Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Har varit väldigt efterlängtat. TACK!

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Tackar för SSD Testet! Få blir det nog en force gt framöver

Permalänk
Medlem

har säkert varit på tapeten tidigare.
Hur är livslängden jämnfört med en mekanisk disk vid normalt användade?

Nu räknar jag inte med vanliga dödsorsaker då det kan hända precis vilket disk och märke som helst.
Tänkte som sagt på dagligt användade,står på ca 14h per dag, dag ut och dag in.
Trist om den "bränns" ut snabbare än en mekanisk disk.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Synd ni inte recenserade Kingston SSDNow V100 256GB (disken jag har) men man kan inte få allt.
Min disk fick iaf bra här.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

har säkert varit på tapeten tidigare.
Hur är livslängden jämnfört med en mekanisk disk vid normalt användade?

Nu räknar jag inte med vanliga dödsorsaker då det kan hända precis vilket disk och märke som helst.
Tänkte som sagt på dagligt användade,står på ca 14h per dag, dag ut och dag in.
Trist om den "bränns" ut snabbare än en mekanisk disk.

Man behöver inte oroa sig för livslängden på cellerna, läs denna sida:

http://www.anandtech.com/show/4159/ocz-vertex-3-pro-preview-t...

Permalänk
Medlem

Tackar tackar, ska ta mig en läsning där.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Det vore onekligen trevligt med ett test av hur snabbt de klarar systemuppstart! Dessutom är det ju ett av de mer generella testerna, som återspeglar ett sätt som alla använder sin SSD på.

Tror inte skillnaden är direkt stor, kanske någon sekund kan man tänka sig. Ungefär det som Jarl skrev (inlägg #73)

Angående testet så skriver ni såhär:

Asus P8P67 Deluxe har anslutningar för både SATA 6,0 Gbps samt äldre gränssnittet SATA 3,0 Gbps. För SweClockers tester ansluts alla enheter till den snabbare SATA 6,0 Gbps-porten.

Kopplades även Intel 320-disken in på denna port? Är det något man tjänar på eller går det automatiskt ner i 3,0 även på 6,0-porten?

Tack för ett bra test, uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Gött att ni kunde pressa ut SSD testet innan helgen, sjukt bra jobbat! väntat som bara den på detta testet och gick direkt till inet o beställde mig en OCZ v3 240gb miiops :>>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Hjälpsam

Riktigt skoj att doldisen Curcial M4 fick såpass bra resultat. Man hör bara snack om Intel, OCz och Corsair när det gäller SSD diskar.

Finns det fler doldisar som kan prestera? Om tex Kingston eller någon okänd asiat-uppstickare har något skoj?

Tak redaktionen, denna har vi väntat på!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av creativ:

Tror inte skillnaden är direkt stor, kanske någon sekund kan man tänka sig. Ungefär det som Jarl skrev (inlägg #73)

Angående testet så skriver ni såhär:

Asus P8P67 Deluxe har anslutningar för både SATA 6,0 Gbps samt äldre gränssnittet SATA 3,0 Gbps. För SweClockers tester ansluts alla enheter till den snabbare SATA 6,0 Gbps-porten.

Kopplades även Intel 320-disken in på denna port? Är det något man tjänar på eller går det automatiskt ner i 3,0 även på 6,0-porten?

Tack för ett bra test, uppskattas verkligen.

Den går automatiskt ned till 3,0 Gbps, helt bakåtkompatiblet.

Skrivet av Fluf:

Riktigt skoj att doldisen Curcial M4 fick såpass bra resultat. Man hör bara snack om Intel, OCz och Corsair när det gäller SSD diskar.

Finns det fler doldisar som kan prestera? Om tex Kingston eller någon okänd asiat-uppstickare har något skoj?

Tak redaktionen, denna har vi väntat på!

Jag tror på Kingston, faktiskt. De har tagit stora steg framåt jämfört med första generationens SSDNow, och om ytterligare en iteration kan Toshiba-byggen utan tvekan vara med och bråka i toppen. Redan nu handlar det ju om tillräckligt bra siffror för att göra alla utom oss prestandanördar på SweC nöjda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Emil B, om man sitter på moderkort som ej stödjer sata 3.
Är ett Asus U3S6 (sata 3 kort) nått vettig att använda sig av för att få sata 3 eller finns det andra sata kort som är bättre?

Visst man får inte samma prestanda som moderkort med sata 3 men det borde ju vara bättre än sata 2.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gascogne:

Emil B, om man sitter på moderkort som ej stödjer sata 3.
Är ett Asus U3S6 (sata 3 kort) nått vettig att använda sig av för att få sata 3 eller finns det andra sata kort som är bättre?

Visst man får inte samma prestanda som moderkort med sata 3 men det borde ju vara bättre än sata 2.

Med SATA 3gb/s (SATA II) får du ut maxiamlt ca 280MB/s läs och skriv oavsett hur mycket hårddisken klarar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

SSD är operativsystemhårddisk + programhårddisk + spelhårddisk, det är INTE lagringsdisk.
Jag har en Intel 320 120GB och den funkar prima, läser fort osv. Att byta från en s.k.
"vanlig" hårddisk till SSD är som att träda in i en ny värld, en bättre värld med andra ord!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Med SATA 3gb/s (SATA II) får du ut maxiamlt ca 280MB/s läs och skriv oavsett hur mycket hårddisken klarar.

Jo det vet jag men har läst att den del sata 3 kort inte är så bra tex Highpoint Rocket (enligt en massa tester jag har läst), dock inte hittat mycket om Asus U3S6.

Vill liksom inte byta ut mitt moderkort för att få sata 3 ingångar (kostar för mycket nu när man blir arbetslös).

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

All lagringsmedia blir "mindre" i windows, tillverkarna tycker som sagt att 1 kilobyte = 1000 bytes medan windows tycker att 1 kilobyte = 1024 bytes.

i OSX så räknar dom 1000 bytes. Lite kul fakta att veta osv... ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gascogne:

Emil B, om man sitter på moderkort som ej stödjer sata 3.
Är ett Asus U3S6 (sata 3 kort) nått vettig att använda sig av för att få sata 3 eller finns det andra sata kort som är bättre?

Visst man får inte samma prestanda som moderkort med sata 3 men det borde ju vara bättre än sata 2.

Eftersom kortet använder sig av PCI Express lines borde det inte vara någon skillnad i prestanda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

All lagringsmedia blir "mindre" i windows, tillverkarna tycker som sagt att 1 kilobyte = 1000 bytes medan windows tycker att 1 kilobyte = 1024 bytes.

Jo, men tänkte på denna; http://www.sweclockers.com/nyhet/13537-micron-sagar-konkurren...

Men missuppfattade artikeln nu märkte jag

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

LOL... vad ger det att köra 4k testet med qd32? det säger noll om prestandan då... qd1 ska det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gascogne:

Emil B, om man sitter på moderkort som ej stödjer sata 3.
Är ett Asus U3S6 (sata 3 kort) nått vettig att använda sig av för att få sata 3 eller finns det andra sata kort som är bättre?

Visst man får inte samma prestanda som moderkort med sata 3 men det borde ju vara bättre än sata 2.

Skrivet av facedark:

Eftersom kortet använder sig av PCI Express lines borde det inte vara någon skillnad i prestanda..

Tyvärr så når inte dessa kontrollerkort upp hela vägen till den prestanda som man kan få ut vi kontrollers för sata 6gbit/s som sitter på sydbryggan, det hamnar någonstans mellan sata 3gbit/s och sata 6gbit/s. Finns ett antal trådar om just detta i forumet, bara att söka.

Skrivet av Platinumtoad:

LOL... vad ger det att köra 4k testet med qd32? det säger noll om prestandan då... qd1 ska det vara.

Helst ska man väl ha med båda, alltid intressant att se både enkeltrådig och flertrådig prestanda.

Permalänk
Medlem

Äntligen fick vi detta testet

Tyvärr så ger dig inte mig så jättemycket då jag vill ha ca 200Gb utrymme och köra RAID 0. Någon som vet vilka diskar man bör ha om man vill köra typ 2st 120Gb i RAID 0? Kommer ha OS, spel och program på diskarna och är mest intresserad av reallifeprestanda och inte skyhöga read/write i tex ATTO (även om det kan vara roligt att skryta med )

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Alltid kul med tester men efter att ha testat lite olika datorer med olika SSDs inuti märker iaf inte jag någon skillnad mellan dem. Den uppenbara skillnaden är ju mellan SSD och HDD. Med det i åtanke finns det egentligen bara Intels diskar som enda alternativ vid eventuella SSD-köp för mig personligen, helt enkelt för att de känns mest stabila. Dessutom är ju 320-modellerna bland det billigaste man kan hitta.

Permalänk
Medlem

Tackar !

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Äntligen fick vi detta testet

Tyvärr så ger dig inte mig så jättemycket då jag vill ha ca 200Gb utrymme och köra RAID 0. Någon som vet vilka diskar man bör ha om man vill köra typ 2st 120Gb i RAID 0? Kommer ha OS, spel och program på diskarna och är mest intresserad av reallifeprestanda och inte skyhöga read/write i tex ATTO (även om det kan vara roligt att skryta med )

Då känns det som Corsair Force GT 120Gb vore lämplig för dig.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

har säkert varit på tapeten tidigare.
Hur är livslängden jämnfört med en mekanisk disk vid normalt användade?

Intel ger 5 års garanti på sin 320-serie, och skulle gissa att en SSD idag är ganska omodern om 5 år.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test, Nu vet man lite vad man ska införskaffa iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewizion:

Jag rekommenderar intel till alla, så slipper man skicka tillbaka sin disk för att den inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte alls vad du menar, vi pratar ssd's, inte hdds, finns inga diskar. Min poäng va att vill man ha bra snabba prylar bör man ju uppenbarligen hålla sig ifrån intel enligt testerna, när det gäller SSD och inte HDD's. De visar ju alla att det finns bättre alternativ, och i prisklassen de flesta går på är ju 128gb Crucial M4 bara att rekommendera.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Förstår inte alls vad du menar, vi pratar ssd's, inte hdds, finns inga diskar. Min poäng va att vill man ha bra snabba prylar bör man ju uppenbarligen hålla sig ifrån intel enligt testerna, när det gäller SSD och inte HDD's. De visar ju alla att det finns bättre alternativ, och i prisklassen de flesta går på är ju 128gb Crucial M4 bara att rekommendera.

Du förstod mycket väl, och jag är säker på att du har hört någon säga disk åt en SSD förut. Du behöver inte leka smart här. Vet du hur mycket skillnad dessa siffror gör i praktiken? För jag kan berätta. Till allt utom att kopiera sina semesterbilder hit och dit är skillnaden minimal mellan diskarna. Sen kan du ju definiera bra också. För mig ska en bra disk vara pålitlig. Om du inte har levt under en sten det senaste året vet du att många modeller med sandforce 2k återkallades. Sådär kul för de som hade köpt en sådan disk. Jag är inget fan av Intel, men i detta fallet måste jag säga att det är det bästa valet ändå. Är supernöjd med min 510, den fungerar, magiskt nog. Jag kan till och med berätta en liten hemlis; jag kör den över SATA2, så mina prestandasiffror är ännu sämre än de i testet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jioop:

Förstår inte alls vad du menar, vi pratar ssd's, inte hdds, finns inga diskar. Min poäng va att vill man ha bra snabba prylar bör man ju uppenbarligen hålla sig ifrån intel enligt testerna, när det gäller SSD och inte HDD's. De visar ju alla att det finns bättre alternativ, och i prisklassen de flesta går på är ju 128gb Crucial M4 bara att rekommendera.

Intel SSD diskar har visat sig har överlägsen tillförlitlighet jämfört med konkurrenterna

http://www.hardware.fr/articles/810-6/taux-pannes-composants....

översatt till engelska t.ex. här för de som inte läser franska

http://forums.storagereview.com/index.php/topic/29329-ssd-fai...

Tillhör också den skara som just nu uteslutande rekommenderar Intels SSD. Hade skillnaden i tillförlitlighet vara några procent så hade den högre prestandan host vissa konkurrenter varit interessant. Men när Intels diskar är nästan fyra gånger mer tillförlitlig än närmaste konkurrent (vilket Intel också är medveten om då de ger 5 års garanti) så har jag svårt att se hur man resonerar om man väljer något annat. Det är ju inte precis så prestanda är dåligt på deras diskar. Har själv både en 160GB X25-G2 + 120GB 320 och nästa disk lär också bli från Intel om inte konkurrenterna kommer ikapp kvalitetsmässigt (eller att Intel tappar bollen och får sämre kvalité).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Intressant läsning, bra test!
Nu blir man ju sugen på att köpa SSD.
Frågan är ju bara om det är lönt att installera en SSD i min gamla bärbara, den har ju bara sata1! Blir det någon prestanda ökning? Kanske inte ens finns stöd för SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrJakobsson:

Intressant läsning, bra test!
Nu blir man ju sugen på att köpa SSD.
Frågan är ju bara om det är lönt att installera en SSD i min gamla bärbara, den har ju bara sata1! Blir det någon prestanda ökning? Kanske inte ens finns stöd för SSD?

Tror inte det ska vara några problem! Då det är accesstiden på SSDn som gör skillnaden så spelar det ingen roll om du har SATA1