The Buyer's Guide - Sweden

Permalänk
Medlem

Sidan är saknad av många.
vi får hoppas på tbg2 och att den kanske inte bara täcker datorprylar.

Permalänk
Medlem

*Snyft*
Visste förresten inte att den var så intelligent. Trodde att den bara hade en mall för varje site den kollade.

Permalänk
Medlem

nu faller en stor tung droppe från min högra tårkanal, som landar med ett sörjande dunns på tangentbordet...

Visa signatur

854T

Permalänk
Medlem

Tragedi...

Asch, TBG var helt enastående *snyft*...
Nån som känner till vad det är för status på Apachez utvecklingsprojekt?

Permalänk
Medlem

*** Now talking in #bugsoft
*** Topic is 'TBG | TBG är död och kommer inte tillbaka enligt AA | Apachez pillar med TBG v2 (säger han iaf ;-p)'

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

*morr* snyft.. Nån lär den dära pricerunnerlemuren hur man gör saker och ting..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt.
Återförsäljarna är nog lite gladare. Kappsänkningarna har nog slagit mot mariginalerna. Blir det generellt högre priser nu tro?

Permalänk

va fan ...............
satans anders.............
Helt klart den bästa sijten o så läggs den ner för pgr ointresse o slarv...

Han måst ju ha någon sorts backup som han kan sälja till någon som är intresserad ....

Permalänk
Medlem

Tragiskt är det...

Mycket tragiskt...Den enda riktigt bra....arghh...!!!!

Visa signatur

[size="1"]If it's working fine overclock and it will work even better[/size]

Permalänk
Medlem

All good things must come to an end...

Man får försöka se något slags ljus i det hela. Apachez kör på seriöst med TBG2, om han får till något så får det den fördelen att det har en aktiv skapare som lyssnar på förslag. AA var inte alltför het på att förändra/förbättra TBG. Apachez kommer inte att göra någon "intelligent" sökmotor, utan de butiker som vill ingå får lägga upp en prislista som han kan hämta informationen ifrån. Det är egentligen haken med hela projektet, om butikerna kommer att gå med på det eller inte! Man kan ju hoppas, dom bör ha sin prisinformation i en databas, så då borde det vara enkelt att skapa en komplett prislista...

Men finns det verkligen ingen annan svensk prisguide för datordelar?

Visa signatur

/Cesa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cesa

All good things must come to an end...

Man får försöka se något slags ljus i det hela. Apachez kör på seriöst med TBG2, om han får till något så får det den fördelen att det har en aktiv skapare som lyssnar på förslag. AA var inte alltför het på att förändra/förbättra TBG. Apachez kommer inte att göra någon "intelligent" sökmotor, utan de butiker som vill ingå får lägga upp en prislista som han kan hämta informationen ifrån. Det är egentligen haken med hela projektet, om butikerna kommer att gå med på det eller inte! Man kan ju hoppas, dom bör ha sin prisinformation i en databas, så då borde det vara enkelt att skapa en komplett prislista...

Men finns det verkligen ingen annan svensk prisguide för datordelar?

Du kan ju testa www.pricerunner.se

Permalänk
Medlem

NJäe, pricerunner är i alla fall inget för mig.
alldeles för plottrigt.
Dessutom har jag fått för mig att pricerunner är sponsrad av vissa bolag, vilket inte leder till en opartisk bedömning.
dock bra att de har med priserna ifrån vanliga butiker.
och att de inte bara har datordelar.
dessutom är deras site alldeles för grötig och plottrig. Då ligger kelkoo bättre till, men även de har kraftiga brister gentemot TBG.

Apachez initativ är suveränt (dock hade JAG vänt på turordningen och haft prisguiden som No1) .

vad som skulle kunna vara bra i TBG2 vore att ha med fraktpriser som en möjlighet, om nu leverantörerna själva skall ordna med sina prislistor.

OCH....
... standardformatet vi pratar om behöver inte vara en textfil eller så, utan det går bra med en definierad XML fil.
Det borde ligge i föräljarnas egna intresse att sätta upp en biztalk- eller en streamserve-server som kan sköta jobbet helt och hållet.

bidlet, tror jag det var, eller bid2buy, som hade en streamserve-server att hantera hela budgivningsförfarandet.

Jag tycker även att vi skall se över om vi kan få någon applicationsföretag, inte databutiker, att sponsra eventuella applikationer, har ni tips på företag?

Permalänk
Medlem

Egentligen kan man nog sätta upp en streamserve att vara prisjämförelseguiden. Den och en DB, så rullar det nog på...
KANSKE kan man få någon att sponsra den programvaran...

Permalänk
Medlem

Ingen mer som har kommentarer?
Jag har klurat lite idag på hur man skulle kunna göra och det är ett intressant projekt, helt klart.

Permalänk
Avstängd

RIP

pricerunner suger. TBG var den enda...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurtson
Apachez initativ är suveränt (dock hade JAG vänt på turordningen och haft prisguiden som No1) .

ABSOLUT! Halvtaskiga diskutions-forum finns det ju redan en uppsjö av. Det är ju prisguiden som är den unika delen av TBG, helt klart!

Visa signatur

[size="1"]XP1700+ | XP333-R | 2x256Mb Crucial | Radeon 8500 | 2x 60Gb IBM (RAID) | Chieftec DX-01B-D + vattenkylning[/size]

Permalänk
Medlem

Saknar länkar!

Vad jag saknar med buyers guide, är alla "roliga" länkar till "intressanta" nyheter på aftonbladet, idg, med mera..

Några länkar som jag skulle vilja se en diskussion på TBG är följande:

Spelade dataspel i 86 timmar - dog
http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,213458,00.ht...

Tonåringar klär av sig på nätet
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,213455,00....

Med kommentarer som.. GE MIG HENNES NICK PÅ LUNARSTORM

Snabba enkla diskussioner.. inget meck.. visst blir det mycket trams.. men i vissa fall är anonymiteten viktig tycker jag.. även om det är lite tradigt när Anonymous snackar med Anonymous och blir avbrutna av Anonymous som inte fattar vad Anonymous yrar om

Permalänk
Medlem

hum, verkar här somma alla är MER intresserade av alla kringfunktioner av TBG än själva TBG, för det är det TBG var ,en prisjämförelsesite.
inte en community.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exq
Det är ju prisguiden som är den unika delen av TBG, helt klart!

Kunde inte hålla med mera...

Permalänk
Medlem

Visst.. prisjämförelsefunktionen var kanon.. men på senare tiden gick jag (och många andra tror jag) in på forumet och tryckte reload och postade.. och tryckte reload.. osv.. för att det var så många diskussioner där som var intressanta.. både om hårdvara och annat..

Just nu skulle jag vilja kolla priser på hårddiskar..? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicmar
Visst.. prisjämförelsefunktionen var kanon.. men på senare tiden gick jag (och många andra tror jag) in på forumet och tryckte reload och postade.. och tryckte reload.. osv.. för att det var så många diskussioner där som var intressanta.. både om hårdvara och annat..

Just nu skulle jag vilja kolla priser på hårddiskar..? :/

Av den anledningen du nämner så lämnade också många kunniga personer TBG, det drogs mer och mer åt håller "chatt". Datorrelaterade trådar blev nästan ovanliga och de som innehöll bra saker kom bort i mängden inlägg av typen [OT].. TBG förföll och jag tror att det var mycket därför som AA tröttnade, TBG användes inte till det den var tänkt för. För 5 år sedan när jag var börjde läsa där så var det ett underbart forum där man fick lära sig mycket om datrogrejer genom att bara läsa, någon "moderator" behövdes inte. Det behövdes däremot nu på senare tid då ämnena var långt ifrån "kul" att läsa, om man nu var intresserad av det som TBG var ämnad åt från början...

Permalänk
Medlem

Se sign...
[.size=1][.b]The Buyers Guide by Anders Arpteg R.I.P[./b][./size]

Permalänk
El-nisse
Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
http://www.petitiononline.com/Buyers/petition.html

Äsch jag han inte före

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasp

Av den anledningen du nämner så lämnade också många kunniga personer TBG, det drogs mer och mer åt håller "chatt". Datorrelaterade trådar blev nästan ovanliga och de som innehöll bra saker kom bort i mängden inlägg av typen [OT].. TBG förföll och jag tror att det var mycket därför som AA tröttnade, TBG användes inte till det den var tänkt för. För 5 år sedan när jag var börjde läsa där så var det ett underbart forum där man fick lära sig mycket om datrogrejer genom att bara läsa, någon "moderator" behövdes inte. Det behövdes däremot nu på senare tid då ämnena var långt ifrån "kul" att läsa, om man nu var intresserad av det som TBG var ämnad åt från början...

Jo, men samtidigt var forumet unikt just för att det var omodererat, det var det som gjorde det bättre än många andra. Visst var det jobbigt ibland, men det fanns flera förslag på hur man skulle kunna få bort skräpinlägg utan moderatorer (i den vanliga bemärkelsen iaf), dock innebar dom alla ändringar av forumet vilket AA tyvärr inte var så pigg på.

Jag är övertygad om att Apachez TBGv2 kommer att ha ett bättre forum än TBG hade. Dock krävs det en prisjämförelseavdelning för att sidan ska få samma popularitet, och det är här det finns risk att det blir problem. Frågan är om det kommer att gå att få med butikerna när det krävs (lite) arbete från deras sida.

Visa signatur

/Cesa

Permalänk
Medlem

var även jag en TBG:are hela dygnet runt.. Och jag saknar det, men jag vägrade att ta så mycket tid som det egentligen skulle ta att surfa runt på alla sidor själv och leta priser. Så jag som programmerar har börjar med en egen price crawler.

har kommit en bra bit på vägen bara efter nu 3dagars programmerande.

Sidan blir av, frågan är i vilken form och om det är lika effektivt som TBG.

Men jag har en del frågor, när jag ändå sitter å programmerar det ifrån grunden, vad är det som kan vara mer intressant än bara det TBG hade?

kanske man borde lägga till en liten crawler för att leta reviews och länka ihop dom med artiklar?

vad tycker ni? väll helst ha normala förslag som är genomförbara.. för det finns ju gränser över hur bra en crawler kan fungera. Man kan ju inte få den att förstå vad personer skriver tyvärr.. =(

Permalänk
Medlem

Jag är sällan här på SweClockers, men jag undrar; hänger inte Apachez här också?

Permalänk
Medlem

Hylopat, har du inte lust att joina övriga gruppen tokstollar.
lite snack på Daft har resulterat i att det börjar dyka upp en variant där med, vi borde kanske förena våra krafter.

http://www.daft.t.se/konferens/thread.asp?TId=19252

jag lite ideer om vad jag skulle vilja ha med extra, men vi får se hur detfungerar med resten.

Permalänk
Medlem

hylopat, har du snackat med Apachez? han har ju inte kommentarat ett smack sedan han skrev att börjat med ett forum...