet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har jag min Zalman mic, men polaren upplever att det låter som att jag håller för micken när jag har den på sladden, och det enda sättet att få den bra är att bygga en "ställning" på bordet som lutar över tangentbordet. Men endå så kommer det något skumt brus. Jag använder det inbyggda ljudkortet på mitt "Gigabyte 790XTA-UD4" d.v.s Realtek.

Nån som vet hur man ska ställa in detta?

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Medlem

Ingen som har en lösning på detta? För annars så har jag ju nu köpt en mikrofon i onödan. Jag har provat att hålla för mikrofonen och lyssna på det men ljudet är kvar så det är inte mina fläktar som låter. Och om jag sänker min mic-boost så hör dom inte vad jag säger.

Visa signatur

Gigabyte 790XTA-UD4 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | Cooler Master V8 | Corsair Dominator 4 x 2Gb DDR3 | GTX 560 TI | Corsair SSD Force Series 115GB | 2TB Western Digital Caviar Green | Cooler Master Elite 334 Black | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G930

Permalänk
Medlem

Speed-Link Pure Voice Microphone | MaxFPS.se

slog iväg en beställning på denna skapelse precis. vet inte hur det är med dom andra micarna men denna har on/off knapp o det behövs så man kan sitta o svära utan att folk hör en hahah

Qzen. kan ju vara för att du kör med det inbyggda ljudkortet som gör att du får brus?..du skulle ha nämnt det från början.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzen:

Ingen som har en lösning på detta? För annars så har jag ju nu köpt en mikrofon i onödan. Jag har provat att hålla för mikrofonen och lyssna på det men ljudet är kvar så det är inte mina fläktar som låter. Och om jag sänker min mic-boost så hör dom inte vad jag säger.

Om ni använder ventrilo så kan du ju köra utan boost där kan man ju ställa in volymen för varje person.......bara dom sätter högre ljud för dig.........mic boost ger mig åxå brus men jag kör utan å det hörs väldigt bra ändå enligt dom jag snackar med och jag har exakt samma mic som dig dock inte samma moderkort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=999 har man hemma nu, helt perfekt..man hörs tydligt o bra utan brus mm. värd dom små slantarna man lägger ut

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Speed-Link Pure Voice Microphone | MaxFPS.se har man hemma nu, helt perfekt..man hörs tydligt o bra utan brus mm. värd dom små slantarna man lägger ut

Plockar den upp mycket bakgrundsljud? T ex från tangentbord, mus och fläktar.

Permalänk
Medlem

hmm polare nämner att han hör att man skriver på tangentbordet lite smått..annars så finns det inget störande..har datorn under skrivbordet dock oxå så..o rätt tyst annars oxå runt omkring mig. har bara kört med hörlurar änu när man använder micen.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett A4Tech In-ear mono headset kopplat till ett separat usb-ljudkort för Skype, TS osv

A4 Tech HS-12 Mono Clip Earphone Headset

Funkar bättre än stereo headsets då jag vill ha surroundljud och ändå höra spelarna tydligt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

jag har zalman micken, den funkar jättebra

Permalänk

Verkar ruggigt svårt att hitta en bra mick. Bordsmickar verkar ta upp alldeles för mycket ljud runt i kring, musljud, och tangentbordsklick. Ska man lira spel och sitta på mumble måste man ha nått som sitter nära munnen.

Nån som vet något?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*