Permalänk
Medlem

Datorn startar inte. ClassPNP.sys?

Moderkort: Asus P5Q Deluxe
Processor: Intel Quadcore..
Grafikkort: Radeon HD 4770
Hårddiskar: seagate 1,5tb med Windows 7 partion, 0,5tb western
500 watt psu, 2x2gb ram, dvdbrännare.

Hej! Hoppas dessa vänliga själar här på sweclockers kan hjälpa mig med mitt stora problem!

Egentligen två problem på samma gång:

Efter att ha stängt av datorn helt normalt, så startar den inte längre. Den startar om sig på windows loading screen, och provar jag att starta i felsäkert läge, så startar den om precis efter att ClassPNP.sys laddar/har laddat. Datorn kan loopa så i oändlighet.

Där är problem 1.

Jag har testat starta datorn, alltså hårddisken, i en annan dator, och då fungerar det felfritt.

Jag har försökt köra en windowsskiva för att göra en recovery, men efter att ha satt boot priorities så säger datorn att ingen boot media hittas. Jag kan inte avgöra om den inte hittar skivan eller dvdläsaren överhuvud taget. Har provat flera skivor.

Det är problem 2.

Jag har fiskat lite på liknande problem på internet, och kommit fram till att att efter ClassPNP.sys, laddat, så står cdrom.sys (eller något åt det hållet), på tur att laddas. Om det är så vet jag inte, bara tror. Kan det vara så att den systemfilen är korrupt, och att det är därför jag inte kan boota från skivan, och att om inte alla systemfiler laddar korrekt så kan inte en dator starta?

Jag är helt lost, och hoppas på er hjälp!

Behöver jag förtydliga något, så säg till tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipzen:

Jag har testat starta datorn, alltså hårddisken, i en annan dator, och då fungerar det felfritt.

Startade du den andra datorn från hårddisken eller kollade du den som lagrings disk för att kopiera allt som du vill ha kvar innan du försökte installera om?

*Nätaggets märke (tillverkare, modell) och ålder är viktig att skriva.
*Hemma bygge eller märkesdator?
*Är din DVD brännare SATA eller den äldre IDE?

Fel nr 1. Blir ofta så när Windows blivit korrupt. Tex av virus (skade program osv) eller om något hände medans Win Uppdate höll på att installera uppdateringar.

Fel nr 2. Testa om Windows CD/DVD skivan funkar med den andra dator.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! PSU är en Antec EA-500D 500 watt. Brännaren är en Satabrännare.

Jag bootade från hårddisken, utan problem från den andra datorn. Det är detta som är så himla märkligt. Jag byggde datorn själv december 09.

Tacksam för fler ideer om vad detta är för fel!

Permalänk
Medlem

Men hur går det med Windows CD/DVD när du testar den på en annan dator?
Bara så att vi vet om den funkar eller inte.

SATA bruka det vara problem med. I alla fall när det gäller hårddiskar.

Har det någonsin gått bra att installera med nuvarande SATA DVD brännaren i problem datorn?
Har du ändrat något i bios som har att göra med SATA, IDE, RAID, ACHI så att det slutat att funka?
Syns DVD brännare i bios där man ställer in datum, tid?

Om det funkat förut kan du nollställa bios och hoppas att bios inställningarna går tillbaka till originalet. Finns olika sätt att göra det där vissa sätt är bättre än andra. Glöm inte att gå in bios efteråt ställa in det du vill och spara (Tex datum tid, sätta på USB stöd, stänger av diskett enheten som många inte ens har längre i datorn mm).

Om den ändå inte syns så finns det en inställning som gör att SATA låtsas vara den äldre IDE. Text och plats varierar men ordet SATA är alltid med.
Ex 1: Byta från ACHI/Raid till IDE läge.
Ex 2: Välj "disable" på "SATA Native mode"
Ex 3: Ibland är den där man ställer in datum/tid gömd under varje Hårddiskar, DVD som du ser är kopplade.

Kan du testa Tex minnen, grafikkort i din andra dator?
Men INTE nätagget. Låna ett nätagg och testa i gamla.
Även minnen och grafikkort kan lånas.

Minnen kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1