Permalänk
Medlem

C++ eller C# ?

Hej!

Tänkte lära mig programmering.
Frågan är jag vet inte vilket språk jag ska börja med.
Som sagt är helt nybörjare och vill ha nått relativt lätt och jag har bestämmt mig för C++ eller C# efter rekommendationer. Efter det har jag tänk gå över till java, eller de kanske är dumt?

Så vilket tycker ni?

Jag har en bok för C++ så det kan ju vara en fördel...

http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/index.h... utgick bland annat från denna

Sen undrar jag vilka program man ska använda osv...

(Förresten hur uttalar man C#? Jag menar C++ uttalar man ju: ce plus plus typ )

All hjälp mottages, Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att C++ är lättare än C#, men det känns nästan som en smaksak. Ett bra program är Microsoft Visual C++ 2010 Express

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marckusk:

Personligen tycker jag att C++ är lättare än C#, men det känns nästan som en smaksak. Ett bra program är Microsoft Visual C++ 2010 Express

Okej, något tips på turtorials / guider?

Permalänk
Medlem

C# uttalas C-Sharp och jag har ingen erfarenhet utav det språket. Men jag har testat C++ och jag kan säga att du kommer behöva väldigt mycket tålamod, och vara väldigt tjurig om du vill lära dig det utan att ha någon tidigare erfarenhet utav programmering.

Förstår inte varför du skulle vilja lära dig C# eller C++ först för att sedan hoppa över till Java? Java ligger på ungefär samma svårighetsgrad.

Jag själv började med klassisk-asp och tycker att det var en bra grund för att senare gå vidare till mer avancerade språk. Skulle nog rekommendera att du började med php om du är det minsta intresserad utav det för det är likt C++ men det är lättare att lära sig.

Permalänk
Medlem

C# är enklare än c++, så om du inte har någon speciell anledning till att välja c++ så välj c#

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

C# uttalas C-Sharp och jag har ingen erfarenhet utav det språket. Men jag har testat C++ och jag kan säga att du kommer behöva väldigt mycket tålamod, och vara väldigt tjurig om du vill lära dig det utan att ha någon tidigare erfarenhet utav programmering.

Förstår inte varför du skulle vilja lära dig C# eller C++ först för att sedan hoppa över till Java? Java ligger på ungefär samma svårighetsgrad.

Jag själv började med klassisk-asp och tycker att det var en bra grund för att senare gå vidare till mer avancerade språk. Skulle nog rekommendera att du började med php om du är det minsta intresserad utav det för det är likt C++ men det är lättare att lära sig.

Trodde PHP var för hemsidor bara... Men vad är det för program som gäller då?

Skrivet av heande:

C# är enklare än c++, så om du inte har någon speciell anledning till att välja c++ så välj c#

Skickades från m.sweclockers.com

haha okej, tidigare sa nån att C++ var enklare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Trodde PHP var för hemsidor bara... Men vad är det för program som gäller då?

Det har du rätt i men vad spelar det för roll? Reglerna i språken är samma, OOP är inte något man lär sig över en natt, förvänta dig inte att kunna göra något du har användning för de första veckorna/månaderna. Rekommenderar i alla fall att du går direkt till Java om du inte vill lära dig genom php, har läst att det ska vara lättare än C++.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090717064829AAt... Tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Det har du rätt i men vad spelar det för roll? Reglerna i språken är samma, OOP är inte något man lär sig över en natt, förvänta dig inte att kunna göra något du har användning för de första veckorna/månaderna. Rekommenderar i alla fall att du går direkt till Java om du inte vill lära dig genom php, har läst att det ska vara lättare än C++.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090717064829AAt... Tex.

Okej, vilket språk tycker du ja ska börja med för att få grunder? Php eller?

är de stor skillnad på PHP och HTML?

förlåt för nybörjar frågorna

Permalänk
Medlem

Det finns otaliga trådar om detta ämne redan, och lika många åsiker. Se t.ex. denna eller denna tråd.

Mitt och många andras tips är att börja med Python, eftersom det är väldigt nybörjarvänligt och har en bra handledning. Grunden i C++, C#, Java, Php och Python är ungefär samma, kan du ett av språken så är det inte så svårt att lära dig ett annat. Men Python har en enkel syntax vilket tillåter dig att börja programmera utan att språket kommer i vägen så mycket, vilket gör det utmärkt för en nybörjare som vill lära sig programmera och inte lära sig ett särskilt språk (det är skillnad på att kunna programmera och kunna ett programmeringsspråk).

Permalänk
Medlem

Skaffa dej en bok. Head-first serien från O'Reilly är väldigt pedagogisk. De böcker som är av intresse för dej som nybörjare är antingen Head first Java (verkar väldigt enkel trots att de rekommenderar tidigare programmeringserfarenhet), Head first programming (tar allt från början men använder Python), Head first C# (inte kollat på denna).

C# är det språk du kommer kunna göra roligast saker med i början. Där har du tillgång till windows bibliotek och man kan enkelt göra en applikation som liknar tex windows egen aktivitetshanterare.

Java är väl det hetaste inom industrin just nu, men är inte riktigt lika "häftigt" att börja med som C# (exemplet jag gav ovan). Framförallt används Java mycket som backend till webbsidor, android mobiler.

C++ kommer vara svårare att börja med än Java och C# eftersom du har pekare och måste själv ta hand om minneshanteringen. Fördelen är att om man lär sig dessa "svåra" grejer i början så kommer du väldigt lätt sedan kunna migrera till java eller c#. Nackdelen är självklart att du kanske tycker att det är för tufft och ger upp. När jag lärde mig c++ så använde jag mig av denna [1] (förutom de kurser på högskolan jag tog).

För att summera; jag rekommenderar dej att börja med någon av head-first böckerna. Då får du läsa och göra övningar, samtidigt som du får lösningar.

Det roligaste för dej som nybörjare är nog däremot c#, så det är lite upp till dej själv vad du vill börja med.

[1] http://cplusplus.com/doc/tutorial/

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag gillar C++ och grunderna i det är absolut inte svåra. Det svåra är nog snarare när du ska göra lite mer avancerade saker. ("roliga" saker) Jag rekommenderar inte att du börjar med PHP. Jag upplever att det är mycket svårare att felsöka än C++, speciellt då man inte kompilerar PHP utan måste leta syntaxfel när det körs. Här har du några bra C++-tutorials:

http://www.cprogramming.com/tutorial.html#c++tutorial

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, Tack för all hjälp!

Det lutar åt att börja med python och sen gå vidare till C++ / C# / Java.

Permalänk
Medlem

i C# har du två valmöjligheter, .NET (form) eller "tråkigt" console program som cmd. jag har haft C# A och då var det console fönster, tycker att det är skit löjligt med tanke på att alla uppgifter liknade varandra, både innehåll och utseende. sen för att jag är inne i webdesign med html/css så ville jag göra PHP, det fick bli en B kurs som jag klarade av på ca en vecka.

men hur som helst. du borde välja ett språk som ser intressant ut och uppfyller dom målen du har inom programmering, ex göra ett snake spel jaja dåligt exempel men men, vad sägs om super mario?

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska börja med PHP av den enkla anledningen att du väldigt snabbt kan se resultat av det du gör. Du kan göra en hemsida med lite databaskopplingar, knappar och funktioner som du ser en användning med. T.ex. en gästbok eller liknande. Jag läste själv C++ i 2 år i gymnasiet (Programmering A-C) men jag kände aldrig att jag såg hur jag skulle kunna använda den kunskapen för att sedan kunna börja arbeta med C++ programmering.

Du kan iofs också utveckla webapplikationer i C# men enligt min uppfattning är det ett större steg än att börja med PHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonke:

Du kan iofs också utveckla webapplikationer i C# men enligt min uppfattning är det ett större steg än att börja med PHP

.NET (i synnerhet med c#) gör det ju också väldigt enkelt att skapa windowsapplikationer.

Permalänk
Medlem

läst Programmering A, B, C och Programmering övrigt på gymnasiet med inriktning C# och det
var jättelätt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag läser spelprogrammering på universitetet. Jag rekommenderar att börja läsa C++.
C++ är ett ganska strikt och kraftigt språk, det är lite hårt när man ska börja lära sig det men det gynnar åerhört mycket. Kan man C++ så kan man lära sig väldigt enkelt Java och C#.

Även om C++ är lite svårare att koda med, pekare och manuell minnehantering plus copy konstrukotrer och tilldelningsoperatorer så är det roligare (imo). En annan sak som kan vara lite snurrigt att förstå i början är när man kommer till arv och virtuella funktioner, men det fixar du ;).

Några begrepp som är viktigt att lära sig i början när det gäller funktioner är: Call-by-refrence, Call-by-value och function overloading.

Go For It :-)!

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar C# (c sharp) tillsammans med visual studio. Vill du göra spel, skaffa då XNA till visual studio. Sanningen är att om du inte har en jävla massa tålamod kommer du tröttna på C++ / Java för att de är svårare att använda än vad C# är tillsammans med visual studio. Visual studio är desutom helt gratis att ladda hem från microsoft i express version.

Ett exempel på spel som är utvecklat i XNA är Heroes Of Newerth. Så det finns ju "stora" spel idag som är gjort i den miljön. XNA bygger på C# men har en del grejer för spelprogrammering färdigt.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Jag rekommenderar C# (c sharp) tillsammans med visual studio. Vill du göra spel, skaffa då XNA till visual studio. Sanningen är att om du inte har en jävla massa tålamod kommer du tröttna på C++ / Java för att de är svårare att använda än vad C# är tillsammans med visual studio. Visual studio är desutom helt gratis att ladda hem från microsoft i express version.

Ett exempel på spel som är utvecklat i XNA är Heroes Of Newerth. Så det finns ju "stora" spel idag som är gjort i den miljön. XNA bygger på C# men har en del grejer för spelprogrammering färdigt.

Lycka till!

Jag tycker inte Java är relativt svårt när man skriver i netbeans eller i eclipse. Java har en väldigt bred API och är ett väldigt snällt språk.

Men man tycker ju olika.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Om du finner det som något du vill fortsätta med så kan du ju ta dig ann tyngre språk
lättare när man har en humm om vad det är och hur det funkar ^_^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för C++ så hojta till, är också nybörjare. Vi kanske kan hjälpas åt? Och det blir nog bra mkt roligare om man har någon att snacka med och den ena kanske kan hjälpa med nått den andre inte fått häng/förstår sig på än.

Permalänk

Finns både för- och nackdelar med C# och C++. Till spel har jag hört att C++ ska vara bättre. Själv är jag webbutvecklare och då skulle jag rekommendera C#. ASP.NET och C# är väl det vanligaste inom webben om man vill jobba med Microsofts grejer.

C# har en bra utvecklingstakt och är inte så svårt. Microsoft har infört saker som LINQ vilket har det gjort det enklare för utvecklare.

C++ uppfattade jag som svårt och orkade aldrig lägga ner någon energi på. C# har den fördelen att det är väldigt likt Java. Det finns även gott om kunskap angående C# och massor med forum därute där man kan ställa frågor. Kom ihåg att ställa dina frågor där proffs hänger som StackOverflow. Har sett massor med forum där amatörer sitter och lär ut folk skit.

//Sebastian

Visa signatur

// Sebastian

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att börja lära mej ett nytt språk och det lutar åt C#

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag funderar också på att börja lära mej ett nytt språk och det lutar åt C#

vilket/vilka språk har du i bagaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

vilket/vilka språk har du i bagaget?

Java,C,Haskell,Assembler (nybörjare på alla)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Java,C,Haskell,Assembler (nybörjare på alla)

C# blir nog inget problem, C++ blir nog något tuffare beroende på hur mycket C du kan, och objektorientering från Java. C# kan vara betydligt snabbare ett spika upp windowsappar i grafisk form, går ju att göra spel också med XNA som nämnts. C++ blir betydligt bökigare nästan oavsett vad du vill göra

Jag gillade faktiskt inte C# innan jag hade lärt mig det, men efter ett par kurser så förstod man hur enkelt det var att skapa saker samt slippa mycket pekar/minnestjosan, numer är det språket jag kör om jag vill testa någon ide snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

C# blir nog inget problem, C++ blir nog något tuffare beroende på hur mycket C du kan, och objektorientering från Java. C# kan vara betydligt snabbare ett spika upp windowsappar i grafisk form, går ju att göra spel också med XNA som nämnts. C++ blir betydligt bökigare nästan oavsett vad du vill göra

Jag gillade faktiskt inte C# innan jag hade lärt mig det, men efter ett par kurser så förstod man hur enkelt det var att skapa saker samt slippa mycket pekar/minnestjosan, numer är det språket jag kör om jag vill testa någon ide snabbt.

Okej, då så

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Jag hade en period då jag ville koda. jag köpte böcker för nästan tusen spänn och fixade program osv. Satt och kodade i nån vecka med C++ .NET och sen gick musten ur en. Packade ner böckerna i en låda och har inte kollat tillbaka efter det

Jag fattar inte hur man bara ska lära sig. Tyckte man bara skrev av det som stog i böckerna men inget fastnade så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag hade en period då jag ville koda. jag köpte böcker för nästan tusen spänn och fixade program osv. Satt och kodade i nån vecka med C++ .NET och sen gick musten ur en. Packade ner böckerna i en låda och har inte kollat tillbaka efter det

Jag fattar inte hur man bara ska lära sig. Tyckte man bara skrev av det som stog i böckerna men inget fastnade så att säga.

Yepp, det är väldigt, och då menar jag väldigt många som hoppar av utbildningar med programmering, av diverse anledningar. Det är ett ständigt lärande så länge man lever, och det kräver full förståelse under hela perioden, fuskar man får man sota för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Jag hade en period då jag ville koda. jag köpte böcker för nästan tusen spänn och fixade program osv. Satt och kodade i nån vecka med C++ .NET och sen gick musten ur en. Packade ner böckerna i en låda och har inte kollat tillbaka efter det

Jag fattar inte hur man bara ska lära sig. Tyckte man bara skrev av det som stog i böckerna men inget fastnade så att säga.

Ja, det gäller imo att försöka hitta på lite eget också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"