Permalänk

Processoruppgradering

Börjar bli dags för en processoruppgradering nu känns det som.

För närvarande har jag en Phenom II x4 940 (oklockad, för jag vågar inte funderar på att göra det om jag ändå ska köpa ny processor)

Med moderkortet ASUS M4N72-E

Den processorn jag har kollat på är självklart en AMD och bästa jag kunde hitta nu är:
Phenom II x6 1100T Black Edition
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617631#reviews

Egentligen hade jag velat ha en i5 2500K för den har fått bättre resultat i 3DMARK:
http://community.futuremark.com/hardware/cpu-list/
Men eftersom moderkortet är AMD så blir det svårt.

Vad har ni för synpunkter?

Kan även tillägga att jag knappt kan något om sånt här. Fortfarande bara doppat stortån i detta så var inte blyga med att vara övertydliga.

Permalänk
Medlem

Din processor borde fortfarande hänga på bra. Vad håller du på med på datorn? Är det spela så är det förmodligen grafikkortet som behöver uppgraderas.

Det är ofta in farligt att överklocka heller. Så länge temperaturerna och spänningen hålls inom rimliga gränser

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

vänta tills bulldozer kommer

Permalänk

Det jag gör som kräver mycket vid datorn är spela. Photoshop och allt sånt klarar den utmärkt.

Jag har GTX460 OC just nu vilket ska räcka ganska bra känner jag.

Jag har dessutom 8GB RAM (vilket är helt onödigt egentligen)

Det enda som känns som att det skulle göra större skillnad är processorn och moderkortet. Stämmer inte det?

Men säg att jag vill överklocka lite granna då, hur gör jag? hehe

Permalänk
Medlem

Vänta ca 2 månader på bulldozer. Känns inte som det är värt för dig att uppgradera cpun i dagsläget om du verkligen inte MÅSTE ha en snabbare just nu men som blir "långsam" när bulldozer kommer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Skrivet av Trazer:

Vänta ca 2 månader på bulldozer. Känns inte som det är värt för dig att uppgradera cpun i dagsläget om du verkligen inte MÅSTE ha en snabbare just nu men som blir "långsam" när bulldozer kommer.

Okej, låter som att ni är enade om detta. Men säg att jag vill överklocka lite mitt nuvarande för att lära mig. Finns det någon extra bra guide ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Det är ditt grafikkort som flaskar en del just nu, köp dig ett gtx560ti eller hd6870 eller något sådant så kan du använda datorn som den är ett tag till istället, men kan ju även köpa dig en processor också men skulle isf ha valt att uppgradera moderkort också men istället byta till en i5 isf, bra mycket mer "kräm" i dem än i amd´s motsvarigheter i dagsläget

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ligger inte ett 460 O.C rätt nära ett 6870? Vet att mitt 6850 inte är så långt ifrån 6870 så länge man håller sig på 1920x1080.
Men jag sitter iofs med en Athlon x4 640 (som är ett helsike att få överklock mer än 3.3GHz på, så jag kör den stock) så det är CPUn som flaskar i mitt fall.

Kör på med överklockning av CPUn, går det bra så går det, det är ingen risk att du har sönder den så länge du har koll på temperaturerna. Skulle allt gå åt helvete, så kan du ju skaffa ny CPU då som du själv sa.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jola_95:

vänta tills bulldozer kommer

You said it!

Icke värt att uppgradera nu när det inte är lång tid kvar tills bulldozer anländer!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ligger inte ett 460 O.C rätt nära ett 6870? Vet att mitt 6850 inte är så långt ifrån 6870 så länge man håller sig på 1920x1080.
Men jag sitter iofs med en Athlon x4 640 (som är ett helsike att få överklock mer än 3.3GHz på, så jag kör den stock) så det är CPUn som flaskar i mitt fall.

Kör på med överklockning av CPUn, går det bra så går det, det är ingen risk att du har sönder den så länge du har koll på temperaturerna. Skulle allt gå åt helvete, så kan du ju skaffa ny CPU då som du själv sa.

såhäääär nära ligger det, alltså väldit långt efter

Visa signatur

Microsoft sells you windows while Linux gives you the whole house for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joovel:

såhäääär nära ligger det, alltså väldit långt efter

Oj då, var visst lite skillnad på mitt 6850 också, låg lika på texels, men 50% snabbare på pixels. Ja då är väl ett 6870 en bra investering, särskilt om man kör upp AA.

Är väldigt nöjd med ASUS-kortet jag har iaf, Direct-CU är väldigt tyst. Som sagt, i mitt fall är det CPUn som flaskar eftersom WoW är det mest krävande spelet jag kör just nu

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vänta på Bulldozer kan vara ett bra tips, men vi vet fortfarande inte hur den kommer prestera Och så beror det ju på hur mycket man vill lägga ut på en ny dator, eftersom trådskaparen säger att han helst vill ha en 2500k men hellre satsar på AMD eftersom han har ett moderkort för AMD så säger det mig att han vill komma undan så billigt som möjligt.
Om Bulldozer inte klår i7 kommer den säkert bli relativt billig, men om den slår i7 i allt så kommer den troligtvis bli relativt dyr även om AMD brukar hålla låga priser.
Jag var själv inne på att vänta på Bulldozer men beslöt mig för några dagar sen att byta min 965BE mot en 2500k och det är hur stor skillnad som helst och för det priset som i5 ligger på idag så tycker jag att det helt klart var värt det.

Kollar man även på de rykten (den läckta roadmapen) om att första generationens Bulldozer ska fasas ut redan till årsskiftet kanske det även är värt att vänta på de nyare Bulldozer chipen som kommer några månader efter de första.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Om jag tar och överklockar gradvis till det räcker, och kanske skaffar ett till 460 och köra det i SLI, vad säger ni om det?

Kommer jag ångra att köra det i SLI för att jag ändå snart kommer få köpa ett nyare, enstaka kort i framtiden? jag har kört kort i SLI innan (GTX275) men dom brändes halvt så jag bytte ut dom mot ett enstaka 460 OC. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jag var själv inne på att vänta på Bulldozer men beslöt mig för några dagar sen att byta min 965BE mot en 2500k och det är hur stor skillnad som helst och för det priset som i5 ligger på idag så tycker jag att det helt klart var värt det.

Jag gjorde nästan samma byte för ett par veckor sedan, från en AMD 940@3,7 till en 2500K@4,5, skillnaden är ju milsvid. Tvivlar på att AMD kommer komma ikapp med Bulldozer, tyvärr. Haft AMD de senaste 15 åren men fanboyen i mig fick nog ;).

TS, jag håller med resten av folket här, att byta från det du har till en X6 kommer bara kännas dumt, gör hellre något åt ditt grafikkort. Ytterligare ett i SLI torde ju vara det uppenbara svaret :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Jag gjorde nästan samma byte för ett par veckor sedan, från en AMD 940@3,7 till en 2500K@4,5, skillnaden är ju milsvid. Tvivlar på att AMD kommer komma ikapp med Bulldozer, tyvärr. Haft AMD de senaste 15 åren men fanboyen i mig fick nog ;).

TS, jag håller med resten av folket här, att byta från det du har till en X6 kommer bara kännas dumt, gör hellre något åt ditt grafikkort. Ytterligare ett i SLI torde ju vara det uppenbara svaret :).

Ahh, ett till 460 kostar inte så mycket heller. Och när tiden kommer så är det väl helt enkelt moderkort och byte till intel som gäller. Känns det som.

Permalänk
Skrivet av Robbsternius:

Om jag tar och överklockar gradvis till det räcker, och kanske skaffar ett till 460 och köra det i SLI, vad säger ni om det?

Kommer jag ångra att köra det i SLI för att jag ändå snart kommer få köpa ett nyare, enstaka kort i framtiden? jag har kört kort i SLI innan (GTX275) men dom brändes halvt så jag bytte ut dom mot ett enstaka 460 OC. Vad säger ni?

Har du bara ett nätaggregat som orkar med det, så överklocka processorn och köp ett GTX460 till.

Sweclockers har en guide för överklockning av Phenom II, men de använder inte en multipelupplåst processor. Eftersom din är multipelupplåst så blir det enklare för din del. I stället för att höja referensklockfrekvensen, så höj multipeln (och när systemet blir instabilt, höj Vcore, m.a.o. spänningen till processorn). Du slipper bieffekter man får vid höjning av referensklockfrekvensen, såsom att övriga frekvenser också ökar. Multipelklockar du så ökar endast processorns klockfrekvans (minne mm ligger kvar på sina frekvenser)
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/...
Se till att köpa en tredjepartskylare om du inte redan har en. CoolerMaster Hyper 212 plus är en bra och billig kylare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Har du bara ett nätaggregat som orkar med det, så överklocka processorn och köp ett GTX460 till.

Sweclockers har en guide för överklockning av Phenom II, men de använder inte en multipelupplåst processor. Eftersom din är multipelupplåst så blir det enklare för din del. I stället för att höja referensklockfrekvensen, så höj multipeln (och när systemet blir instabilt, höj Vcore, m.a.o. spänningen till processorn). Du slipper bieffekter man får vid höjning av referensklockfrekvensen, såsom att övriga frekvenser också ökar. Multipelklockar du så ökar endast processorns klockfrekvans (minne mm ligger kvar på sina frekvenser)
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/...
Se till att köpa en tredjepartskylare om du inte redan har en. CoolerMaster Hyper 212 plus är en bra och billig kylare.

Tackar tackar. Ska kolla in quiden och se vad jag kan åstadkomma

Permalänk

Kan kanske vara värt att tillägga att jag har ett 650W nättagg. Räcker det för att överklocka. Jag tar som sagt ett steg på multiplen i taget och kollar om det är stabilt. Men när ska jag höja vcoren och hur mycket kan jag höja den. Guiden rekommenderade att inte överstiga 1.55V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Kan kanske vara värt att tillägga att jag har ett 650W nättagg. Räcker det för att överklocka. Jag tar som sagt ett steg på multiplen i taget och kollar om det är stabilt. Men när ska jag höja vcoren och hur mycket kan jag höja den. Guiden rekommenderade att inte överstiga 1.55V.

650W Ace of sweden eller Seasonic?

Du ökar spänningen för att kunna köra högre frekvenser stabilt.
Mao.. När det inte är stabilt o inte öka mer än nödvändigt. Håll dig under ~60'C load o överstig inte ~1.55V.

Permalänk
Skrivet av Boss302:

650W Ace of sweden eller Seasonic?

Du ökar spänningen för att kunna köra högre frekvenser stabilt.
Mao.. När det inte är stabilt o inte öka mer än nödvändigt. Håll dig under ~60'C load o överstig inte ~1.55V.

Efter en ökning till 3,4GHz dvs x17 och 400 mer så funkade det stabilt. Temperaturen ligger runt 40-60 utan load (gjorde den innan också) så det är la som några inlägg upp sa att jag får investera i en ny fläkt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Kan kanske vara värt att tillägga att jag har ett 650W nättagg. Räcker det för att överklocka. Jag tar som sagt ett steg på multiplen i taget och kollar om det är stabilt. Men när ska jag höja vcoren och hur mycket kan jag höja den. Guiden rekommenderade att inte överstiga 1.55V.

650w räcker för 460SLI och överklockning, men det beror helt på vad du har för nätagg därav frågan från Boss302, är det ett skitagg som Ace of Sweden eller ett Seasonic eller annat prestandamärke?

Jag själv kör Corsair TX650W och har 2 överklockade GTX460 (båda 1050mV och 870MHz mot default 950mV och 715MHz) samt 2500k överklockad till 4,7GHz plus en massa extra HDDs i burken och det klarar nätagget alldeles utmärkt (dock tror jag att jag börjar närma mig gränsen, min energimätare borde komma imorrn )

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbsternius:

Temperaturen ligger runt 40-60 utan load (gjorde den innan också)

köp lite bättre kylning innan du dödar den...

vad är det för temp i load?

Permalänk
Skrivet av Robbsternius:

Efter en ökning till 3,4GHz dvs x17 och 400 mer så funkade det stabilt. Temperaturen ligger runt 40-60 utan load (gjorde den innan också) så det är la som några inlägg upp sa att jag får investera i en ny fläkt bara.

Jag rekommenderar att du väntar med överklockningen tills du får en bättre kylare, alternativt klockar blygsamt, belastar med t.ex. Prime95 och använder CoreTemp, Speedfan eller likande för att kontrollera så att temperaturen inte sticker iväg över 60°C ungefär. Detta för att undvika bekymmer när du lastar processorn.

Du har väldigt hög idle-temperatur om den ligger på 40-60°C utan last. Du bör se över ventilationen i chassit (investera i fler chassifläktar kanske) och blåsa rent kylflänsen för processorkylaren (tryckluft på burk rekommenderas) från damm. Damm sätter sig som isolering på kylflänsen och förhindrar att värmen förs bort från processorn.

Innan du börjar överklocka, så bör du se till att din processortemperatur inte överstiger 60°C (med oklockad processor) under last med Prime95.

Ett extra grafikkort bidrar med rätt mycket värme, så det är ytterligare en anledning att se över chassiventilationen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag får helt enkelt ta och investera i en processorfläkt. Den som WrongTarget föreslog var billig och bra. Så den får det bli. För övrigt så har jag 2 extra fläktar på sidan av chassit som borde göra susen. Grfikkortet ligger på en stadig nivå.

Hur lätt är det att byta processorfläkt? För den nuvarande sitter ju där.

Permalänk
Medlem

I ett AMD-system är det busenkelt, lite snäppa loss en hake, byta prylar, snäppa fast haken igen :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

I ett AMD-system är det busenkelt, lite snäppa loss en hake, byta prylar, snäppa fast haken igen :).

Så länge som inte kylaren har en bakplansdel som skall sättas fast ja....

Desvärre (eller dessbättre om man ser till hur bra kylaren sitter) så har Hyper 212 Plus en bakplansdel. Så här monteras kylaren.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/air-cooling/21525-cooler...

Vill man ha enkel installation, så finns ett antal andra alternativ. Vill minnas att Arctic cooling freezer 7 pro rev2 installeras utan att man behöver komma åt baksidan av moderkortet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Så länge som inte kylaren har en bakplansdel som skall sättas fast ja....

Desvärre (eller dessbättre om man ser till hur bra kylaren sitter) så har Hyper 212 Plus en bakplansdel. Så här monteras kylaren.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/air-cooling/21525-cooler...

Vill man ha enkel installation, så finns ett antal andra alternativ. Vill minnas att Arctic cooling freezer 7 pro rev2 installeras utan att man behöver komma åt baksidan av moderkortet.

Mitt chassi har en lucka på andra sidan (baksidan av moderkortet) borde inte det göra det möjligt att skippa bortmonteringen av moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om den luckan sitter precis under CPU-platsen så skall det funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja om den luckan sitter precis under CPU-platsen så skall det funka.

Luckan är lika stor som chassits sida. Man ser baksidan av plåten som moderkortet är monterat på.

Permalänk
Skrivet av Robbsternius:

Luckan är lika stor som chassits sida. Man ser baksidan av plåten som moderkortet är monterat på.

Ser du bara plåten, eller finns det även ett hål utskuret i plåten så att du ser en bit av moderkortets baksida (baksidan av moderkortet där CPU sitter)?

Om du inte kan se moderkortet, så får du montera loss moderkortet vid installation av kylare med bakplåt.

Det är lite jobbigare att montera loss moderkortet för installation, men å andra sidan brukar processorkylaren sitta bättre. Ett tips är att ta kort på hur alla anslutningar sitter och sätta tillbaka dem på samma sätt efter att kylaren är monterad.

Visa signatur

~Pelle~