Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Tack för rättelsen, jag uppskattar det (ingen sarkasm). Det är inte riktigt enhandspressar heller då hanteln nuddar golvet mellan varje reps. Men jag förstår din poäng och ber om ursäkt för de jag eventuellt sårat genom att kalla det för CDB.

Imorgon bitti blir det ryggpass!

Ptja, förutom att jag fick andnöd och digerdöden så är det okej.

Ikväll blir det iaf marklyft, OL-böj och good mornings för min del!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

ja,har prövat(under en deff för många år sedan) och man får väldigt obehagliga hjärt klappningar utav det i längden.men bortser man från det samt det andra obehagliga man kan känna,så är efedrin ett väldigt effektivt uppiggande prep.

det är ej lagligt nej.

nej,du har fått det på bakfoten lite,det är inte VAD du äter som gör att du går ner i vikt,det är MÄNGDEN.
kcal in,kcal ut...spelar ingen roll hur mycket du än motionerar,spelar ingen roll hur nyttig din mat må vara,ligger du på kcal plus,så går du ej ned i vikt.
ska du bara motionera och målet är att gå ner i vikt,så är protein pulver rätt så pointless.

Brukar träna gym 2-3ggr i veckan men springer också ibland.
Målet med pulver är att bygga muskler samtidigt som jag tappar några kilon men det kanske blir mer energi jag får i mig än vad jag behöver, vassle protein utan kolhydrater kanske är värt att köra med då?

Tänkte på efedrin för att det inte skulle vara så jobbigt att springa

Permalänk
Medlem

Sådär, har blivit ett ofrivilligt uppehåll från gymmet. Först fick vi bygglov så då var jag och försökte vara bror duktig där och sedan när jag kom hem så blev jag ruskigt förkyld. Men i morse när jag vaknade så hade jag inte ont i halsen så då tog jag igen lite förlorad tid i gymmet.

Ryggen stod det på schemat och denna gång hade jag fått till kameravinkeln på mobilen så senare under dagen kommer en video på 16 chins +20kg upp. Målet är x20 innan sommaren är klar.

Lagt märke till att tekniken inte sitter riktigt ännu men är ruskigt mycket bättre än tidigare och hur snabbt det går att öka såhär i början när man ändrat träningsupplägget lite.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Sådär, nu ligger det ute,

http://www.youtube.com/watch?v=7jzXfq8-eDg

Passa dig Zack_Ersa

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Sådär, nu ligger det ute,

http://www.youtube.com/watch?v=7jzXfq8-eDg

Passa dig Zack_Ersa

Riktigt starkt, grattis!

Skulle gärna se lite bättre sträck i bottenläget på de första repetitionerna dock. Efter minipausen någonstans i mitten har du några med bra sträck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Sådär, nu ligger det ute,

http://www.youtube.com/watch?v=7jzXfq8-eDg

Passa dig Zack_Ersa

Gött jobbat !:)

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

Riktigt starkt, grattis!

Skulle gärna se lite bättre sträck i bottenläget på de första repetitionerna dock. Efter minipausen någonstans i mitten har du några med bra sträck.

Håller med helt, som sagt målet till slutet av sommaren, 20 raka. Tycker också det blir lite "fusk" i början.

Skrivet av Tater:

Gött jobbat !:)

Tack!

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Jag jobbar i skogen från 06:30 till 16:00-18:00. Under dagen planterar vi skog, och jag bär ca 20-30 kg på ryggen ibland. Det är ganska krävande jobb för kroppen. Jag har en fundering...

På kvällen samt morgonen är det protein och alla nödvändiga vitaminer och mineraler som jag försöker få i mig.

Men under dagen? Vad kan vara bra att äta då? Vissa på jobbet säger att det är bra att stoppa i sig Godis/dextrosol, gainomax mm. Mina jobbar kompisar brukar köra på enkla mackor, ballerina kex och yoghurt medans jag äter matlådor med enkla protein och kalori rika maträtter och frukt. Men det är ju ändå i vissa dagar 12 timmar jobb dagar. Behöver man inte ett bra mål protein då? Fast inte musklerna får vila för en när man kommer hem vid 18:00-19:00?

Hur jäkla mycket plant trycker inte du ned i korgen? för en låda med 300plant vägar ju bara något kilo? dextrosol eller godis ska du då bara käka i slutet av dagen om du alls ska göra det eftersom de ger kortvarig energi.. Jag dricker bara mycket, käkar lite mer och oftare än vanligt och det funkar fint för mig.. Hur mycket sätter du per dag?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem

Fick mersmak att lägga upp träningsvideos, man blir som extra "peppad" så jag gjorde en till igår...

http://www.youtube.com/watch?v=lhEd34dTwfA

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

den sista videon vart blockad pga nått innehåll

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

den sista videon vart blockad pga nått innehåll

Jahapp, där ser man, gissar att låtvalet är det som stoppar den. Får byta den senare.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Nu är det dags att börja igen och behöver lite tips på gainers/protein. Är 185cm och väger ca 68kg. Jag har en extremt hög ämnes omsättning och behöver komplettera min dagliga kost med en gainer. Jag jobbar som elektriker och rör på mig riktigt mycket på dagarna och detta tillsammans med min ämnesomsättning gör att jag rasar i vikt trots att jag äter som en häst.

Äter idag en bra kost och kompletterar dem med vitaminer, så jag får i mig allt som jag behöver. Ska jag enbart satsa på en gainer som t.ex.
Star Nutrition Gainer Pro eller ska jag kombinera det med Star Nutrition Whey-80®?

Är inte ute efter att gå ner i vikt utan vill hålla mig där ja är, gärna gå upp ett par kilo. Tanken är att träna på gym 3gg i veckan och simma en gång i veckan.

Sist jag träna så hade jag en "allt i ett" gainer, frågan är om det är bäst för mig eller om jag ska kombinera flera tillskott?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

"behöver komplettera min dagliga kost med en gainer"
nej,det behöver du inte,det du behöver är mer vanlig mat.gainer ska man aldrig ta som ersättning för för lite mat,snabba kolhydrater som ersättning utav mat är inte hälsosamt på något sätt.
klassiskt misstag,personen tycker/tror han äter mycket,men i själva verket så äter han för lite.kcal in kcal ut,går du ner så äter du för lite.

så skippa tankarna på gainern och ät det det behöver,dvs mer mat och då den perioden där du märker att du ej går ner nå mer och står stilla på din vikt,då har du uppnått ditt mål som du nu vill nå.

lycka till

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

"behöver komplettera min dagliga kost med en gainer"
nej,det behöver du inte,det du behöver är mer vanlig mat.gainer ska man aldrig ta som ersättning för för lite mat,snabba kolhydrater som ersättning utav mat är inte hälsosamt på något sätt.
klassiskt misstag,personen tycker/tror han äter mycket,men i själva verket så äter han för lite.kcal in kcal ut,går du ner så äter du för lite.

så skippa tankarna på gainern och ät det det behöver,dvs mer mat och då den perioden där du märker att du ej går ner nå mer och står stilla på din vikt,då har du uppnått ditt mål som du nu vill nå.

lycka till

Jo, håller med där.
Ät så mycket du kan helt enkelt så ska du se att du går upp i vikt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jo, håller med där.
Ät så mycket du kan helt enkelt så ska du se att du går upp i vikt

Problemet är inte att jag inte äter rätt eller för lite. Får inte i mig tillräckligt med kolhydrater/proteiner den naturliga vägen. Funkar inte att äta dubbel frukost, dubbel lunch och dubbel middag och ha mellan mål där i mellan. Samt att det inte är ekonomiskt försvarbart då jag redan nu äter mig och min sambo ur huset. Kostnaden för att dubblera mina dagliga mål överskrider lätt kostnaden för att komplettera min nuvarande kost.

Naturligt är alltid bäst, riktig mat är bäst, men om man äter det och inget händer så känns det bara drygt att få svar som "ät mer"......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Problemet är inte att jag inte äter rätt eller för lite. Får inte i mig tillräckligt med kolhydrater/proteiner den naturliga vägen. Funkar inte att äta dubbel frukost, dubbel lunch och dubbel middag och ha mellan mål där i mellan. Samt att det inte är ekonomiskt försvarbart då jag redan nu äter mig och min sambo ur huset. Kostnaden för att dubblera mina dagliga mål överskrider lätt kostnaden för att komplettera min nuvarande kost.

Naturligt är alltid bäst, riktig mat är bäst, men om man äter det och inget händer så känns det bara drygt att få svar som "ät mer"......

Hur ser din kost ut idag?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hur ser din kost ut idag?

Frukost är hårt bröd, yoghurt + linfrön, mellan mål yoghurt/frukt + hårt bröd, lunch ris/pasta med kött/kyckling/fisk, mellan mål frukt/hårt bröd, middag samma som lunch pasta/ris + kött/kyckling/fisk. På kvällen så kan det bli frukt & hårt bröd.

Kommer inte över 70kg, står och stampar på samma vikt, ökar styrka, men ingen kroppsmassa eller vikt. Är redan spinkig som det är nu och vill komma vidare.......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se om den vill fungera den här gången då...

http://www.youtube.com/watch?v=wPDC3xu4Q5E

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Frukost är hårt bröd, yoghurt + linfrön, mellan mål yoghurt/frukt + hårt bröd, lunch ris/pasta med kött/kyckling/fisk, mellan mål frukt/hårt bröd, middag samma som lunch pasta/ris + kött/kyckling/fisk. På kvällen så kan det bli frukt & hårt bröd.

Kommer inte över 70kg, står och stampar på samma vikt, ökar styrka, men ingen kroppsmassa eller vikt. Är redan spinkig som det är nu och vill komma vidare.......

alltså,utan att behöva räkna/gissa kcal osv,så ser jag redan där att din kost är tok för svag/liten.
om du kunde byta ut all yogurt/hårt bröd mot ditt lunch/middags mål(vilket var det enda som såg någolunda vettigt ut) och sen,efter det,öka mängden mat långsamt,så ska du se att du stannar i vikten och kanske tom gå upp lite.

sen ang den ekonomiska sidan,ja,det kostar,både att äta så pass mycket så man hamnar på kcal plus och även då man ska ner i vikt.
men sen när man har fått koll på sin kost och vet vad man ska stoppa i sej,så kan man där efter börja handla lite smartare och billigare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hur går det för er?

Själv var jag ruskigt nära att klara en "chin"/Pull up med +60kg idag (saknades kanske 2-3 cm). Så för mig rullar det på

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Hur går det för er?

Själv var jag ruskigt nära att klara en "chin"/Pull up med +60kg idag (saknades kanske 2-3 cm). Så för mig rullar det på

Brett eller nära grepp?
Oavsett så verkar det riktigt bra!
Med nära grepp så klarar jag nog 15. Testade förut utomhus på ett ställe och då hade jag en ryggsäck med lite grejor och knep fast cykeln mellan benen (tror den väger 12kg) och då orkade jag två st.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Brett, gissar jag...

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Då var första Stronglift 5x5 passet avklarat idag stod knäböj, bänkpress, inverted rows, armhävningar samt benlyft på schemat. Började med blygsamma 5x5 60kg knäböj samt 5x5 50kg bänkpress och jajjemän det gick lätt som en plätt så nu är det bara öka öka öka för varje pass!

Någon som har testat ett stronglift program? Dela gärna med er av tankar och åsikter!

Hela schemat rullar på enligt följande:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

Vecka 1:
Pass A
Pass B
Pass A
Vecka 2:
Pass B
Pass A
Pass B
Och så vidare

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Ingemansson, jag har också kört Stronglifts 5x5, tyvärr bara till och från eftersom jag har haft lite problem med förkorta höftböjare och en snedvridning av knäet i vintras vilket gjorde att knäböj blev svårt.
Kom igen sen på våren men fick muskelinflammation och annat trams i juni och har lidit sedan dess.

Stronglifts är iallafall lätt det bästa schema jag har använt mig utav och jag kommer hoppa på i mitten av augusti igen.

Är själv 26år gammal, väger in på 77kg och är 188cm lång. Vägde 85kg i maj men iom deff följt av muskelinflammation så har jag tyvärr rasat rätt hårt. I höst tänker jag dock slå på stenhårt och i kostväg köra någon halvdassig komprossmissversion av Gomad och 4dead och därmed komplettera min vanliga kost med 3 liter rödmjölk och 6st ägg per dag.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk

Spännande, själv är jag 21 år gammal, väger 77 och är 186. Har vandrat sakta men säkert från 73 kilo för ungefär 3 år sedan till mina 77 idag och det är först nu jag börjar träna på riktigt allt innan har bara varit något slags halvdassigt och oseriöst discogymmande. Utöver 3 gympass i veckan klättrar jag (nästan uteslutet bouldering) ungefär 3 gånger per vecka.
För er som söker en ny hobby och utan tvekan en av de roligaste träningsformerna finns det bara en sak att göra, ta er till närmaste klättergym och bouldra i några timmar!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Har sedan ett par månader börjat cykla (10-15 mil per vecka, minimum) vilket har lett till att jag börjar skönja lite lårmuskler, vilket får överkroppen att se allt mer förslappad ut. Då jag är rätt lång så tror jag inte att lite muskler skulle skada för bland annat ryggen t.ex., men samtidigt skulle lite mindre gäddhäng på armarna inte skada.

Jag är ute efter några enkla övningar jag kan börja göra hemma, t.ex. framför datorn när jag kollar på nån starcraft 2 match eller liknande, vilket jag i princip gör minst en halvtimme varje dag. Det jag har hemma är helt enkelt två 'fasta' hantlar på fyra kg och en hantel med två stycken 2.5kg's vikter på, dvs, 6.5kg.

I dagsläget är jag 197cm lång och har en vikt på 115-117kg (av någon anledning har det ökat från de ca 110kg jag vägde innan cykeln införskaffades). Med 6.5kg-hanteln brukar jag kunna köra 30-35 stycken bicepscurls (tror jag det heter ^^) innan det tar stopp. (3x20 brukar kännas lagomt uttömmande)

Jag vore väldigt tacksam om någon kan ge tips på övningar, set och reps och inte minst länka till där dessa demonstreras ordentligt, så att jag inte gör på fel sätt. Något som jag skulle kunna börja med, och om jag får rutin på det kan jag ju kanske börja med lite mer seriös träning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har sedan ett par månader börjat cykla (10-15 mil per vecka, minimum) vilket har lett till att jag börjar skönja lite lårmuskler, vilket får överkroppen att se allt mer förslappad ut. Då jag är rätt lång så tror jag inte att lite muskler skulle skada för bland annat ryggen t.ex., men samtidigt skulle lite mindre gäddhäng på armarna inte skada.

Jag är ute efter några enkla övningar jag kan börja göra hemma, t.ex. framför datorn när jag kollar på nån starcraft 2 match eller liknande, vilket jag i princip gör minst en halvtimme varje dag. Det jag har hemma är helt enkelt två 'fasta' hantlar på fyra kg och en hantel med två stycken 2.5kg's vikter på, dvs, 6.5kg.

I dagsläget är jag 197cm lång och har en vikt på 115-117kg (av någon anledning har det ökat från de ca 110kg jag vägde innan cykeln införskaffades). Med 6.5kg-hanteln brukar jag kunna köra 30-35 stycken bicepscurls (tror jag det heter ^^) innan det tar stopp. (3x20 brukar kännas lagomt uttömmande)

Jag vore väldigt tacksam om någon kan ge tips på övningar, set och reps och inte minst länka till där dessa demonstreras ordentligt, så att jag inte gör på fel sätt. Något som jag skulle kunna börja med, och om jag får rutin på det kan jag ju kanske börja med lite mer seriös träning.

Du kan kolla in Scooby1961 på youtube. Han har en del övningar som man kan göra hemma. Förresten, du verkar vara rätt stor du. 197 lång. Du skulle bygga på dig en jäkla massa muskler så skulle du bli som en riktig viking Tänk dig 197 lång och 130kg muskler

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du kan kolla in Scooby1961 på youtube. Han har en del övningar som man kan göra hemma. Förresten, du verkar vara rätt stor du. 197 lång. Du skulle bygga på dig en jäkla massa muskler så skulle du bli som en riktig viking Tänk dig 197 lång och 130kg muskler

Kikar lite. Det kluriga tycker jag är att det verkar vara många övningar som tränar i princip samma sak, så när jag själv sitter och försöker plocka ihop något så vet jag inte om det blir bra. Men, nog måste det väl finnas gott om folk som kör lite enklare övningar hemma?

Och ja, det är inte första gången jag får den kommentaren :). Jag har dock aldrig kommit in i gymmandet och finner det svårt att komma när man är osäker på hur man gör osv., tyvärr har jag ingen i min närhet som man skulle kunna hänga på heller.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Kikar lite. Det kluriga tycker jag är att det verkar vara många övningar som tränar i princip samma sak, så när jag själv sitter och försöker plocka ihop något så vet jag inte om det blir bra. Men, nog måste det väl finnas gott om folk som kör lite enklare övningar hemma?

Och ja, det är inte första gången jag får den kommentaren :). Jag har dock aldrig kommit in i gymmandet och finner det svårt att komma när man är osäker på hur man gör osv., tyvärr har jag ingen i min närhet som man skulle kunna hänga på heller.

Du kan ju börja med lite pushups. Från början orkar du nog inte så många men kör på ändå, annars blir du inte starkare. Det tar mest på bröst men även lite triceps och framsida axlar.

Pull-ups. Börja med tätt grepp och handflatorna mot dig. Även här orkar du kanske bara 1-2st (jag orkade 3st innan jag började träna). Detta tar på latsen (övre rygg) samt biceps.

Har du hantlar hemma så kan du även köra bicepscurl, koncentrationscurl, axelpress, sidolyft.

Du kan även köra hantelpress och hantelflyes för bröst. Det går att köra liggandes på golvet men bäst vore ju om du hade en liten bänk eller liknande att ligga på.

Med något du alltid kan börja med är som sagt pushups.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du kan ju börja med lite pushups. Från början orkar du nog inte så många men kör på ändå, annars blir du inte starkare. Det tar mest på bröst men även lite triceps och framsida axlar.

Pull-ups. Börja med tätt grepp och handflatorna mot dig. Även här orkar du kanske bara 1-2st (jag orkade 3st innan jag började träna). Detta tar på latsen (övre rygg) samt biceps.

Har du hantlar hemma så kan du även köra bicepscurl, koncentrationscurl, axelpress, sidolyft.

Du kan även köra hantelpress och hantelflyes för bröst. Det går att köra liggandes på golvet men bäst vore ju om du hade en liten bänk eller liknande att ligga på.

Med något du alltid kan börja med är som sagt pushups.

Tackar för svaret :). Pull ups är när man häver upp sig för en stång right? Lämplig stång har jag inte, men det kanske finns något vettigt att montera i en dörröppning? Fast nu har jag typ 10 cm ovanför skallen i en vanlig dörröppning i lägenheten, så det kanske inte fungerar?

Kan du tipsa om någon bra sida som förklarar och visar de övningar du tipsar om? Ska man köra alla varje dag eller variera?

Tack för svar

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.