Apple hindrar hemmafixare från att uppgradera hårddisken i Imac

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

klart dom gör. sådan är kapitalismen?...

här är i alla fall en förklaring till varför apple gör som dom gör med hårddiskarna i imac. verkar inte allt för dumt ändå. http://www.hardmac.com/news/2011/05/14/it-is-currently-imposs...

Hmm vad är alltså förklaringen då ?

De skriver att Apple införde det nya systemet (2011) för att mäta temperaturen i hårddisken. Men även tidigare modeller (2009,2010) hade den egenskapen.

De skriver att Apple gick över till ett nytt format där temperaturdata inte går genom diskens signalkabel utan genom en separat sladd för att slippa prestandaförluster när man mäter temperaturen ofta (känns ju som att man måste mäta hundratals miljoner gånger per sekund för att det skulle ha någon nämnvärd påverkan med dagens överföringskapacitet), men detta gäller alltså det systemet som infördes 2009.

Vad är det jag missar ?

Permalänk
Medlem

kanske var denna du såg? http://svt.se/2.22584/1.2419774/ipad-arbetare_forgiftade

Skrivet av Ozeroun:

Läste för nån vecka sen om lågavlönade asiater, där någon begick självmord? Aldrig apple tänkte jag där, och aldrig apple efter detta

IMO
oavsett företag: ALLT handlar om pengar, människoliv natur osv är sekundärt så länge man kan komma undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Så vad är problemet? Du säger att ingen klagar över att Microsoft skickar med en browser (förutom EU domstolen då...), men att om Apple gör samma sak så klagas det. Men faktum är att Apple gör så, och jag har i alla fall inte hört några märkbara klagomål om det från någon, inklusive EU. Att Apple skickar med utbytbara gratisalternativ med sitt operativsystem är inte vad folk klagar över.

jag menade att det egentligen är samma sak som apple gör med hårddiskarna i Imac (nu visade det sig att det inte riktigt stämmer iofs) som ett svar på någons inlägg där han påstod att anledningen till att ingen klagar på t ex microsoft är att dom aldrig gör fel. Min poäng är att alla företags främsta mål är att tjäna pengar, för att uppnå detta blir ibland konsumenternas frihet lidande. (i rollen som arbetare också för den delen)
jag menar helt enkelt att det är ganska naivt att tro att du kan uppnå goda företag som gör allting för att alla ska bli lyckliga även om det är på bekostnad av vinsten genom att få panik så fort det blir tydligt att något företag inte följer idealet.
därför är jag måttligt förvånad att apple också bara skickar med sin egen webbläsare i sitt operativsystem utan att informera om alternativen. precis som jag inte blir förvånad över att dell vill sälja mus, skärm och skrivare från dell utan att informera om att andra tillverkare har sina alternativ när jag köper en dell-dator.
jag menar alltså att inget av det här är bra för konsumenten men det är inte heller ett problem med varje enskilt företag som gör såhär (alla) utan ett problem med marknadsekonomin.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Vad är det jag missar ?

Du missar att det visst går att byta disk i iMac, det vekar till och med lättare än i föregående modell:

http://forums.appleinsider.com/showpost.php?p=1863946&postcou...

Sen håller jag med om att det är jäkligt illa det där med Foxconn. Kan tänka mig att det är för jävligt att jobba där och Apple borde försöka få mer inflytande över vad som händer. Men att Apple skulle vara så himla mycket värre att jobba för än andra företag som använder Foxconn, det undar jag. Men visst, efterfrågan är hög på produkterna och då blir det högre krav på produktionstakten. Men folk ska inte behöva jobba ihjäl sig för de och de ska ha en rimlig lön.

Jag ska försöka få lite klarhet i det där. Har viss kontakt med Apple via jobbet och vi har köpt en herrans massa iPad, så kan nog få dem att lyssna.

Det där med att Apple ”spårar” ens iPhone var något som blev en höna av en fjäder (lite som detta med hårddiskbytet).

Det var ju wifi-”spots” och mobiltele-masterna som sparades.
Filen låg bara på en egen dator och den gick inte att koppla ihop med din telefon. (Själv kunde jag dessutom inte hitta filen och programmet som skulle visa var telefonen ”varit” kunde inte användas, kanske för att jag manuellt valt att kryptera iTunes-backupen?

Apple skrev ju också ett svar på kritiken: http://www.apple.com/pr/library/2011/04/27location_qa.html
Men eftersom du tycker Apple är ondskan själv så antar jag att du tar allt som står där som skitsnack.

Uppdateringen som det nämns om där (för att justera hur data sparas) kom ju också rätt snabbt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hmm vad är alltså förklaringen då ?

De skriver att Apple införde det nya systemet (2011) för att mäta temperaturen i hårddisken. Men även tidigare modeller (2009,2010) hade den egenskapen.

De skriver att Apple gick över till ett nytt format där temperaturdata inte går genom diskens signalkabel utan genom en separat sladd för att slippa prestandaförluster när man mäter temperaturen ofta (känns ju som att man måste mäta hundratals miljoner gånger per sekund för att det skulle ha någon nämnvärd påverkan med dagens överföringskapacitet), men detta gäller alltså det systemet som infördes 2009.

Vad är det jag missar ?

båda systemen gör samma sak men det nya har samma standard för alla hårddisktillverkare. signalen går igenom några extra kablar i strömsladden i stället för att använda varje tillverkares eget system. jag är inte insatt i hur smart-systemet funkar men jo rimligtvis borde det inte göra någon stor skillnad på prestanda. det står ju också att disken "fryser" varje gång en mätning görs så det kanske inte går att föra över data från disken och mätningen samtidigt med SMART?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

kanske var denna du såg? http://svt.se/2.22584/1.2419774/ipad-arbetare_forgiftade

IMO
oavsett företag: ALLT handlar om pengar, människoliv natur osv är sekundärt så länge man kan komma undan med det.

Kanske dags att krypa ut i verkligheten ? Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv, männsikan har visst varit på månen och det var inte aliens som tillverkade svininfluensavaccinet.

Om det någon gång i modern tid skulle finnas ett företag som skulle sätta pengar framför människoliv så skulle staten tvinga dem att stänga sina arbetsplats med hänsyn till skyddsombud / skyddslagar, så då skulle de inte tjäna några pengar då.

Jag tar några företag på måfå..

På vilket sätt sätter följande företag pengar framför människoliv ?
A) IKEA
B) ICA
C) Greenpeace
D) Eifab

Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv överhuvud taget, men olika företag har olika stor respekt för etik och skyddslagar av olika slag. Detta är en mycket viktig gradskillnad. Bland internationell IT-bolag så ligger Apple för närvarande lågt (lägst ?) i rankingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Kanske dags att krypa ut i verkligheten ? Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv, männsikan har visst varit på månen och det var inte aliens som tillverkade svininfluensavaccinet.

Om det någon gång i modern tid skulle finnas ett företag som skulle sätta pengar framför människoliv så skulle staten tvinga dem att stänga sina arbetsplats med hänsyn till skyddsombud / skyddslagar, så då skulle de inte tjäna några pengar då.

Jag tar några företag på måfå..

På vilket sätt sätter följande företag pengar framför människoliv ?
A) IKEA
B) ICA
C) Greenpeace
D) Eifab

Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv överhuvud taget, men olika företag har olika stor respekt för etik och skyddslagar av olika slag. Detta är en mycket viktig gradskillnad. Bland internationell IT-bolag så ligger Apple för närvarande lågt (lägst ?) i rankingen.

har du sett dokumentären Bananas? där har du ett exempel på ett företag som sätter pengar framför människoliv. dessutom http://www.msnbc.msn.com/id/17615143/ns/business-us_business/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du missar att det visst går att byta disk i iMac, det vekar till och med lättare än i föregående modell:

http://forums.appleinsider.com/showpost.php?p=1863946&postcou...

Där ser man, det verkar ju som att någon har lyckats göra en riktig montering med en Y-splitter. Jag antar att det inte var känt av dem som ursprungligen skrev om det här problemet. Frågan är om Y-splittern är standard och kan köpas enkelt. Då är det ju inte så mycket svårare än som det var innan; Bara att ansluta ström och signalkabel.

Skrivet av star-affinity:

Sen håller jag med om att det är jäkligt illa det där med Foxconn. Kan tänka mig att det är för jävligt att jobba där och Apple borde försöka få mer inflytande över vad som händer. Men att Apple skulle vara så himla mycket värre att jobba för än andra företag som använder Foxconn, det undar jag.

Ja det är ju inte så lätt att veta något om vad som sker i Kina när man bor i Sverige. Vi får nog ta och lita på kinsesiska facket, och på Sacom som gör en oberoende granskning av förhållandena där. Inhemska kinesiska företag (exempelvis ZTE) är visserligen värre än Apple, men Sony-Ericson är bättre än Apple, sade en företräde på radio för nån månad sedan.
Du kan ju googla själv om du tvivlar på mig, här är en länk..
http://www.newsfactor.com/story.xhtml?story_id=78453&full_ski...
Dock så skall jag väl tillägga att läget blev något bättre efter sommaren, bland annat så fick de Foxconnanställda som satte samman iPad en 25% löneförhöjning, så Apple gör i alla fall någonting. Bara mindre än andra internationella företag.

Skrivet av star-affinity:

Men visst, efterfrågan är hög på produkterna och då blir det högre krav på produktionstakten. Men folk ska inte behöva jobba ihjäl sig för de och de ska ha en rimlig lön.

Jag ska försöka få lite klarhet i det där. Har viss kontakt med Apple via jobbet och vi har köpt en herrans massa iPad, så kan nog få dem att lyssna.

Skulle vara väldigt intressant om du kunde få fram något, hur som helst så tycker jag Sacom och liknande är mer trovärdiga i frågan än Apple. Om jag har förstått saken rätt så är en del av problemet att Apple inte kollar upp hur läget är "Inte fråga inte lyssna" medan en del andra företag har egna effektiva "audit"-program.

Skrivet av star-affinity:

Det där med att Apple ”spårar” ens iPhone var något som blev en höna av en fjäder (lite som detta med hårddiskbytet).

Det var ju wifi-”spots” och mobiltele-masterna som sparades.
Filen låg bara på en egen dator och den gick inte att koppla ihop med din telefon. (Själv kunde jag dessutom inte hitta filen och programmet som skulle visa var telefonen ”varit” kunde inte användas, kanske för att jag manuellt valt att kryptera iTunes-backupen?

Tja jag hittade den utan svårighet på en bekants iPhone (Jag frågade honom först om det var OK, och vi gjorde det tillsammans. Jag hade inga som helst problem att se var han hade varit olika dagar. De "prickar" som jag såg svarade inte direkt mot några master utan verkade vara positioner han befunnit sig på. Kanske kan man genom triangulering med kända signalstyrkor fastställa telefonens position även om informationen som lagras per se är mastpositioner - Så får man ju fram positionen även om GPS är avstängt i vanliga kartprogram. Hur allvarligt är det ? Jag tycker det finns ett antal försvårande omständigheter, t.ex. att den lagrar info även om platsdata är avstängt etc. Bra i alla fall att backade dirket och patchade det hela.

Apple skrev ju också ett svar på kritiken: http://www.apple.com/pr/library/2011/04/27location_qa.html
Men eftersom du tycker Apple är ondskan själv så antar jag att du tar allt som står där som skitsnack.

Uppdateringen som det nämns om där (för att justera hur data sparas) kom ju också rätt snabbt.[/QUOTE]

Alltså, jag märker att när jag är tillräckligt skarp så tycker folk att jag överdriver mycket. Men jag har faktiskt aldrig sagt någonting i stil med att de är ondskan själv. Bara att de har en klart sämre företagsmoral än alla andra stora IT-bolag, och att man därför bör undvika dem. Med företagsmoral menat jag många aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Skulle vara väldigt intressant om du kunde få fram något, hur som helst så tycker jag Sacom och liknande är mer trovärdiga i frågan än Apple. Om jag har förstått saken rätt så är en del av problemet att Apple inte kollar upp hur läget är "Inte fråga inte lyssna" medan en del andra företag har egna effektiva "audit"-program.

Fast att de inte skulle ha det stämmer ju inte: http://www.apple.com/supplierresponsibility/auditing-complian...

Finns massor med artiklar om apples rapporter om sina underleverantörer, exempelvis:
http://www.zdnet.com/blog/hardware/apple-audit-uncovered-37-s...
http://www.msnbc.msn.com/id/35648595/ns/business-world_busine...

Permalänk
Medlem

jag uttryckte mig nog lite klumpigt. mitt intryck är att det finns aktieägare som inte bryr sej hur det går till bara dom tjänar tillräckligt med pengar. om du tar dej tid att titta på innehållet i länken jag postade kan du själv se att de drabbade arbetarna blivit illa behandlade.

det finns massvis av dokumentärer inom olika område som visar på samma beteende dvs pengar går före människors hälsa och där naturen får lida.

allt det här kan verka ganska offtopic förstås, men om man relaterar till nyheten om den nu stämmer så är det väl i slutänden apple som tjänar på att sälja sina egna diskar för ett dyrare pris än "vanliga" diskar.

månen o aliens vet jag inte riktigt vad du menar med, men hade det gått så hade det nog blivit exploaterat till bristningsgränsen det också

Skrivet av Oldskool:

Kanske dags att krypa ut i verkligheten ? Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv, männsikan har visst varit på månen och det var inte aliens som tillverkade svininfluensavaccinet.

Om det någon gång i modern tid skulle finnas ett företag som skulle sätta pengar framför människoliv så skulle staten tvinga dem att stänga sina arbetsplats med hänsyn till skyddsombud / skyddslagar, så då skulle de inte tjäna några pengar då.

Jag tar några företag på måfå..

På vilket sätt sätter följande företag pengar framför människoliv ?
A) IKEA
B) ICA
C) Greenpeace
D) Eifab

Det finns inga företag som sätter pengar framför människoliv överhuvud taget, men olika företag har olika stor respekt för etik och skyddslagar av olika slag. Detta är en mycket viktig gradskillnad. Bland internationell IT-bolag så ligger Apple för närvarande lågt (lägst ?) i rankingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo tack jag har sett Apples policys tidigare.
Speciellt den första länken är intressant, den visar ju att det inte bara är fråga om en policy på papper som inte följs, utan att det faktiskt också gör någonting.
Jag menar alltså inte att Apple är "värdelösa" på såna här frågor, bara att de är klart sämre än internationella konkurrenter. Det är min bild efter att ha hört ett radioprogram om det, sett ett par inslag på TV och googlat runt en del.

Ni som tycker att det låter som nys:
Hur kommer det sig att t.ex. Svenska kyrkan har en aktionsdag där man sätter ljuset på sådana här frågor ?
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=777586
Eller att Sacom, som är den ledande oberoende organisationen inom området, tar upp det så mycket ?
http://sacom.hk/category/campaigns/wintek-campaigns
Fabriken i Chendu tillverkar alltså enbart Apple-produkter och anses som ett av de värre ställena, se
http://svtdebatt.se/2011/05/ny-rapport-apple-sviker-sina-anst...

I det här fallet så är det faktiskt inte jag som är en konspirationsteoretiker. Skall bortförklara det här måste man hitta nån konspiration mellan organisationer som SVTs dokumentärredaktion, Svenska kyrkan och kinesiska LO.

Sen kan jag säga att jag tycker det här är jättetrist, jag var ganska mycket för Apple under den tiden då Micro$ofts dominans tilltog, men idag kan jag inte se att Apple skulle vara ett bättre alternativ än M$.

Jag tycker mycket av det här försämrades i samband med att Steve Jobs fick cancer första gången, när han kom tillbaka hade delvis andra idéer med sig i bagaget. Men om man skall tro skvaller på internet så kommer nog Apple att ha en ny VD innan vintern. För min del är det inte Apples produkter som sådana som jag stör mig på, utan rätt små detalj i företagets agerande som kommer fram titt som tätt, som handlar om attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

jag uttryckte mig nog lite klumpigt.

Det är lugnt. Även om jag ofta uttrycker mig skarpt så är jag inte arg eller nåt, jag bara driver min uppfattning skarpt.. Och jag är helt säker på att jag sagt väldigt mycket klumpigare saker många gånger i år på det här forumet

Skrivet av tjabo:

mitt intryck är att det finns aktieägare som inte bryr sej hur det går till bara dom tjänar tillräckligt med pengar. om du tar dej tid att titta på innehållet i länken jag postade kan du själv se att de drabbade arbetarna blivit illa behandlade.

det finns massvis av dokumentärer inom olika område som visar på samma beteende dvs pengar går före människors hälsa och där naturen får lida.

allt det här kan verka ganska offtopic förstås, men om man relaterar till nyheten om den nu stämmer så är det väl i slutänden apple som tjänar på att sälja sina egna diskar för ett dyrare pris än "vanliga" diskar.

månen o aliens vet jag inte riktigt vad du menar med, men hade det gått så hade det nog blivit exploaterat till bristningsgränsen det också

Jag tycker att gradskillnaderna är intressanta. Det finns faktiskt inte några "helt slutna" produkter, och t.ex. android är mycket mindre öppet än vad många tror. Visste du att källkoden till android 3.0 inte har släppts ännu ? Och att många android-tillverkare kör med krypterade bootloaders för att förhindra att användaren skall kunna ändra i systemet..

Jag tror att Apple främst försökte få en effektiv och bra kylning till sina iMacar. Att det gör det krångligare för hemmameckare var nog inte avsikten, det är bara det att de bryr sig inte om den kategorien särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag menar alltså inte att Apple är "värdelösa" på såna här frågor, bara att de är klart sämre än internationella konkurrenter. Det är min bild efter att ha hört ett radioprogram om det, sett ett par inslag på TV och googlat runt en del.

I det här fallet så är det faktiskt inte jag som är en konspirationsteoretiker. Skall bortförklara det här måste man hitta nån konspiration mellan organisationer som SVTs dokumentärredaktion, Svenska kyrkan och kinesiska LO.

Av det jag läst tolkar jag det mer som att fokus ligger på Apple just för att de är en sån stor kund (flera företag som nämns i artiklarna). Att de tycker att Apple borde använda sin position för att gå i täten för bättre arbetsvilkor hos sin underlevererantörerna, inte att de är så mycket sämre än sina konkurrenter på den punkten.

Och det kan jag väl hålla med om. Med tanke på hur bra det går för Apple vore det utmärkt om de kunde få underleverantörer som foxconn m.fl förbättra arbetsförhållandena för sina anställda.

Jaja, nu har vi svajat väldigt off-topic här... 12 sidor för något som i slutändan inte visade sig vara något issue ändå

Permalänk
Medlem

mac: en tillverkare = dyra delar.
PC: Flera tillverkare = Billigare delar.
Om Mac är så bra varför är det då inte flera tillverkare?
Jo, Konkurens är bara bra för kunden, det vet apple.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Tja jag hittade den utan svårighet på en bekants iPhone (Jag frågade honom först om det var OK, och vi gjorde det tillsammans. Jag hade inga som helst problem att se var han hade varit olika dagar. De "prickar" som jag såg svarade inte direkt mot några master utan verkade vara positioner han befunnit sig på. Kanske kan man genom triangulering med kända signalstyrkor fastställa telefonens position även om informationen som lagras per se är mastpositioner - Så får man ju fram positionen även om GPS är avstängt i vanliga kartprogram. Hur allvarligt är det ? Jag tycker det finns ett antal försvårande omständigheter, t.ex. att den lagrar info även om platsdata är avstängt etc. Bra i alla fall att backade dirket och patchade det hela.

Så ni hittade den direkt på telefonen? Hurdå?
Jag kollade på min egen dator, men det gick det inte att få tag på den, men det kan som sagt bero på inställningen att kryptera backupen.

Skrivet av Oldskool:

Alltså, jag märker att när jag är tillräckligt skarp så tycker folk att jag överdriver mycket. Men jag har faktiskt aldrig sagt någonting i stil med att de är ondskan själv. Bara att de har en klart sämre företagsmoral än alla andra stora IT-bolag, och att man därför bör undvika dem. Med företagsmoral menat jag många aspekter.

Äh, jag överdrev (därav en smiley efter att jag skrev ”ondskan själv).
Du skerv i ett tidigare inlägg: ”Sammanfattningsvis så är Apple ett verkligt skitbolag som alla medvetna konsumenter borde undvika, och South Park avsnittet om Human Centipede är verkligen på kornet.”

Det var det jag tog faste på och ”kryddade” lite.

Ditt påstående att Apple generellt har sämre företagsmoral än andra stora IT-bolag baserar du på detta med Foxconn eller är det andra saker?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

vilket liv det blev om detta då, men så blir det väl när ett företag påstår sig ta ett steg framåt men egentligen tar 2 steg bakåt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

vilket liv det blev om detta då, men så blir det väl när ett företag påstår sig ta ett steg framåt men egentligen tar 2 steg bakåt:)

Ännu en som inte hängt med (men det är ju rätt många inägg i tråden...).
Det är t.o.m. lättare än tidigare att byta disk i de nya iMac. Tro inte allt du läser.
Dra inga förhastade slutsatser av det i alla fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

När man, som du inte förstår principen om vad det handlar om, varför jag just tar en så enklet gemförelse, så blir svaret ungefär som du säger, haha.

När man inte förstår, så förnekar man (alla apple fanboys), när man förnekar något man inte försår, är man korkad.

jag drar mig ur denna lek, då dem flesta här lär vara runt 15-16år, som inte fattar nåt.

EDIT: Just for note, jobbar dagligen på en macbook pro, så jag är inte apple hatara, utan deras jävla korkade fanboys, som kan gå med på allt apple säger.

Spelar ingen roll om du jobbar eller inte jobbar med en macbook pro. Men att jämföra bensin (ett drivmedel) med en hårddiskmontering/hårddisk (uppgradering/komponent) är inte direkt likvärdigt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

mac: en tillverkare = dyra delar.
PC: Flera tillverkare = Billigare delar.
Om Mac är så bra varför är det då inte flera tillverkare?
Jo, Konkurens är bara bra för kunden, det vet apple.

Jag förstår inte vad du efterfrågar.. Tänker du på OS X eller mer på hårdvara? För i båda fallen så skulle det inte fungera och man skulle förlora det positiva med att använda en Mac.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Jag förstår inte vad du efterfrågar.. Tänker du på OS X eller mer på hårdvara? För i båda fallen så skulle det inte fungera och man skulle förlora det positiva med att använda en Mac.

Nä, jag tänkte mera på att det var flera olika tillverkare som tillverkar på mac-plattformen så det blir lite spridning på tillverkare och öka konkurensen. som mellan AMD & intel (nåja...) på PC sidan.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nä, jag tänkte mera på att det var flera olika tillverkare som tillverkar på mac-plattformen så det blir lite spridning på tillverkare och öka konkurensen. som mellan AMD & intel (nåja...) på PC sidan.

Saken är nog den dock, att eftersom Apple nu är Intel baserad så köper de mest troligt sina delar från de vanliga stora märkena inom PC världen också. Men min gissning är att de tar de billigaste de kan hitta för Apple har alltid varit för att maximera sin vinst så mycket så möjligt. Man kan argumentera för att alla företag så klart vill maximera sin vinst. Sen tror jag att valet att gå över till Intel Plattformen också sparade Apple pengar då deras CPU:er tidigare med tillhörande moderkort mm tillverkades i ganska små upplagor vilket ju brukar innebära högre pris. Men Apple är om något ganska bra på detta. Som att de för ett tag sedan ville ha 30% av de som förlag tjänade per bok såld via någon av Apple's plattformar.

http://www.macobserver.com/tmo/article/beamitdown_claims_appl...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Väldigt innovativt och nyskapande Eller så kanske de bara är ute efter att tjäna pengar. Nu kommer alla kunna säga att de har en iPhone och en iMac med en iDisc. Känns ungefär som när jag upptäckte att i min MacBook 2010 som jag fick från skolan hade ddr2-minnen och en core-2-duo från 2006. Konkurrans snabbar på utvecklingen och föder nya idéer men det gör inte apple.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Om apple lade ner lika mycket pengar på produkretna som reklam så skulle de kunna leva upp till ryktet bättre.
I vintras visade nyheterna hur Japanerna stod i långa köer lungt och stilla och väntade på mat & vatten.
I nästa inslag så visade de hur folk i resten av världen slogs för att komma först i kön för någon i-apparat...sjukt.
Det är med reklam som det går att sälja vad som helst, det spelar ingen roll om produkten är bra eller inte.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Väldigt innovativt och nyskapande Eller så kanske de bara är ute efter att tjäna pengar. Nu kommer alla kunna säga att de har en iPhone och en iMac med en iDisc. Känns ungefär som när jag upptäckte att i min MacBook 2010 som jag fick från skolan hade ddr2-minnen och en core-2-duo från 2006. Konkurrans snabbar på utvecklingen och föder nya idéer men det gör inte apple.

Ännu en som inte kollat igenom tråden innan kommentar, men förstår om man inte orkar.
Det är lugnt att byta disk i iMac (inte värre än innan i alla fall).

Sen kan jag berätta att i det universum jag känner till så har det inte varit DD2-minnen i MacBook sen den modellen som släpptes ”early 2009” och de som kom ”late 2009” hade det.
Vill minnas att Apple var rätt tidiga med DDR3-minnen i sina bärbara.

Så vad det är för märklig variant av MacBook du fick kan man fundera över.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ännu en som inte kollat igenom tråden innan kommentar, men förstår om man inte orkar.
Det är lugnt att byta disk i iMac (inte värre än innan i alla fall).

Sen kan jag berätta att i det universum jag känner till så har det inte varit DD2-minnen i MacBook sen den modellen som släpptes ”early 2009” och de som kom ”late 2009” hade det.
Vill minnas att Apple var rätt tidiga med DDR3-minnen i sina bärbara.

Så vad det är för märklig variant av MacBook du fick kan man fundera över.

En macbook (inte pro) 2010.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

 
No reason to be ashamed...

I upgraded my new iMac without a problem you just need a hard drive that is s.m.a.r.t. verified and all works out fine. I used a 3TB seagate barracuda XT. I even took the liberty to install an intel x25m SSD in the third sata port. so i don't know what owc is talking about but for me this was not even close to a problem. "hddfancontrol" is also a handy tool for anyone that is doing this because not all hard drives operate at the same temperatures so it might throw off what mac perceives as hot and run the fans to slow. but thats nothing that should discourage the type of person that would go out and buy a brand new imac only to take it apart the same day. everything checked out perfect when i ran the hardware test as well.

Post nr 65 --> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1148641&page=3

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Väldigt innovativt och nyskapande Eller så kanske de bara är ute efter att tjäna pengar. Nu kommer alla kunna säga att de har en iPhone och en iMac med en iDisc. Känns ungefär som när jag upptäckte att i min MacBook 2010 som jag fick från skolan hade ddr2-minnen och en core-2-duo från 2006. Konkurrans snabbar på utvecklingen och föder nya idéer men det gör inte apple.

Det gäller att ha koll när man köper appleprodukter då de uppdateras i cykler men oftast håller samma pris hela tiden. Köper man en produkt sent i dess livscykel får man betala ett högt pris på gammal hårdvara tyvärr. Skolor tar sannolikt inte någon hänsyn till det när det köper in datorer gissar jag.

Skrivet av AMD_PERA:

Om apple lade ner lika mycket pengar på produkretna som reklam så skulle de kunna leva upp till ryktet bättre.
I vintras visade nyheterna hur Japanerna stod i långa köer lungt och stilla och väntade på mat & vatten.
I nästa inslag så visade de hur folk i resten av världen slogs för att komma först i kön för någon i-apparat...sjukt.
Det är med reklam som det går att sälja vad som helst, det spelar ingen roll om produkten är bra eller inte.

Och inslaget var en del av Apples reklamkampanj menar du? FYI Apple la ner mindre än hälften så mycket på reklam jämfört med Microsoft 2010. Även mindre än t ex Dell:
http://techcrunch.com/2010/10/27/apple-ad-spending/

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

En macbook (inte pro) 2010.

Ja, exakt.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/stats/macbook-c...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Då lärde jag mig något nytt!
Jag vet inte varför men datorn säger att det är ddr2-minnen i. Det kanske är för att de bara går i 1066? Jag vet inte. Men det är fortfarande gammal hårdvara i en dator med ett plastskal för 10k. MacBook pro är däremot bra om man nu är redo att betala så mycket. Men något prestandamonster är det inte, och det är heller inte det man söker när man köper en mac

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det gäller att ha koll när man köper appleprodukter då de uppdateras i cykler men oftast håller samma pris hela tiden. Köper man en produkt sent i dess livscykel får man betala ett högt pris på gammal hårdvara tyvärr. Skolor tar sannolikt inte någon hänsyn till det när det köper in datorer gissar jag.

Och inslaget var en del av Apples reklamkampanj menar du? FYI Apple la ner mindre än hälften så mycket på reklam jämfört med Microsoft 2010. Även mindre än t ex Dell:
http://techcrunch.com/2010/10/27/apple-ad-spending/

Apple får gratisreklam av att alla är coola om de har en iPhone.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2