Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk

Jag har alltid varit emot apples datorer för deras prestanda och begränsningar.
Men är där emot intresserad av att köpa ipad 2

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hur många privatpersoner inbillar du dig köper en Mac Pro och speciellt med den utrustningen? Detta är en workstation för företag där du räknar med avskrivningar på ditt inköp. Och nej, inget företag kommer sitta och bygga ihop workstation maskiner på komplett utan de köper färdiga paket från OEM tillverkare.

Ganska många. Inom reklambranscen är de flesta firmor väldigt små, och det finns VÄLDIGT många frilansare och egenföretagare som jobbar hemma med sin dator, Cinema 4D, After Effects och Photoshop. Du skulle nog bli förvånad om du visst hur många av de reklamfilmer som visas på tv som gjorts av en eller två personer.

Jag är fullt medveten om hur företag resonerar, och jag anser att det är korkat, men det är ju det som har lett till att vi nu har företag som Dell, HP och Apple som säljer produkter till överpris inte bara till företag, utan även till privatpersoner.

Och du vet väl att man får skriva av andra datorer än Mac också?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Okej, låt mig omformulera det då. Jag har inte märkt någon enorm skillnad på BSD och OSX förutom lite bling bling. Det är fullt möjligt att jag missat de mirakulösa skillnaderna, men jag har då inte upptäckt någon klar fördel med OSX över något annat operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Ganska många. Inom reklambranscen är de flesta firmor väldigt små, och det finns VÄLDIGT många frilansare och egenföretagare som jobbar hemma med sin dator, Cinema 4D, After Effects och Photoshop. Du skulle nog bli förvånad om du visst hur många av de reklamfilmer som visas på tv som gjorts av en eller två personer.

Jag är fullt medveten om hur företag resonerar, och jag anser att det är korkat, men det är ju det som har lett till att vi nu har företag som Dell, HP och Apple som säljer produkter till överpris inte bara till företag, utan även till privatpersoner.

Och du vet väl att man får skriva av andra datorer än Mac också?

De flesta företagare köper färdiga paket, jag har åtminstone under alla år jag varit aktiv inte sett mer än ett ytterst fåtal som bygger sina egna maskiner.

Om du nu är fullt medveten om hur företag resonerar så bör du ju också veta varför man köper färdiga maskiner från Apple, Dell, HP, Fujitsu m.m. Du begär in offerter där du kan garantera dig om bästa möjliga pris och dessutom kan ha tillgång till support och garantier. Inget vettigt företag med en IT-avdelning har tid att sitta felsöka hemplock för att det tar för mycket i anspråk. De som du dessutom anser är en dyr investering är oftast inte detta för ett företag som skriver av kostnaden på en 5 års period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Okej, låt mig omformulera det då. Jag har inte märkt någon enorm skillnad på BSD och OSX förutom lite bling bling. Det är fullt möjligt att jag missat de mirakulösa skillnaderna, men jag har då inte upptäckt någon klar fördel med OSX över något annat operativsystem.

Om den enda skillnad du märkt mellan BSD och OS X är "lite bling bling" så kan du inte ha kollat på någon av dem särskilt länge.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Nej, som sagt, det har jag inte. Jag har aldrig hittat någon anledning till varför jag skulle vilja eller behöva använda OSX, så det har inte blivit av. Det är dock fortfarande begränsat till vad Apple tycker att du ska använda det med, så det huvudsakliga klagomålet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Nej, som sagt, det har jag inte. Jag har aldrig hittat någon anledning till varför jag skulle vilja eller behöva använda OSX, så det har inte blivit av. Det är dock fortfarande begränsat till vad Apple tycker att du ska använda det med, så det huvudsakliga klagomålet kvarstår.

Denna är lite till åren men har ändå med en hel del av skillnaderna

Citat:

Differences between Mac OS X and BSD

Although the BSD portion of Mac OS X is primarily derived from FreeBSD, some changes have been made:

The sbrk() system call for memory management is deprecated. Its use is not recommended in Mac OS X.

The Mac OS X runtime model uses a different object file format for executables and shared objects, and a different mechanism for executing some of those executables.

The primary native format is Mach-O. This format is supported by the dynamic link editor (dyld).

The PEF binary file format is supported by the Code Fragment Manager (CFM).

The kernel supports execve() with Mach-O binaries. Mapping and management of Mach-O dynamic shared libraries, as well as launching of PEF-based applications, are performed by user-space code.

Mac OS X does not support memory-mapped devices through the mmap() function. (Graphic device support and other subsystems provide similar functionality, but using different APIs.) In Mac OS X, this interface should be done through user clients. See the Apple I/O Kit documents for additional information.

The swapon() call is not supported; macx_swapon() is the equivalent call from the Mach pager.

The Unified Buffer Cache implementation in Mac OS X differs from that found in FreeBSD.

Mach provides a number of IPC primitives that are not traditionally found in UNIX. See “Boundary Crossings” for more information on Mach IPC. Some System V primitives are supported, but their use is discouraged in favor of POSIX equivalents.

Several changes have been made to the BSD security model to support single-user and multiple-administrator configurations, including the ability to disable ownership and permissions on a volume-by-volume basis.

The locking mechanism used throughout the kernel differs substantially from the mechanism used in FreeBSD.

The kernel extension mechanism used by Mac OS X is completely different. The Mac OS X driver layer, the I/O Kit, is an object-oriented driver stack written in C++. The general kernel programming interfaces, or KPIs, are used to write non-driver kernel extensions. These mechanisms are described more in "I/O Kit Overview" and KPI Reference, respectively.

In addition, several new features have been added that are specific to the Mac OS X (Darwin) implementation of BSD. These features are not found in FreeBSD.

enhancements to file-system buffer cache and file I/O clustering

adaptive and speculative read ahead

user-process controlled read ahead

time aging of the file-system buffer cache

enhancements to file-system support

implementation of Apple extensions for ISO-9660 file systems

multithreaded asynchronous I/O for NFS

addition of system calls to support semantics of Mac OS Extended (HFS+) file systems

additions to naming conventions for pathnames, as required for accessing multiple forks in Mac OS Extended file systems

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kan man inte enkelt byta standardkomponenter som hårddiskar, minnen och andra "användarbytbara" detaljer är datorn felkonstruerad. Gör om - gör rätt!

In your opinion. Själv ser jag hellre en snyggare, tunnare och lättare dator istället. Minnen är dock något som de flesta vill byta ut och därför så kommer man åt dessa lätt på undersidan. Behöver jag mer utrymme så skaffar jag hellre en NAS eller extern hårddisk (speciellt de som kommer med Thunderbolt support). Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme och RAID möjligheter etc.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan acceptera och låta olika sorters datorer leva i fred. Sluta diskriminera! Vissa människor behöver lastbilar och vissa kan nöja sig med en vacker liten personbil. Varför ska man alltid säga att något måste vara ett speciellt sätt? Kan man inte bara acceptera att vissa människor vill ha något annat än sig själv?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

In your opinion. Själv ser jag hellre en snyggare, tunnare och lättare dator istället. Minnen är dock något som de flesta vill byta ut och därför så kommer man åt dessa lätt på undersidan. Behöver jag mer utrymme så skaffar jag hellre en NAS eller extern hårddisk (speciellt de som kommer med Thunderbolt support). Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme och RAID möjligheter etc.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan acceptera och låta olika sorters datorer leva i fred. Sluta diskriminera! Vissa människor behöver lastbilar och vissa kan nöja sig med en vacker liten personbil. Varför ska man alltid säga att något måste vara ett speciellt sätt? Kan man inte bara acceptera att vissa människor vill ha något annat än sig själv?

Det är inte diskriminering om de helt enkelt kostar 3-6ggr mera för samma delar men som de står apple på.
"Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme"
Inget av dethär stämmer tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

In your opinion. Själv ser jag hellre en snyggare, tunnare och lättare dator istället. Minnen är dock något som de flesta vill byta ut och därför så kommer man åt dessa lätt på undersidan. Behöver jag mer utrymme så skaffar jag hellre en NAS eller extern hårddisk (speciellt de som kommer med Thunderbolt support). Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme och RAID möjligheter etc.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan acceptera och låta olika sorters datorer leva i fred. Sluta diskriminera! Vissa människor behöver lastbilar och vissa kan nöja sig med en vacker liten personbil. Varför ska man alltid säga att något måste vara ett speciellt sätt? Kan man inte bara acceptera att vissa människor vill ha något annat än sig själv?

Diskriminera?

Ja, det är ju precis vad Apple gör mot folk som faktiskt kan och vill fixa grejer själva.
Dessutom så har utseendet inget med möjligheten att byta komponenter att göra.

En Ferrari 458 är snygg, men du fortfarande byta däck själv på den om du så önskar.

Och förresten, extra hårddiskar suger(imo).

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av Thomas H:

Okej, låt mig omformulera det då. Jag har inte märkt någon enorm skillnad på BSD och OSX förutom lite bling bling. Det är fullt möjligt att jag missat de mirakulösa skillnaderna, men jag har då inte upptäckt någon klar fördel med OSX över något annat operativsystem.

För mig är den stora fördelen flytet när man jobbar.
Även om jag gillar Windows 7 så är det bättre flyt i Mac OS X, färre steg och färre små "bromsklotsar".

Exempel:

1. Programväxlaren i Mac OS X visar en enda ikon för varje program istället för varje fönster i alla öppna program. När man har en massa igång går det mycket snabbare att hitta till rätt program (inte ovanligt att jag har 20-30 program igång). Alt-tab i Windows är ok, när man har några program/fönster igång, men ju mer man har desto rörigare blir det=man bromsas upp och mer tid går åt till att hitta rätt.

I Mac OS X har jag programväxlaren mappad till scrollhjulsknappen och om man håller inne den kan man bara peka på det program man vill ha överst och släppa knappen. Jag behöver alltså inte göra det extra klicket som Windows kräver för att fönstret ska aktiveras/komma överst.

2. När ett program har mer än ett fönster öppet i Windows (vilket i och för sig kanske inte är så vanligt nuförtiden) så innebär ett klick på programikonen i taskbar att man får upp en förhandsvisning ovan där man sen efter ett urval och med utterligare ett musklick får upp det fönster man vill ha.

I Mac OS X kommer alla fönster tillhörande det program man klickat på i Dockan upp direkt, mindre avbrott i arbetsflödet.

3. En annan fjantig sak i Windows är knepigheten att få fram vissa tecken via tangentbordet. Antar att de flesta av er som kör Windows skriver " när ni skriver citationstecken, men ack nej. Det där är ett tumtecken. För att få fram ett citationstecken ” i Windows så måste man (mig veterligen) hålla inne alt och trycka in 0148. I Mac OS X håller man inne alt och skriver en tvåa för att få fram " (rätt likt Windows) och för ” lägger man till shift, alltså alt-skift-2. Smidigare, mer logiskt och tidsbesparande? Japp.

Ja, det var några exempel.

Edit:

Kom på en till störig grej i Windows så här mitt i natten.

4. Man kan inte scrolla med scrollhjulet i ett fönster som inte är aktivt.

Skrivet av Moriquende:

Diskriminera?

Ja, det är ju precis vad Apple gör mot folk som faktiskt kan och vill fixa grejer själva.
Dessutom så har utseendet inget med möjligheten att byta komponenter att göra.

En Ferrari 458 är snygg, men du fortfarande byta däck själv på den om du så önskar.

Och förresten, extra hårddiskar suger(imo).

Om du orkar gå igenom tråden så konstaterade vi att det inte var så farligt ändå. Man kan byta disk även om det görs lite annorlunda jämfört med innan. Sen är ju iMac inte en torndator (som ju många verkar jämföra den när det gäller utbyggnadsmöjligheter).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Det är inte diskriminering om de helt enkelt kostar 3-6ggr mera för samma delar men som de står apple på.
"Inte bara för att dessa funkar bättre för lagring än en intern hårddisk utan även för att dom erbjuder mycket större utrymme"
Inget av dethär stämmer tyvärr.

Jag tror inte du förstår det hela, låt oss utgå från en iMac som inte kostar 3ggr mer än en matchande dator med en likadan skärm men anyway. När jag köper en iMac så köper inte jag den för att jag är en entusiast som gillar att bygga ihop mina egna datorer utan jag köper den för att jag vill ha en fungerande, snygg, liten, och framförallt prisvärd maskin (enligt min åsikt). Jag vill bara ha en bra dator och eftersom jag bara vill ha en bra dator så har jag ingenting emot att spendera extra pengar för att få en dessa egenskaper samt andra + Mac OS X/iLife på köpet eftersom jag värderar dessa saker högre än att kunna byta ut ett grafikkort själv.

Skrivet av Moriquende:

Diskriminera?

Ja, det är ju precis vad Apple gör mot folk som faktiskt kan och vill fixa grejer själva.

Dessutom så har utseendet inget med möjligheten att byta komponenter att göra.

Trevligt, kan du ge exempel på datorer som matchar en iMac som man kan byta ut komponenter på? Jag ska nämligen ersätta min äldre med den nyaste som kom ut så ifall du har någonting bättre så är jag mer än sugen att se detta.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl inte så svårt.

Det mesta som inte är tillverkat av Apple är ju bättre.

Edit:

Skrivet av Moriquende:

Diskriminera?

Ja, det är ju precis vad Apple gör mot folk som faktiskt kan och vill fixa grejer själva.
Dessutom så har utseendet inget med möjligheten att byta komponenter att göra.

Skrivet av rezuth:

Trevligt, kan du ge exempel på datorer som matchar en iMac som man kan byta ut komponenter på? Jag ska nämligen ersätta min äldre med den nyaste som kom ut så ifall du har någonting bättre så är jag mer än sugen att se detta.

Eller vänta nu, vad menar du igentligen?

Vad jag skrev var att utseendet inte har något med komponenterna att göra.

Alltså, jag skall fortfarande kunna byta hårddisk om jag så vill, eftersom det är i grunden en standard komponent.
Det enda Apple har lyckats med genom detta är åter igen bevisa att dom fullständigt skiter i sina kunder.
Tänk om en biltillverkare gjorde en liknande grej och tvingade sina kunder att byta däck bara på auktoriserade verkstäder för att bilen bara funkar med just en speciell typ av däck, som bara dom säljer.

Skrivet av star-affinity:

Om du orkar gå igenom tråden så konstaterade vi att det inte var så farligt ändå. Man kan byta disk även om det görs lite annorlunda jämfört med innan. Sen är ju iMac inte en torndator (som ju många verkar jämföra den när det gäller utbyggnadsmöjligheter).

Ok, my bad. Det är sent och jag gjorde inte det.

Men fortfarande, varför ska Apple envisas med att jävlas bara för att dom kan?

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Ja, det är väl inte så svårt.

Det mesta som inte är tillverkat av Apple är ju bättre.

Nu var det ju dock inte vad du påstod och inte vad jag efterfrågade. Ifall du vill erkänna att detta inte är möjligt så varsågod.

Skrivet av Moriquende:

Ja, det är väl inte så svårt.

Det mesta som inte är tillverkat av Apple är ju bättre.

Edit:

Eller vänta nu, vad menar du igentligen?

Vad jag skrev var att utseendet inte har något med komponenterna att göra.

Eftersom du påstår att utseende inte har något som helst att göra med huruvida man kan byta ut komponenter så bad jag dig bevisa det. Visa någonting som kan matcha hur en iMac ser ut men där man även kan byta ut komponenter.

Skrivet av Moriquende:

Ok, my bad. Det är sent och jag gjorde inte det.

Men fortfarande, varför ska Apple envisas med att jävlas bara för att dom kan?

Hur "jävlas" Apple? Ifall dom hellre vill använda sig utav en kabel och sin egna mjukvara istället för två kablar så är det väl upp till dom? Inte någonstans så påstår dom att iMac är en dator där du ska byta ut komponenter på, det är inte ens så att det varit lätt tidigare då man måste lyfta bort glas etc. Det är deras egna lösning och dom har knappast skaffat den enbart för att "jävlas" med folk.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ok, kanske bara för att jag PC användare som jag ser det som ett sätt att jävlas.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

bara bygga en adapter ju. inte så svårt

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

min spontana reaktion var "jaha nu har dom fixat den grejen dom glömde"

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som att den större poängen går förlorad här.
Det är faktiskt sak samma vilken plattform man talar om, det här är en puckad idé oavsett. Det är fullständigt sak samma att det är Apple som gör det, det blir inte en sämre/bättre idé för det. Den suger oavsett vem som utför det eller vart det utförs.

Sen att det faktiskt inte är förvånande att det är just Apple som gör det är en annan sak. Men att ett företag uppför sig på ett sätt så konsekvent att många kommit att förvänta sig ett visst beteende gör inte heller denna idé till bättre eller sämre, den suger i alla fall.

Jag har svårt att se att den lilla vinst de kan tänkas få in på detta är tillräckligt för att täcka upp förlusterna det medför. Och även om det skulle sluta på en finansiellt positiv not för Apples del så tror jag ändå de lär förlora i längden när de som faktisk upptäcker hur befängt det är väljer att inte köpa en apple-produkt nästa gång.

I korthet så finns det ingen fördel i att göra detta. Det finns ingen teknisk fördel, och som bäst en minimal ekonomisk sådan. Kvar är då vad som nu måste vara klassiska anledningar så som att försöka stänga in användaren, tvinga fram beroenden hos konsumenter och liknande saker som de allra flesta kan hålla med om är dåliga, för det mesta rätt fula, och patetiska saker för något företag över huvud taget att hålla på med. Att det sen är Apple är som jag sade inte förvånande, men heller inte värre än att något annat företag skulle göra det.

Skrivet av rezuth:

Hur "jävlas" Apple? Ifall dom hellre vill använda sig utav en kabel och sin egna mjukvara istället för två kablar så är det väl upp till dom? Inte någonstans så påstår dom att iMac är en dator där du ska byta ut komponenter på, det är inte ens så att det varit lätt tidigare då man måste lyfta bort glas etc. Det är deras egna lösning och dom har knappast skaffat den enbart för att "jävlas" med folk.

Jag tror faktiskt att konceptet med att göra saker på sitt eget sätt oavsett resultat trots att det inte finns några fördelar bara för att man kan och vill räknas som att jävlas. Det är samma princip som rättshaverister. Att det går betyder inte att man bör, och att göra det ändå bara för att man kan är att jävlas.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det här är ju faktiskt ett ickeproblem. den som tar isär en sprillans imac och därmed förstör sin garanti i stället för att beställa den med en större disk eller köpa en extern har ingen som helst uppfattning om vad prisvärd är för något och han ser det tydligen som att det finns ett egenvärde i att pilla och krångla så han har nog inget emot att att köpa/bygga en adapter eller köpa den dyra disken från apple.
även om vi nu snackar om när disken krashar efter att garantin gått ut så är inte det största hindret att fixa en adapter utan snarare jobbet att ta isär och sätta ihop datorn. sen vet jag inte om det går att boota från thunderbolt i så fall är väl det det smidigaste sättet i vilket fall.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ParasiteX:

Wow! Apple har lyckats göra sina Macs ännu mer instängda. Ännu en milstolpe nådd! Oh, så innovativt!
Trodde inte det var möjligt för dom att komma på nått nytt sätt att jävlas med sina kunder.

Jag har faktiskt övervägt en iPhone men efter detta blir det inget mac alls.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag har svårt att se att den lilla vinst de kan tänkas få in på detta är tillräckligt för att täcka upp förlusterna det medför. Och även om det skulle sluta på en finansiellt positiv not för Apples del så tror jag ändå de lär förlora i längden när de som faktisk upptäcker hur befängt det är väljer att inte köpa en apple-produkt nästa gång.

Du tror på allvar att detta kommer påverka deras försäljning? Inte ens 1% av deras potentiella kunder kommer bry sig om detta då det är ett icke-problem för dom. Fördelar övervinner nackdelar, därför dom fortfarande säljer miljoners med iPhones, iPods och iPads. Det har alltid varit så, den verbala minoriteten vinner nästan aldrig.

Skrivet av Campaigner:

Jag har faktiskt övervägt en iPhone men efter detta blir det inget mac alls.

Vad har iPhone med att köpa en Mac att göra?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det finns ju två läger här en apple och en PC.
Om man tittar på apple så är dom ju ensamma om sin konstruktion, bra då kan dom vara detta utan att blanda in oss PC användare.
I PC lägret finns det två falanger AMD & intel.
Det enda som egentligen skiljer förutom prestanda ärnumera processorsockeln, alla andra delar kan man friskt blanda hur som helst.
Ett steg närmare total förening är ju att AMD släpper in sli på sina plattformar.
Sedan finns det ett gäng ''Vill vara appel'' tillverkare som även på PC sidan försöker att göra det svårare att uppgradera med vilka delar som helst.

Det är några som vill jämföra med bilindustrin, Där går det inte att byta knapt någon del mellan bilmärkena, man kan ju inte ens byta bilstereo längre för den sitter fast i instrumentbrädan som ser ut som en dator nu mera, så vi PC anvämdare som vill byta saker själva kommer att få det svårare och svårare att få gehör då den stora massan ser en dator som en enda apparat och inte som en låda med flera komponenter.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Gillar apples produkter, Men deras marknasstratgei är hemsk. Kan det vara för någon anledning än att förhindra folk från att uppgradera och därmed behöva köpa nya datorer snabbare?

Apple är vad Microsoft var för tio år sedan. Microsoft är idag ett företag jag respekterar och tom gillar skarpt medan Apple gräver sin grav allt djupare. Låser in konsumenter, lurar på folk överpriser...synd bara att deras grejor ska vara så jäkla snygga!

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av Sahlstrom:

Så: Hur säger man enklast upp sitt medlemskap?

Sen till alla som är kvar:
- Det är alltid dyrare att köpa en specialbyggd maskin än en standardmodell.
- Det kostar alltid extra att köpa en maskin som är färdig från fabrik.
- Det som är prisvärt för dig är inte alltid prisvärt för mig.
- Det som är prestanda för dig är inte alltid prestanda för mig.

Exempel på respektive punkt:
- Att lyfta ut en produkt och göra en annan bearbetning av denna tar extra resurser. Den måste märkas annorlunda, andra lager/orderrutiner måste fixas, mm.
- Det är för dyrt för mig att lägga ett par timmar på att välja hårdvara, montera ihop och felsöka, ergo jag köper en färdig maskin
- Det är också värt mycket för mig att få en maskin som är färdig, enligt ovanstående, och då är den färdiga burken mer prisvärd för mig än en knippe lösa delar från Komplett
- Prestanda är inte enbart ett mått på antalet klockcykler. Jag ser prestanda i att ha en maskin som har lång batteritid, låg vikt och en trevligt OS.

Förövrigt har jag en mac där man inte kan byta hårddisk, minne, processor eller batteri. Känner jag mig inlåst? NEJ! Får jag saker gjorda? JA!

Vad menar du? Prestanda för mig är prestanda för dig. Visst du kanske är nöjd med att det tar 10 min o rendera en film som tar 2 min för andra, men prestanda är densamma.

Delarna är inte "specialbyggda" de är inte på någotvis bättre, vad man har gjort är att låsa dem så att kunden är tvungen att betala betydligt mer för att uppgradera. Exempel är Iphone 4, där man böt ut skruvarna för att tvinga kunderna att köpa en skruvmejsel för 200kronor om man skulle öppna den.

Apple handlar om att binda kunder till ett o samma företag, för att få lika eller sämre vilkor till ett betydligt dyrare pris. Det faktum att folk faktiskt gör detta bevisar ju hur starkt det varumärket faktiskt är.

Tänk dig själv om BMW eller Volvo började använda ett betydligt sämre typ av glas, så att stenskottskador inte gick att laga på traditionellt vis utan att man var tvungen att byta ut hela glaset. Och detta spefiika glas endast fanns hos BMW för 5 gånger så mycket som ett vanligt glas kostar.

Det är precis vad Apple går ut på. Smart? Jo.. Medmänskligt? Absolut inte

Man utnyttjar de svaga, dem utan kunskap.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Du tror på allvar att detta kommer påverka deras försäljning? Inte ens 1% av deras potentiella kunder kommer bry sig om detta då det är ett icke-problem för dom. Fördelar övervinner nackdelar, därför dom fortfarande säljer miljoners med iPhones, iPods och iPads. Det har alltid varit så, den verbala minoriteten vinner nästan aldrig.

Okej vilken del av "Svårt att se", "Och även", "Tror jag" är det du tolkar som att det är skrivet i sten?
Kommer det här påverka deras försäljning negativt? Troligen inte, och absolut inte på kort sikt. Kommer det påverka deras försäljning positivt? Nej.

Som du säger så bryr sig de flesta som köper deras produkter inte om saker som detta, och de få som gör det täcks nog rätt lätt upp av nya kunder. Långsiktigt tror jag dock att detta är dåligt även för Apple då det ytterligare försvagar deras ställning bland de delar av marknaden som inte består av deras typska kunder. De delarna är en minoritet javisst, men en som växer och en som sakta men säkert får mer och mer inflytande på marknaden. Nu kommer de sen säkert hitta på någonting nytt för att väga up detta, men som jag sa så tror jag faktiskt att på lång sikt som kommer den totala effekten av detta vara negativt för apple. Kanske inte mycket och högst troligen inte någonting de kommer märka av eller inte kan kompensera för, men det är faktiskt en annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

När man köper en apple produkt är som köpa vilken annan jävla produkt i dagens samhället som helst tex TV eller bil m.m alla har sina jävla special tillverkade delar m.m som måste lämnas in till special verkstad.

Så varför detta jävla liv över att inte kunna byta hårdisk. köp en extern disk och om du vill ha mer utrymme.

Garantin försvinner även om du vill bryta dig in i imacen vilket verkar idiotiskt.

Gör de ju även på pc fronten om du inte har gjort ett hemmabygge.

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk

Om några år blir det väl som på vissa bilar, eg: kan inte öppna huven/chassiet utan en särskilid nyckel, samt som någon nämnt: allting fastlött på ett enda kort utan minsta möjlighet till upgradering

Sen kanske Apple börjar sälja externa hårddiskar som bara fungerar med apple's tjänster.

Nä, jag håller mig borta från Apple, den enda produkt dom har some verkar lite vettig i alla fall är väl deras bärbara, men annars säger jag "urk" (Även om vissa av deras produkter ser snygga ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Applefolket kommer ta emot detta med öppna armar! Jobs är gud och vad han än gör är det bara ned på alla fyra, le och slappna av.

Japp, räcker med att läsa på lite macforum för att hitta dessa fanatiska appleförsvarare. Man blir mörkrädd.

Skrivet av Patrik356b:

Om några år blir det väl som på vissa bilar, eg: kan inte öppna huven/chassiet utan en särskilid nyckel, samt som någon nämnt: allting fastlött på ett enda kort utan minsta möjlighet till upgradering

Enda bilen jag kan komma på där du inte kan öppna huven är Audi A2, och den slutade tillverkas för många år sedan. På bilområdet finns det faktiskt ganska gedigen lagstiftning som förbjuder biltillverkarna att ta till sådana fula metoder, diagnosutrustning och utbildning måste göras tillgängliga för alla verkstäder, garantier skall vara giltliga så länge service utförts på ett fackmannamässigt sätt oavsett om det är av en oberoende eller märkesbunden verkstad (finns lite skumma sätt att komma undan detta, t.ex. KIA:s "sjuårsgaranti" som inte alls är sju år utan 2+5 där de sista fem ryker om du servar någon annanstans än KIA).

Kanske behövs det utökad konsumentskyddslagstiftning även inom hemelektronik och datorbranschen...

Permalänk
Skrivet av airhead:

Japp, räcker med att läsa på lite macforum för att hitta dessa fanatiska appleförsvarare. Man blir mörkrädd.

Nu får ni sluta.
På inget forum sedan denna ”nyhet” kom ut har jag läst att någon har försvarat det, tvärtom.
Däremot har folk försökt ta reda på om det nu var så illa som det verkade och (som vi även tagit upp i denna tråd) kom folk fram till att det inte är svårare att byta hårddisk på dessa iMac-modellerna än tidigare. Man går bara till väga på ett annorlunda sätt.

Men vad hjälper det, ni läser något om Apple och drar en slutsats direkt, utan att sätta det i sitt sammanhang och utan att vara särskilt insatta. Det är onyanserat, trist och tråkigt oavsett vilket företag det handlar om. Om man gör lite efterforskning så är saker och ting nästan alltid mer komplicerade än de först verkar.

Jag har förresten en TV från Panasonic där man kan spela in på en USB-hårddisk som kopplas in. Det man spelas in går bara att spela upp på just denna TV:n, inte ens en TV av samma modell funkar det på.

Skrivet av Bajenvraket:

Garantin försvinner även om du vill bryta dig in i imacen vilket verkar idiotiskt.
Gör de ju även på pc fronten om du inte har gjort ett hemmabygge.

Men många här tänker inte lika långt som du. De ser inte till detaljerna som att en iMac inte är direkt jämförbar med folks hemmabyggda datorer, det är en annan produkt. Det enda man ser är ”Apple” och ”får inte byta hårddisk själv”. Resten av detaljerna skiter man fullständigt i.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Märkligt formulerad "nyhet".

Visa signatur

Eh!