Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem

Bilden i artikeln gör ju knappast jämförelsen till rätta då de har blivit skalade till att vara lika höga vilket de absolut inte är.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Det går också alldeles utmärkt att använda datorer från 1995 fortfarande. Varför byta ut det som fungerar?

Lika löjligt med folk som köper nya kläder när man har och nytt grafikkort för varje generation?

Om man överdriver, ja
konsumera mera.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Men nej väl... Stör mig egentligen inte på artikeln då det är vardagsmat i elektronik branschen (undra varför sweC publicerar just denna? ) men jag stör mig på de som verkligen retar upp sig och anser dessa två modeller vara lika.

Att börja med, tog det över ett år för Apple att få in stämningen eller ansåg de kanske själva att de inte var lika?

Sen hur mycket variation tillåts av en standard touchmobil design? Ska de sätta högtalaren på undersidan och micen vid örat? Ända likheten jag ser är att de har 4 ggr 4 ikoner på skärmen. Som för övrigt är Iphonens startskärm och SGSens appmeny, inga likheter där alltså.

Ikonerna ser dessutom helt olika ut. SGSen har 3 knappar, iphonen 1. SGSen har en ergonomisk form samtidigt som iphonen är helt platt. SGSen har en kamera på framsidan och iphone (iaf den i artikeln vet att i4 har en) inte. Ja juste silverramen är väl en likhet också. Men den har man ju tagit bort till senaste modell.

Tycker mer SGSen liknar första Omnia modellen väldigt mycket.

Man sätter inte 3 hjul på en cykel för att inte bli stämd eller byter plats på sina tangenter på tangentbordet..

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

Klart de kopierar, de vill ju hänga på ett mer än lyckat koncept

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Företag kopierar hela tiden, förstår inte att Jobs förstått detta efter alla år. Kolla på vilken industri som helst så ser man företag som byter idéer med varandra.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Det är löjligt hur ofta folk köper sig en ny mobil, ja..

Kan tycka samma sak men samtidigt så har min samling smartphones utökas i snitt med 4 telefoner per år på sistone. Men sen så är det ju lite annorlunda när man är en utvecklare också, då behöver man ju dem för att kunna sköta sitt jobb.

Men att uppgradera från en gammal hederlig mobiltelefon eller resistiv-touch telefon till en modern smartphone med kapacitiv-touch, hög upplösning och fin skärm som faktiskt går att surfa och läsa tidningen på. Det är ju knappast fel då det är en märkbar skillnad för gemene man. Fast frågan är hur många som märker skillnaden mellan 3G & 3Gs eller Desire och Desire HD (nu räknar jag inte entusiaster utan en genomsnittlig person).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Företag kopierar hela tiden, förstår inte att Jobs förstått detta efter alla år. Kolla på vilken industri som helst så ser man företag som byter idéer med varandra.

Ja för det är nog Jobs som genomför detta

Permalänk
Medlem

Klart Samsung kopierar av Apple men det är dom dock lååååångt ifrån själva med att göra. Apple kom på ett "bra" koncept som säljer som smör i solsken, klart som tusan att andra tillverkare hoppar på samma koncept. Och människor verkar gilla Apple´s design. Men att stämma dom kan ju vara lite överdrivet, då får Apple stämma de flesta andra tillverkare som rent utsagt snott deras koncept. Enda som skiljer är OS och lite apps, annars är det ju exakt samma. Likadant med surfplattorna, Apple börjar, sen hakar resten på. Kan förstå Apple att dom blir griniga men det är ju inte direkt nått nytt att tillverkare kopierar varandra, det som säljer blir ju självklart ett dragplåster för andra.

Permalänk
Medlem

Apple har inte ensamrätten med just "den" designen. Finns massvist med andra företag som använder likheter och så är det även i IT-industrin också där företag använder varandra för att hitta just sin look.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

dom skulle nog förlora allt för mycket på det då dom får in ganska mycket pengar av att deras komponenter sitter i apples telefoner. med tanke på hur många det säljs:)

Fast de kan ju gott höja priset en aning för att täcka kostnaderna vid en eventuell fällande dom

Permalänk
Medlem

klart det är likt men vvad ska samsung göra då? istället för fyrkanter göra ikonerna runda? på hur mång asett kan en telefon med en stor pekskärm se ut

Visa signatur

gege

Permalänk

Kan dom inte bara nöja sig med att vara "FIRST!!!" eller vad har dom för fel? Dom var först, so what? Nej, men vänta det är nog bästa att jag som chassitillverkare stämmer någon för att dom också har en plats för 140mm fläkt på ovansidan?

Tycker det är så jävla larvigt. Och jag tycker det är ännu larvigare med folk som är: Ooooh, jag MÅSTE ha en iPhone, den är ju bäst, blablabla. Nej, den är INTE bäst någonstans. Det finns många telefoner nu som totalkrossar iPhone i prestanda. Det ända tråkiga är att intresset för att göra appar inte är lika stort för androidtelefoner, vilket jag tycker är väldigt dåligt.

Apple, det köper folk bara för att det är ett äpple på den.
Folk som köper andra mobiler gör det för att dom vet vad dom köper.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har haft både 3GS och Galaxy S (även Tab) och när jag bytte till galaxyn tyckte jag att de var pinsamt lika. Galaxyn är en dålig kopia. Problemet är inte att de har en stor skärm och mic nere och högtalare uppe utan det är alla detaljerna som är kopierade (i ett billigare material). När man kollar på telefonerna bredvid varandra så får man känslan av att samsung verkligen har försökt göra en billigare kopia. De flesta high end androiderna har ett liknande utseende men Samsung har gått ett steg längre än dem.

Många skriver typ "men hur ska de se ut då?". Jag tror att nästan alla tillverkare har rippat en del av iphones koncept men förutom samsung så har de gjort det lagom så nu tror vi att så här måste en smartphone med stor skärm se ut. Men kolla bara ny på xperia arc, det finns bra sätt att designa utan att göra en iphone kopia. I min mening är Arcen och iphone 4 dagens bäst designade telefoner (iaf av dem jag sett på nära håll).

Att det har dröjt så här länge med en stämning kan ha många olika orsaker som till exempel att man nu släpper ace också som återigen är ett övertramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Tycker det är så jävla larvigt. Och jag tycker det är ännu larvigare med folk som är: Ooooh, jag MÅSTE ha en iPhone, den är ju bäst, blablabla. Nej, den är INTE bäst någonstans. Det finns många telefoner nu som totalkrossar iPhone i prestanda. Det ända tråkiga är att intresset för att göra appar inte är lika stort för androidtelefoner, vilket jag tycker är väldigt dåligt.

Apple, det köper folk bara för att det är ett äpple på den.
Folk som köper andra mobiler gör det för att dom vet vad dom köper.

Du har totalt missat hela poängen med Iphone och troligen telefoner iöht. Det spelar INGEN roll om cpun i en telefon klarar av 16x så många beräkningar på en sekund om den ändå i all normal användning är långsammare. Till exempel i dagläget finns det betydligt fler och bättre spel till Iphone framförallt har de bättre grafik. Det är bara de senaste high end androiderna man kan man spela enkla spel som Angry Birds utan lagg. Det säger ganska mycket. Ännu värre är att ÄVEN high end androiderna levereras fortfarande i dag med laggande OS. De klarar inte ens att driva sina egna os fast de sitter på 1GHz cpuer!!!

Nu låter det som jag har något emot androider och det har jag inte. De har verkligen sin plats och jag köpte en för mindre än en vecka sedan. Men kommentarer som dina om hur Iphone blir krossad prestanda mässigt är bara så tråkigt att läsa. Tyvärr bara fanboy mentalitet som blir missvisande för personer som försöker lära sig något. Jag vet inte vad Android användare har emot Iphone, det verkar som de har något komplex. Man kan inte säga att "ja iphone är också bra, men jag valde android" utan man har ett behov av att i varje tråd komma och förpesta med sitt skitsnack.

Det är trist att forum som blir för stora för populära förr eller senare tas över av medlemmar med 14års mentalitet. "Det jag valt är bäst om någon gör ett annat val gör de fel, alla andra är dumma. Och kommenterar någon något jag inte håller med om så kommer jag aldrig lyssna. Jag vägrar erkänna att 2 telefoner som är i det närmaste identiska är lika, för då ger jag apple rätt i något." Tråkigt för jag gillade verkligen Swec tidigare.

Permalänk
Medlem

Det är en solklar jävla designkopia... Att inte folk ser det (eller vägrar inse det) är bara pinsamt. Det där gråa fältet, till exempel, gör det så uppenbart.

De ifrågasätter även hur Apple orkar stämma Samsung, vilket för mig är förvånande. Hade du en mångmiljonindustri i drift skulle du nog också orka. Argument som "De tjänar mycket ändå", håller inte. Det handlar alltid om att tjäna mest på det man tillverkat.

Folk påstår även att Samsung levererar processorer till Apple, vilket jag har för mig stämmer. De undrar hur det skulle bli om Samsung drog in sina processorer. Förmodligen skulle Apple behöva byta leverantör och Samsung skulle endast förlora pengar. Btw, jag tror inte att de som designar telefonerna hos Samsung sitter vid samma skrivbord som processorkillarna. Samsung är inte ett företag bestående av 5 medelålders män som arbetar från en röd lada på den svenska landsbygden.

Vissa undrar hur de ska göra istället... HTC är ju ett bra exempel. Nu säger jag inte att de ska kopiera HTC istället, men visst fan går det att hitta på något eget.

Enligt mig är det en bunt fanboys här som förnekar allt som är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne980:

Jag har haft både 3GS och Galaxy S (även Tab) och när jag bytte till galaxyn tyckte jag att de var pinsamt lika. Galaxyn är en dålig kopia. Problemet är inte att de har en stor skärm och mic nere och högtalare uppe utan det är alla detaljerna som är kopierade (i ett billigare material). När man kollar på telefonerna bredvid varandra så får man känslan av att samsung verkligen har försökt göra en billigare kopia. De flesta high end androiderna har ett liknande utseende men Samsung har gått ett steg längre än dem.

Många skriver typ "men hur ska de se ut då?". Jag tror att nästan alla tillverkare har rippat en del av iphones koncept men förutom samsung så har de gjort det lagom så nu tror vi att så här måste en smartphone med stor skärm se ut. Men kolla bara ny på xperia arc, det finns bra sätt att designa utan att göra en iphone kopia. I min mening är Arcen och iphone 4 dagens bäst designade telefoner (iaf av dem jag sett på nära håll).

Att det har dröjt så här länge med en stämning kan ha många olika orsaker som till exempel att man nu släpper ace också som återigen är ett övertramp.

Vilka är alla detaljer de kopierat i billigare material? Vet faktiskt inte vilken tid du uppväxt i men Samsung har alltid varit känd för byggkvalitet på sina produkter (då menar jag inte bara mobiler) samtidigt som Apple vart känd för motsatsen (Gulskärm, värmeproblem, supertåligt glas? etc etc, gäller deras flesta deras produkter).

Tänker ej dra upp nån fanboy argumentation men var saklig och släng inte ur de påhittade saker

Ace är inte heller lik iphone. Alla detaljer på den har typisk samsungdesign

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

tycker samma som insändaren ovan.... tycka vad man vill om vem som är bäst...men ios har designats för en telefon, och allt flyter smärtfritt på dem...inga lagg där inte...har inte sett hur lg´s nya dualcore presterar, men kan tänka mig att det finns en och en annan lagg där med...tyvärr är androidlurar inte lika sköna...har bara haft en...med lekt med många...och alla hackar....de flesta förutom en hade sina org firmware...men man skall inte behöva...slänga in custom roms för att telefonen skall vara buggfri...

har förresten själv en galaxy s....ångrar mig efterhand att jag valde en touchtelefon..men men...gamla telefonens batteri höll ju inte längre....och efter fyra år och konstant bluetooth så gav den upp..

håller med att samsung som många andra har plagierat apples koncept...men funkar det så...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Danne980:

Du har totalt missat hela poängen med Iphone och troligen telefoner iöht. Det spelar INGEN roll om cpun i en telefon klarar av 16x så många beräkningar på en sekund om den ändå i all normal användning är långsammare. Till exempel i dagläget finns det betydligt fler och bättre spel till Iphone framförallt har de bättre grafik. Det är bara de senaste high end androiderna man kan man spela enkla spel som Angry Birds utan lagg. Det säger ganska mycket. Ännu värre är att ÄVEN high end androiderna levereras fortfarande i dag med laggande OS. De klarar inte ens att driva sina egna os fast de sitter på 1GHz cpuer!!!

Nu låter det som jag har något emot androider och det har jag inte. De har verkligen sin plats och jag köpte en för mindre än en vecka sedan. Men kommentarer som dina om hur Iphone blir krossad prestanda mässigt är bara så tråkigt att läsa. Tyvärr bara fanboy mentalitet som blir missvisande för personer som försöker lära sig något. Jag vet inte vad Android användare har emot Iphone, det verkar som de har något komplex. Man kan inte säga att "ja iphone är också bra, men jag valde android" utan man har ett behov av att i varje tråd komma och förpesta med sitt skitsnack.

Det är trist att forum som blir för stora för populära förr eller senare tas över av medlemmar med 14års mentalitet. "Det jag valt är bäst om någon gör ett annat val gör de fel, alla andra är dumma. Och kommenterar någon något jag inte håller med om så kommer jag aldrig lyssna. Jag vägrar erkänna att 2 telefoner som är i det närmaste identiska är lika, för då ger jag apple rätt i något." Tråkigt för jag gillade verkligen Swec tidigare.

Jag kanske inte var så tydlig på vad jag menade med min post.

När jag säger att det finns telefoner som krossar iPhone i prestanda så tänker jag bland annat på hur mycket snyggare och mer krävande android OS är jämfört med iOS som inte är så mycket mer än en homescreen och ikoner.

Visst, iPhone är en bra telefon, själv har jag haft alla modeller sedan den kom, även iPhone 4, men jag böt bort den mot en HTC Desire HD, tweekade lite med program från market och den presterar så bra att jag aldrig kunnat vara mer nöjd.

Om alla som utvecklar appar etc till iPhone börja utveckla saker till HTC så tror jag nog att det skulle bli minst lika bra.

Som sagt, enligt min åsikt så är det Android > iOS sen får väl folk välja vad dom vill. Jag tycker bara som sagt att det är tråkigt när folk köper en telefon endast för äpplets skull när dom ändå inte använder den till mer än att ringa, smsa och kolla facebook och någon enstaka gång spela angry birds eller ta en fatboothbild.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miggro:

Det är en solklar jävla designkopia... Att inte folk ser det (eller vägrar inse det) är bara pinsamt. Det där gråa fältet, till exempel, gör det så uppenbart.

De ifrågasätter även hur Apple orkar stämma Samsung, vilket för mig är förvånande. Hade du en mångmiljonindustri i drift skulle du nog också orka. Argument som "De tjänar mycket ändå", håller inte. Det handlar alltid om att tjäna mest på det man tillverkat.

Folk påstår även att Samsung levererar processorer till Apple, vilket jag har för mig stämmer. De undrar hur det skulle bli om Samsung drog in sina processorer. Förmodligen skulle Apple behöva byta leverantör och Samsung skulle endast förlora pengar. Btw, jag tror inte att de som designar telefonerna hos Samsung sitter vid samma skrivbord som processorkillarna. Samsung är inte ett företag bestående av 5 medelålders män som arbetar från en röd lada på den svenska landsbygden.

Vissa undrar hur de ska göra istället... HTC är ju ett bra exempel. Nu säger jag inte att de ska kopiera HTC istället, men visst fan går det att hitta på något eget.

Enligt mig är det en bunt fanboys här som förnekar allt som är självklart.

Första och sista raden i din argumentation håller tyvärr väldigt låg klass vilket är synd då resten av inlägget är vettigt

Får man fråga vilket grått fält som gör vad uppenbart?

Vist påminner designen men det är knappast slående likt att man ska stämma samsung. Jag hade förstått det om man hade gått till en affär och inte kunnat se skillnaden på de två telefonerna. Men båda har sina märkestypiska drag som gör att nog de flesta direkt ser vilket märke det handlar om.

Ännu konstigare är ju att just Apple hoppar på Samsung då de är väldigt beroende av Samsung. Några kanske minns att Apple även ville köpa SAMLOED skrämarna.

Design som påminner om varann ja, värt en stämning definitivt nej.

Tänk alla dator chassin som är fyrkantiga, har platser för fläktar på samma ställen samma färg etc. Japp låg liknelse men lika låg som stämningen

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk

HAHA lol på detta alltså!!
Apple är rädd för lite konkurans det är där allt sitter!

Har köpt en produkt från apple och det var lätt den sista!
Android all the way nu!!
Kommer lätt köpa galaxy s 2 har 1an nu och är övernöjd med 2.3.3 updaten!

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tycker det personen sa ovan om HTC var jättebra! Samt SonyEricsson.

De gör telefoner som är riktigt bra, som har en egen design och som folk köper.

Samsung Galaxy S och Galaxy Ace, är så uppenbart likt iPhones. Som många säger det går inte att förneka, sen att babbla upp att TV-Apparater är lika varandra osv är inte samma sak, de har inte tagit patent på en design som Apple har.

Alla företag som satsar mycket på design, och lägger mycket pengar på det tar patent, om ett företag skulle göra ett par högtalare som skulle vara väldigt lika Bang & Olufsen så skulle dem bli stämda också.

Apple kom på en design som funkar, den funkar bäst och är den mest populäraste telefonen som någonsin funnits. SonyEricsson kom också på en egen design, samt HTC. Men samsung har tyvärr snott designen rakt av ifrån Apple på vissa av deras telefoner. Jag hade blivit förbannad också om jag var Apple.. Jag hade dock inte reagerat alls på SonyEricsson eller HTC. Tänk själv om du lagt miljoner på något som du är stolt över att du designat något perfekt , du tar patent för du är så nöjd, så kommer någon och gör en nästintill kopia på det... hade du inte blivit förbannad?
Detta gör en inte till en fanboy, utan till en realist.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om vissa här på forumet gör sig till...

Om man inte ser att det handlar om en ren designkopia så bör man verkligen fundera på vad för problem man har på sina ögon. Det är helt otroligt likt Apple.
Och alla som inte "ser" likheten fokuserar visst enbart på själva fysiska telefonen, inte hur GUI:et ser ut. Och det är just GUI:et som är så äckligt likt att man undrar vad dom Samsung tänkte när dom kopierade Apples GUI...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung Galaxy Ace till morsan, tyckte den drog skenet ifrån iPhone 4, men bara dragen, för övrigt så finns det inte så många designalternativ nu för tiden. Kolla bara på HTC's brist på fantasi när det kommer till att designa sina telefoner.

Sen ska folk veta att Apple inte var först med planerna på tablets, det var egentligen Microsoft.
Finns en Steve Jobs Vs Gates klipp på youtube där Gates drar upp planer om en formfaktor som en platta, Mr Jobs matade så klart in informationen.

Vem vill egentligen ha iOS gränssnitt i en tablet? Ful som stryk, Asus EEE Pad ser så mycket hetare ut, dock dåligt optimerat för hårdvaran. När Microsoft kryddar på marknaden med Windows 8 fullt optimerad för ARM då jävlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Apple kom på en design som funkar, den funkar bäst och är den mest populäraste telefonen som någonsin funnits.

Den mest populära telefonen som någonsin funnits är ändå Nokia 1100, följt av ännu en Nokialur.

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Ibland undrar jag om vissa här på forumet gör sig till...

Om man inte ser att det handlar om en ren designkopia så bör man verkligen fundera på vad för problem man har på sina ögon. Det är helt otroligt likt Apple.
Och alla som inte "ser" likheten fokuserar visst enbart på själva fysiska telefonen, inte hur GUI:et ser ut. Och det är just GUI:et som är så äckligt likt att man undrar vad dom Samsung tänkte när dom kopierade Apples GUI...

http://i52.tinypic.com/15d6vja.jpg

Men asså, jag tror du missar poängen.

Alla mobiler ser i princip likadana ut, iaf smartphones i den högre prisklassen. Det är exakt samma sak med tv aparater, skärmar etc etc. Vad näst? ska vi se LG stämma Samsung för att båda tv-apparaterna har samma pianolack och ser likadana ut?

O sen ser jag inte riktigt vart du vill komma med app-menyn.. 4 ikoner i bredd är standard i 3-4.2 tums klassen. Jag har samma på min lg optimus 2x.

Det faktum att Apple faktiskt går ut och stämmer visar ju på hur pass desperata de börjar bli, konkurrenterna har bättre skärmar, utklassar gällande prestanda, och framförallt en helt annan nivå av kvalité för samma prispeng.

Det är klar att Apple blir sura, hur skall man kunna sälja skit i lyxförpackning när alla konkurrenter säljer lyx i samma förpackning till halva priset?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Första och sista raden i din argumentation håller tyvärr väldigt låg klass vilket är synd då resten av inlägget är vettigt

Får man fråga vilket grått fält som gör vad uppenbart?

Vist påminner designen men det är knappast slående likt att man ska stämma samsung. Jag hade förstått det om man hade gått till en affär och inte kunnat se skillnaden på de två telefonerna. Men båda har sina märkestypiska drag som gör att nog de flesta direkt ser vilket märke det handlar om.

Ännu konstigare är ju att just Apple hoppar på Samsung då de är väldigt beroende av Samsung. Några kanske minns att Apple även ville köpa SAMLOED skrämarna.

Design som påminner om varann ja, värt en stämning definitivt nej.

Tänk alla dator chassin som är fyrkantiga, har platser för fläktar på samma ställen samma färg etc. Japp låg liknelse men lika låg som stämningen

Angående det "gråa fältet", så syftar jag på det som ligger längst ner, där fyra ikoner befinner sig. (På båda telefonerna)
Angående din chassi-liknelse. Finns det något patent på den designen? Det är inte riktigt lika "nära", som en menydesign hos en telefon.

PRV skriver på sin hemsida under "Varför designskydd?"

"Som idéskapare har du kanske en unik form som du satsat både tid och pengar på att ta fram. Vill du skydda designen så att ingen annan kan kopiera den ska du söka ett designskydd."

Samt under "Om någon kopierar din idé"

"Skulle det ändå hända att någon använder sig av din skyddade design, trots att du har uppmärksammat denne på att du har ett designskydd, så har du möjlighet att vända dig till domstol. Domstolen kan sen förbjuda den som gjort intrånget att fortsätta med det, dessutom kan det bli så att du får ett skadestånd. Ibland kan domstolen även döma till böter eller fängelse."

Det borde väl vara uppenbart för folk varför Apple stämmer?
Du måste väl se menyerna ändå? Eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cosmos92:

Design tycker jag faktiskt de kopierar, MEN! typ all hårdvara är ju fan densamma, apples A4 chip är exakt samma som samsungs hummingbird CPU.

Det är onödigt, lägg ner apple..

Jag äger en galaxy S själv, orginal temat är faktiskt mer eller mindre direktrippat från ios, men jag kör launcher pro för det är så sjukt mycket snyggare..

Fel. Hummingbird har en powerVR sgx540 med betydligt mer kraft an A4:ans SGX535.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Men asså, jag tror du missar poängen.

Alla mobiler ser i princip likadana ut, iaf smartphones i den högre prisklassen. Det är exakt samma sak med tv aparater, skärmar etc etc. Vad näst? ska vi se LG stämma Samsung för att båda tv-apparaterna har samma pianolack och ser likadana ut?

O sen ser jag inte riktigt vart du vill komma med app-menyn.. 4 ikoner i bredd är standard i 3-4.2 tums klassen. Jag har samma på min lg optimus 2x.

Det faktum att Apple faktiskt går ut och stämmer visar ju på hur pass desperata de börjar bli, konkurrenterna har bättre skärmar, utklassar gällande prestanda, och framförallt en helt annan nivå av kvalité för samma prispeng.

Det är klar att Apple blir sura, hur skall man kunna sälja skit i lyxförpackning när alla konkurrenter säljer lyx i samma förpackning till halva priset?

Jag pratar inte så mycket om hur själva telefonen ser ut, utan hur GUI:et är ett rent plagiat från Apples telefon. Du verkar uppenbart totalt skita i det andra jag visade var kopierat.

Vi kan visa en bild på andra telefoner som inte på något sätt kopierat Apple.

Det är Samsung som ser ut som Apple, resten har egna färger, eget GUI, eget system.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

larvigt..

isf kan man ju säga att alla vanliga tegelstenar eller flippflopp eller skjutmobilen kopierar varandra då de bygger på samma sak.
Visst FUI'et må vara lite snarlikt. men är det inte en fördel för alla om ändå knappar och funktioner sitter på någorlunda samma ställe då det är enklare att flytta rutn mellan mobiler alt låna någon eller rent utav kanske slå 112 i nöd? tänk att inte få upp knapplåset bara för att de klagar på plagiat.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Givetvis kommer dom bli lika i design, det är oundvikligt när det handlar om teknik som denna.
Men om dom inte får vara såhär lika så kanske HTC eller Compaq skall få ensamrätt på allt som har med pekskärmar å göra? dom var ju trots allt dom första aktörerna som faktiskt fick en hel del enheter sålda med tekniken.

Om Apple syftar på gränssnittet så är likheten större, givetvis, men skall då apple slänga en stämning mot Microsoft när dom ändå håller på, jag menar. 84 så slängde ju dom ut findern och 85 kom Windows med explorern.......
Men hur fan kan apple då stämma Samsung om det nu är gränssnittet man syftar på; det är ju för bövelen Google dom skall banka på ISF.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |