Ingen internetåtkomst vid start av datorn

Permalänk

Ingen internetåtkomst vid start av datorn

Hallå där, har haft ett problem i någon vecka nu.

När jag startar datorn har jag en trevlig liten gul triangel på nätverks ikonen. Jag är uppkopplad mot "två" nätverk som jag inte har någon aning om vilket det andra skulle vara. Jag är uppkopplad mot ett nätverk som egentligen heter Orange ( Nätverk 2 av någon anledning).

När jag felsöker problemet med Windows 7s egna felsökning kan den inte hitta felet.
Om jag däremot inaktiverar nätverkskortet och sedan aktiverar det igen så fungerar allt som det ska.

Bifogar några bilder för att få en bättre bild av problemet.

Permalänk
Medlem

haft det problemet också.. har inte riktigt klurat ut varför den gjorde så. Till slut efter ett par veckor så bestämde den sig för att fungera normalt ^.^ gissade på att det var någon bugg i drivers eller att nätverkskabeln satt lite lite lite dåligt ibland.
Sabertooth är mitt moderkort jag hade problemet med.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Mitt moderkort är av typen gigabyte.
Men tack för infon!

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många nätverksenheter har du i datorn då? virtuellt, blåtand, 1394 ? de är ju nätverkskort de med och dyker upp om de är igång, även de nyaste hdmi ska klara nätverk men jag har inte sett det i nått grafikkort ännu.
Du kan ju avinstallera drivrutinerna och lägga om dem, du har inte haft i nån 802.11 pryl ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns två androider, xperia x10, men wifi ska vara avstägt, det finns en mediadator som står på hela tiden, min dator och en laptop.
Provat instalera om drivrutinerna och det funkar inte, vad menar du med 802.11 pryl?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag menade hur mest hur många nätverkskort du har i, en del saker man inte tänker på är ju också nätverkskort , typ de jag nämnde, 802.11 kan ju vara div donglar man haft i

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ett nätverkskort i min dator, Realtek PCIe Family Controller tror jag det ska heta?

Permalänk
Rekordmedlem

Jo. Vad visar det om du klickar in dig till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar ? en eller flera ? där borde du se alla dina "nätverkskort"
Blir det nån skillnad om du använder drivers från win uppdate jämfört med att du laddar direkt från realtek, har du provat att avinstallera och provat de olka drivrutinerna?
Realktek har även ett diagnosprogram du kan ladda hem o testa om det klagar på nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag vet att jag bara har ett nätverkskort, det visar även bara ett. Jag har försökt att avinstalera alla drivrutiner och dem uppdateras bara direkt när jag startar om datorn. Har inte provat winupdate eller Realteks diagnos...

Permalänk
Medlem

Bilderna visar att du inte är uppkopplad alls mot nåt nätverk när du startar datorn.
Bild nr2 visar att det Oidentifierade nätverket är inaktivt (ej valbar nätverkstyp, "offentligt")

Kan det vara så att du har kopplat in nätverkskabeln i olika nätverksingångar på ditt moderkort vid något tillfälle?
Det brukar skapas en ny nätverksprofil för varje MAC adress som finns.

Just att du behöver inaktivera kortet och sedan aktivera det beror troligen på fel på drivrutinen.
Uppdatera till den senaste från Windows Update (Kontrollpanelen-->Windows Update-->Sök efter uppdateringar-->Ev. drivrutin ska finnas under Tillval.
eller från
Realtek
eller från
moderkortets Supportsida hos Gigabyte.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C